Toon posts:

[Wisk] berekenen van positie dmv hoek en lengte schuine kant

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende, ik ben bezig met een flash spelletje voor stage, alleen zit ik met het berekenen van een positie, dit is mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://img228.echo.cx/img228/8505/dingetje8ki.gif
Kanten A, B en C en R is aantal graden.
De gegevens die ik heb is C en R, de lengte word ingesteld op standaard 500 (pixels in flash dus) aantal graden word berekend met iets in flash.
Het is nu de bedoeling dat ik kom te weten op welke _x / _y de hoek van A-C zit.

Iemand die een idee heeft hoe dat ook alweer zat?
bvd..

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wacht ff: weet je standaard B of C? Want als je de lengte van C weet, weet je dus ook waar het begint / eindigt :)

[ Voor 18% gewijzigd door BtM909 op 03-06-2005 12:14 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

x=sin(R)*C
y=cos(R)*C
of omgekeerd :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Als je de hoek linksonder als (0,0) aanduidt, dan is de x coordinaat van jouw punt ook 0. de y coordinaat is gelijk aan de lengte van A. De lengte van A is simpel te berekenen met de Wet van Pythagoras (A2+B2=C2) of doormiddel van goniometrie (soscastoa).

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet de positie van de hoek van B-C en de lengte van C en de hoek R zeg maar.
kweenie of dat iets helder is :o maar de lengte van A en B niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 12:16 ]

Verwijderd

je kunt de lengte van a uitrekenen dmv "soscastoa", en als je weet op welke x b zit dan is de x van hoek ac de x van b + de lengte van a, de y het punt van de hoek - de lengte van a

• sdomburg
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:16:
Ik weet de positie van de hoek van B-C en de lengte van C en de hoek R zeg maar.
kweenie of dat iets helder is :o maar de lengte van A en B niet.
Dan neem je dus hoek BC als (0,0) en neem je dezelfde y coordinaat als bij mijn post hierboven en als x coordinaat neem je de lengte van B, die je weer met Pythagoras of goniometrie op kan lossen.

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 13:38

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:11:
Ik zit met het volgende, ik ben bezig met een flash spelletje voor stage, alleen zit ik met het berekenen van een positie, dit is mijn opstelling:
[afbeelding]
Kanten A, B en C en R is aantal graden.
De gegevens die ik heb is C en R, de lengte word ingesteld op standaard 500 (pixels in flash dus) aantal graden word berekend met iets in flash.
Het is nu de bedoeling dat ik kom te weten op welke _x / _y de hoek van A-C zit.

Iemand die een idee heeft hoe dat ook alweer zat?
bvd..
Om aan de positie van die hoek te komen (hoek Z noem ik m effe, de hoek tussen A en C dus), moet je dit doen:
(G = hoek van C met B (dat punt weet je prolly wel)
x(Z) = x(G) - cos(R) * C
y(Z) = y(G) - sin(R) * C
(ervan uitgaande dat de pixel linksboven 0,0 is (of 1,1). iig dat je linksboven begint met tellen van de pixels :P )

Spuit 11.......... maar wel wiskundige spuit 11 dan :P

[ Voor 3% gewijzigd door XiN-eViL op 03-06-2005 12:20 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
IK moet zo weg dus ik type ff snel. kweenie of je dr wat aan hebt, maar in een driehoek met zijde a, b, c, en hoeken A, B, C (die dus tegenover de zijden staan) zijn de volgende regels van toepassing:
de cosinusregel: c^2=a^2+b^2-2ab*cos(C)
de sinusregel: a/sin(A)=b/sin(B)/c/(sinC)
hopelijk kan je er wat mee.

Verwijderd

Mocht je het met de info van de reacties er nog niet uitkomen, kun je altijd eens googlen naar de conversie van Polaire coordinaten ( hoek en lengte ) naar cartesische coordinaten ( x en y coordinaat )

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kom ik er nu wel, anders hooren jullie het wel weer :P bedankt.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Kan toch veel makkelijker?
Een driehoek heeft altijd 180 graden. Aangezien hoek AB 90 graden is, en je BC (R dus) al weet kan je AC gewoon uitrekenen:
AC = 180 - 90 - BC
Aangezien AB altijd 90 is kan je gewoon 90-BC gebruiken toch?

Juist

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 14:39
Sorry, dubbelpost, deze was al gegeven door Mithras86.

En dan is er nog altijd de sinus regel :

A / sin (R) = B / sin (rechte hoek - R) = C / sin (rechte hoek)

Waarbij ik er van uit ga dat de hoek tussen A en B recht is.

[ Voor 16% gewijzigd door windancer op 03-06-2005 21:45 . Reden: Sorry, dubbelpost ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ja, en wat Jeldert zegt is idd gewoon het allerhandigst.
* mithras noemt zichzelf een }:O omdat hij 4 dagen geleden vwo-wiskunde b1,2 heeft gedaan. dat is pas echt iets van :X

• sdomburg
Mithras86 schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:21:
Ja, en wat Jeldert zegt is idd gewoon het allerhandigst.
* mithras noemt zichzelf een }:O omdat hij 4 dagen geleden vwo-wiskunde b1,2 heeft gedaan. dat is pas echt iets van :X
Ik hoop dat je Nederlands wel gehaald hebt, want hij wil de positie weten, niet de hoek :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

SOSCASTOA \o/

En daarmee besluit ik deze basis les wiskunde. Sla je volgende keer zelf een wiskunde boek open? ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.