Toon posts:

[XML] Voordelen van namespaces

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een artikel over ns gelezen te hebben vraag ik me toch af wat nou de grote voordelen van ns zijn t.o.v. het geven van 'gewone' unieke namen. Graag zou ik van de guru's op dit gebied horen wat ns nu zoveel beter maakt i.v.m. 'gewone' unieke namen.

Dus: waarom <react:topicTitle xmlns:react="http://www.react.nl/topicTitle"></react:topicTitle> i.p.v. <reactTopicTitle></reactTopicTitle>?

PS - Tevens vraag ik me af wat nu een goede manier is om urn's voor ns te declareren? Moet ik url's gebruiken die verwijzen naar pagina's die info bieden over de betreffende ns? Moet ik gewoon een naam gebruiken als 'react-forum:topicInfo:tags'? Kortom wat raden jullie aan.

Verwijderd

Je kunt
1 niet garanderen dat het uniek is.
2 de namen worden onnodig lang
3 de oorsprong is makkelijker te vinden

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:21

Rhapsody

In Metal We Trust

http://www.w3schools.com/xml/xml_namespaces.asp lees deze pagina even door :-)

🇪🇺 pro Europa!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:37:
Je kunt
1 niet garanderen dat het uniek is.
2 de namen worden onnodig lang
3 de oorsprong is makkelijker te vinden
Okee bedankt voor de antwoorden. Zo te lezen kun je dus het beste zoveel mogelijk gebruik maken van ns in je xml-documenten?

• joopst
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
als je namespaces gebruikt, kan je je xml zgn strong-typen. M.a.w. je kan er een schema/dtd voor maken en daarmee automatisch valideren of je xml 'geldig' is.

Dit is handig als je bijvoorbeeld automatische verwerking doet. Even valideren voordat je gaat verwerken.
Je kan bijv ook op basis van de namespace van een document kiezen welke verwerking je gaat doen.

Voor automatische verwerking en debuggen zijn ze best handig dus.

Als je namespaces gebruikt wordt je code wel iets ingewikkelder en je moet ook goed opletten met versies van documenten uit een namespace of versies van namespaces (enzo)

Ikzelf gebruik namespaces als xml-documenten buiten een bepaalde app-boundary getransporteerd worden. Bijv bij het koppelen van twee systemen of twee interne maar onafhankelijke applicatie-onderdelen. Je kan dan nl van te voren controleren of de koppeling wel helemaal jofel is.

Voor kleine xml-etjes die intern of op 1 plek gebruikt worden maak ik geen gebruik van namespaces omdat dit meer werk dan handigheid met zich meebrengt.

succes :)
Pagina: 1