Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Schakelingen, Leds, Neonbuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Edit: Ik heb een ander idee gekregen, scrollen maar jonges!!

Hallo allemaal.

Ik zit een beetje in de knoop met mijn case mod. Ik ben van plan in mijn kast meerdere ledjes en een neonbuis te verwerken. Ook wil ik schakelaars ertussen zetten zodat ik kan bedienen wat aan moet zijn en wat uit moet zijn.

Nou had ik al een neonbuis die kan knipperen op muziek. Die neonbuis had 3 standen. Aan, uit en knipperen. Hier heb ik een plaatje van de opengemaakte neonbuis, en een plaatje van het apparaatje dat de standen regelt:
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~petri06/voorbereiding_casemod/neon_open.jpg
Aan/Uit/Knipperen regelaar:
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~petri06/voorbereiding_casemod/regelaar.jpg

Ik zou het wel erg vet vinden als mijn leds er ook bij kunnen knipperen. Ik heb het al een beetje uitgetekend, dit was mijn eerste idee:
Afbeeldingslocatie: http://oege.ie.hva.nl/~petri06/voorbereiding_casemod/schakelaars.png

Hier heb ik wat info over de ledjes. We hebben het over ongeveer 10 LEDs:
--Voltage: min: 1.9v -- typ: 2.1v -- max: 2.5v
--Max. stroom : 30mA
--Hoek: 20°
Ze zijn hardstikke sterk, als ze op 30mA branden zijn ze superfel. 10mA lijkt me genoeg.

Nou is mijn eerste vraag, gaat dit uberhaupt lukken, extra leds toevoegen? De regelaar heeft zelf al de nodige weerstanden, als ik daar de leds nog bijstop, gaat dan de hele zooi veel minder fel branden? Of valt dat wel mee?

Stel dat het dus niet meevalt, hebben jullie dan misschien ideeen hoe ik het alsnog zou kunnen maken? Het komt er dus op neer (zie plaatje 3, schakelaars) dat ik 3 schakelaars wil hebben.
1 voor de neonbuis.
1 voor de ledjes binnenin (5 stuks ongeveer).
1 voor de ledjes aan de voorkant (5 stuks ongeveer).
En dan over die hele kring nog een schakelaar waarmee ik alles aan of uit kan zetten of dus kan laten knipperen.

Als laatste had ik nog een vraag over de LED's zelf. Ik heb al gekeken bij de FAQ van dit subforum, en daar kwam ik de formule U=I*R tegen (doet me denken aan de middelbare school). Nou kwam ik hierop:
U = 12V (in de FAQ stond 3,3 , dat was me niet helemaal duidelijk, molex geeft toch 12V?)
I = 50 milliampère (stel, ik pak 5 LEDs en wil ze op 10 mA laten branden, in serie)
R = U/I = 12/0,05 = 240 Ohm.
Nou heb ik voor de leds weerstanden gekregen, maar die zijn 470 Ohm (voor 1 ledje op 12V is 470 Ohm genoeg, maar ik wil er dus meer). Zou ik nog die van 470 op een of andere manier kunnen gebruiken, of moet ik echt gaan kijken naar een weerstand van 240 Ohm?

Zo dat is aardig wat tekst :)
Alvast super heel erg bedankt en hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Voorstellen, tips, voorbeelden, alles is welkom!

Later! 8)

Edit: Ik heb een ander idee gekregen, scrollen maar jonges!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 12:17 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

als je gefrituurde ledjes wilt moet je ze iig niet op je inverter aansluiten die levert een flink hoog voltage van iets van 800v of meer dacht ik. iig te veel :9

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:19

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:49:

I = 50 milliampère (stel, ik pak 5 LEDs en wil ze op 10 mA laten branden, in serie)
dit moet je juist niet in serie zetten B) ,
in serie krijgt elk ledje dezelfde stroom, paralel wordt de stroom verdeeld.
denk maar aan een rivier :Y)
voor voltage geldt het omgekeerde.
(excuses voor het miereneuken)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou na je inverter gaat (zoals al gezegd niet werken.) Want een inverter zet 12V om naar iets van 400-800V, en dan is je LED'je gaar :)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 22:05
k denk dat je dan zo'n uhm.... (denk: 800 : 3 = 267) 267 ledjes achter elkaar moet hangen wil je ze heel houden...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
offtopic:
opzich wel een goeie oplossing voor mensen die thunderveel ledjes willen laten branden; gewoon achter een inverter aansluiten :) (bv bij een self-made achterlicht ofzo

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

een inverter pompt de spanning wel lekker op, maar de hoeveelheid stroom dondert net zo hard in elkaar.
Je zult in de schakeling de uitgang van de muziek detectie moeten zoeken en daar met een tor de leds mee aansturen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

zoek ergens in die schakiling in de buurt van die regelknop iets transistorachtig, kan je mss proberen om daar nog een transistor aan te hangen voor je ledjeskring.

beetje meten en testen hier en daar rond dat schakelaartje
pas wel beetje op met de vingers e. is ammel nie dodelijk maar kan wel kriebelen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 16:58 ]

• dhelios
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-11 09:49
Een invertor, neem aan aka trafo ? Denk niet dat dat egt ook goed zal zijn voor zuh mobo enzo.. teveel voltage man :p en als het een keer fout zal gaan, nah.. iets veiligers dan graag.. :) Ik zat er over na te denken om alles parallel te gaan schakelen, verdere ideeen ofcorz welkom.

(ik sluit het aan :p)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:55:
zoek ergens in die schakiling in de buurt van die regelknop iets transistorachtig, kan je mss proberen om daar nog een transistor aan te hangen voor je ledjeskring.

beetje meten en testen hier en daar rond dat schakelaartje
pas wel beetje op met de vingers e. is ammel nie dodelijk maar kan wel kriebelen ;)
schok van 16.000 volt geeft flinke blaar. ja ervaring met stroboscopen van 150 watt |:(

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Hej jonges, goede morgen :)

Ik ben al een tijdje aan het klooien met me pc en de buitenkant is bijna af. alles is geschuurd en gespoten en er zijn al ledjes verangen. Nou nog steeds me extra ledjes in me kast :P
Ik heb wat nieuws bedacht aangezien dat met die 'knipperweerstand' van de neonbuis wat (te) ingewikkeld wordt.

ik heb mijn idee maar even opnieuw getekend, dan is het wat duidelijker:

Oke ff uitleg. De neonbuis moet geen probleem worden, het probleem zit um in de extra ledjes.

Ik heb de specificaties van de ledjes erbij gepropt in de afbeelding. Zoals je kan zien wil ik de ledjes op 12V aansluiten. Hier vraagt 1 blauw ledje (5 of 3mm, maakt nu ff niet uit) 3,5V en maximaal 4V. Als je dat gaat uitrekenen dan zit je met 7 ledjes, 7x3,5V= naja in ieder geval meer dan 12V dus.. dat werkt niet echt. Ik wil wel dat ze goed branden, en dat ik ze dan met de regelweerstand die over de hele schakeling staat harder of zachter kan laten branden.

Ene, hoe dat zit met de stroomsterkte, dat weet ik niet helemaal.. (meer? :S). Als je de weerstand wil uitrekenen wordt het dan R=U/I = (7x3,5)/0,02? Dan krijg je een weerstand van 1225 Ohm, volgens mij doe ik iets fout..

Mijn vraag is, hoe kan ik dit het beste aansluiten?Wat voor weerstand? Wat serie? Wat parallel? Ik heb weerstanden van 470 Ohm liggen, maar das voor 1 ledje op 12V dus daar heb k niet echt veel aan.. Naja, ik dacht, laat ik het maar voor de zekerheid op GoT posten, dan ben ik er zeker van dat ik nix ga opblazen ;) Dus kom maar met de tips/ideeen!

Alvast heel erg bedankt jonges! _/-\o_

Vriendelijke groetjes,
Johan

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 02:33 ]

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

als je weerstanden overhebt kun je altijd de ledjes nog parallel schakelen per stuk, je kunt ook delen van series parallel schakelen, dan krijg je dus bijv. 3 ledjes in serie + weerstand en dat nog een keer, parallel aangesloten. daaraan kun je *denk* ik net een gewone linaere potmeter van zo'n 1 kohm vastmaken om de ledjes te dimmen. nog ff de formule voor het berekenen van een weerstand:
weerstand = overig voltage / ampére = R=U/I, waarbij U (in dit geval, bij 3 led's) 12-(3*3.5)= 12-10,5 = 1,5, 1,5/0,02=75 ohm.

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar zitten, ben er al uit ;)

thnx anyway!

8)7

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die nog geintresseerd zijn naar de uitwerking, zo heb ik het uiteindelijk gedaan:
http://oege.ie.hva.nl/~pe...elschema_berekeningen.PNG

als iemand nog opmerkingen heeft of ziet dat ik een fout gemaakt hebt 8)7 , zeg het ff dan, is wel handig :P

Bedankt voor alles! _/-\o_
Pagina: 1