Toon posts:

Een betaalbare Linux-desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem.
Welke hardware is aangeraden voor een Linux-desktop?
Als distributie wil ik Slackware gebruiken.

Dank bij voorbaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 09:25 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
De moderne desktops kun je draaien met een +/- 3 jaar oud systeem. Zeker met een minimale distributie als Slackware heb je geen zwaar systeem nodig.
Wat ik wel aanraadt is een goede monitor. 1024x768 is vrij weinig voor gnome/kde. Ik zelf draai altijd 1280x960@85Hz.

[ Voor 29% gewijzigd door Sir Isaac op 04-06-2005 10:19 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:37

Cyphax

Moderator LNX
Sir Isaac schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 10:18:
Wat ik wel aanraadt is een goede monitor. 1024x768 is vrij weinig voor gnome/kde. Ik zelf draai altijd 1280x960@85Hz.
Dit vind ik ook, maar de meeste CRT monitoren van tegenwoordig kunnen dat wel lijkt me, of moet er een TFT monitor bij?
Anyway, op het moment is een nVidia videokaart een iets betere keus, omdat zij erg goede Linux drivers maken. ATI is er ook mee bezig en heeft redelijke drivers maar nVidia is gewoon veel verder op dat gebied. Verder maakt het weinig uit wat voor hardware je koopt, 't wordt toch wel ondersteund. :)
Je kunt voor zaken als WLAN vantevoren opzoeken of er goede drivers voor zijn overigens, dan weet je zeker dat het allemaal lukt. Zoek hier op GoT ook even in NOS naar ervaringen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• kmf
  • Niet online

kmf

ik draaide ooit linux redhat en gentoo op een P166 (ja, dat is een pentium 1) met 80MB EDO ram (kostte me 400 gulden). Alles wat iets sterker is dan dat wel goed genoeg :)

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 04-06-2005 11:25 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
Voor Slackware is een P II of III wel voldoende mits je genoeg ram hebt. Voor KDE en Gnome is al gauw 128 MB vereist. XFce vereist 64 MB om lekker te draaien, maar voor FireFox heb je geloof ik ook 128 MB ram nodig.

• Cyphax
  • Laatst online: 18:37

Cyphax

Moderator LNX
athlonkmf schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:25:
ik draaide ooit linux redhat en gentoo op een P166 (ja, dat is een pentium 1) met 80MB EDO ram (kostte me 400 gulden). Alles wat iets sterker is dan dat wel goed genoeg :)
Tja, met minder kan je zelfs een boel, 'k heb een P133 met Debian en Windowmaker, draait prima al is het maar 64MB SDRAM. Processor is toch niet zo heel gauw de bottleneck. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Je moet ook zelf wat research doen, het lijkt er niet erg op dat je dat hebt gedaan :)

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
Cyphax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:33:
[...]

Tja, met minder kan je zelfs een boel, 'k heb een P133 met Debian en Windowmaker, draait prima al is het maar 64MB SDRAM. Processor is toch niet zo heel gauw de bottleneck. :)
Debian 3.0 draait ook prima met 16 MB Ram en Fluxbox.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
DanielB schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:36:
Je moet ook zelf wat research doen, het lijkt er niet erg op dat je dat hebt gedaan :)
Goed samengevat lijkt me. Als je bijvoorbeeld Red Hat zou willen gaan draaien, kun je gewoon op hun homepage zien of de hardware die je van plan bent aan te schaffen gaat werken. En als het onder Red Hat werkt, werkt het onder andere distributies ook wel.

Hardware compatibility van Red Hat

Als je met een concrete setup komt en twijfelt of alles wel werkt, dan kun je daar nog wel een topic over openen, maar deze vraag is zo algemeen dat het weinig zin heeft. In principe kun je gewoon willekeurig een systeem kopen en er van uitgaan dat het prima werkt met Linux.

Dit topic ga ik sluiten, een klein beetje eigen onderzoek verwachten we op GoT namelijk wel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.