De levensduur van een videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 12:55

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
De laatste kaarten die ik kocht, waren steeds allemaal medium range kaarten, zo heb ik de laatste jaren achtereenvolgens versleten:
- TNT2
- Geforce MX2
- Geforce TI-200
en dan nu de Radeon 9600 pro, die er nu in zit.

De gemiddelde levensduur van deze kaarten is zeg maar 1,5 jaar, voordat je weer aan een update toe bent. Nu wordt het dus na 1,5 jaar eigenlijk wel weer eens tijd. Maar nu vraag ik me af:

Stel: Ik koop een top of the bill videokaart: zeg bijvoorbeeld een 6800 GT of een Radeon X850. Is de levensduur van zo'n high range kaart ook langer, zou ik daar bijvoorbeeld dan 3 jaar mee kunnen doen?

Als dat niet het geval is, kan ik beter een 6800 LE of 6600 GT nemen.

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

Ik denk dat je dan beter een mid-range kaart kan kopen zoals de 6600 GT...

Vroeger was bv. een TI 4600 top of the bill (tegenover TI 4200) maar nu maakt dat verschil toch niks meer uit omdat ze gewoon way overpowered worden!

System Specs!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
dat leek me ook, want stel:
Ik koop een 6800 GT: deze is over 1,5 jaar misschien net zo snel als de midrange-kaarten dan zijn.
Maar: de midrange kaarten van die tijd, bezitten misschien weer functies die helemaal niet op zo'n 6800 GT zitten.

Oftewel: High-end kaarten koop je eigenlijk alleen als je altijd top of the bill wil hebben, zo'n high-end kaart zou je dus ook weer na 1,5 jaar moeten vervangen. Je koopt een high end kaart niet met het oog op de toekomst (zeg: 3 jaar)

• shuogg
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05-2025
Tja, ik doe al bijna 3 jaar met m'n 9700 pro. Maar toch denk ik dat telkens midrange kopen het beste idee is, idd vooral om de features.

specs desktop | specs laptop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO gebruik je de term 'levensduur' hier niet correct.

Levensduur gaat over hoe lang een apparaat technisch meegaat. Dat is wel langer dan 3 jaar! Videokaarten bevatten in beginsel geen bewegende delen (behalve high-end monsters met fans), zolang ze niet met ESD gezapped worden gaan ze bijna onbeperkt mee. Ik heb hier voor testdoeleinden nog steeds een Oak VGA kaart uit 1991 die het even goed doet als toen hij nieuw was.

Economische levensduur is ook een concept, maar dat gaat over afschrijvingstermijnen en waardevermindering en heeft bij benadering ook niets met prestaties te maken.

Wat je hier bedoelt is toch gewoon bruikbaarheid van een kaart?

Oslik, blyat! Oslik!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mijn enige reden om een high-end kaart als de 6800 GT te kopen is SLI, ik kan hem over 1,5 jaar gebruiken naast een andere 6800 GT.

Zelf zou ik voor een 6800LE gaan, die is minder duur en aangezien ik hem toch vervang en niet gebruik naast een andere (kan niet) kan die daarnaa mooi doorschuiven naar een een oudere pc.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat mensen die zo'n hele dure high-end kaart kopen sowieso niet echt kijken naar de 'prestatie-levensduur'. Die willen gewoon het snelste wat er op dat moment te krijgen is en hebben het geld er voor over. Bovendien schrijven ze zo'n kaart ook niet helemaal af, maar verkopen hem gewoon weer na een half jaartje om dan weer een snellere kaart te kopen.

Ik koop zelf altijd kaarten welke ooit tot de snelste behoorden, maar die al wat langer op de markt zijn en waarvan de prijs aan het dalen is (geforce 2pro, radeon 8500, geforce ti4200, radeon 9800). Meer dan 200 euro heb ik nog nooit uitgegeven. Met zo'n kaart doe ik dan zo'n 2 jaar en ik heb nog nooit gehad dat de videokaart echt te traag werd.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25

AvK

Ready Set Go

shuogg schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 09:42:
Tja, ik doe al bijna 3 jaar met m'n 9700 pro. Maar toch denk ik dat telkens midrange kopen het beste idee is, idd vooral om de features.
Ook ik heb 3 jaar geleden een 9700pro gekocht.
Tot nu toe nog steeds 'krachtig' genoeg om zelfs HL2 en D3 op medium goed te kunnen spelen.
Een goede koop achteraf.

Begint nu een beetje oud te worden.
Maar ik heb geen zin om EUR 450,- te betalen voor een Top kaart van nu.
Bij de koop van een midrange-kaart van tegenwoordig (EUR 220,-) ga ik er kwa prestatie
slechts 50% op vooruit.
Ik wacht nog even af.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Probeer altijd het beste voor mijn geld te kopen (prijs en kwaliteit) nou ben niet echt veeleisend qua grafische technieken vergeleken met mensen die hier op GoT rondhangen.

TNT2 Ultra --> Geforce 2 Pro --> Radeon 8500 --> Radeon 9800 NON-Pro --> volgende kaart :P

Sowieso wacht ik nog denk tot de herfst (zomer minder pc) voor een eventuele nieuwe aanschaf. Veel games spelen nog super voor mij dan Far Cry op 1024x768, UT2004 op 1280x1024, BF serie op 1280x960 etc... vraag me wel af hoe BF2 gaat draaien op een 9800 ff afwachten maar.

Wat ik me dan afvraag is "als je splinter nieuwe videokaart koopt let je dan ook tijdens het gamen op die speciale features" Ik zelf merk heus wel verschil in hogere resoluties draait allemaal vloeiend tijdens gamen en je merkt heus wel wat leuke effecten etc. Zo'n nieuwe videokaart komt pas tot zijn recht in 3Dmark, 3Dmark is vaak kwa technieken en ondersteuning veel verder dan vele games.

Kortom je kan dan wel een kaart van €599,- kopen en je bent the BomB in 3Dmark met je superscore, maar tijdens een game is er nauwelijks verschil tussen de kaart van €599 en een wat goedkopere van €399 (ok met hogere resolutie). Ik neem aan dat je een videokaart koopt voor games, tenzij je wil gaan benchen de hele dag en alleen maar wil laten kijk ik ben sneller dan die, die en die :P

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:29

KneoK

Not in a million lightyears

Palomar schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:25:
Denk dat mensen die zo'n hele dure high-end kaart kopen sowieso niet echt kijken naar de 'prestatie-levensduur'. Die willen gewoon het snelste wat er op dat moment te krijgen is en hebben het geld er voor over. Bovendien schrijven ze zo'n kaart ook niet helemaal af, maar verkopen hem gewoon weer na een half jaartje om dan weer een snellere kaart te kopen.

[...]
Exact de reden waarom ik (voor zover mogelijk, laat ik nou niet de rijke bink gaan uithangen, want dat ben ik helaas niet) altijd voor high-end spullen ga. Ik wil nu genieten van alle snelheid die beschikbaar is en daar heb ik geld voor over. Als ik het met minder moet doen dan hou ik me centen op zak totdat ik het wel kan betalen.
En @hierboven >>> Ik koop mijn spullen absoluut niet om te 3dmarken... Ik doe gewoon heel veel met mijn pc (spellen/coden/3d/webdesign) en ik wil gewoon goeie spullen hebben, dan kost het maar wat meer. En ik vind het niet erg om met een dure kaart geen verschil te zien vergeleken met een goedkopere, maar andersom wel...

Ik heb in de eerste week dat 'ie hier verkrijgbaar was een 9700Pro gekocht. Idem met mijn huidige X800Pro. En bij de R520 gaat het allemaal zeker weer behoorlijk jeuken...

[ Voor 34% gewijzigd door KneoK op 04-06-2005 16:28 ]

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
ik zit nu al 2,5 jaar met een Radeon9500 non pro, niet gemod naar 9700.

mijn systeem:

xp2400+
1gb pc 3200
radeon 9500.
asrock (ooit epox 8rda+, maar condensators zijn ontploft) cheapo mobo.

gaat al 2,5 jaar mee, kan ieder spel spelen op 1280x1024, met uitzondering van Far Cry (1024x786, medium/high detail).

Ik kan hier RUIM mee vooruit, en hou deze dan ook zeker nog een jaartje. Ik val onder de groep 'zwaar' actieve gamer en films kijker en moet zeggen dat het allemaal nog perfect mee kan.

Het hangt voornamelijk van jouw eisen af, en de kwaliteit van de gekochte kaart.

dat je een MX2 snel verslijt is niet onlogisch, het is gewoon een slechte kaart. Deze 9600 zal je ook relatief snel verslijten.

Een manier om het wat te rekken is natuurlijk oc'en, met behulp van een oud koelblok, een dremel en wat zalman adhesive (2 euro), maak je koelblokjes voor je geheugen, ik heb een 12cm fan als slot in fan gemonteerd onder de radeon9500..

en deze draait nu op 340/320 (origineel 276/270) rockstable, en kan daardoor weer een half jaar langer mee!

Koop -nu- een -goede- kaart, zoek naar die kaart die voor zijn prijs eigelijk best erg goed presteerd. Deze gaat voor relatief weinig geld lang mee. Koop echter NIET de nieuwste/duurste, de prijsdaling die die ondergaat maakt je af.

(ter vergelijking, de R9500 wordt nu NOG voor 65-100 euro 2e hands verkocht, terwijl hij ooit 160 koste..(2003)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
tja, oc'en heb ik al wel vaker geprobeerd (er zit nu een arctic VGA silencer op), maar echt spectaculaire winst geeft het eigenlijk niet.

Verwijderd

Hallo. Ik ben nieuw hier en ik zat al een tijdje te lezen hier, maar nu discussieer ik mee.

>>>Ik ben in het bezit van een X800pro videokaart (tijdens hete dagen stabiel op 500/500) en ik heb deze kaart gekocht met de intentie er lang mee te doen. In mijn ogen is de prijs en prestatieverhouding van de X800pro goed. Ik verwacht dat "UT2007" dat eind 2006 uitkomt nog wel gedraaid kan worden op mijn X800pro. Met een oudere kaart gaat dat toch wel een probleem worden
Als we weer twee jaar verder zijn schat ik in dat mijn kaart spellen nog op medium detail zonder AA goed kan draaien.

Ik zie wel degelijk het nut in van het kopen van een grafische kaart in de hogere segmentklasse. De levensduur is dan wel langer dan 1,5 jaar. Ondhoudt dat snelle kaarten een aardige potentie hebben en dat je het verschil tussen Ultra en High settings niet ziet zodat je ze langer kunt gebruiken. Koop je een tragere kaart zoals een 6600(gt) dan kom je al eerder tegen zijn grenzen aan en moet je wéér upgraden.
Sommige zeggen geen verschil te zien tussen 30 en 60 fps. Als het echt druk is op je scherm zoals in UT2004 wel eens gebeurt is dat verschil wel degelijk merkbaar. Mijn 9800pro had er wel eens moeite mee en mijn X800pro pakt het nagenoeg vloeiend. Hier komt eerder mijn 3Ghz Presscott in de knoei dan de videokaart.

Dus voor een beetje fanatieke gamer raad ik wel een X800pro of een 6800(gt) aan. Het verschil is duidelijk merkbaar en je kunt eindelijks eens gaan stoeien met mooie settings zoals AA en AF.

Over het geheugen op de videokaart en in je PC heb ik maar een gezegde "Liever veel te veel dan iets te weinig".

Correct me if I'm wrong

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 18:34 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:29

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:24:
Hallo. Ik ben nieuw hier en ik zat al een tijdje te lezen hier, maar nu discussieer ik mee.

>>>Ik ben in het bezit van een X800pro videokaart (tijdens hete dagen stabiel op 500/500) en ik heb deze kaart gekocht met de intentie er lang mee te doen. In mijn ogen is de prijs en prestatieverhouding van de X800pro goed netzoals de X800XL. Ik verwacht dat de aanstaande game "UT2007" nog wel gedraaid kan worden op mijn X800pro.
In vergelijking met mijn oude 9800pro zie ik een behoorlijke vooruitgang in prestaties. Ik kan nu ook na hartelust anti aliasing gebruiken. Als we weer twee jaar verder zijn schat ik in dat mijn kaart spellen nog op medium detail zonder AA goed kan draaien.

Ik zie wel degelijk het nut in van het kopen van een grafische kaart in de hogere segmentklasse. Sommige zeggen geen verschil te zien tussen 30 en 60 fps. Als het druk is op je scherm zoals in UT2004 is dat verschil wel degelijk merkbaar. Mijn 9800pro had er wel eens moeite mee en mijn X800pro pakt het fluitend.

Voor een beetje fanatieke gamer raad ik wel een X800pro of een 6800(gt) aan. Het verschil is duidelijk merkbaar en je kunt eindelijks eens gaan stoeien met mooie settings zoals AA.

Over het geheugen op de videokaart en in je PC heb ik maar een gezegde "Liever veel te veel dan iets te weinig".

Correct me if I'm wrong
Dat is inderdaad een voordeel wat ik ook ben tegengekomen met mijn vorige 9700Pro. Ik vind AF en AA minder belangrijke visuele waarde hebben in veel gevallen dan ingame opties dus tegen de tijd dat nieuwere spellen minder gingen lopen was dat het eerste wat omlaag gezet werd om de levensduur nog aanzienlijk te verlengen, zeker met een beetje OC'en erbij.

Met dezelfde verwachting als jij heb ik ook mijn huidige X800pro aangeschaft..

Verwijderd

Had ook hetzelfde idee als exuimtum :) ,vandaar mijn tweedehandse x800xt . Kan op zich ook wel begrijpen dat je voor mid end gaat, maar dan zal het me niet verbazen als ik dan na 1,5 jaar een nieuwe wil aanschaffen. Maar verwacht niet dat je dan bij de nieuwere spellen alles met hoog incl aa en af op zijn hoogst kan spelen. Dan besteed ik liever 100 euro meer uit, om tenminste in het begin dat ik mijn kaart aanschaf er ook echt van te kunnen genieten zeg maar. En tja dat die mogelijkheid dan later wegvalt is jammer, maar dat hoort er gewoon bij. Wanneer je om de 1,5 jaar een nieuwe mid-end kaart koopt zal je dit aan het einde van die 1,5 jaar ook hebben. En nieuwe features zitten er waarschijnlijk toch niet in, iig ik ga sm3.0 niet missen als ik ook met sm2.0 kan spelen.
greatgonzo schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 09:35:
dat leek me ook, want stel:
Ik koop een 6800 GT: deze is over 1,5 jaar misschien net zo snel als de midrange-kaarten dan zijn.
Maar: de midrange kaarten van die tijd, bezitten misschien weer functies die helemaal niet op zo'n 6800 GT zitten.

Oftewel: High-end kaarten koop je eigenlijk alleen als je altijd top of the bill wil hebben, zo'n high-end kaart zou je dus ook weer na 1,5 jaar moeten vervangen. Je koopt een high end kaart niet met het oog op de toekomst (zeg: 3 jaar)
maja zoals ik al eerder zei, wanneer je nu die 6800gt koopt kan je er nog echt even van genieten, echt alles op zijn aller hoogst ook met battlefield 2. En als hij dan toch ongeveer gelijkwaardig is aan de mid-end over 1,5 jaar. Dan heeft het kopen van de 6800gt alvast 1 voordeel en geen nadelen. De kans is groot dat als je je oude kaart zou verkopen en er een nieuwe voor terug zou kopen dat je er 100 euro of zelfs meer op achteruit gaat. Kan je beter zeggen van dat steek ik nu in een 6800gt of gelijkwaardige kaart, want je hoeft over 1,5 jaar dan niet up te graden.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 20:40 ]

Verwijderd

Een topend videokaart zal zeker langer bruikbaar blijven dan een midend of budgetkaart, maar de vraag is of dat evenredig is met het prijsverschil (de snelste modellen zijn vaak disproportioneel duur, dat zie je ook bij de snelste processoren en de grootste harde schijven). Of het uit kan hangt van je concrete situatie af, en natuurlijk van de vraag hoeveel geld je nog over hebt voor dat laatste beetje prestatieverschil.

Verwijderd

Ik heb hier een geforce 3 ti 500 64 mb van het merk hercules. Heb er 888 gulden voor betaald in november 2001. Draait nog steeds perfect. NFSU 2 draait moeiteloos maar niet met de allerhoogste settings maar ja wel met de medium settings op 1024x768 en heb nog wel aardig kwaliteit. SWAT 4,Project Snowblind en Brother in Arms draait ook wel redelijk met medium settings. Maar ja op den duur zal deze kaart ook afgeschreven worden dan wordt het wel tijd voor een nieuwe.
Pagina: 1