Toon posts:

[linux]-[eth0 en eth1: memory shortage]-[geen internet meer]

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik het volgende probleem met mijn ClarkConnect linux gateway:

Gisteren avond toen had ik ineens geen http meer.. wel msn/ftp/etc.. echter was de server zelf met geen mogelijkhijd berijkbaar (denk aan http en ssh) wel had deze nog een ip.. Ik heb hem gereset en toen was het probleem over, tot deze ochtend..

Deze ochtend had ik weer geen internet, maar toen was er helemaal geen verkeer meer mogelijk. Ik heb er even een beeldscherm aan gekoppeld, en toen zag ik dit op het scherm:

eth1: memory shortage
eth0: memory shortage
eth0: memory shortage
enz, het hele scherm stond ram vol...

Nu draai ik een website op mijn servertje en ik vermoed dat dit het resultaat van een laffe dos aanval is.. Correct me if i'm wrong..

Nu is mijn kennis van linux ook maar minimaal.. Vandaar heb ik deze distro gekozen..

Ik heb 2 dagen terug wel een ander mobo/cpu/hdd er in gezet.. Ik had een ASUS CUW-RM met een intel celeron 500mhz en 3 schijfjes van ~2gb.. Nu heb ik een intel moederbord met een intel810e chipset en een celoron 900mhz en een 10gb seagate harddisk. 5400RPN.. En betere info als dit kan ik jullie niet geven denk ik: http://80.56.187.79/phpsysinfo/

Nu draai ik ook Snort inbraak detectie.. en nu werden er 2 ip's geblocked om de volgende rede:

80.56.18.154 PID: http://www.snort.org/pub-bin/sigs.cgi?sid=483
Datum: 06/03/05
Tijd: 22:42:08
Overgebleven tijd: 12:04:35

203.162.3.145 PID: http://www.snort.org/pub-bin/sigs.cgi?sid=1333
Datum: 06/03/05
Tijd: 16:54:03
Overgebleven tijd: 06:16:30

Nu heb ik ook een giga lijst met logjes.. dus als ik daar van wat moet laten zien dan zeg het maar.. Ik zou niet weten welke ik moet bekijken..

Van google word ik niets wijzer.. De search hier vind niets op "eth1 memory shortage" net zoals het engelse forum en het nederlandse forum van clarkconnect..

Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe ik het op moet lossen? Ik kan niet zomaar even een memtestje doen want dan heeft er niemand internet meer de komde paar uur.. Weet er iemand wat ik dan vanacht het beste kan testen ofzo?

Oja, ik heb hem nu weer gereset en nu doet het internet het weer..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 11:00 ]

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:52

Sjonny

Fratser

als ik google op eth0: memory shortage, dan komt er gelijk de 1e hit een redhat thread uit, waaruit blijkt dat het om een bug in de 3c59x driver zou gaan .. geen idee hoe zeer dit waar is .. kom ook alleen bijna maar redhad dingen tegen .. dus mischien is het redhat specifiek ..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Sjonny schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:16:
als ik google op eth0: memory shortage, dan komt er gelijk de 1e hit een redhat thread uit, waaruit blijkt dat het om een bug in de 3c59x driver zou gaan .. geen idee hoe zeer dit waar is .. kom ook alleen bijna maar redhad dingen tegen .. dus mischien is het redhat specifiek ..
Dan zou het dus moeten zijn als ik er 2 andere type 3com kaarten in zet ze het gewoon moeten doen?

Echter vind ik het nog raar.. want hiervoor met dat andere moederbord had ik dezelfde kaarten en nergens problemen mee.. vaag..

Ik ga er nu even 2 andere type 3com kaarten inzetten en dan kijken wat hij doet..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 11:25 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
de 3com module in de kernel inbakken verhelpt dit euvel. Heeft te maken met een bug tijdens initialisatie ofzo.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
Evil_Homer schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:18:
de 3com module in de kernel inbakken verhelpt dit euvel. Heeft te maken met een bug tijdens initialisatie ofzo.
Wat moet ik nou in de kernel "bakken"?
Waar haal ik dat vadaan?
Hoe "bak" ik dat in de kernel?

Zitten daar risico's aanvast? Niet dat ik mijn installatie dadelijk verkloot.. Meer info aub...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je moet een kernel compileren waarbij de driver erin zit, en niet als module geladen wordt.
Zie [google=linux kernel compileren] voor meer info :). Het kan best tricky zijn als je het voor de eerste keer doet, dus lees de aanwijzingen goed.

[ Voor 46% gewijzigd door AtleX op 04-06-2005 13:23 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:22:
Je moet een kernel compileren waarbij de driver erin zit, en niet als module geladen wordt.
Zie [google=linux kernel compileren] voor meer info :). Het kan best tricky zijn als je het voor de eerste keer doet, dus lees de aanwijzingen goed.
Ik denk dat het een makkelijker oplossing is om gewoon een andere netwerk kaart er in te doen he ;)

Je ziet een linux-leek nog niet snel zijn eigen kernel compillen he..

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat het een makkelijker oplossing is om gewoon een andere netwerk kaart er in te doen he ;)

Je ziet een linux-leek nog niet snel zijn eigen kernel compillen he..
FC installeert zijn eigen Kernels toch ? Iets voor de leek wellicht ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BacardiBreezer op 04-06-2005 13:56 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

Topicstarter
BacardiBreezer schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:55:
[...]

FC installeert zijn eigen Kernels toch ? Iets voor de leek wellicht ;)
Hee joh.. als je nou eens uitleg geeft in plaats van termen rond gooien waar we niets aan hebben ;)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:50:
[...]

Hee joh.. als je nou eens uitleg geeft in plaats van termen rond gooien waar we niets aan hebben ;)
Yum upgrade :)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11

M-ThijZ

Riding on Rails

Is ClarkConnect geen livecd dan? In dat geval kan het nogal lastig worden.

maar ooit moet je eens je eigen kernel compilen, dus nu een moment om het te proberen ;).

Als je de kernel sources geinstalleert hebt en 'ls /usr/src/linux' ook wat nuttigs uitgeeft wil ik hier best wel een kleine howto neerzetten.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

M-ThijZ schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:33:
Is ClarkConnect geen livecd dan? In dat geval kan het nogal lastig worden.

maar ooit moet je eens je eigen kernel compilen, dus nu een moment om het te proberen ;).

Als je de kernel sources geinstalleert hebt en 'ls /usr/src/linux' ook wat nuttigs uitgeeft wil ik hier best wel een kleine howto neerzetten.
Die howto van Debian kan hij goed gebruiken ! Zoek even tussen mijn topics...... staat een manual bij. Er is nog een topic van iemand anders waar 2 pagina's gewijd zijn aan het compileren.

Daarna ben jij echt niet bang meer voor het compileren !! Je duft dan zelfs alles te APT-getten met in je achterhoofd dat je het toch wel weer draaiend krijgt :)

Je moet wel een beetje weten wat je doet uiteraard, anders draait het wellicht nooit meer ;) Maar dat valt met Debian bijvoorbeeld nog wel mee !

Pagina: 1