opzet klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jomme
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08-2021

jomme

oh my GOT

Topicstarter
dames & heren,

graag jullie mening voor volgende situatie

stel bedrijf 25 man
2 management, 1 secretaresse
15 ontwikkelaars
4 nt 4 servers (1 mail 1 internet 1 file 1 komt er binnenkort bij)
1 sun server (db)
5 trainees
5 demo ruimte pc's

hoe kan je dan het beste het netwerk opzetten ?

bedankt voor jullie overpeinzingen en aanbevelingen

Don't end up like al lousy Member Server !

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:05
Op donderdag 11 januari 2001 20:46 schreef jomme het volgende:
4 nt 4 servers (1 mail 1 internet 1 file)
(1 + 1 + 1) == 3 ...

-

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

met kabeltjes en hubjes ;)

sorry hoor, maar alleen maar een lijstje met apparaten helpt niet echt om een advies over een netwerk te geven. veel belangrijker is:

- hoe ziet het gebouw eruit?
- ligt er al een netwerk (ja dus, als je al 4 of 5 servers hebt draaien). hoe ziet dat eruit qua bekabeling enzo? kan geld besparen als je bijvoorbeeld de kabelzooi kunt laten liggen.
- wat is het budget?
- wat is de huidige netwerkbelasting?
- moet er een koppeling zijn met internet? zo ja, via modem/telefoon of kabel/adsl, enz.

met een beetje moeite weet ik nog wel wat zinnige vragen te bedenken voordat er een zinvol antwoord te geven is.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

erg eenvoudig. Huur een expert in.
uit jouw vraag durf ik af te concluderen dat jij er niet genoeg kaas van hebt gegeten.

Verwijderd

Kaas?? Het gaat hier over een netwerk.

Verwijderd

Switches en netwerkkaartjes, met andere woorden een ster-netwerk. :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Lekkere zinnige antwoorden. Zo helpen we elkaar toch niet?

Probeer een centrale server ruimte te regelen (voor zover nog niet aanwezig). Zet daar een GOEDE switch neer om de servers te verbinden, en leg takken naar de verschillende ruimte's / afdelingen binnen je gebouw. Daar zet je dan weer switches (hub kan ook) neer, en daarvandaan naar de workstations.
Probeer de verbinding tussen de servers en de 'hoofd'-switch op 100mbit te krijgen, en als het even kan van die switch naar de afdelings hub/switches ook op 100mbit. Zoveel kost dat tegenwoordig niet, en je hebt er een hoop lol van.

Wat je ook kan doen is een patch-kast inrichten. Leg vanuit iedere kamer/werkplek een kabeltje naar die kast, en zet in die kast een aantal gekoppelde switches. Duurder, maar wel erg mooi!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Sorry, maar een bedrijfsmatig netwerk moet van hogere kwaliteit zijn dan die voor huisgebruik. Beveiliging speelt hier een belangrijkere rol, voor mensen van buiten èn binnen.
Als je internetaansluiting wenst, neem een aparte firewall. Koop deze, of laat een oude pentium OpenBSD runnen. Vervolgens kun je voor 'onveilige' servers (www/ftp) DMZs maken. Demilitirised Zones. Zorg ervoor dat als een van deze boxxen gehacked worden, het interne netwerk beschermd wordt. Hier zorgt je Firewall dus ook voor. Dit is dus ook de reden dat je Firewall niet ook allerlei andere daemons moet runnen.
Dit is slechts het begin... Een netwerk moet tegenwoordig meer kunnen dan een interconnectie geven. De beveiliging, loads, onderhoud, kosten, fysieke toegang,... moeten allemaal in orde zijn. Het feit dat je er geen kaas van hebt gegeten, en je het gelijk goed moet doen laat mij eigenlijk maar een conclusie: doe het niet zomaar zelf. Als je het wel echt wil, begin dan eens te zoeken op http://www.openbsd.org http://www.bsdtoday.com en let op de keywords: ipfilter, NAT, router, ipchains(Linux kan het nl. ook) bij de HOWTO's en MAN pages.
Veel succes,
David

btw, het beste wat je voor de beveiliging kan doen is NT upgraden naar Linux/*BSD. Dit is helaas geen grap :( Ook je performance zal verbeteren. Het OS van de mail/file/www servers zijn perfect vervangbaar.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

btw, het beste wat je voor de beveiliging kan doen is NT upgraden naar Linux/*BSD. Dit is helaas geen grap :( Ook je performance zal verbeteren. Het OS van de mail/file/www servers zijn perfect vervangbaar.
de vraag van jomme was hoe zijn bedrijf een netwerk kon opzetten en ik zie niet in waarom dat meteen zou moeten betekenen dat je alle servers met een nieuw o.s. gaat installeren. zou het niet handiger zijn om met basics te beginnen en aan kabeltjes enzo te denken?

dat gebeurd hier trouwens wel veel: mensen stellen een simpele vraag, vertellen dat ze nt/w2k gebruiken, en krijgen dan als antwoord dat linux/unix de oplossing voor elk denkbaar probleem is - zelfs als de vraag helemaal niet over servers of het o.s. ging.

Verwijderd

Gooo Downtime!

Linux prutsers! Bij elk advies hoor je wel 'zet een oude 486 bak neer...'

Yeah right!

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 16:46 schreef Boss het volgende:
Lekkere zinnige antwoorden. Zo helpen we elkaar toch niet?
Laat hem dan een fatsoenlijke vraag stellen.

Ik weet er ook nog wel 1. 486+pentium166+flatbed scanner. Wie heeft er advies.

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
mozeskriebels,
Als je zelf niets beters te doen hebt dan domme antwooorden verzinnen, lever dan je cna-diploma in, als je die al hebt. De vraag die jomme stelt is niet raar of vreemd en misschien had ie wel wat meer gegevens erbij moeten zetten. Maar van mensen die er niet veel verstand van hebben (daar ga ik bij jomme vanuit) kun je niet verwachten dat ze alle relevante gegevens kennen.
Begin niet aan andere os'en. Het feit dat je Windhoos NT hebt (ja, ook ik ben er geen voorstander van) betekent dat er iemand op jullie bedrijf daar verstand van heeft en de tijd die je moet investeren in andere os'en is te kostbaar. De opzet van boss is gewoon goed, maar cbravo heeft gelijk met het beveiligingsaspect. Je netwerk hangt aan internet en dat brengt gewoon grote risico's met zich mee. Daar moet je heel zorgvuldig mee omgaan en je goed voor laten adviseren. Zoek ook op internet naar de problemen die er zijn en eventuele oplossingen. Begin hier maar eens:
http://www.infosyssec.com/
http://www.xs4all.nl/~respub/afluisteren/index.html
http://grc.com/default.htm

• Koffie
  • Laatst online: 13:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo'n management wil ik ook wel :9
5 servers voor 25 man!

Dat betekent dus dat elke 5 mensen hun eigen server hebben .. yup * Koffie kan rekenen.

Wat dacht je ervan om www/mail/inet/firewall op 1 bak te knallen?
Laat je niet misleidden door dat soort lui met hun linux op een oud 486 bakkie ...
Gaat er een SIMM verrot of een oude IDE ben je de hele dag bezig om oude hardware bij elkaar te sprokkelen.
Gezien het feit dat er al NT licentie's zijn zal ik voor inet geen Novell aanraden (liefst wel, een goede NW4.11 bak met GrpupWise en BorderManager icm krachtige NT/W2K workstations .. yummie).

Enfin...
Over dat Sun gedoe kan ik weinig melden.
Wat je vraagtstelling nou is snap ik ook niet helemaal hoor :?

Anyway .. neem een aparte ruimte waar die hardware in komt te staan.
Zorg voor een afsluitbare deur.. brandpreventie (liefst halon :9) en een computervloer!!!!

Uiteraard een grote batterij een UPSen of evt een no-break systeem.
Als het al bestaande servers zijn, neem goedkope patchkasten en plaats het hele zooitje erin met KVM switchen (Cybex of Raritan). Laat je adviseren door Ultrdata .. maar laat je niet 1-2-3 alles aansmeren.
Ervan uitgaande dat je UTP 100 Mb zit met CAT5 ...
Flikker goede 3COM switches neer (desnoods hubs).
Laat EE (?? Electronic Engeniring ofzo .. die lui met dat rode busje) de kabels trekken als dat nog mot.
Spreek daare goed mee af en zeg ze dat het je geen fuck interesseert of ze die dag een kabeltje niet mee hebben die ze niet eens moe hoeven hebben omdat een ander bedrijf ze installeert.
Laat hun verantwoording krijgen voor het reilen en zeilen van je infra op dat moment .

En tje verder .... neem cursus toplogie/hoe leg ik een infra voor dummie's/mcse/hoe stel ik vragen aan tweakers .... of huur een prof in.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie
  • Laatst online: 13:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maar van mensen die er niet veel verstand van hebben (daar ga ik bij jomme vanuit) kun je niet verwachten dat ze alle relevante gegevens kennen.
Ja sorry hoor .. maar topicstarter laat duidelijk zien dat dit een serieuze vraag is op zakelijk gebied waar hij klaarbelijkelijk een belangrijke rol in speelt c.q. hoofdverantwoordelijk voor is.
Dan moet je EN niet met zulke wazige vage vragen komen .. en je eens afvragen of je wel de juiste persoon bent .

Braaikamer - Smoke&BBQ

• printerman
koffie, waar baseer jij dan op dat hij verstand van zaken heeft?
Toch niet, omdat hij weet hoeveel mensen erin zijn bedrijf werken of omdat ze vier servers hebben. In een klein bedrijf is dat al heel snel bekend bij iedereen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan meteen verstand van netwerken hebt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op vrijdag 12 januari 2001 19:45 schreef printerman het volgende:
koffie, waar baseer jij dan op dat hij verstand van zaken heeft?
Toch niet, omdat hij weet hoeveel mensen erin zijn bedrijf werken of omdat ze vier servers hebben. In een klein bedrijf is dat al heel snel bekend bij iedereen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan meteen verstand van netwerken hebt.
printerman, dat zegt ie ook helemaal niet, als je goed leest zie je dat koffie zich juist afvraagt of jomme wel de juiste persoon is om zich met zulke zaken bezig te houden:
Dan moet je EN niet met zulke wazige vage vragen komen .. en je eens afvragen of je wel de juiste persoon bent .

• printerman
downtime,
Je hebt gelijk, ik had niet goed opgelet. Neemt niet weg dat hij de vraag kan stellen en dat wij daar met z'n allen een normaal antwoord op moeten geven, anders heeft dit forum helemaal geen nut. Het enige dat ik wil aangeven is, als iemand graag een hoop onzin kwijt wil, dan zijn daar andere forums voor.
Hier komen mensen met problemen en die moet je zo goed mogelijk voor ze oplossen, omdat ze zelf er niet uitkomen.

Verwijderd

Jongens,
Het is een leuke discusie geworden. Er zijn idd zinnige dingen aangedragen. O.A. Patchruimte met goed brandveilige deuren, arco onder de vloer, een DMZ opzetten voor veiligheid, sternetwerk aanleggen met goede switches.

Ik kan daar aan toevoegen: plaats de patchruimte een beetje in het midden als het kan i.v.m. kabellengte.

Paar relevante vragen over het netwerk:
[list]

• Hoe was het oude netwerk

• Zijn ze verhuist ofzo?

• Hoe is de organisatie structuur

• Waarom hij hier over na moet denken? Is hij verantwoordelijk voor de automatisering

• Wat willen ze met het netwerk gaan doen? Wat voor services gaan ze gebruiken?

Verwijderd

Maar wat ik me nu afvraag:

1. Waar is jomme om extra uitleg te geven op al onze vragen.
2.
stel bedrijf 25 man
Is dit een schoolopdracht ofzo? Stel je hebt een netwerk :?
Indien dit zo is, had je dit beter kunnen vermelden. Dan hadden we gerichter kunnen antwoorden.

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 19:27 schreef printerman het volgende:
Als je zelf niets beters te doen hebt dan domme antwooorden verzinnen, lever dan je cna-diploma in, als je die al hebt.
Waarom zou ik die niet hebben?? Misschien heb ik die idd wel niet (mensen die mij kennen weten wel beter) maar ik zeg alleen maar dat dit een vraag stelling is waar ik niets mee kan. Ik kan wel oplossingen gaan verzinnen voor problemen die er niet zijn ofzo maar dat schiet toch niet op.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Tja... veel info is er niet.

Gewoon een kamer inrichten als serverruimte. Laat daar door een bedrijf een patchkast plaatsen en laat dat bedrijf ook gelijk de netwerk outlets maken.

Laat het gelijk Brand-rex certificeren enzo. En zet er een mooie switch bij.

• jomme
  • Laatst online: 26-08-2021

jomme

oh my GOT

Topicstarter
heren geen paniek,

ik ben er nog
maar zeker ook geboeid jullie bedenkingen opmerkingen enzo te lezen

laat ik een ding zeggen dit is geen schoolopdracht maar gewoon even om te kijken in hoeverre hetgeen er nu ligt overeenkomt met wat jullie voorstellen

de servers staan inderdaad in een centrale ruimte en zijn voorzien van een ups

de servers hangen op een 3com switch en van daaruit gaan er weer verbindingen naar 2 hubs
van de hubs gaan er weer kabels naar de verschillende werkstation

er is een verbinding naar internet maar vanwege een webwinkel is een router die in callback voorziet

dus dit aspect is misschien nog wat te beveiligen

nu wordt er wingate gebruikt maar ik vrees dat dit niet echt goed is

ik heb ook de verschillende threads gelezen over winroute/sygate/wingate dus ik zal me daar ook nog wat in verdiepen

de servers dienen als fileserver, internet en email server, test server, sun (oracle database) en voor een aparte applicatie

naja niet te grote voorstellingen maken van en over de servers
PI 200 96mb ram
PII 500 128
PIII 800 256
Sun voor de db 1gig
PII 350 test server 128 ram

verder een 3com switch
3com netwerkkaarten
3com hubs

alleen over de verbinding naar internet maak ik me zorgen (isdn) en de overweging om naar een huurlijn te gaan of in elk geval geen dail up meer

dus ik hoop wat meer gegevens verstrekt te hebben

in elk geval al bedankt voor de verschillende tips

THNX

Don't end up like al lousy Member Server !

• garp
  • Laatst online: 14-05 19:15
Over de vragen en de antwoorden valt te discussieren. Laten we dat nou eens niet doen en aan jomme een paar duidelijke vragen stellen;

1 - Ben je de site-beheerder op softwareniveau.
2 - Ben je de site-beheerder op netwerkniveau.
3 - Wat voor bekabeling is aanwezig? Servers zijn er al, dus die zullen ook wel ergens een connectie mee maken. Of staan ze nu uit?
4 - Wat is je budget.
5 - Wat is je huidige probleem dat er voor zorgt dat je iets wilt veranderen.

Misschien dat Jomme zelf zich ook in de discussie kan storten?

edit:
dat deed'ie dus al :)

Mag ik een paar punten uit je verhaal pikken jomme?

nu wordt er wingate gebruikt maar ik vrees dat dit niet echt goed is > Dat klopt. Misschien dat een proxy die zelf verbinding maakt indien gewenst een beter alternatief. Of maak gebruik van hardware die dit kan zoals een isdn-router ofzo.

Fuck, telefoon. Mnt...

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 21:01 schreef jomme het volgende:
alleen over de verbinding naar internet maak ik me zorgen (isdn) en de overweging om naar een huurlijn te gaan of in elk geval geen dail up meer
Hoe kan dat?? Je hebt een webwinkel met callback. je hebt 25 man indienst waarvan er 15 development doen en dus ook niet al te veel op internet hoeven.

Een goed internetbeleid is misschien beter als je die nog niet hebt. Maar de meeste netwerkbeheerders willen de regels niet te strak maken anders kunnen ze zelf ook geen napster meer gebruiken.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
bedrijfs-adsl dan? dat bestaat toch ook?

• garp
  • Laatst online: 14-05 19:15
Tuurlijk bestaat bedrijfs-adsl. En dat is stukken goedkoper dan via isdn....

Verwijderd

Wat dacht je van sateliet.
Daar hebben ze het net over op de website die onder mijn website button zit. (website is niet van mij dus.)

Bij het abonnement op waar ze het daarover hebben krijg je ook al meteen 20 emailadressen standaard
Pagina: 1