Toon posts:

[XP] Zeer traag met booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
PC zat in een standaard kast.

Vanavond heb alle onderdelen overgebouwd in een andere (nieuwe) kast.
Heb alle 'oude' hardware gebruikt, niks verandert, het enige wat erbij gekomen
is (wat al in die nieuwe kast zat) is een fan aan de voorkant en in in de zijkant.
En 2 neon lampjes die op de zij-fan zitten.

Sinds dien zie ik het WinXP boot screen waarbij het bekende blauwe
balkje even heen en weer zoeft ;) En daarna voor +/- 3 min zwart beeld
voordat de rest van Windows boot. :'(

Dat is ontzettend traag, en voordat ik alles overzette ging het gewoon aan 1
stuk door.

Mijn vraag is dus: Wat kan er tijdens het overbouwen fout zijn gegaan of wat
kan ik verkeerd aangesloten hebben waardoor dit probleem zich voor gaat doen?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
schakel eens je extra stuff uit (neon en extra fans), mss trekt je voeding het niet? (losse gok)

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan echt zo dat ie halverwege een boot kan blijven hangen en daarna gewoon probleemloos
verder boot zonder enkele foutmeldingen? Ik zou zeggen: te weinig power is te weinig power,
dan zou die toch helemaal niet booten?? Of zie ik dat echt verkeerd?

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 11:55

airliner

Swell

ik heb sindskort hetzelfde probleem, sinds ik een 2de hdd heb geinstalleerd... zwaar irritant, heb je nog niks aan die raptor

heb windows er al opnieuw opgezet maar dat mocht niet baten

ik heb een 460w qtechnology (geen qtec) voeding, dat moet toch wel zo'n beetje alles trekken

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:48
Start windows in veilige modus wel in 1 keer door? Zo ja, dan blijft je windows waarschijnlijk gewoon een lange tijd hangen op een driver die tijdens veilige modus niet geladen word.

Voeding lijkt me niet inderdaad :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18

Jimbolino

troep.com

kijk ff in je device manager of je hdd controllers wel op ultra dma mode draaien,
deze bug kom ik vaker tegen bij windows xp, devices die terugspringen op pio mode nadat je hdd/cdrom hebt verwisseld toegevoegd...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Microsoft Bootvis 1.3.37.0

Na installatie het programma opstarten en vervolgens:
• Trace
• Next Boot + Driver Delays
• vink 'Shutdown before tracing' aan
• duw op OK

Hierna krijg je een keurige log met grafiekjes waaraan je precies kunt zien waar de vertraging ontstaat.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:09
De toevoeging van 2 fan's en neon lampen die een systeem langzamer maken ??
Die 2 fan's en lampen voegen op zijn hoogst 30 watt toe aan je toetal verbruik.
Als je voeding te weinig vermogen levert kom je daar over het algemeen achter door het volledige uitschakelen van je PC.
Je kan kijken of je probleem wordt opgelost door een zwaardere voeding (vraag aan iemand of je effe zijn voeding kan gebruiken), kijk wel eerst heoveel watt jou voeding levert (is dit bv 400 watt , kijk of je de volt leinding niet een te grote terugval hebben en of ze wel een constant stroom toevoer leveren , dit kan via programma's die bij je moederboord worden bijgelevert)
Als ze dit niet doen mag er rustig van uitgaan dat je voeding zijn beste tijd gehad heeft.
Je kan ook XP volledig opnieuw installeren en kijken of ie dan nog zo langzaam is , als het hiermee is op gelost was het dus een porgramma of een driver die XP dwars zat (spyware kan ook al)

PS :
voer ook eens memtest uit ter controle van je RAM , het kan best dat een module fouten geeft en dat alles daardoor zo langzaam gaat.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Verwijderd

Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. Ik had een cd-schrijver en een dvd-speler die elk op een apart ide-kanaal zaten.

Zo zag het er eerst uit in het tabblad "Advanced settings" van het "Primary IDE channel" in de Device manager:

<Device 0>
Device type: Auto detection [dit is greyed-out]
Transfer mode: DMA if available
Current transfer mode: [een of andere DMA mode]

<Device 1>
Device type: Auto detection
Transfer mode: DMA if available
Current transfer mode: Not applicable

Op <Device 1> zit dus geen apparaat aangesloten. Bij "Device type" heb ik toen ingesteld "none" in plaats van "Auto detection". Ik heb hetzelfde gedaan bij het "Secondary IDE channel" en toen waren mijn opstartproblemen wonderwel opgelost. Misschien heb je er wat aan.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 14:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dierkx36 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 09:34:
De toevoeging van 2 fan's en neon lampen die een systeem langzamer maken ??
Die 2 fan's en lampen voegen op zijn hoogst 30 watt toe aan je toetal verbruik.
Als je voeding te weinig vermogen levert kom je daar over het algemeen achter door het volledige uitschakelen van je PC.
Je kan kijken of je probleem wordt opgelost door een zwaardere voeding (vraag aan iemand of je effe zijn voeding kan gebruiken), kijk wel eerst heoveel watt jou voeding levert (is dit bv 400 watt , kijk of je de volt leinding niet een te grote terugval hebben en of ze wel een constant stroom toevoer leveren , dit kan via programma's die bij je moederboord worden bijgelevert)
Als ze dit niet doen mag er rustig van uitgaan dat je voeding zijn beste tijd gehad heeft.
Je kan ook XP volledig opnieuw installeren en kijken of ie dan nog zo langzaam is , als het hiermee is op gelost was het dus een porgramma of een driver die XP dwars zat (spyware kan ook al)

PS :
voer ook eens memtest uit ter controle van je RAM , het kan best dat een module fouten geeft en dat alles daardoor zo langzaam gaat.
Of je trekt gewoon even de nieuwe hardware eruit en kijkt wat ie dan doet.
Met een zwaardere voeding hoef je helemaal niet te proberen want hij liep in de oude opsteling prima.
@TS: koppel die nieuwe zooi los en eventueel ga je een stap verder en koppel je alle overbodige hardware los, dus opticals,usb devices, etc. Zodat je enkel het minimale hebt om te booten.
Controleer ook de DMA settings van WinXP zoals al eerder genoemd.

Memtest kun je doen hoewel daar volgens mij het probleem niet ligt aangezien je dan eerder een BSOD of gewoon een crash krijgt, maar zeker wel dit testen!

Qtec voedingen hebben (bij mij iig) geen goede reputatie op het gebied van ook echt die power leveren, die 460W is eerder peikvermogen dan constant, dus de kans bestaat dat het tch echt daar aan ligt. Nou zou je denken die 460W zou het makkelijk moeten trekken en ik denk ook dat dat zo zou zijn maar ik kom wel meer problemen met qtec tegen dus ik dacht ik zeg het even.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• airliner

airliner

Swell

cybersteef schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:00:
Qtec voedingen hebben (bij mij iig) geen goede reputatie op het gebied van ook echt die power leveren, die 460W is eerder peikvermogen dan constant, dus de kans bestaat dat het tch echt daar aan ligt. Nou zou je denken die 460W zou het makkelijk moeten trekken en ik denk ook dat dat zo zou zijn maar ik kom wel meer problemen met qtec tegen dus ik dacht ik zeg het even.
airliner schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 03:25:ik heb een 460w qtechnology (geen qtec) voeding, dat moet toch wel zo'n beetje alles trekken
|:(

dus ff voor de duidelijkheid ik heb een QT-03460G/PAPST :9

overigens,
windows had ik al opniew geinstalleerd, dat is het probleem niet
voeding ook niet, dwz ik heb geen kerstboom van mijn behuizing gemaakt
in veilige modus blijft ie een minuut ofzo hangen op mup.sys, (maar dat is normaal dacht ik)
bootvis, is fantastisch... ik heb alleen geen idee waar ik naar moet kijken, lijkt er meer op dat het de laadtijden aangeeft na het opstartscherm
met mijn ide windows instellingen is ook niets mis imo:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60057/thumb.png

[ Voor 27% gewijzigd door airliner op 04-06-2005 14:40 ]

Verwijderd

Aaaaaarrrgggggggggghhhhhhhhhh in die screenshot zie ikdat je de nForce PATA IDE drivers geinstalleerd hebt.

Uninstall die en gebruik de default XP drivers.

Die nVidia drivers zijn gewoon ongelofelijke rommel, kan je makkelijk checken op eender wel nVidia forum...

• airliner

airliner

Swell

ik heb het beide al geprobeerd, aan de nvidia drivers ligt het niet, ik denk wel dat het een driver probleem is, ik heb alleen geen flauw idee waar ik moet zoeken

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 12:18

MrDrako

nep ict'er

Even ter verduidelijking: je voeding kan je systeem NIET langzamer maken. wanneer de voeding niet krachtig genoeg is valt je pc uit of reset hij. dus hou aub op over een te slappe voeding.

En die nforce pata ide drivers doen het hier al zeker een jaar prima, plus de TS zegt dat het pas zo is sinds het systeem is overgezet naar een andere kast?

De enige onderdelen die hierdoor beschadigt zouden kunnen raken waarbij het systeem nog steeds zou booten zijn waarschijnlijk het geheugen en hardeschijf.

enige wat je zou kunnen doen is geheugen testen, zitten de geheugen reepjes goed erin gedrukt, draai het testprogramma van je hdd, en zoals eerder gezegt, kijk met bootvis wat de vertraging zou kunnen zijn. (als het hardware is zul je het met bootvis niet zien.)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18

Jimbolino

troep.com

MrDrako schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:13:
Even ter verduidelijking: je voeding kan je systeem NIET langzamer maken. wanneer de voeding niet krachtig genoeg is valt je pc uit of reset hij. dus hou aub op over een te slappe voeding.
kan wel degelijk... ik heb eens een hdd gehad die heel de tijd 'afsloeg' bij zware hdd activity. De rest van het systeem deed het wel gewoon...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen...eindelijk opgelost, ik heb alle suggesties doorgelopen en alles losgekoppeld gehad
en toen schoot het nog niet op. Hij bleef erg traag.

Wat was nou het probleem?
Het bleek dat tijdens het overzetten mijn processor een milimeter omhoog was gekomen,
deze heb ik aangedrukt en een beetje heen en weer bewogen en jawel: Ik draai nu beter dan ooit :S
Weer wat geleerd! :D

Ben eruit gekomen dus...toch bedankt voor alle suggesties!

• airliner

airliner

Swell

geweldig ik kwam er eergisteren achter dat ik exact hetzelfde probleem had, bij het verplaatsen van mijn kast heeft mijn 1 kilo wegende heatsink (cm hyper 6) de cpu een stukje uit zijn socket getrokken :9

opzich wel apart dat dat kan
Pagina: 1