Toon posts:

Inspelen van nieuwe speakers, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.731 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Klein vraagje:
Heb net nieuwe speakers gekocht (Kef Cresta 2). Nu hoor ik verschillende verhalen over het inspelen van speakers. Wat is de juiste (Beste) manier om dit te doen?

Verwijderd

:? :?
Vergis je je niet met instellen?
Nooit van gehoord... (maar ik zie het vanzelf hieronder als het zo is :) )

Verwijderd

Oordopjes indoen....versterker op standje ASO....en blazen maar >:)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Inspelen is gewoon een kwestie van gebruiken. Het materiaal van de speakers wordt wat soepeler, en de onderdelen gaan zich op elkaar instellen. Het is eigenlijk net als bij het inrijden van een auto. Je kan eigenlijk weinig doen om het te bevorderen, maar af en toe een beetje lekker hard draaien kan zeker geen kwaad. Ik heb een keer een peperdure bassspeaker opgeblazen omdat de versterker defect was en er gelijkstroom op zette |:( en die speaker kraakte als de ziekte en was niet meer om aan te horen. Ik ben toch blijven proberen en heb 'm echt gemarteld met harde muziek, en hij begon steeds soepeler te worden en de schade was binnen een maand helemaal hersteld :) Gewoon gebruiken en dan komen ze vanzelf wel los.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Opa

Nu Multifocaal!

In het begin niet boven de 4000 toeren, na duizend kilometer tot 5000 toeren en na 1500 kilometer mag je los.

En in het begin niet te veel choken. Dan verzuipen ze.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:43
In het begin moet je ze juist niet al te hard zetten. Normaal luisterniveau, wat harder kan ook geen kwaad. Maar niet meteen keihard.

Speakers zijn trouwens vrij snel ingespeeld. Uurtje of 5 tot 10 normaal luisteren om de ophanging van de conussen wat losser te maken. Daarna zijn ze "fit" genoeg om voluit te gaan. Ze gaan in de loop van de tijd nog wel steeds wat beter klinken, maar de grootste winst komt in de eerste paar uur naar voren. (je kan dan echt na ieder uur horen dat ze beter gaan klinken. Vooral het hoog wordt steeds minder scherp)

Verwijderd

ROFLMAO Victorvo :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Op donderdag 11 januari 2001 21:05 schreef Lampje het volgende:
In het begin moet je ze juist niet al te hard zetten. Normaal luisterniveau, wat harder kan ook geen kwaad. Maar niet meteen keihard.

Speakers zijn trouwens vrij snel ingespeeld. Uurtje of 5 tot 10 normaal luisteren om de ophanging van de conussen wat losser te maken. Daarna zijn ze "fit" genoeg om voluit te gaan. Ze gaan in de loop van de tijd nog wel steeds wat beter klinken, maar de grootste winst komt in de eerste paar uur naar voren. (je kan dan echt na ieder uur horen dat ze beter gaan klinken. Vooral het hoog wordt steeds minder scherp)
Niet altijd, mijn tannoys deden er 3 dagen elke dag 5 uur of meer.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Opa
  • Laatst online: 15:41

Opa

Nu Multifocaal!

IK GA HARD MAN!!!!!! |:( (<- headbangen)
;)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een verhaal gehoord om van 1 speaker de + en de - om te draaien en de woofers tegenover elkaar te zetten |< >| zodat de woofers elkaar helpen soepel te worden... wat is hier van waar??

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Niet om soepel te worden, maar antigeluid....wanneer de ene lucht blaast, 'zuigt' de ander dat op, dan kan je ze wat harder zetten, maar dan klinken ze wat zachter.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Dus is dat verstandig als je geen problemen wilt hebben met je buren?

Verwijderd

en toch het gevoel wil hebben dat ze lekker hard staan :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:43
Niet om soepel te worden, maar antigeluid....wanneer de ene lucht blaast, 'zuigt' de ander dat op, dan kan je ze wat harder zetten, maar dan klinken ze wat zachter.
Op donderdag 11 januari 2001 23:17 schreef CRe8oR het volgende:
Dus is dat verstandig als je geen problemen wilt hebben met je buren?
Helemaal correct. Ik moest ook even nadenken waar ik dat had gelezen, maar dat staat bij mij in een luidsprekerzelfbouwboek.

Het staat er zelfs iets uitgebreider:
-Men neme een test cd
-men kieze de track met een toon van weinig hertz (80 - 150)
-men zette deze op repeat
-men zette de luidsprekers op een kwart (geloof ik, iemand die het zeker weet mag hier ff inspringen) van de golflengte uit elkaar tegenover elkaar
-met zette de versterker niet al te hard (lage tonen belasten versterker/speaker meer en juist omdat ze zo staan opgesteld klinkt het ook nog zachter) om schade te voorkomen
-men late dit zo een tijdje staan

Maar het moet opgemerkt worden: Dit is niet genieten van je nieuwe aankoop. Gewoon een paar dagen favo cd'tjes via je nieuwe goodies spelen is veel leukere manier om in te spelen. (niet te hard!!!)

edit: repeat vergeten

Verwijderd

Belangrijk is.. dat de spoel van de conus in een soort huls beweegt(magneet) als je dit gaat forceren door hard te draaien dan verneuk je het gewoon... het moet een beetje inslijten net als een zuiger in een cilinder en als een pik in een..... oeps... uhh ok

Dus draai gewoon elke dag rustig een uurtje wattage van laten we zeggen 10-15watt

maar je kabels moeten ook ingespeeld worden, het kristalrooster van het metaal gaan op een bepaald moment in een voorkeursriochting liggen, dus nooit meer je kabels omdraaien...

Dit is mijn speaker, gebruik bi-wiring shielded silver cable

Afbeeldingslocatie: http://194.77.188.52/images/produktfotos/home/vector/77.jpg

• Exirion
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

M'n vader speelt bass-speakers ook wel eens in door ze los (niet ingebouwd) op een oscillator+versterker aan te sluiten en dan op verschillende frequenties (van 5Hz tot aan 200Hz) een paar uur te laten spelen. Je hoort ze amper omdat ze niet ingebouwd zitten en de frequenties extreem laag zijn. Je moet wel uitkijken dat je ze niet overbelast of de maximale uitslag van de conussen overschrijdt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Tjeemp,
wie van jullie komt er wel eens bij AudioDome in Amsterdam ?

• Jag
  • Laatst online: 22:42

Jag

Dus draai gewoon elke dag rustig een uurtje wattage van laten we zeggen 10-15watt
Rustig en 10-15 Watt :P. Heb je enig idee hoeveel dat is:? Heb je enig idee hoe de decibell schaal in elkaar steekt? Ik zou zeggen RTFF.
maar je kabels moeten ook ingespeeld worden, het kristalrooster van het metaal gaan op een bepaald moment in een voorkeursrichting liggen, dus nooit meer je kabels omdraaien...
Kristalrooster, jaja, grappig. Het is een metaal geen zout :P.

Als je tijdens het inspelen geen overlast wilt veroorzaken, kan je inderdaad je speakers uit fase aansluiten. Dan zal je iig de overlast van het laag drastisch verminderen. Verder is mij altijd verteld dat je in het begin voor een groot deel bepaalt hoe lang de speakers nog meegaan, niet te hard dus, en zeker geen 10 Watt :P.

Jag

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op vrijdag 12 januari 2001 15:24 schreef Jag het volgende:

[..]

Rustig en 10-15 Watt :P. Heb je enig idee hoeveel dat is:? Heb je enig idee hoe de decibell schaal in elkaar steekt? Ik zou zeggen RTFF.
[..]

Kristalrooster, jaja, grappig. Het is een metaal geen zout :P.

Als je tijdens het inspelen geen overlast wilt veroorzaken, kan je inderdaad je speakers uit fase aansluiten. Dan zal je iig de overlast van het laag drastisch verminderen. Verder is mij altijd verteld dat je in het begin voor een groot deel bepaalt hoe lang de speakers nog meegaan, niet te hard dus, en zeker geen 10 Watt :P.

Jag
half watt meer dan genoeg?

Pak je rust!

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op maandag 18 februari 2002 12:34 schreef Den the Man het volgende:
Ik zou eerder denken aan een gewoon luistervolume en niet over Wattjes gaan praten. Gewoon, zoals je normaal ook zou luisteren inspelen en dan komen ze vanzelf los. Je hoort het uiteindelijk duidelijk dat ze beter klinken dan toen je ze voor het eerst hoorde.

//Edit: een half watt is nog meer dan een gewoon luistervolume, tenminste met wat "normale" luidsprekers en versterker :)

• JvS
  • Laatst online: 20:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 18 februari 2002 12:34 schreef Den the Man het volgende:

[..]

Beetje jammer om een topic van meer dan een jaar oud omhoog te schoppen met een opmerking, die duidelijk uitgelegd staat in de FAQ.

als je op 'achtergron' niveau speelt, gebruik je 0,001 tot 0,05 watt, beetje flink spelen is 0,05 tot 0,5 en echt hard is meer dan 2-5 watt (dan zit je boven de 90db, en dat is hard). bij 10-20 watt zit je boven de 100 en dat is echt teringhard.

Lees de FAQ anders even/

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.