Toon posts:

het einde voor ogen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is meer serieus bedoeld. Naar aanleiding van het laatst gesloten verwante topic wat ik even snel doorlas en waarin ook aan het einde verwezen werd naar tig andere topics die hierover zijn geweest wil ik hier toch een vraag over stellen. De trend die je eigenlijk bij de meeste mensen ziet (die serieus reageerden op de vraag wat ze zouden doen als ze nog maar kort te leven hadden) is dat ze daadwerkelijk nog dingen wilden doen in hun laatste uren/dagen/weken etc. die eigenlijk echt betekenis hebben in je leven, maar waar je vaak niet bij stil staat. (je familie en vrienden opzoeken, ruzies bijleggen, want ja, waar maak(te) je nou eigenlijk ruzie over? dingen doen die je altijd had willen doen)

Nu is mijn vraag, wat maakt het nou zo moeilijk om niet "gewoon" met het einde voor ogen te leven. Op het moment dat je dat echt lukt, probeer je eens in te beelden hoe je dan in het leven zou staan. Je zal gelijk merken dat je je dan erg vrij voelt en je zal jezelf waarschijnlijk ook betrappen op het feit dat je hier in dit leven geen unfinished business wilt hebben..... (ruzies e.d.)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:18:
Nu is mijn vraag, wat maakt het nou zo moeilijk om niet "gewoon" met het einde voor ogen te leven.
Financiële problemen? Als je weet dat je morgen niet meer leeft, dan hoef je je ook geen zorgen te maken hoe je dan alles gaat betalen ;). De leuke dingen die men zegt te gaan doen, kosten meestal een smak geld :)

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Ik denk wel dat je zorgt dat je niet in de schulden staat als je dood bent. Je nabestaanden hebben er dan alleen maar heel veel elende mee en ik denk niet dat je daar nou zo blij mee bent. Ik denk dat het best belangrijk zou zijn om de ruzie's bij te gaan leggen. Als je het niet goed meer met iemand kan vinden wil je daar natuurlijk wat aan doen zodat je "geruster" naar je dood toe gaat.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nu is mijn vraag, wat maakt het nou zo moeilijk om niet "gewoon" met het einde voor ogen te leven.
Het feit dat je bent opgegroeid in een maatschappij die je bepaalde normen en waarden bijbrengt, die daarmee niet in overeenstemming te brengen zijn. Een carriere, een gezin, 'iets bijdragen een de mensheid', God: er zijn ons allemaal hogere doelen bijgebracht om ons een reden te geven dingen te doen. Zelfs als je 'met het einde voor ogen' probeert te leven, heb je nog andere normen nodig om te beslissen wat je dan eigenlijk precies moet doen als je zo leeft. En al snel zullen die tegenstrijdig blijken aan "met het einde voor ogen" leven, omdat sommige zaken nu eenmaal tijd vergen en ondenkbaar/zinloos zijn als je er werkelijk rekening mee zou houden dat je morgen zou sterven.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

[Te laat.]
Sja, leven alsof elke dag je laatste is...
/me deemz skipt een Theo Maassen quote

Ik denk dat je dan heel bewust moet leven, bewust van wat jouw handelen voor consequenties heeft en bewust van wat je "losse eindjes" zijn.
Ik denk ook dat je dan veel druk op je handelen legt, want alles moet deze dag goedkomen. Mij lijkt dat oa spontaniteit dan verdwijnt.
Samen is dit mijns inziens voor een langere periode te intens voor de gemiddelde mens, die zich deels door de stroom laat meevoeren.

Aan de andere kant: waarom zou je je leven (volledig) afgerond willen beëindigen? Denk je dat het leven volledig maakbaar is? Denk je dat het consequenties heeft voor een eventueel "leven na de dood"? Denk je dat je dan 'makkelijker' sterft?
Op het moment dat je dat echt lukt, probeer je eens in te beelden hoe je dan in het leven zou staan.
Krampachtig :?
Coldcat schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:35:
Ik denk wel dat je zorgt dat je niet in de schulden staat als je dood bent.
Uuh ja, schulden achterlaten lijkt me luizig, net als vormen van zelfmoord als voor de trein springen: je zadelt andere mensen op met een (extra) probleem.
Als je het niet goed meer met iemand kan vinden wil je daar natuurlijk wat aan doen zodat je "geruster" naar je dood toe gaat.
Gevoelsmatig ga ik met je mee, maar wat is nu eigenlijk die "gerustheid"? Is het altruïstisch (degene met wie je ruzie had is nu gelukkiger) of egoïstisch (jij bent gelukkiger omdat je geen ruzie achterlaat)? Is het extern (je laat geen ellende achter) of intern (je komt door je 'goede' gedrag in de 'hemel'), of wat?
(Ik ga ervan uit dat mijn bestaan eindigt met mijn dood, eventuele "gerustheid" gedurende het stervensproces lijkt mij mooi meegenomen.)

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:32:
[...]

Financiële problemen? Als je weet dat je morgen niet meer leeft, dan hoef je je ook geen zorgen te maken hoe je dan alles gaat betalen ;). De leuke dingen die men zegt te gaan doen, kosten meestal een smak geld :)
Ligt ook aan de plek waar je leeft, maar als je bijvoorbeeld hier in Nederland zou leven en een goede relatie met familie en vrienden zou hebben, maar plots krijg je te horen dat je nog maar 6 maanden hebt te leven. dan zal je denk ik nog best veel kunnen doen omdat je familie en vrienden je dat graag nog gunnen. als een soort van last request. (dan is het nog de vraag of jij daar gebruik van maakt, want dat is ook weer, tja, egoistisch?). maar als je dat niet doet, dan kwets je ze..

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de mensen in 3e wereld landen. Veel mensen daar weten dat ze binnenkort doodgaan. Maar daar ligt het begrip acceptatie op een ander niveau. Wat dat betreft ligt het idd aan de samenleving waarin je opgegroeid bent zoals Confusion al zegt. het is een verschil om dagelijks dood en verderf om je heen te zien dan om de enige in de omgeving te zijn. Als je dat naast elkaar zet is het eigenlijk erg egoistisch om nog financiele "last requests" te hebben.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wanneer je elke dag leeft alsof het je laatste is valt het nut van investeren weg. Voordeel behalen op de lange termijn valt telt immers niet meer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-11-2025
Klopt, daarom is het toch logisch dat mensen de laatste restjes opmaakt? Je eet de ijskast leeg, je geeft een feest, je gaat een laatste keer op vakantie? Ik snap best dat veel mensen direct geld denken wanneer ze gevraagd wordt wat ze zouden doen als ze wisten dat ze niet lang meer te leven hadden; geld is normaal iets waarmee je voorzichtig bent omdat je er afhankelijk van bent; die drempel valt weg als deze dag/week/maand? je laatste is.
Pagina: 1