HDD Cooler zelf bouwen?!

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hallo,

Ik las net dit verhaaltje:
http://www.pyramid19.com/vh/projects/hx08
Lees maar ff!!! >:)
Hier heeft een gozer zijn eigen hdd cooler gemaakt.

Nu ben ik ook van plan om dezelfde te maken, maar dan voor een ander doel, gewoon lucht verplaatsen vanuit mijn kast naar buiten.. Zal dit nut hebben? Betere Airflow?? Ik heb nu een kast koeler die lucht naar binnenblaast (zit aan de onderkant) en de voeding die zuigt lucht naar buiten.
Zal ik een grote temperatuur drop hebben?
(ik heb een midi tower)

Afbeeldingslocatie: http://www.pyramid19.com/vh/images/day3_15.jpg
Zo moet ie er ongeveer uit komen te zien.. :D
Als het kan wil ik er nog een aan/uit knop tussen zetten.

Iemand nog handige info??

Whatever.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heeft iemand nog links naar andere artikels??

Whatever.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Tsja, zal het helpen, dat is natuurlijk de vraag. Je moet goed bedenken hoe je je airflow in je kast wil hebben. Als je 1 fan hebt die naar binnen blaast, en 1-tje die naar buiten blaast, dan lijkt me die een beetje veel worden. Gaat hij alle lucht uit je pc zuigen. Als je dit erin gaat hangen moet je denk ik ook meer fans hebben die naar binnen blazen.
Maar wat denk ik wel een goed idee voor jou is, is dit ding te maken zodat hij naar binnen blaast, en dan in het dak van je kast nog een fan die de lucht weer naar buiten trekt.
(warme lucht wil naar boven, dus naar boven met die hap..)

en tuurlijk kan je er een schakelaar in zetten...gewoon draadje door de schakelaar en het werkt.
hoe kom je trouwens aan die link? :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Mijne ziet er niet zo uit, misschien iets vaker klussen met spijkers kijken. :o

Ik heb in een zo'n frontje een stuk of 30 gaten geboord en daar achter 3 4x4cm fannetjes gelijmt, de kabeltjes samengevoegd op één stekkertje. Geluidstechnisch zal dit een mindere oplossing zijn, vanwege alle kleine gaatjes maar het werkt prima. Ik laat hem over me brander blazen, maar je kan er met een bracket ook een hd achter zetten.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Gert, heb je een plaatje?? :)

Maar het is op zich wel een goed idee?
Ik zal morgen eens gaan kijken wat ik nodig heb.

Whatever.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:42
Ik heb gewoon een Just Cooler hard disk koeler gekocht bij de electronicaboer. Hiervan heb ik de fannetjes omgedraaid zodat ie naar buiten blaast. Makkelijk zat.
Ik moest het zo wel doen. Mijn ATX voeding zit naast mijn processor. De fan van de voeding blaast dus door de heatsink heen (zoals het zou moeten werken volgens de ATX standaard). Als ik de fan in de voeding zou omdraaien, dan was de garantie van de voeding foetsie (zit een zegeltje op). Dus vandaar dat ik de warme lucht uitblaas via een omgedraaide hd koeler (en helemaal onderin nog een ventilator). Onderaan achterin zit nog een klein, dik fannetje die koele lucht richting de kaarten blaast.
Werkt allemaal eigenlijk best goed :)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Als ik nou i.p.v een hdd cooler een Blowhole maak boven in de kast, wat zal dan beter werken? de blowhole komt dan precies boven de cpu.

Whatever.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-08 14:57
Nou, ik heb zelf zo'n bovenstaand ding al een paar maanden geleden in elkaar geklust (alleen dan met 1 FAN) en ik moet zeggen dat het helpt. M'n case temp. is toch zo'n 5 graden gedaald en m'n HD voelt niet meer warm aan, en daar deed ik het voor... :)

Verwijderd

een blowhole zal over het algemeen beter werken, ligt er een beetje aan waar je voeding zit. Ik heb mijn voeding uit mijn kast gehaald om een goeie airflow te krijgen..

het principe van een blowhole is dat warme lucht naar boven stijgt en je het daar dus moet afvoeren, je moet hem dus gebruiken om lucht uit je kast te zuigen...

ik kan je ook aanraden om een grote fan te nemen (een goeie 120mm maakt vaak net zo veel herrie als een 80mm en blaast bijna 2x zoveel lucht naarbuiten..)

Afbeeldingslocatie: http://www.isd.nu/case/image003.jpg
ik hoop dat dit je een beetje een idee geeft hoe ik het heb aangepakt.. (die fan is overigens een 120mm 220Volt item.. die zou ik je niet aanraden tenzij je bereid bent om oordopjes te dragen of gewoon een die-hard overclocker bent.. >:) hij verplaats namelijk WEL veel lucht ! Als ik er een cd'tje op leg dan blijft dat cd'tje ongeveer 10cm boven de fan zweven ! >:)

suc6 met je project.. btw.. je kunt die gaten het beste zagen met een 'standaard' decoupeerzaag hoor !

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 18:34

admiral866

The King Personality Disorder

kewl hebbei ook geen cd-rekje meer nodig.

hmmz. idee of wat?

Verwijderd

ik zou ook niet zo heel apparaat in elkaar schroeven. Op mijn bijde u2w schijven heb ik eerst voor van die kleine hdd fannetjes ( die blazen ), verder boven op hdd 2 8cm zuigers. Werkt perfect en gewoon met trekbandjes er netjes omheen geprutst. :)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb vandaag een Blowhole(tm) gemaakt!! :P :9

Was wel een leuk werkje maar het is gelukt, moet wel zeggen dat de cooler veel lawaai maakt.
Het is een:
SUNON 12V 2,6 Watt (80mm x 80mm x 25mm) 3 pins
Afbeeldingslocatie: http://www.pyramid19.com/vh/images/fan_92.jpg

In de kast aan de voorkant heb ik een gat gemaakt m.b.v een decoupeerzaag, 2 keer want je moet namelijk 1 keer door get plastic en 1 keer door blik/ijzer. Tussen de voorkant en het ijzer heb ik de cooler geplaatst... :)

Deze verschillen heb ik waargenomen:
CPU was hiervoor (temp): 51 C(volle belasting)
Na deze blowhole was de temp: 41!! C :)

Kast was hiervoor: 28 C
Nu: 21 C

CEWL! :)
(weet iemand waar ik die rooster kan kopen?? Ben namelijk bang dat de cooler als papier versnipperaar gaat fungeren... >:) )

Whatever.

Verwijderd

die roosters (ook wel fingerguards genoemd) kun je bij elke elektronica-zaak halen !!

die van mij komen uit een vage zaak in een achteraf-straatje van Utrecht... (heb er meteen 6 gekocht)

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

dan krijg je wel nog meer lawaai hoor!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Als ik er een fingerguard voor plaats krijg ik dan meer lawaai??

Whatever.

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

het is gewoon zo dat als je obstakels in de airflow zet, je lawaai krijgt.
Het kan best wel mee vallen, maar je krijg zowiezo meer lawaai

Verwijderd

je krijgt niet merkbaar meer lawaai...

die fingerguards zijn van heel dun staaldraad gemaakt.. ze blokkeren de flow nauwelijks.... en ronde dingen leggen zoiezo nix in de airflow (de lucht glijd er ongehinderd langs.. probeer dit truukje maar es: zet een kaas achter een fles en probeer hem uit te blazen, dat zal je lukken.... omdat de lucht rond de fles geduwd wordt.... )

zo werkt het dus ook met fingerguards...
(daar is dus over nagedacht !)

suc6 met je koeling meendering, als je vragen hebt mag je me ook mailen: thehunter@isd.nu

• php
  • Niet online

php

Cw waarde van een cirkel: 1
Cw waarde van een vleugelprofiel: 0,03

Bij gelijke frontale dikte geeft een vleugelprofiel dus ongeveer 30x minder luchtweerstand. Een rond profiel heeft helemaal niet zo'n beste Cw waarde.

Waar kan je fingerguards kopen welke van vleugelprofiel gemaakt zijn?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nog even een vraagje!
Kan ik de cooler ook regelen d.m.v een potmeter ofzo?? Wie heeft hier meer verstand van??

Ik zou graag zoiets willen hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.pyramid19.com/vh/images/rheostat_02.jpg

Dit is de cooler: SUNON 12V 2,6 Watt (80mm x 80mm x 25mm) 3 pins

Wie heeft er schema's! Niet te veel materiaal want dat is te duur natuurlijk... ;)

Whatever.

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

Dat zijn inderdaad toffe dingen. Lijkt me toch om de spanning te regelen zodat je je fans langzamer/harder kan laten draaien?

Ik weet niet hoe duur ze zijn, maar er is nog een oplossing. Ik zag ergens (kan ook best bij virual hideout geweest zijn..) dat er '3weg-schakelaars' zijn. Kan je dus, of 5 volt, of 12 volt, of geen volt op een fan zetten. Dat is misschien een goedkopere oplossing

• php
  • Niet online

php

Zo'n draaipotmeter kan je bij de Conrad en elke lokale elektronica-sufferd halen, en zet je gewoon tussen een van de draden. Als het goed is, is er ook nog een uit-stand op die dingen, dus de schakelaar is zelfs overbodig. (tenzij die natuurlijk ergens anders voor wordt gebruikt.)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dus die potmeter hoef ik alleen tussen de plus te plaatsen en dan moet het werken? >:)

Whatever.

Verwijderd

aan zo'n potmeter zitten 3 aansluitingen..

je mot de middelste gebruiken en 1 van de zijkanten (een potmeter is gewoon een regelbare weerstand, die kun je dus zo in je plus lijn hangen, als je maar niet te veel vermogen trekt.. die ene fan moet wel kunnen dacht ik zo)

• schijndel
  • Laatst online: 02:42
Inderdaad theHUNTER:
Een potmeter heeft altijd 3 aansluitingen:
links midden en rechts.
Als je hem helemaal naar links draait is de weerstand tussen midden en links 0, en de weerstand tussen midden en rechts de maximale weerstand. Als je hem helemaal naar rechts draait is de weerstand tussen midden en rechts 0, en tussen midden en links volledig. Als je potmeter in de fase draait zet, met de middelste en rechter aangesloten, en de linker niet aangesloten: krijg je dus de volgende situatie: naar rechts draaien ventilator gaait harder, naar links ventilator langzamer.
Potmeter kosten je ongeveer een gulden. Let er wel op dat het vermogen van je potmeter hoger is dan dat van je ventilator.

Beetje onduidelijk denk ik, mail maar als je hulp nodig hebt.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-08 08:00
euhhh, zo'n koeler stelt helemaal niet zo veel voor hoor

heb zelf mijn HD gewoon in mijn 3,5 bracket,

tegen dat bracket een celeron cooler geplakt (beetje rippen van koelplaatje enzo) en met die kleine koeler wordt tie totaal niet meer heet, normale temperatuur

3kwp pvoutput

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben vandaag even aan knutselen geweest, en nu heb ik een potmeter+schakelaar naast elkaar geplaats op een 5,25 frontje, en ik moet zeggen dat het goed werkt!! :P :+

Even aan de knop draaien en het toerental veranderd.. :)

Whatever.

Pagina: 1