Toon posts:

[2000/98] Kan Windows 2003 server shares niet benaderen*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou na een hoop uitgeprobeerd te hebben en zoeken op internet en gegooled probeer ik het maar hier.

Ik had altijd als OS op mijn servertje Windows 2000 Server+SP4 draaien en dan zonder AD of andere ongein (wel Citrix Metaframe met IIS), gewoon in een werkgroepje. Met mijn laptopje wat nog Windows 98SE als OS heeft en mijn werkstation wat Windows 2000 Prof+SP4 als OS heeft kan/kon ik altijd de shares op de server benaderen.

Dus voor Windows 98SE had ik een gebruiker en voor Windows 2000 had ik een gebruiker aangemaakt op de Windows 2000 Server (zelfde gebruiker en wachtwoord natuurlijk) en alles werkte gewoon, ik kon de shares benaderen en alles wat ik wou. Totdat ik me verveelde *8) en dacht om maar eens Windows 2003 Server uit te gaan proberen, nou ik moet zeggen het is wel iets sneller maar ik heb daar niks aan omdat ik niet vanuit de clients (in mijn geval Win2000 en Win98) gewoon de shares niet kan benaderen.
Nou dacht ik dat is geen probleem gewoon de gebruikers met dezelfde wachtwoorden aanmaken op de server, dus NOT hé gewoon niet werken :( . Dus dacht ik ow installatie fout, format weer Windows 2000 erop gebruikers aangemaakt alles werkt weer ... dan maar weer format Windows 2003 server erop gebruikers aangemaakt en weer niet.

Vanuit de client's krijg ik steeds de melding dat het wachtwoord enzo gewoon niet klopt, dus ik op de Windows 2000 in een command boxje het volgende ingetyped :

net use * \\mijn_server\share /user:mijn_server\administrator wachtwoord (dus de account waarmee ik op de sevrer aanlog)

Ook gewoon niet werken, toen wist ik dat er iets niet OK is. Dus ik audit aangezet op logon succesfull en failure en steeds krijg ik in de event te zien dat de userid en password niet kloppen ....... ahhhhhh :X
Dus dacht ik laat ik maar de guest account aanzetten en ja hoor alles werkt opeens, dus zowel vanuit Win98 als Win2000 maar ja dat wil ik echt niet.

Dan maar op de forum wezen zoeken naar soort gelijke probleempjes en heb dan het volgende gevonden :

[rml][ W2k3] Netwerk vanuit dos[/rml]
[rml][ W2K3] Win95 client geen share access[/rml]
[rml][ winXP-pro] Hoe sharen zonder Guest of aanmaken accounts?[/rml]

en bij microsoft :

http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q239869

Vooral de info bij microsoft snap ik niet helemaal, moet dit nou op de server gebeuren of op de client gebeuren ??

Op [rml][ W2K3] Win95 client geen share access[/rml] wordt er als oplossing een DSClient geinstalleerd, maar ik heb alleen de ADClient kunnen vinden op de CD .... iemand enig idee wat DSClient is en is dit ook voor Win2000 nodig ??
Trouwens ADClient geinstalleerd op de Win98 bak maar werkt niet omdat ik blijkbaar geen Active Dir. gebruik.

Als er iemand anders nog een idee heeft graag en liever een oplossing ...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

ADclient en DSClient e.d. heb je alleen nodig als je met een domain omgeving werkt - ik ga er van uit dat dat nog steeds niet zo is :)

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 12:55
Indeed, DS client gebruik je wanneer je in een (Active Directory) domain werkt waarop je met je client aanlogged.

DSClient staat voor Directory Services Client en heb je nodig om vanuit een Win95 (of -98)station gebruik te maken van shares op Win2K+ (Active Directory) servers.

De win95/98 client staat op de Windows2000 server CD (filenaam dsclient.exe). Zie voor info ook http://www.microsoft.com/...bulletins/adextension.asp

De TS heeft (blijkbaar exact :) ) de zelfde problemen ondervonden die ik ooit 's heb gehad met W2K3. Even doorbijten en je zult merken dat Win2K3 ook prima materiaal is.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Dit is toch het verhaal dat Windows 2003 verwacht dat de data over een versleuteld kanaal wordt verzonden en ontvangen ... mischien dat deze url je kan helpen:

ms-its:C:\WINDOWS\help\spolsconcepts.chm::/568.htm

uitvoeren op je server..

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
PtrO schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:57:
DSClient staat voor Directory Services Client en heb je nodig om vanuit een Win95 (of -98)station gebruik te maken van shares op Win2K+ (Active Directory) servers.
dit is onzin.... ga jij nog maar eens ff leren waar de dsclient voor is

http://www.petri.co.il/dsclient_for_win98_nt.htm

probeer het eens SMB SIGNING uit te zetten

op de DC GPO!!!

o Domain member: Digitally encrypt or sign secure channel data (always) -> Disabled
o Domain member: Digitally encrypt secure channel data (when possible) -> Disabled
o Domain member: Digitally sign secure channel data (when possible) -> Disabled
o Microsoft network server: Digitally sign communications (always) -> Disabled
o Microsoft network client: Digitally sign communications (if server agrees) -> Disabled
o Microsoft network server: Digitally sign communications (always) -> Disabled
o Microsoft network server: Digitally sign communications (if client agrees) -> Disabled

force de GPO's of reboot je servert

[ Voor 5% gewijzigd door richard_kraal op 04-06-2005 19:15 ]

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Staat de tijd op je server en clients goed?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

blablable schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 18:56:
Staat de tijd op je server en clients goed?
Dit is alleen belangrijk wanneer Kerberos als authenticatie-protocol gebruikt wordt (vanwege ticket-lifetime). Standaard ondersteund Win9x geen Kerberos, alleen maar NTLM (versie1) authenticatie. Als de DSclient geinstalleerd is, kunnen, via enkele registry wijzigingen, w9x machines ook gebruik maken van NTLMv2.

Uit de link van Richard Kraal:
Windows 9x and Windows NT 4 based clients lack many of the features of Windows 2000 Professional and Windows XP Professional that are related to Active Directory. The Active Directory client extension is an upgrade or patch for Windows 95, Windows 98, and Windows NT 4.0, which enables the following Active Directory features:

NTLM v2 authentication - The client extensions take advantage of the improved authentication features available in NTLM v2.
In de MS link van de TS staat exact uitgelegd hoe NTLMv2 ge-enabled kan worden op de Windows 9x werkplekken. Volgens mij ondersteund Windows 2003 geen NTLMv1 authenticatie meer. Niet dus.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Question Mark schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:24:
Volgens mij ondersteund Windows 2003 geen NTLMv1 authenticatie meer...
Goh.

Kijk eens in je security templates :P ?

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/egwel.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
pffff, nou na dagen gehobby'd te hebben heb ik het eindelijk zo ver.

Het oplossing is/was dat de server geen Active directory had dat wat die nu wel heeft, en tijdens de configwizard moet je kiezen om compatible te zijn met pre windows 2000 PC's.
Pagina: 1