Toon posts:

Passieve cooler voor Pentium M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er misschien al een passieve cooler voor de Pentium M?

Heb gezocht op google, pricewatch (tweakers en .info) en zaken als My Electronics, maar ik kom nog niets tegen helaas...

Ik wil namelijk een compleet passief gekoelde, maar ook redelijk krachtige Windows bak maken. Jammer dat de Zalman TNN300 nog niet uit is, maar die is ook weer zo groot dus liever een Pentium M.

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 20:05

Soul__assasin

de Belbelg

je hebt er van coolermaster en met de heatsinc die bij het dfi bordje geleverd word kan je de Pentium pasief koelen....

www.weefab.com

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57
waarom geen zalman 7700cu. ik denk als je daar de fan niet van laat draaien dat het nog best goed werkt. en anders even een potmeter tussen de fan en echt op minimale snelheid laten draaien dan hoor je em niet eens. (dus zonder fanmate en dan nog trager dan laagste stand dan de fanmate kan geven.)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kippy schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:33:
waarom geen zalman 7700cu. ik denk als je daar de fan niet van laat draaien dat het nog best goed werkt. en anders even een potmeter tussen de fan en echt op minimale snelheid laten draaien dan hoor je em niet eens. (dus zonder fanmate en dan nog trager dan laagste stand dan de fanmate kan geven.)
of 2 fanmates achter elkaar?(2 weerstanden in serie == dubbele weerstand)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kippy
FireWurX schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:34:
[...]

of 2 fanmates achter elkaar?(2 weerstanden in serie == dubbele weerstand)
de fanmate regeld spanning, jammergenoeg. ben bang dat je dan onder de drempel spanning komt en het dus niet zal werken.

/edit
je kan natuurlijk ook een thermaltake cooler nemen, bijvoorbeeld een "SonicTower"
http://www.thermaltake.co...71SonicTower/cl-p0071.htm

[ Voor 22% gewijzigd door kippy op 03-06-2005 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Soul__assasin schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:32:
je hebt er van coolermaster en met de heatsinc die bij het dfi bordje geleverd word kan je de Pentium pasief koelen....
Heb je misschien een linkje van dat bordje?

@andere 2: nee ik wil niets draaiends :) moet echt passief
//edit// Haha, kippy die tower, wel mooi passief :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 13:42 ]

• kippy
die thermaltake's kunnen zonder cooler draaien, de tower en de sonic tower. der is alleen de optie op er een 8Cm cooler aan te hangen.

/edit
lol net te laat

[ Voor 12% gewijzigd door kippy op 03-06-2005 13:43 ]

• kippy
bij the way swiftnets coolers zijn ook zeer goed passief te gebruiken, kost wat knaken maar dan heb je ook iets.

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/mcx478-V/mcx478-v-400X340.jpg
http://www.swiftnets.com/

Verwijderd

Topicstarter
Sjoo, dit is zeker een mooi boardje van DFI ja: http://www.dfi.com.tw/Pro...&CATEGORY_TYPE=MB&SITE=US

Ik kom alleen niets tegen over een Coolermaster heatpipe combi ermee. Wel nog een test hierzo: http://www.gamepc.com/lab...ntent.asp?id=dfipm&page=6 ...

Ben benieuwd hoeveel lawaai het maakt. Helaas is het ook nog erg prijzig allemaal...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 14:35 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 17:07
kippy schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:37:
[...]
de fanmate regeld spanning, jammergenoeg. ben bang dat je dan onder de drempel spanning komt en het dus niet zal werken.
2 fanmates van Zalman achter elkaar werkt NIET goed, heb ik een tijd geleden gehad in mijn server met een Zalman CNPS7000B-alcu. Met erg veel gedoe kreeg ik de fan op 700 rpm waarna mijn duron 1600 op 100% load mooi 39 graden bleef.

Verder denk ik dat elk groot uit koper bestaand koelblok wel een pentium m passief kan koelen :)

Verwijderd

Een pasieve koeler moet vooral veel oppervlak hebben. Dus ik zou ook gaan voor een zalman 7000 of 7700. Zo'n swiftech is onzin, want die moet het juist hebben van een enorme luchtverplaatsing.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom moet her volledig passief zijn ?
Want ik blijf erbij dat je een goede zlman op laagste stand met de fanmate ook niet hoort, en je bent dan verzekerd dat de omliggende componenten op je moederbord ook gekoeld worden ;).

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 15:46:
Een pasieve koeler moet vooral veel oppervlak hebben. Dus ik zou ook gaan voor een zalman 7000 of 7700. Zo'n swiftech is onzin, want die moet het juist hebben van een enorme luchtverplaatsing.
Volgens de Tom's Hardware test maakt zelfs die grootste nog 37db herrie, da's best veel, mijn huidige Shuttle maakt iets van 27db...

Misschien maar even wachten tot Hush iets gaat maken met de Pentium M, zal wel eens tijd worden daar want ze verkopen al 2 jaar dezelfde producten :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 14:19
Welke Pentium-M hebben we het hier over? De zuinigste verbruikt 4W, de snelste 27W. Voor 4W heb je bijna geen koeling nodig. Een simpel P1 heatsinkje is meer dan voldoende. 27W is bijna niet passief te koelen.

Je kunt beter een actieve koeling kopen, en met behulp van een €0.05 weerstandje de fan terugbrengen naar 1000RPM of iets dergelijks. Je voeding/harde schijven zullen toch wel meer geluid produceren dan een 1000RPM fan.

Wil je toch per sé passief koelen, wat ik dus eigenlijk nogal onzin vindt aangezien je nooit (goedkoop) je hele PC geluidsloos kunt maken, kijk dan eens naar een Thermalright XPxxx. Een zalman 7000 / 7700 gaat passief nooit echt lekker werken omdat de koelvinnen zo gemaakt zijn dat ze zoveel mogelijk airflow opvangen van de fan. Stop je die fan dan heb je daar geen voordeel meer van.

tvw

Verwijderd

De 760 gebruikt slechts 25W ofzo, valt dus perfect passief te koelen.

JMke heeft zelfs ooit zijn PIV 2.4GHz passief gekoeld met een XP120 en papst 120mm casefan, dus dit is echt peanuts :Y)

Kijk trouwens ook eens naar het aantal mensen dat zegt dat zijn CPUfan gewoon stil staat met een A64 met cool&quiet. Die CPU's verbruiken dan ongeveer evenveel als een P-M, dusja :)

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 20:05

Soul__assasin

de Belbelg

ik koel mijn 1.6 doyham @2.0 ook passief en hij word niet warmer dan 55°
met koeler aan word dat 33

www.weefab.com

• kippy
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 01:05:
[...]

Volgens de Tom's Hardware test maakt zelfs die grootste nog 37db herrie, da's best veel, mijn huidige Shuttle maakt iets van 27db...

Misschien maar even wachten tot Hush iets gaat maken met de Pentium M, zal wel eens tijd worden daar want ze verkopen al 2 jaar dezelfde producten :)
Ja grapjas, dat is ook als je em op maximale snelheid laat draaien. Zo kan ik het ook.... op de traagste stand hoor ik men cpu fan niet meer, dan hoor ik alleen men HD's nog.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Zie ook mijn topic: Het grote So479 desktopmoederborden topic

Ik wil graag een HTPC gaan bouwen met een Pentium M 730, en een passieve heatsink klinkt dan erg verleidelijk... :)

Weet iemand btw wat een 730 onder full load verbruikt?

Zie ook: http://shop.informatique.....xgi?M=ART&G=014&FRS=ON,, passieve CoolerMaster heatsink, s479!

[ Voor 32% gewijzigd door Tim_R op 04-06-2005 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
kippy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:45:
[...]

Ja grapjas, dat is ook als je em op maximale snelheid laat draaien. Zo kan ik het ook.... op de traagste stand hoor ik men cpu fan niet meer, dan hoor ik alleen men HD's nog.
ja uhhhh klopt, sorry :)

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 23:05
Vrees dat die Coolermaster een heftige airflow in de kast nodig heeft :/
Lijkt meer in de familie van "1U servercoolers" passen..

Search op hun website levert ook al weinig op :(

Love Hardware!

Verwijderd

Topicstarter
iets schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 01:17:
Welke Pentium-M hebben we het hier over? De zuinigste verbruikt 4W, de snelste 27W. Voor 4W heb je bijna geen koeling nodig. Een simpel P1 heatsinkje is meer dan voldoende. 27W is bijna niet passief te koelen.
Ik had de Pentium M 725 in gedachten maar ik zie dat de M 730 nu even duur is (€ 192,85 in de pricewatch). Die draait wel op 533FSB ipv 400FSB dus misschien is die wat warmer? Klinkt wel goed allemaal dat passief koelen. Dan een passieve voeding en zo'n silentmaxx HD bracket en dan heb je toch wel een redelijk stil systeempje lijkt me :+

O ja, als videokaart heb ik deze in gedachte: http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=501280 en jawel, passief :+

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:37

Skyline GT-R

RB26DETT

Iets volledig passief koelen gaat zeer moeilijk gaan, zelfs een Pentium M!!! Omdat de meeste passieve koelblokken uitgaan dat er voldoende airflow is die er voor zorgt dat ze voldoende gekoeld worden. Als jij geen enkel bewegend deeltje in je pc wilt, dan vrees ik dat dat een No GO is. Maar ik zou een gewone heatsink kopen en er een Papst fan ophangen, en nog 1 papst fan als case fan, maar wel zo van de 10dB fans, omdat deze echt onhoorbaar zijn :)

Verwijderd

driexl: ga maar voor de Dothan (533MHz). Wordt nauwelijks warmer, maar stukken sneller dan Banias.

Skyline GT-R: men is er ooit in geslaagd om de 730 te runnen ZONDER (!!) heatsink. Ding werd strontheet, maar het runde! Dus met een deftige heatsink erop, goede oriëntatie (warme lucht moet gemakkelijk naar boven kunnen door convectie) en een stille fan in de top van je case waar je voeding zat (want uiteraard heb je voor ultieme stilte een externe voeding) moet dit _perfect_ doenbaar zijn.

Ik bedoel maar, die dingen worden even warm als een chipset hé :)

Verwijderd

Topicstarter
Als bijvoorbeeld Hush het al zonder fans met een P4 kan dan moet het met een Pentium M toch ook wel lukken?

//edit//
Jah! Het kan zie ik net, ze hebben al een Pentium M bij Hush, "kost wel duur", 1400 fleuro! :(
Jammer dat ze die behuizingen niet los verkopen... dan hadden ze een klant erbij...
http://www.hushtechnologies.com/start.html

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 01:37 ]

• kippy
zijn wel mooie kastjes maar verschrikkelijk duur, waarom bouw je niet zelf een kast. koelplaten zijn niet zo heel duur, en dan maak je een Pentium M cooler met heatpipes door zalman HD heatpipes te gebruiken of zo. En dan gewoon bijna de hele kast laten bestaan uit coolpanneel. denk dat het best wel moet werken. Zal uiteindelijk ook niet echt goedkoop zijn maar het werkt.

Ik snap alleen niet waarom je niet gewoon een fan gebruikt, als je die op het traagst laat draaien hoor je ze echt niet.

• GH45T
kippy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 09:29:
Ik snap alleen niet waarom je niet gewoon een fan gebruikt, als je die op het traagst laat draaien hoor je ze echt niet.
Zelfs een Papst 10 dB fan op 5 volt is te horen als je maar goed luisterd. Echter: bij dergelijke extreem stille koelingen ga je steeds meer elektronische componentjes horen trillen en piepen en geloof me: dat wil je echt NIET liever wat zoemen van fans dan die piepjes welke overigens enigzins op zijn te lossen door er maar genoeg lijm omheen te gooien waarna ze bijna geen geluid meer kunnen maken.

Ik heb persoonlijk een server waar slechts 1 fan in zit: een Papst 10 dB welke ik op mijn Zalman CNPS 7000B-Alcu heb geschroeft na wat modden welke op 700 toeren draait. In de zomer wordt mijn server ongeveer 50 graden in deze combo (duron 1600 24/7 100% load)

Dus als je passief wilt gaan koelen: het kan wel maar denk niet dat je pc dan geluidsloos is. Ook je harde schijf zal je altijd blijven horen tenzij je solid state disks gebruikt welke niet bepaald goedkoop zijn (oplossingen als gigabyte kaartjes met 4 geheugenmodules daargelaten :P)

Ik heb ook erg hoge eissen voor het geluidsniveau van mijn server, ding staat namelijk 2 meter van mijn bed en ik wil toch nog goed kunnen slapen :) wat echter goed is gelukt, nu nog een keer een samsung hd in een silencer en ik hoop dat ik vanuit mijn bed de server niet meer hoor.

• Sjeepee
GH45T schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:15:
[...]

Echter: bij dergelijke extreem stille koelingen ga je steeds meer elektronische componentjes horen trillen en piepen en geloof me: dat wil je echt NIET liever wat zoemen van fans dan die piepjes welke overigens enigzins op zijn te lossen door er maar genoeg lijm omheen te gooien waarna ze bijna geen geluid meer kunnen maken.

Ik heb persoonlijk een server waar slechts 1 fan in zit: een Papst 10 dB welke ik op mijn Zalman CNPS 7000B-Alcu heb geschroeft na wat modden welke op 700 toeren draait. In de zomer wordt mijn server ongeveer 50 graden in deze combo (duron 1600 24/7 100% load)

Dus als je passief wilt gaan koelen: het kan wel maar denk niet dat je pc dan geluidsloos is. Ook je harde schijf zal je altijd blijven horen tenzij je solid state disks gebruikt welke niet bepaald goedkoop zijn (oplossingen als gigabyte kaartjes met 4 geheugenmodules daargelaten :P)

Ik heb ook erg hoge eissen voor het geluidsniveau van mijn server, ding staat namelijk 2 meter van mijn bed en ik wil toch nog goed kunnen slapen :) wat echter goed is gelukt, nu nog een keer een samsung hd in een silencer en ik hoop dat ik vanuit mijn bed de server niet meer hoor.
Amen 8)

Keertje passieve voeding (no-no merk, kweeniemeer) "gehoord": ding was ERG irritant qua pieeeeeeep! :)
Harddisks kun je nog wel stil krijgen met silencers. De rest moet je met padding doen. Oplossing zoals de HUSH en de (vreselijk dure) kasten van Zalman zijn wel compleet passief: maar die piepen ook, en hebben standaard geen "harddisk silencers": dus je hoort pieeeeeep en harddisks.

Veeeeel beter: 1 of 2 stille (12cm) fans in systeem, die het hele systeem koelen... :X

Love Hardware!

Verwijderd

Topicstarter
Sjeepee schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:11:
[...]
Veeeeel beter: 1 of 2 stille (12cm) fans in systeem, die het hele systeem koelen... :X
Welke mooie (HTPC) kast kan zo'n 12cm fan herbergen?
Ik vind de kasten van Dign erg mooi maar daar zit (slechts) een 6cm fan in geloof ik...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 12:32 ]

• kippy
dan douw je er 6CM fans in die je heel traag laat draaien, maar als er maar 6CM fans ik zitten ben ik bang dat je ook geenr ruimte hebt voor een zalman cooler.

• Sjeepee
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:32:
[...]

Welke mooie (HTPC) kast kan zo'n 12cm fan herbergen?
Ik vind de kasten van Dign erg mooi maar daar zit (slechts) een 6cm fan in geloof ik...
Dan ga je op zoek naar heel stille 6cm fannetjes (minder efficient dan 12cm, maar je moet wat...) Punt van een HTPC kast is dattie veelal niet hoog genoeg is voor 12cm... :(

Love Hardware!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sjeepee schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:10:
[...]

Dan ga je op zoek naar heel stille 6cm fannetjes (minder efficient dan 12cm, maar je moet wat...) Punt van een HTPC kast is dattie veelal niet hoog genoeg is voor 12cm... :(
Of je moet 'm in bodem of deksel bouwen, dan is er ruimte zat..

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Een Pentium-M levert je maar iets van 25 watt op, met iedere fatsoenlijke koeler is dat ook passief te koelen. Ik heb zelf een P-III 800 (wat vermogen betreft redelijk te vergelijken) met het koelblok van een Thermaltake volcano7+ gekoeld, en dat blijft keurig op 35 graden ofzo.... Er zijn verschillende topics over het passief koelen van een P-III, dus lees daar eens doorheen. Iig moet het met ieder flink groot koelblok te doen zijn. Je moet er dus alleen even op letten dat de Pentium-M een alternatief koelblok mounting systeem heeft, dus je zal daar even creatief moeten zijn.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 06:46
coolermaster hyper 6?
of de hyper 48?

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• GH45T
Luxx schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 15:43:
Ik heb zelf een P-III 800 (wat vermogen betreft redelijk te vergelijken) met het koelblok van een Thermaltake volcano7+ gekoeld, en dat blijft keurig op 35 graden ofzo...
Ik heb hier een classic AMD Athlon 700 mhz slot A liggen (allereerste serie athlons) welke destijds werden uitgerust met 2 5x5 cm loeihard draaiende fans. Toen werd schande gesproken hoeveel dat het ding wel niet verbruikte.

Vorig jaar ding nog eens een keer in een pc gebouwd. orginele koelblok van aluminium, daar een 10 tal grote koper bladen ingestoken welke goed contact maakte en dit in een kast geplaatst met letterlijk 0,0 airflow. Machientje werd 40 graden na enkele uren stressed gedraaid te hebben. Deze Athlons verbruiken iets van 40 watt dacht ik, een Pentium M zit rond de 25 watt dus JA het is in feite goed mogelijk.

Lees echter mijn post een stuk hierboven en je realiseert je dat je beter een goede stille koeler kunt installeren met een fannetje er op :)
Pagina: 1