[ADSL] planet advanced ruim helft te langzaam

Pagina: 1
Acties:

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 09:50
Ik was net even aan het speedtesten bij mijn ouders thuis. Komt er uit dat ie rond de 3000 kbps zit, dat is dus rond de 380 kByte/sec.
Dit terwijl de modem verbonden is met een snelheid van 6.4 Mbps, en volgens planet moet ie max 8000 kbps halen. De max haal je nooit natuurlijk, maar 3000 kbps is wel erg matig. Dit terwijl ik voor de rest niets doe, en de test is meerdere malen herhaald.
De afstand van de centrale is minder dan 1KM.

Rara hoe kan dit?

Specs:
USB speedtouch modem, die 8 Mbit aan moet kunnen.
ISDN
PC Intel pentium 4 standaard geval.

King of Cod

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:12

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

ik ben nu niet zo'n hele grote fan van speedtest omdat hij mijn 8Mbit ook niet volledig kan vol trekken. Dus probeer eens www.mordax.nl helaas is het geen garantie dat je lijn beter wordt.

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

Tip: b=byte en bit=bit, dus kbps=kilobyte per seconde.
Zo wordt het normaal gesproken gebruikt. En dat leest ook iets prettiger als iedereen dat doet.

Over je probleem, ik zie geen directe oorzaak met de informatie die je hebt gegeven.

Heb je Planet al gebeld? zoja, wat zeiden die?
Hitman Pro gedraaid? (ook in veilige modus?)
Virusscanner gedraaid?
Kabels gecontroleerd? standaard, of zelf geknipte kabels?

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dailyleaf schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 15:33:
Tip: b=byte en bit=bit, dus kbps=kilobyte per seconde.
Zo wordt het normaal gesproken gebruikt. En dat leest ook iets prettiger als iedereen dat doet.

Over je probleem, ik zie geen directe oorzaak met de informatie die je hebt gegeven.

Heb je Planet al gebeld? zoja, wat zeiden die?
Hitman Pro gedraaid? (ook in veilige modus?)
Virusscanner gedraaid?
Kabels gecontroleerd? standaard, of zelf geknipte kabels?
kbps = kilobits per second
kb/s = kilobyte per second

Dank u :Y)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Weet je wel heel zeker dat het betreffende USB-modem:
1) werkelijk die snelheid aan kan?
2) op een USB-poort zit die die snelheid aan kan?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Knutsel_smurf schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 15:33:
ik ben nu niet zo'n hele grote fan van speedtest omdat hij mijn 8Mbit ook niet volledig kan vol trekken. Dus probeer eens www.mordax.nl helaas is het geen garantie dat je lijn beter wordt.
speedtest werkt perfect.. ook vanaf een 100 mbit lijn.
je moet aleen testen met firefox want die is sneller.
met 8 mbit zit er 100 kb/s verschil in snelheid tussen explorer 6 en firefox.

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
probleem zit em in je usb modem, die kan de snelheid niet aan

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

harryslinger schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 17:35:
probleem zit em in je usb modem, die kan de snelheid niet aan
Ook mijn idee, maar als de TS ervan overtuigd is dat dat modem dat wel kan, zal hij daar wel zijn reden voor hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eerst zien dat er geen modem of router bottleneck tussen zit, dan nog checken dat je telefoonlijn niet te lang is (te grote afstand tot de centrale).

Als dat allemaal in orde is, dan blijft er 1 schuldige over. In Nederland schaft men datalimiet af, met als gevolg dat men meer download en de backbones slibben dicht, zodat je niet het beloofde snelheid haalt. Standaard zit je met 20x teveel klanten op een backbone. Als daar in de centrale 1gigabit backbone ligt, dan zal men 2500 klanten met 8Mbps erop zetten. Aangezien niet iedereen tegelijkertijd online gaat en de grote meerderheid zit rustig te browsen, mailen, chatten,... dan zal het gaan. Als 1/20 van de klanten op volle kracht willen downloaden, dan slibt de backbone dicht.

Daarom blijft men in België datalimiet hanteren, hierdoor is een ADSL-verbinding van dezelfde klasse in België 50% goedkoper en je haalt voor 99% van de tijd de snelheden dat ze beloven. Kan men in België datalimieten afschaffen? Als we de abonnementen duurder maken (meer backbone) en tevreden moeten zijn met een pak lagere snelheden (backbone slibt toch dicht), dan ja.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
USB modem is je probleem. Modem verbindt nog redelijk op 6Mbps maar je krijgt het niet door je USB poort heen die snelheid.

Ethernet modem kopen/regellen (primafoon?) en die zo dicht mogelijk (kort mogelijk) aansluiten samen met je splitter bij je ISRA. Ethernet tussen modem en PC verlengen niet telefonie bekabeling en misschien kom je nog ruim boven die 6Mbps uit.
rapture schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 18:11:
Eerst zien dat er geen modem of router bottleneck tussen zit, dan nog checken dat je telefoonlijn niet te lang is (te grote afstand tot de centrale).

Als dat allemaal in orde is, dan blijft er 1 schuldige over. In Nederland schaft men datalimiet af, met als gevolg dat men meer download en de backbones slibben dicht, zodat je niet het beloofde snelheid haalt. Standaard zit je met 20x teveel klanten op een backbone. Als daar in de centrale 1gigabit backbone ligt, dan zal men 2500 klanten met 8Mbps erop zetten. Aangezien niet iedereen tegelijkertijd online gaat en de grote meerderheid zit rustig te browsen, mailen, chatten,... dan zal het gaan. Als 1/20 van de klanten op volle kracht willen downloaden, dan slibt de backbone dicht.

Daarom blijft men in België datalimiet hanteren, hierdoor is een ADSL-verbinding van dezelfde klasse in België 50% goedkoper en je haalt voor 99% van de tijd de snelheden dat ze beloven. Kan men in België datalimieten afschaffen? Als we de abonnementen duurder maken (meer backbone) en tevreden moeten zijn met een pak lagere snelheden (backbone slibt toch dicht), dan ja.
Denk dat je daar behoorlijk weinig last van hebt toch in nederland. Er wordt qua bandbreedte op de verschillende netwerksegmenten goed rekening mee gehouden door de DSL-netwerk leveranciers (telco's) en de ISP.

Datalimieten afschaffen kan niet zomaar natuurlijk. De hoeveelheid verkeer neemt echt niet 3-voudig toe opeens omdat het nu wel mag/kan. Op een 1Gbps backbone naar één enkele centrale (als dat er al ligt!) gaan makkelijk 10000 lijnen overheen natuurlijk. Ook met 8Mbps verbindingen is dat gemakkelijk te doen (nogsteeds).

[ Voor 71% gewijzigd door bjck op 03-06-2005 18:36 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

USB speedtouch modem, die 8 Mbit aan moet kunnen.
Zoals al gezegd: daar zit het probleem. Als je voor de snelheidsverhoging begin 2005 al adsl-fast had én een USB modem, is kpn coulant en kan het modem worden omgeruild voor een ethernetmodem.

ga niet de helpdesk bellen en vragen of dat kan, want die weten dat vaak niet, maar meld gewoon dat je je snelheid niet haalt. De storingsdienst zal dan met jou contact opnemen en eventueel mogelijke oplossingen aandragen. Ten tijde van de verhogingen werden USB modems in elk geval vervangen (ik neem aan dat dit nog steeds geld, maar weet dat niet zeker).

(Gooi overigens even een spywarescannertje over je PC heen, check voor virussen, deinstalleer eventueel even je firewall en vertel dat je dan zelfs ook een trage verbinding hebt, terwijl je modem wel de goede snelheid haalt. Test de modem het liefst met een andere pc / laptop even met hele korte kabels direct op de ISRA, dan heb je heel overtuigend bewijs dat het niet aan pc's / bekabeling ligt, wat een helpdesk altijd uit wil sluiten. Dat scheelt je een helpdesk gesprek van 20minuten :P)

Ow en bel niet naar planet, maar bel kpn op 0900 0244 (al zal een planet medewerker je wschl doorschakelen naar kpn met zo'n vraag ;)).

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 04-06-2005 11:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

rapture schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 18:11:

Dit is echt onzin. KPN heeft anderhalf miljoen klanten, waarvan er misschien 100.000 via hetnet online zijn (de enige isp die echt keiharde limieten heeft), die anderen gaan allemaal via 1 netwerk en daarvan heeft er ongeveer nooit een last van een trage verbinding door drukte.

Dit soort zaken is samen met "jeetje, is het niet heel erg overboekt?" een van de meest overschatte problemen ooit, want er zijn helemaal geen problemen mee :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1