Apple Macintosh G3 geheugen

Pagina: 1
Acties:

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 10:28
Mijn zus heeft een Apple Macintosh G3 desktop computer. Weet iemand misschien of 128 MB Kingston geheugen dat op 133 MHz loopt hier ook in kan? (Er zitten nog 2 geheugenmodules in: 1 van 32 MB en 1 van 64 MB. Met spoed aub.

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Staat in de handleiding die bij jouw G3 zit als het goed is.
En hier zitten jammer genoeg niet veel mensen die verstand hebben van Apple computers (ik heb er pas eentje en ben hem nog aan het 'bestuderen').

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• smerik
In die handleiding staat jammer genoeg ook niet alles...

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 10:43
Sommige tweakers tweaken naast PC's ook Macs hoor... :) G3's kun je prima overklokken... Leuk om het gezicht van Mac puristen te zien als je een CPU-Fan erop hebt zitten (CPU's van Macs hebben die dingen normaal niet) en verteld dat je een hogere frequentie draait... Enfin...

Is het een 'beige' G3 .. dwz... zo'n oudere die nog een traditionele Mac kast had, of is het een blauw-witte? Bij de blauw-witte is het veel makkelijker vervangen... en de blauw-witte 'eet' bij mijn weten gewoon PC66 memory. De G4 heeft het liefst PC100 CAS2, maar werkt ook op PC133 DIMMs omdat die vaak op PC100 ook CAS2 lopen, ook als ze PC133 CAS3 zijn... Je kan het gewoon proberen, past de DIMM fysiek dan kan ie eigenlijk niet kapot gaan. Sinds de eerste G3 gebruikt Apple namelijk veel standaard PC componenten en het RAM hoorde daar ook bij. In de oude PPC 9X00 serie hadden ze DIMM-slots zitten die niet PC compatible waren. Overigens kijken modernere Macs naar de SPD op de DIMM om timings te bepalen... PC133 lijkt me geen probleem...

Succes

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

Als je hier even kijkt zie je wat er in kan. ;)
Gewoon even op de apple site kijken >:)

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• Excrusiator

Excrusiator

Say wha?

Mijn Performa 6400 'vreet' ook gewoon pc geheugen. Dus die 9x00 wijken dus af van de oudere en nieuwere macs. ;)

* Excru aait HAL

• Skull_One
Ja Excrusiator, die DIMMs voor de PPC 9X00 serie lopen dacht ik op 5.5 Volt ipv 3.3...
Daar moet je echt geen 3.3 volt DIMMs in doen, tenzij je ze op wilt roken natuurlijk. :)

En ik had het zo te zien fout met PC66 voor de eerste, 'beige' G3... die wil blijkbaar toch PC100... en dan moet het in die oudere kast nog fysiek passen, kunnen niet de 'hogere' DIMMs in...

Nou moet Smerik toch genoeg info hebben om te beslissen wat ie gaat doen...

• Excrusiator

Excrusiator

Say wha?

:)

En als het niet past, niet doorduwen (een vriend van mij deed dat toen hij een dimm verkeerd omhad. En toen zette hij de pc aan...).

* Excru aait HAL

• Skull_One
Auw.. :) en toen? RAM zal wel kapot zijn maar het mobo?

• Excrusiator

Excrusiator

Say wha?

Mobo bleerde een beetje toen hij dat deed, maar hield er niets aan over. maar stja, hij had geluk dat hij via school (stage) verzekerd was. Geheugen was een beetje 'gaar' (zowel letterlijk als figuurlijk goed gaar, alla gesmolten :o ).

* Excru aait HAL

• Skull_One
.. Ik ben benieuwd of Smerik na deze verhalen het nu nog durft te proberen met die G3.. :)

• smerik
Nou, die G3 is van mijn zus dus... Daar ga ik zo 1 2 3 op zitten tweaken enzo. Maar de }:O draait er wel op (en snel ook). Wel lache wat mijn zus zei:
Ik heb sinds ik mijn computer heb (zo'n 2 jaar alweer) nog nooit een bom-melding gehad, maar sinds die koe draait loopt mijn computer vaak vast

• Excrusiator

Excrusiator

Say wha?

:)

* Excru aait HAL

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 17:51

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Op de website van Kingston kun je voor elke type computer kijken wel type geheugen er in gaat.
Uit m'n hoofd: de grijze G3's willen dimms, 3.3 volt unbuffered. Standaard dimmetjes dus. De mainboards van dat model lopen op 66 MHz, dus 133 MHz lijkt me snel genoeg. :)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• Huigie
  • Laatst online: 12:18

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik heb een vraagje wat hier weer aardig op aansluit. Ik heb een nieuwe G4 besteld en daar gaat PC133 in. Ik heb de laatste paar dagen zitten snuffelen in GoT en kom tot de konklusie dat ik het beste cas2 2.2.2 geheugen kan kopen en als het even kan dan moet het sneller zijn dan 7.5ns. Ik heb allemaal mooie benchtestjes gezien en zag de meest uiteenlopende resultaten. Merk je nou echt of je cas3 3.3.3 of cas2 2.2.2. geheugen in je machine hebt?

Rob

Specs

Verwijderd

MAC'S gebruiken PC-100 geheugen. PC-133 en hoger werkt niet.

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

pssst "Ê133-MHz system bus and PC133 SDRAM up to 1.5GB"

http://www.apple.com/powermac/specs.html

Specs

• Skull_One
Nou Huigie, de systeeminfo van Apple zegt zelfs, wanneer je er CAS3 in doet, dat dat wel werkt maar niet de maximale performance opleverd. Gebruik dus gewoon PC133 CAS2, van een beetje merk. Dat maakt op het totale budget niet enorm veel uit. Aangezien je deze machine vast wel voor het werk gebruikt is 'merk'-geheugen denk ik wel een goed idee...

• Skull_One
AMADEUZ, PC133 kan prima werken in ELKE G4... ook de 100 MHz bus versies... Lijkt me wel fijn dat als je reageert op een vraag je een antwoord geeft waar iemand wat aan heeft en wat niet gebaseerd is op zomaar een aanname. :P

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Skull, waar zag je die info mbt cas staan?

Specs

• Skull_One
Ik zit niet achter een Mac nu, maar je kunt het ergens vinden onder het Apple-menu > Systeeminfo ... ergens zie je daar staan welke RAM-banken bezet zijn, en op welke CAS e.d. ze draaien, er staan van de uitklap-driehoekjes bij...

Succes

• Skull_One
Ach, dat heet geen Systeeminfo maar Apple Systeemprofiel ofzo. Bij AGP G4's staat er iets van 'PC100-222' achter, bij de eerste types G4 met alleen PCI-bus staat het er helaas niet vermeld...

Pagina: 1