ReLight schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:48:
Sorry moet toch even: Klein bedrijf+eigen tijd erin steken (=onbetaald)+extra investeren in hw firewall & Dit alles en je veiligheid van je bedrijf niet WILLEN ondervangen door gewoon gebruik te maken van een hosting pakket & ISP e-mail ?
[knip]
Jij kent de volledige situatie dan ook niet, en deze thread is geen plaats om die te gaan bespreken. Tel even hoeveel aannames je hebt gedaan bij het komen tot jouw conclusie. Hoe meer aannames, hoe groter de kans dat je de plank mis slaat. Daarom moet je altijd je aannames tellen VOORDAT je reageert met een waardeoordeel.
Maar laat ik toch even wijzen op het belang van 'historie', dwz. dat bepaalde dingen 'groeien'. Vaak loop je op een gegeven tegen een drempel aan, waarbij de oude manier van werken nog net aan voldoet, maar het investeren in een nieuwe manier te veel kost en te weinig oplevert. Uiteindelijk gaat het *nooit* om absolute kosten, maar altijd om relatieve kosten. Dwz. het verschil tussen wat iets kost en wat het oplevert (of gaat opleveren, want investeren doe je in de toekomst). Op de werkvloer houden mensen zich misschien bezig met absolute kosten (en zo hoort het ook), maar als je gaat kijken naar de beslissers dan houden die zich allemaal bezig met relatieve kosten.
Het is op zich wel erg dat er scriptkiddies zijn die servers hacken en geen idee hebben hoeveel schade ze aanrichten. Laat ze alsjeblieft servers van grote bedrijven hacken. Die hebben de resources om de boel weer te repareren. Als je kleine webservertjes aanvalt, dan heb je er alleen maar de kleine bedrijfjes mee die toch al weinig slagkracht hebben. Daarmee doe je de economie vele malen meer schade aan dan wanneer je bijvoorbeeld de servers van Philips of Siemens ofzo zou hacken.
[certificaat]
Een certificaat is een certificaat. Een eigen gemaakt certificaat heeft alleen geen vertrouwde certificate authority. Een zelfgemaakt certificaat levert evenveel encryptieveiligheid op (naja, misschien ietsje minder) als een gekocht certificaat. Alleen is er dus niemand die zegt dat de UITGEVER van het certificaat een betrouwbaar bedrijf is.
In feite heb je overigens gelijk dat het gebruik van een certificaat veiliger is, maar het is niet zo gebruiksvriendelijk. Als je een keer je mail wil ophalen terwijl je dat certificaat niet bij je hebt (zeg, je zit bij een klant op een systeem van hen), dan kun je dat niet.
[router]
Het plan is nu om een router met firewall in het systeem in te bouwen. Ruimte genoeg, het is een 3u kast. Ik heb al een routertje op het oog, namelijk de Netgear ProSafe FR114P. Die lijkt in de kast te passen (en anders maak ik hem wel met tie-wraps vast aan de achterkant van de kast

), en heeft aardige features:
http://www.netgear.com/products/details/FR114P.php.
Omdat het een extern kastje is en alles in flash zit kan er geen rootkit op gezet worden. En met static port forwards kunnen hackers rootkits en andere zut op de machine zetten, maar die mogen niet naar buiten en zijn dan dus onbereikbaar. De router heeft ook DoS attack protection, onze server is een paar weken geleden ook al ge-DoS't vanuit China (echt, waarom ze ONS nou steeds moeten hebben?).
En ik kan nergens iets over uPnP vinden, dus dat zal er dan ook wel niet op zitten.
Maar het belangrijkste is dat hij aan de WAN kant ook een 10/100Mb aansluiting heeft. De meeste goedkope routers hebben maar een 10Mb aansluiting, en dat is gewoon te weinig. Nou verwacht ik niet dat deze router dan ook de 10MByte/s kan doorvoeren, maar ik neem toch aan de het wel iets meer is dan de 1MByte/s van zo'n goedkoop SWEEX routertje.
[
Voor 70% gewijzigd door
RetepV op 06-06-2005 14:36
]