Edit: Ik heb een ander idee gekregen, scrollen maar jonges!!
Hallo allemaal.
Ik zit een beetje in de knoop met mijn case mod. Ik ben van plan in mijn kast meerdere ledjes en een neonbuis te verwerken. Ook wil ik schakelaars ertussen zetten zodat ik kan bedienen wat aan moet zijn en wat uit moet zijn.
Nou had ik al een neonbuis die kan knipperen op muziek. Die neonbuis had 3 standen. Aan, uit en knipperen. Hier heb ik een plaatje van de opengemaakte neonbuis, en een plaatje van het apparaatje dat de standen regelt:

Aan/Uit/Knipperen regelaar:

Ik zou het wel erg vet vinden als mijn leds er ook bij kunnen knipperen. Ik heb het al een beetje uitgetekend, dit was mijn eerste idee:

Hier heb ik wat info over de ledjes. We hebben het over ongeveer 10 LEDs:
--Voltage: min: 1.9v -- typ: 2.1v -- max: 2.5v
--Max. stroom : 30mA
--Hoek: 20°
Ze zijn hardstikke sterk, als ze op 30mA branden zijn ze superfel. 10mA lijkt me genoeg.
Nou is mijn eerste vraag, gaat dit uberhaupt lukken, extra leds toevoegen? De regelaar heeft zelf al de nodige weerstanden, als ik daar de leds nog bijstop, gaat dan de hele zooi veel minder fel branden? Of valt dat wel mee?
Stel dat het dus niet meevalt, hebben jullie dan misschien ideeen hoe ik het alsnog zou kunnen maken? Het komt er dus op neer (zie plaatje 3, schakelaars) dat ik 3 schakelaars wil hebben.
1 voor de neonbuis.
1 voor de ledjes binnenin (5 stuks ongeveer).
1 voor de ledjes aan de voorkant (5 stuks ongeveer).
En dan over die hele kring nog een schakelaar waarmee ik alles aan of uit kan zetten of dus kan laten knipperen.
Als laatste had ik nog een vraag over de LED's zelf. Ik heb al gekeken bij de FAQ van dit subforum, en daar kwam ik de formule U=I*R tegen (doet me denken aan de middelbare school). Nou kwam ik hierop:
U = 12V (in de FAQ stond 3,3 , dat was me niet helemaal duidelijk, molex geeft toch 12V?)
I = 50 milliampère (stel, ik pak 5 LEDs en wil ze op 10 mA laten branden, in serie)
R = U/I = 12/0,05 = 240 Ohm.
Nou heb ik voor de leds weerstanden gekregen, maar die zijn 470 Ohm (voor 1 ledje op 12V is 470 Ohm genoeg, maar ik wil er dus meer). Zou ik nog die van 470 op een of andere manier kunnen gebruiken, of moet ik echt gaan kijken naar een weerstand van 240 Ohm?
Zo dat is aardig wat tekst
Alvast super heel erg bedankt en hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Voorstellen, tips, voorbeelden, alles is welkom!
Later!
Edit: Ik heb een ander idee gekregen, scrollen maar jonges!!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 12:17 ]