[PHP] Tijd bij verzenden mail klopt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20
Ik heb hier een mailscript dat via een scheduled task in Windows 2003 elke ochtend om 10.00 uur aangeroepen wordt (met php.exe). Werkt perfect allemaal, alleen is de verzendtijd van de mailtjes niet correct. Als ik het mailtje bekijk in mijn mailprogramma staat de tijd (sent) een uur later dan het daadwerkelijk verstuurd is. Dit is heel vreemd, want:
  • De klok op mijn server loopt gewoon goed
  • De klok op de mailserver die ik gebruik loopt goed (als ik handmatig stuur is er niets aan de hand)
  • PHP doet ook niets geks met de tijd, als ik in het mailtje date("H", time()) meestuur dan is dat uur wel gewoon goed
Ik weet niet meer waar ik het in zou moeten zoeken (en daarom weet ik ook niet zeker of P&W het juiste forum is voor deze vraag). Heeft er iemand anders hier enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 03-06-2005 16:07 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Hmm, het probleem ligt dus bij je mailprogramma; en je mailprogramma laat de tijd niet voor een andere tijdzone zien?

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
JaWi schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:20:
Hmm, het probleem ligt dus bij je mailprogramma; en je mailprogramma laat de tijd niet voor een andere tijdzone zien?
Mailprogramma = Outlook in dit geval. Ofwel, de ontvangende partij. Probleem is dat het mailtje uit het script niet alleen naar mij gestuurd wordt maar ook naar een aantal andere mensen. En ook bij hen klopt de tijd die in sent staat niet. Dus het moet echt liggen aan de versturende kant (de Windows 2003 bak met Apache 2, PHP5)... Maar waar precies, dat snap ik dus niet :?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoeveel verschilt de tijd dan? 1 uur precies of elke keer een random aantal minuten/uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Megamind schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:23:
Hoeveel verschilt de tijd dan? 1 uur precies of elke keer een random aantal minuten/uren
één uur precies (1 uur later).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecageman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 21:49
waarschijnlijk te maken met een timezone instelling ergens. Toevallig ergens de oost europese timezone ingesteld?

[ Voor 32% gewijzigd door ecageman op 03-06-2005 16:29 ]

AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
ecageman schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:28:
waarschijnlijk te maken met een timezone instelling ergens. Toevallig ergens de oost europese timezone ingesteld?
De tijd op mijn server staat ingesteld op GMT+1 (Amsterdam, Berlin, etc.) dus dat zou goed moeten zijn. Waar kan ik verder nog een timezone instellen?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat het vinkje aan bij "Klok automatisch aanpassen aan zomertijd en wintertijd" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:37:
Staat het vinkje aan bij "Klok automatisch aanpassen aan zomertijd en wintertijd" ?
"Automatically adjust clock for daylight saving changes" staat aangevinkt ja.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ecageman schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:28:
Ik zou het eerder op zomer/wintertijd gokken. ;) Maar aangezien dit dus een configuratieprobleem is ergens in je mailserver danwel je server in het algemeen zal ik dit topic even naar Software Algemeen verplaatsen.

Vermeld er trouwens even bij welke mailserver je gebruikt, anders kan niemand je helpen. ;)

PW>>SA.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
-NMe- schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:41:
[...]

Ik zou het eerder op zomer/wintertijd gokken. ;) Maar aangezien dit dus een configuratieprobleem is ergens in je mailserver danwel je server in het algemeen zal ik dit topic even naar Software Algemeen verplaatsen.

Vermeld er trouwens even bij welke mailserver je gebruikt, anders kan niemand je helpen. ;)

PW>>SA.
Ik gebruik geen eigen mailserver, maar gewoon de mailserver van mijn provider (post.demon.nl). Als ik normaal (via bijvoorbeeld Outlook) een mailtje verstuur via die server is er niets aan de hand. Daarom denk ik ook niet dat het probleem in de mailserver zit.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:06:
Ik heb hier een mailscript dat via een scheduled task in Windows 2003 elke ochtend om 10.00 uur aangeroepen wordt (met php.exe)
Ligt het niet toevallig aan het script?
Hoe verstuur/maak je de mail?

Edit:
posttoast schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:44:
[...]
Ik gebruik geen eigen mailserver, maar gewoon de mailserver van mijn provider (post.demon.nl).
Ah, dus gewoon SMTP.
Dus stel je zelf (script) de mail-headers samen. En een daarvan is de tijd.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:03:
Ah, dus gewoon SMTP.
Dus stel je zelf (script) de mail-headers samen. En een daarvan is de tijd.
Klopt, ik gebruik het volgende script:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$to = "hier@staatevenniets.nl";
$subject = "subject";
// Inhoud
$message = 'Hier staat het bericht';

// Headers
$headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";
$headers .= "From: posttoast <hier@staatevenniets.nl>\r\n";
$headers .= "Bcc: hier@staatevenniets.nl\r\n";

// Bericht versturen
mail($to, $subject, $message, $headers);

Ik geef hierin niets aan wat met tijd te maken heeft. Ik heb nog wel even gekeken op PHP.net, maar daar zie ik in die functie ook niets terug over tijd (of ik moet verkeerd kijken)...

Gaat dit topic dan tóch weer terug naar P&W?

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 04-06-2005 12:10 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:09:
[...]
Ik geef hierin niets aan wat met tijd te maken heeft. Ik heb nog wel even gekeken op PHP.net, maar daar zie ik in die functie ook niets terug over tijd (of ik moet verkeerd kijken)...
Het is waarschijnlijk opgelost als je een Date-header toevoegt.
Zie RFC2822 en de oudere RFC822

http://cr.yp.to/immhf/date.html
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2822.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:29:
[...]

Het is waarschijnlijk opgelost als je een Date-header toevoegt.
Zie RFC2822 en de oudere RFC822

http://cr.yp.to/immhf/date.html
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2822.html
Ik ben blijkbaar nogal groen op het gebied van SMTP/date-headers, want ik vind in die linkjes nergens een syntax terug die ik kan gebruiken. Ja, alleen dat ik GMT+0100 moet gebruiken (of +0100), maar niet waar ik dat dan moet plaatsen :?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Toch een programmeerprobleempje in php, daarom weer terug van Software Algemeen > Programming & Webscripting :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Beste mensen, het probleem is opgelost (dankzij sinaasappelsap). Kwestie van dit regeltje toevoegen in het header-deel:
PHP:
1
$headers .= "Date: ".date("r")."\r\n";

Raar, maar waar. Het belangrijkste is dat het nu werkt :)

omniscale.nl

Pagina: 1