Sigma 18-200mm of toch maar 2 lenzen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.984 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55231

Topicstarter
Ik ga deze week de Canon EOS 20D kopen. Mijn enige twijfel hierbij is echter welke lens/lenzen ik erbij ga aanschaffen. Ik moet in ieder geval mooie groothoekfoto's kunnen maken en een flinke zoom is ook noodzakelijk. Mijn oog was daarbij gevallen op de nieuwe Sigma 18-200mm lens. Deze heeft echter een minder groot zoombereik van bijvoorbeeld de Tamron 18-200, maar dat maakt me niet zo heel veel uit. De kwaliteit is - afgaande op een aantal online reviews - een stuk beter dan de Tamron.

Maar kan ik met de Sigma 18-200 ook behoorlijke groothoekfoto's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je hebt het hier over een 11,1 x zoomlens. Houd er rekening mee dat deze altijd minder zal zijn als de kortere lenzen. Je zult altijd last krijgen met CA met dit soort bereiken.

Ikzelf heb gekozen voor een 18-50 DC EX 2.8 van Sigma en een 75-300 IS USM van Canon en ik wissel liever de lens zodat ik betere foto's heb. Binnenshuis bijvoorbeeld heb je niks aan die 200 MM.

Als ik jou was zou ik de 18-50 DC EX 2.8 overwegen, die is ook lekker lichtsterk, en als dat niet kan evt de Sigma 18-125, maar houd dan rekening mee dat deze niet overal even goed presteert.

Konijnenberg gaf mij aan de de ultrawijd en ultrazoom in 1 lenzen populair zijn en daarom gemaakt worden. Canon maakt ze niet eens omdat ze goede kwaliteit willen garanderen en dat is met zulke lenzen niet mogelijk.

En als je toch geen lenzen wilt wisselen kun je beter een SLR like Compact cam kopen imo.

PS je verhaal over minder zoombereik snap ik niet, die zijn namelijk gelijk.

Ikzelf ging ook heel enthousiast voor een 18-125 lens naar Konijnenberg maar ben toch met een 18-50 de deur uit gegaan en ik ben er blij om! Die mensen weten waar ze over praten, en ook de koffie is best redelijk ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 03-06-2005 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 55231 schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:07:
en een flinke zoom is ook noodzakelijk.
Nee, je bedoelt wellicht dat je een flink tele bereik wil. Een grote zoom is noodzakelijk als je een hekel hebt aan lenzen verwisselen of met zo min mogelijk gear op stap wil.
Mijn oog was daarbij gevallen op de nieuwe Sigma 18-200mm lens. Deze heeft echter een minder groot zoombereik van bijvoorbeeld de Tamron 18-200
Beide objectieven zoomen 200/18 maal. ;)

18mm * cropfactor is behoorlijk groothoek. Volgens mij moet je je nog iets meer verdiepen in branduntafstanden en dergelijke. Kijk eens onder andere naar http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lens101/focallength/ voor voorbeeldjes. 18mm*crop ~= 28mm effectief dus kijk eens naar het beeld bij 28mm bij deze link.

[ Voor 13% gewijzigd door Voutloos op 03-06-2005 11:17 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Fairy, beoordeel een lens niet gelijk op z'n bereik graag :) De Sigma Bigma (50-500) is een 10x zoom-lens, maar er komen wel prachtige plaatjes uit op elk bereik.

Die Sigma 18-200 heeft voor zo'n extreem zoombereik heel weinig CA, dus opletten met dat soort aannames, die zijn niet altijd waar ;)

Een aantal voorbeeldfoto's van de 18-200 staan hier. En daar kan je ook een paar testshots zien waar eventuele CA zichtbaar zou worden, maar dat is dus minimaal :)

Verder houden we lenstalk graag in 1 topic voor de overzichtelijkheid, dus je kan verder in Centraal objectieven-topic V3.0 ;)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.