Kan ik 8 speed schijfjes branden op 16 speed?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:56
Ik heb een nieuwe dvd-brander gekocht, een NEC 3540A dual layer 16 speed.

Op mijn bestaande lege Arita en Memorex dvd-schijfjes staat 8 speed vermeldt.

Loop ik risico als ik deze dan op 16 speed ga branden?

Deze informatie is niet zo 1,2,3 terug te vinden op GoT.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Modbreak:Reageer eens volwassen? Het is hier geen teletubbieforum.

[ Voor 92% gewijzigd door BalusC op 04-06-2005 09:34 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:10
Dan heb je de kans dat er fouten ontstaan.

_@/'

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Benq 16 DVD+/-R en die kan de Benq 8x gewoon op 16x branden zonder problemen(doet er voor max 4,7 gb 2.30 min over)

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-03 07:17
Ik niet begrijp jou reactie ?

Deze vraag lijkt me zo gek nog niet..

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:56
SandeR schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:23:
[...]

Ik niet begrijp jou reactie ?

Deze vraag lijkt me zo gek nog niet..
Zoiets dacht ik ook, en kon ook niet echt de gewenste informatie vinden via de search.

Nero heeft alternatieve snelheden om mee te branden, maar dan moet ik kiezent tussen maximaal of 6 speed.

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 03-06-2005 22:28 ]

Mijn YouTube Channel

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:10
nog zo een ^^ ..... net zo vraag kun je een 10 speed cd op 52 brande ja hoor dat kan ..... zou het aleen niet doen...... :P

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-03 07:17
Bschnitz schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:24:
nog zo een ^^ ..... net zo vraag kun je een 10 speed cd op 52 brande ja hoor dat kan ..... zou het aleen niet doen...... :P
Ik weet niet hoor, maar als je nu schijfjes hebt die niet zo heel erg nieuw meer zijn...
In die tijd waren er wellicht nog geen 16x branders...

Als die schijfjes dat aankunnen, is het toch te proberen ??
Of is het zo'n groot verschil tussen het brandproces op 8x of op 16x ?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Proberen is beter dan afvragen.

Gebruik ze in ieder geval niet voor belangrijke data.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04-2025
Je kan de 300PK motor van een Ferrari best wel in een Citroen 2CV inbouwen, maar of het lekker rijdt is nog maar de vraag!

-Rob- geeft het beste antwoord op de vraag !

Mijn ervaring, niet doen, maar ja... wie ben ik?

Minimum to the MaximumPower!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Sommige schijfjes werken prima op 16 speed, hangt van het merk af.
Is er niet zon media compatibiliteit topic waarin staat op welke speeds je veilig kunt branden?

• MaximumPower
RoD schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:47:
Sommige schijfjes werken prima op 16 speed, hangt van het merk af.
Is er niet zon media compatibiliteit topic waarin staat op welke speeds je veilig kunt branden?
Veilig branden doe je met de speed die op het schijfje is aangegeven. Wil je pionieren, dat is ok, maar voor eigen risico... en vertel daarna je ervaringen hier.

[ Voor 13% gewijzigd door MaximumPower op 03-06-2005 22:53 ]

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
itsalex schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:21:
Ik heb een Benq 16 DVD+/-R en die kan de Benq 8x gewoon op 16x branden zonder problemen(doet er voor max 4,7 gb 2.30 min over)
Je bedoelt 5 min 30 neem ik aan. Anders ben je wereldkampioen; op cdfreaks zijn ze met allerlei trucs nu op 5:15 uitgekomen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MaximumPower schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:48:
[...]

Veilig branden doe je met de speed die op het schijfje is aangegeven. Wil je pionieren, dat is ok, maar voor eigen risico... en vertel daarna je ervaringen hier.
Ik bedoelde relatief veilig ;)
Met sommige schijfjes brand ik gewoon standaard hoger dan de aangegeven schrijfsnelheid, nog nooit problemen mee gehad.
En die ervaringen komen dus in het media compatibiliteit topic

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23
wat je zult merken (ik had dezelfde combi) is dat de brander buffer underuns krijgt e.d. dat ie zo nu en dan even stopt met schrijven etc. Ik deed dat met 8X speeds platinum @12X. De dvd+r was wel goed te lezen op miraculeuze wijze, maar in totaal duurde het langer dan met 8X

Ik denk dat hij de max speed van de DVD's ook zelf inschat

[ Voor 11% gewijzigd door Initial G op 04-06-2005 00:40 ]

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 15:39
Initial G schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 00:39:
wat je zult merken (ik had dezelfde combi) is dat de brander buffer underuns krijgt e.d. dat ie zo nu en dan even stopt met schrijven etc. Ik deed dat met 8X speeds platinum @12X. De dvd+r was wel goed te lezen op miraculeuze wijze, maar in totaal duurde het langer dan met 8X

Ik denk dat hij de max speed van de DVD's ook zelf inschat
Op de meeste zoniet alle schijfjes is een prerecorded track aanwezig die de software kan lezen waar info in staat wat de fabrikant van het schijfje is en wat de maximale snelheid is waarmee het schijfje beschreven kan worden, ook de info over het schijfje is het bijvoorbeeld een + of - R of RW, dual layer of CD en wat is de maximale hoeveelheid data die er op kan.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik weet dat als mijn Plextor zegt dat "media x" op "x speed" gebrand kan worden dat het wel te vertrouwen is....

Maar..dat is plextor... dat zegt niets over andere merken ;-) ( en ja er zit verschil in dvd branders )

There is no place like ::1

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23
swampy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 00:59:
Ik weet dat als mijn Plextor zegt dat "media x" op "x speed" gebrand kan worden dat het wel te vertrouwen is....

Maar..dat is plextor... dat zegt niets over andere merken ;-) ( en ja er zit verschil in dvd branders )
kost wat, maar dan heb je ook bijna hetzelfde ;)

• MaximumPower
RoD schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 00:34:
[...]
Ik bedoelde relatief veilig ;)
Met sommige schijfjes brand ik gewoon standaard hoger dan de aangegeven schrijfsnelheid, nog nooit problemen mee gehad.
En die ervaringen komen dus in het media compatibiliteit topic
Relatief veilig... wat is dat? Bij mij bestaat er alleen maar veilig of niet veilig. Van relatief veilig of "een beetje" veilig heb ik niet gehoord of snap ik het dan niet zo goed? Misschien ligt dit dan ook wel aan mijn karakter, je moet het dan wel even beter uitleggen, bedoel je dan de "uitval" van schijfjes, gaat het soms goed en dan weer niet goed? Gaat het wel altijd bij jou zelf goed, maar wat als je dat schijfje dan aan een ander geeft? Het zelfde merk schijf of het ene merk wel en de andere dan weer niet? Het wordt zo wel steeds complexer, want je kan best wel branden op een hogere snelheid dan staat aangegeven en dit gaat dan dus best misschien wel altijd goed, maar hoeveel andere mensen die je dan deze schijfjes mee geeft, kunnen het dan ook echt daadwerkelijk weer lezen? Is een te hoge snelheid gebrande DVD net zo duurzaam als een normale snelheid gebrande DVD of CD? Dat weet je pas over vele jaren! Gaan die schijfjes dan ook echt zo lang mee, is misschien wel de vraag? De tijd zal het leren...

Misschien komt mijn volgende verhaal bekend voor bij een aantal andere mensen die_wel_eens_een_schijfje branden...

...disc errors, unknown media en gewoon het helemaal niet doen is de consequentie en dus ook mijn ervaring. Mijn eigen apparatuur (en die is in de tussentijd ook vaak vervangen voor andere, dan wel voor weer nieuwere hardware) heeft er weliswaar geen moeite mee, maar niet iedereen heeft dezelfde apparatuur. Op mijn eigen apparatuur gaat het met bepaalde schijfjes goed met zowel schrijven als met het daarna weer kunnen lezen, maar andere mensen kunnen het vaak niet meer lezen in hun apparatuur. Met die apparatuur bedoel ik de in de computer geinstalleerde DVD-Rom speler, de DVD-Recorder en de "huiskamer DVD-speler".

Een op hogere snelheid branden dan staat aangegeven op het schijfje levert mijn inziens gewoon veel te vaak problemen op bij weer andere mensen die dus mijn schijfjes dan willen lezen. Verder zie ik de winst er niet van in, meer uitval bij andere mensen, dus uiteindelijk net zo veel, dan wel weer méér tijd en geld dat het gaat kosten om een nieuwe DVD/CD te branden. De aanschaf prijs van een lage snelheid schijfje lijkt misschien wel je winst, mits het wel lukt natuurlijk, maar als ik dan bijvoorbeel al weer vier keer achter elkaar uitval heb omdat ik lekker eigenwijs op een hogere snelheid brand en men komt terug dat de DVD of CD niet te lezen is, nou... geef mijn portie dan maar aan Fikkie, want het is gewoon zonde van het mooie nieuwe schijfje.

Met de op het schijfje aangegeven snelheid of met een lager dan aangegeven snelheid branden heb ik nooit geen problemen gehad en ik kan ook bevestigen dan nooit problemen met de apparatuur van anderen te hebben of andere mensen met mijn schijfjes.

Mijn conclusie is dat het dus wel kan, maar welke schijfjes zijn dan geschikt is dan weer een hele andere vraag, "media compatibiliteit topic" waar vind ik dit? Het linkje er even bij vermelden? Want ik hou me graag altijd op de hoogte.

Op de vraag: "Kan ik 8x speed schijfjes branden met 16x speed?" is mijn antwoord: "Ja, dat kan..." maar ik ben het gewoon helemaal eens met de opmerkingen van BMRS en -Rob-, samengevat is dit:
- Dan heb je de kans dat er fouten ontstaan.
- Proberen is beter dan afvragen.
- Gebruik ze in ieder geval niet voor belangrijke data.

[ Voor 13% gewijzigd door MaximumPower op 04-06-2005 09:25 ]

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De topic starter heeft een NEC 3540, waarmee je met de juiste firmware foutscans kunt maken van je gebrande schijfjes. Zo kom je er snel achter of het met een bepaald type schijfje lukt om goed op hogere snelheid te branden.
Wel is het handig om je dan eerst even in het onderwerp te verdiepen. Er zijn allerlei fouten en factoren (PIE, PIF, POF en jitter) die verschillende betekenis hebben. Op dit forum zijn wel topics te vinden die daar op ingaan (let op het woordje mediacompatibiliteit) en op cdfreaks.com hebben ze er heel veel (Engelse) informatie over. Daar houden mensen zelfs wedstrijden wie het snelste een foutloze burn kan maken op een bepaald type brander. Je kunt er ook zien of het zin heeft hogere snelheden te proberen met bepaalde media.
Zelf brand ik de 16x media van Verbatim (een van de beste merken) juist meestal op 12x omdat dat net iets betere resultaten oplevert en maar een halve minuut scheelt. Maar de 8x media van Taiyo Yuden (worden o.a. door Fuji aangeboden) leveren op 12x net zo'n goed resultaat op of zelfs nog beter dan die Verbatims. En als je een goede spindel treft, kunnen die 8x schijfjes (mediacode Yuden000T02 en TYG02) ook op 16x perfect branden.

Maar zoals gezegd, niet zomaar lukraak op hogere snelheid gaan branden, dat is vragen om problemen.
Pagina: 1