Toon posts:

Nieuwe HDD S-ATA of IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 17 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt een nieuwe hdd te kopen

Nu is het de moeite waard om een S-ATA schijf te kopen ? Ik heb een MSI K8T800 Neo serie moederbord (dat lelijk gekleurd ding) met S-ATA. Maar ik twijfel omdat ik dan die S-ATA schijf voor windows ga gebruiken , kan ik uberhaupt dat aansluiten en booten van deze harddisk ? En hoe ? (liefst goeie nederlands uitleg) Of toch beter IDE( prijsverschil 2 euro :p )

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je hebt alleen maar een diskette nodig met de S-ATA drivers erop tijdens het installeren van Windows XP/2K. Je moet dan op F6 drukken direct al aan het begin, meer niet.

S-ATA of IDE? Dat is jouw keuze. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Is het de snelheidwinst waard ?

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Sata is wel sneller en als het maar 2 euro scheelt dan had ik voor die Sata schijf gegaan.

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
SATA kun je in raid zetten. volgens mij is dat in jouw geval het enige voordeel van SATA. Met installeren moet je op F6 duwen als daarom gevraagd word. De SATA Drivers worden dan vanaf diskette geladen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:01
Tsja, het kan. Ok, je hebt drivers voor je sata controller nodig, het kost je dus in principe meer moeite, maar als je het mij vraagt is dat verwaarloosbaar.

Voordelen van IDE: Het werkt in de windows setup zonder drivers en het is goedkoper.
Voordelen van SATA: Kleinere kabeltjes, met NCQ kun je snelheidswinst krijgen (ja, je kunt wel meer snelheidswinst krijgen met bv raptors :P Maar ik bedoel: Hetzelfde model zal als SATA niet veel sneller zijn als PATA, tenzij je NCQ kunt gaan gebruiken), en je bent wat beter "voorbereid" op toekomstige standaarden.

Ik ben zelf ook voor SATA gegaan de laatste keer dat ik HDD's kocht. De meerprijs (in mijn geval wat meer dan in jouw geval omdat ik er een controller bij moest hebben) was het mij waard, of het jou dat ook waard is moet je zelf bepalen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat ligt er een beetje aan, niet alle schijven zijn native S-ATA. Dat wil zeggen dat de schijf van begin af aan speciaal voor de S-ATA standaard gefabriekt is. Maxtor heeft bijvoorbeeld S-ATA schijven met een bridge chip, die zetten dus een 'IDE signaal' om naar S-ATA. De schijf wordt op deze manier niet sneller. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
dus jullie zouden voor sata gaan ?

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 19:57:
dus jullie zouden voor sata gaan ?
Ik wel. Geen idee hoe de rest erover denkt. :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 19:49:
Ik sta op het punt een nieuwe hdd te kopen
Cool :) Tips staan in de FAQ van dit subforum: OM FAQ / Beleid » Welke harddisk moet ik nemen?.
Nu is het de moeite waard om een S-ATA schijf te kopen ?
Dat is een keuze die je makkelijk zélf kunt maken met behulp van inzet, inzicht, researchvermogen en een zekere mate van basiskennis.
Ik heb een MSI K8T800 Neo serie moederbord (dat lelijk gekleurd ding) met S-ATA. Maar ik twijfel omdat ik dan die S-ATA schijf voor windows ga gebruiken , kan ik uberhaupt dat aansluiten en booten van deze harddisk ? En hoe ?
Kijk eens in de handleiding van je moederbord?
(liefst goeie nederlands uitleg)
Kijk eens in de FAQ van dit subforum?
Of toch beter IDE( prijsverschil 2 euro :p )
Moet je helemaal zelf weten :)

Wel, dit is dus niet de manier om van GoT gebruik te maken. Neem de Algemene gedragsregels (Netiquette) maar eens nogmaals door.

edit:
Ik heb jou een maandje geleden een mailtje gestuurd over jouw postgedrag/niveau hier op GoT. Neem deze aub eens serieus. Ik stuur niet voor de lol mailtjes. Als je graag van GoT gebruik wil maken, neem het mailtje dan ook ter harte ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 03-06-2005 20:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.