Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Voeding bouwen, paar vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi :)

Ik heb het idee opgevat om voor mezelf een simpele, regelbare voeding te maken om de stroom te leveren voor mijn experimenten (de adapter waar ik nu regelmatig mee zit te kloten levert max. 12V en is onhandig in het gebruik :P). Vanwege mijn experimenten met lifters kwam ik op de volgende site terecht: http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/index.htm . Het nabouwen van die HV voeding is niet nodig, maar het leek me leuk om het "low voltage" gedeelte van het schema dat daar staat te maken. Omdat ik de permanente 12V niet nodig heb, heb ik het schema vereenvoudigd tot het volgende: http://home.deds.nl/~kipdev/troep/voeding.png . Ik heb alleen nog een paar vragen voordat ik met bouwen begin (anders zat ik hier niet :P).

Allereerst, zal mijn schema werken? Ik heb geen zin om voor niets onderdelen te kopen en vervolgens met een niet werkend geval opgescheept te zitten.

Verder vraag ik me af waar het aarde-symbool bij de onderste lijn voor staat, betekend dit dat het op de aarde moet worden aangesloten of is het slechts optioneel (ik heb geen geaarde stopcontacten tot mijn beschikking namelijk :().

Als laatste zou ik graag wat meer willen weten over de benodigde transformator. Op die site staat dat ik een trafo van "75VA 2x24V 1,56A" nodig heb. Ik neem aan dat dit betekend dat de trafo de spanning van 230V omzet in 75V en maximaal 1,56A kan leveren. Maar waar staat die 2x24V dan voor?

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven en alvast bedankt 8)

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ja dat schema werkt. dat aarde symbool ja dat wordt lastig het hoeft niet op de aarde aangesloten te worden. wel doen is stukken veiliger.
waarom heb je trouwens 70 volt nodig? dat is echt veels te veel. wil je trouwens ook niet door je lichaam hebben.

die trafo
230 naar 2*24V. vermogen van de trafo is 75VA

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
tis een leuk schematje, maar dit is geen mooie gelijkspannings voeding en ook geen mooie wisselspannings voeding. ik weet niet wat je er precies mee wil gaan doen maar echt handig lijkt dit me niet.

begin anders met een regelbare voeding van 1,5V tot 32V met een LM217/LM317. Die zijn leuk om mee te expirimenteren met 2A is dat ook nog wel aardig. en je kan er nog meer amps uit trekken als je ze goed koeld.

http://www.circuitsonline.net/circuits/

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Niet gestabiliseerd en niet kortsluitvast. Daarnaast zal je eindtransistor een enorme hitte genereren.

Bij lage amperages kun je idd beter een 317 oid gebruiken. Hogere amperages kun je dmv een eindtransistor doen. Ik zou er wel een begrenzing inbouwen.
Mijn 1e regelbare voeding (zelfbouw) was gebaseerd op een 723 IC. Daarmee kon je relatief eenvoudig een regeling bouwen, welke ook kortsluitvast was (instelbare stroombegrenzing).

Inmiddels heb ik een zwaardere voeding, 3-15V bij 10A, kostte me 45 eur @ marktplaats, dus zelfbouw kon daar niet tegenop. (dat was ik al bijna kwijt voor de trafo)

Comments @ schema:
2x24V = 48V, onbelast zit je zo'n (wortel)2 zo hoog, da's bijna 70 volt, en daarmee blaas je de gebruikte elco (63v) naar de klote.

Volgens mij zit je ook strak (over?) het max van de 2N3055, volgens mij ging die maar tot 50 of 60 volt ofzo (ff datasheet opgooglen)

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 03-06-2005 22:38 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Kan je niet iets doen met een oude computervoeding? icm met wat mosfets ed kan het misschien wat leuks worden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, na jullie comments heb ik toch maar besloten om een ander schema te gebruiken ;)

Zou http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 iets zijn om mee te beginnen? Regelbaar tot 25V met een max. stroom van 1A moet (voorlopig :P) genoeg zijn.

Als er kortsluiting wordt gemaakt, gaat er dan 'alleen' maar 1A door dat ding heenlopen of kan ik beter nog een andere beveiliging daartegen inbouwen?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:12:
Hmm, na jullie comments heb ik toch maar besloten om een ander schema te gebruiken ;)

Zou http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32 iets zijn om mee te beginnen? Regelbaar tot 25V met een max. stroom van 1A moet (voorlopig :P) genoeg zijn.

Als er kortsluiting wordt gemaakt, gaat er dan 'alleen' maar 1A door dat ding heenlopen of kan ik beter nog een andere beveiliging daartegen inbouwen?
lijkt me een hele goede keuze, en als je een LM217 gebruik heb je nog warmte beveiliging er in zitten en kan je tot 2A er uit trekken. De rest van het schema blijft gewoon gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik dan ga proberen om dat schema te maken met een LM217 ipv 317 :)

Als ik nog tegen problemen aanloop waar ik zelf niet uitkom, horen jullie dat waarschijnlijk wel ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

virus.elektro schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:17:
waarom heb je trouwens 70 volt nodig? dat is echt veels te veel. wil je trouwens ook niet door je lichaam hebben.
Het is de stroomsterkte (amperage) die de mate van de fysieke schade bepaalt. 10mA kan al een hevige schrikreactie veroorzaken, ongeacht de hoeveelheid spanning (voltage). Enkele seconden boven de 50mA zitten is al dodelijk. Imagine, statische elektriciteit is zo'n 10.000V, maar door de uiterst geringe stroomsterkte hou je fysiek niks aan over :)

/OT

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 04-06-2005 15:19 ]

Verwijderd

boven 40mA kan zelfs al dodelijk zijn B)

Maargoed, met hoger voltages en een per ongeluk te kleine weerstand krijg je wel hoge amperes. Dus ik zou je toch aanraden om naar een geaard stopcontact te 'zoeken', indien mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 15:35 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, bij de verbouwing in 1998 (iig rond die tijd) hebben ze alleen in de garage geaarde stopcontacten geplaatst en dus heb ik op mijn kamer en voor de computer slechts ongeaarde stopcontacten beschikbaar. Het gedeelte van het huis dat voor die tijd is gebouwd bevat gek genoeg wel geaarde stopcontacten :/
Pagina: 1