Toon posts:

Mobo of CPU probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze week was het licht van mijn Logitech muis uit. Die is normaal altijd, dus probeerde ik
de computer op te starten, maar die deed absoluut helemaal niets meer. Alleen het LEDje van
de power-aan knop ging branden. Ook kon de computer met de knop niet meer uitgezet worden.

Ik heb het moederbord verrvangen met een moederbord van een andere pc.
Deze heb ik toen opgestart en toen deed ie het wel goed. Het kapotte moederbord
in de andere pc gezet en zoals ik verwachtte startte die niet op. Het geluid van de
diskdrive bleef tikken en verder niets.

Het probleem is nu dat ik de processor niet over heb kunnen zetten (AMD vs Intel)
Hoe groot is de kans nu dat het aan de processor ligt en niet aan het moederbord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daar is zo niets over te zeggen eigenlijk.
Zowel mobo als cpu kunnen het begeven hebben (mogelijk allebei).
Enige manier om hier achter te komen is om het even te gaan testen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Geef eens wat meer specificaties over o.a. de gebruikte moederborden en processoren ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Er is inderdaad een kans dat de processor het probleem veroorzaakt. Een zeker antwoord kan ik je er niet op geven. Gaan je fans wel draaien bij het kapotte moederbord?

Je kunt eventueel een diagnose kaart op zien te snorren of anders testen met een andere processor. Misschien heeft je moederbord wel een ingebouwd diagnose systeem (oa MSI en Epox hebben dit gehad)

Verder is het vooral gokken en testen.

Verwijderd

Topicstarter
He kapotte moederbord is een Gigabyte GA-8S648FX met een Intel 2.8 Ghz processor
Het goede moederbord is een Asus A7V600 met een AMD 2600+ processor.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Die Intel begeeft het niet zo makkelijk als een wat oudere amd. Die hadden namelijk amper overheating protectie. Ik gok dat je moederbord naar de sjaak is...
Maar zoals al gezegd, idd testen.

specs

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Over het algemeen geeft het moederbord een serie piepjes als bijvoorbeeld de CPU stuk is, deze piepjes zijn er vaak niet als het moederbord stuk is.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:41
Kawaii schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:47:
Over het algemeen geeft het moederbord een serie piepjes als bijvoorbeeld de CPU stuk is, deze piepjes zijn er vaak niet als het moederbord stuk is.
Het moederbord moet ook piepen als de CPU / RAM / VGA-kaart ontbreken, dus haal de CPU er eens uit en kijk of het mobo piept als je hem aanzet...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik gok op het moederbord, die gaan meestal sneller stuk. (Tenzij je de CPU mishandeld en/of zwaar oc'ed met slechte koeling, overvoltage e.d. ;) )

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
J0J0 schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:19:
Die Intel begeeft het niet zo makkelijk als een wat oudere amd. Die hadden namelijk amper overheating protectie. Ik gok dat je moederbord naar de sjaak is...
Maar zoals al gezegd, idd testen.
In theorie heb je gelijk maar in de praktijk kom ik toch vaak zat kapotte P4's tegen. met name het cache in de prescotts wil het nog wel eens begeven. AMD's met een socket A voetje zijn inderdaad gevoeliger (mijn sleutelhanger spreekt boekdelen :P) maar Intels gaan vaker kapot dan jij denkt...

Verwijderd

Een half jaar geleden was mijn pc vastgeslagen en toen ik opnieuw opstarte deed die ook helemaal niks meer. Geen enkel beeld, geen piepjes, maar alles ging wel aan (net zoals jou dus). Nadat ik alles geprobeerd had heb ik hem niet meer aan de praat gekregen en toen heb ik het moederbord vervangen en het geheugen (ander geheugen paste niet meer op het nieuwe moederbord) want ik dacht dat het de processor niet kon zijn, maarja daarna deed die het nog steeds niet en toen bleek het dus wel aan mijn processor te liggen (pentium 4 1,7Ghz). Dus dat het moederbord geen piepjes geeft wil helemaal niks zeggen. Dus als je iets nieuws gaat kopen weet dan wel zeker dat het ook echt daar aan ligt. En als tip kan ik je aanraden om bij mycom onderdelen te gaan kopen want als het daar niet aan ligt kun je het altijd terug brengen en dan krijg je gewoon je geld terug >:)

Check even aan de onderkant van de processor of er geen rare dingen te zien zijn. Bij mij was het namelijk dat er bij een pootje aan de onderkant een zwarte ring omheen zat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 13:00 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:12:
He kapotte moederbord is een Gigabyte GA-8S648FX met een Intel 2.8 Ghz processor
Het goede moederbord is een Asus A7V600 met een AMD 2600+ processor.
Dus je hebt een AMD mobo icm met een Intel proc gebruikt en andersom? Kun je dat misschien nader verklaren?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

RoamoR schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:00:
[...]

Dus je hebt een AMD mobo icm met een Intel proc gebruikt en andersom? Kun je dat misschien nader verklaren?
Nee, hij heeft de hele combo overgeplaatst. D.w.z. mobo én bijbehorde CPU ;)

• Roamor
  • Niet online
Thandor schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:06:
[...]

Nee, hij heeft de hele combo overgeplaatst. D.w.z. mobo én bijbehorde CPU ;)
Weet je dat zeker? In de TS schrijft TS namelijk
Ik heb het moederbord verrvangen met een moederbord van een andere pc.
vervolgens (naar mijn interpretatie) heeft hij eenzelfde geprobeert met de CPU's:
Het probleem is nu dat ik de processor niet over heb kunnen zetten (AMD vs Intel)
Misschien zit ik er helemaal naast natuurlijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb net het oude moederbord terug geplaatst en nu gingen die lampjes ook niet branden.
Heel eventjes. Toen heb ik het met een combinatie van de knop achteraan snel aan en uit te
zetten wel stroom gekregen op de pc. De fan van de processor en de powersupply gingen allebei draaien. Is dat een teken dat de processor het dan niet meer doet?

Verwijderd

Zou je allemaal zelf moeten testen. Wij zijn niet helderziend en kunnen dat niet bepalen. Dit kun je alleen te weten komen door hetzelf te testen. TIP Koop spullen bij mycom dan kun je ze ook terugbrengen als het daar niet aan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik snap dat ik dat zelf moet testen, ik heb alleen niet zomaar eenzelfde moederbord of cpu voor handen.

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:20:
Ja ik snap dat ik dat zelf moet testen, ik heb alleen niet zomaar eenzelfde moederbord of cpu voor handen.
Zou je svp mijn vermoedens even kunnen uitsluiten?

Verwijderd

Hallo kun je niet lezen ofzo, je kan toch gewoon even een moederbord gaan kopen om het te testen. Werkt het dan nog niet dan ligt het dus aan je processor en kun je het moederbord weer terugbrengen.
Pagina: 1