Aantal nVidia videokaartvraagjes (+voeding vraagjes)

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Goedenmorgen tweakerland!

Ik heb twee vraagjes.

Ik werkte altijd met een nVidea GeForce II, 64 MB. De kaart zelf was heel plezierig maar voor games was het niet bepaald een succes. Daarom heb ik een jaartje terug een Ati Radeon 9800 SE, 128 MB gekocht. Daar kon ik weer even mee vooruit. Toen ik een week of 2 terug een P IV 3.00 HT had gekocht begon opeens mijn Graphics adapter om de haverklap vast te lopen. Na reïnstalla Windows, drivers, oude drivers, nieuwe drivers, Omegadrivers en de hele rattaplan kreeg ik van iemand de tip om HT uit te zetten. Dit werkte. Maar aangezien ik toch wel een multitasker ben en verschil merkte was ik hier niet tevreden mee.

Gisteren heb ik een nieuwe videokaart (en een 19"TFT maar dat doet er niet toe;)) gekocht. Het is een XFX Gef.6600GT 128mb AGP ( http://shop.powerline.nl/...roep=VK&art_code=VK220007 ). En ik moet zeggen, dit valt niet tegen!
Máár nu heb ik dus een aantal vragen:

1. Kan ik Fast Write aanzetten? In de bios is de optie nu disabled maar kan dat bij deze kaarten? (ik heb de boekjes al doorgelezen maar kan het nergens vinden

2. Ik heb een 400 WATT voeding. In principe was een 450 WATT het minimum stond er op de doos. Ik heb nog een firewirekaartje uit mn PC gehaald (had aparte voeding) en heb de ene voedingspoort nu aangesloten mbv zo'n "stekkerdoosje" (Y-kabeltje het dat geloof ik? Op mijn molex in ieder geval).
Dit lijkt prima te werken. (volgens het boekje was trouwens 300 WATT minimaal maar ok).

3. Zou ik een upgrade naar DIT ( http://shop.powerline.nl/...roep=VK&art_code=VK220005, XFX Geforce 6800GT 256mb) kaartje echt merken?
==>
6600 GT: 375 vertices/sec, 8 pipelines, 128 MB DDR
6800 GT: 525 vertices/sec, 16 pipelines, 256 MB DDR
Is het het waard om deze alsnog te kopen?

4. Is het aan te raden? Want volgens mij moeten hier zelfs twee standaard disk plugs op. En het beste is natuurlijk aparte stekkertjes maar ik ben bang dat ik dat niet echt meer vrij heb..
4.1 Kan het überhaubt? Wanneer er 2 plugs in moeten, zoals ik vermoed, moet ik met 2 Y-stekkers werken.

En voedingen van zulk voltage zijn nogwel prijzig? (Tagan TG480-U01 480w voeding => €97)(Antec True Power Voeding ATX 550W 12V Dual Fans => 129€)

En help: dit snap ik niet:
Q-Tec Voeding 500W Big Fan Gold Low Noise, PFC ==> €30 bij informatique?? Hoe kan de prijs hier zo van verschillen? Als het maar €30 kost wil ik eventueel die voeding er ook nog wel bijdoen..

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 03-06-2005 10:47 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

J-P IT schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:46:

En help: dit snap ik niet:
Q-Tec Voeding 500W Big Fan Gold Low Noise, PFC ==> €30 bij informatique?? Hoe kan de prijs hier zo van verschillen? Als het maar €30 kost wil ik eventueel die voeding er ook nog wel bijdoen..
Wat betreft voedingen (en zoals met vele componenten) heb je A en B merk voedingen.
Qtec is duidelijk een B merk (misschien zelfs wel een C) en Antec een A merk, hetgeen zeer duidelijk tot uiting komt in de prijs.
Wat houdt dit in: de 500W van Qtec is een peak, d.w.z die 500W output zal ie niet continue geven. Je kan er van uit gaan dat hij met een volledig systeem (alles er op en er aan) ongeveer 250W max kan leveren, hetgeen met jou videokaart zeker niet genoeg zal zijn. Je kan het proberen, maar dan ben ik bang dat je over een aantal weken of een nieuwe voeding kan kopen of je hardware kan gaan vervangen.
Antec 480W truepower, zegt het al-> truepower. Is in staat om zo goed als continue 480W te leveren. Dit maakt hem ook duurder.
Advies: ga voor een goede voeding en koop dus een duurdere (Antec, Tagan, etc.)

Let op: een slechte voeding kan je hardware componenten (processor, geheugen, videokaart en HDD's) slopen. Uiteindelijk ebn je dan veel duurder uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 11:11 ]

Verwijderd

Let ontzettend op de amperages van je evt. nieuwe voeding! Nieuwe P4 systemen (prescott) gebruiken dusdanig veel dat veel moederbordfabrikanten in de handleiding zetten dat er MINIMAAL 18A op de 12V lijn continu moet worden geleverd.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:09:
[...]

Wat betreft voedingen (en zoals met vele componenten) heb je A en B merk voedingen.
Qtec is duidelijk een B merk (misschien zelfs wel een C) en Antec een A merk, hetgeen zeer duidelijk tot uiting komt in de prijs.
Wat houdt dit in: de 500W van Qtec is een peak, d.w.z die 500W output zal ie niet continue geven. Je kan er van uit gaan dat hij met een volledig systeem (alles er op en er aan) ongeveer 250W max kan leveren, hetgeen met jou videokaart zeker niet genoeg zal zijn. Je kan het proberen, maar dan ben ik bang dat je over een aantal weken of een nieuwe voeding kan kopen of je hardware kan gaan vervangen.
Antec 480W truepower, zegt het al-> truepower. Is in staat om zo goed als continue 480W te leveren. Dit maakt hem ook duurder.
Advies: ga voor een goede voeding en koop dus een duurdere (Antec, Tagan, etc.)

Let op: een slechte voeding kan je hardware componenten (processor, geheugen, videokaart en HDD's) slopen. Uiteindelijk ebn je dan veel duurder uit.
Ok, kijk dit zijn nou adviezen waar ik wat aan heb!

Voor een gewone PC leuk maar voor de wat veeleisende niet meer.. Okidoki.

En weet je ook mn V-card idee-tje? Want dan zou ik dus zo'n €200 extra kwijt zijn voor de videokaart en €100 ruim voor de voeding.

En ik heb gister al €600 ruim uitgegeven en ik wil het ook weer niet té gortig maken als het kan.. Maar wanneer het verschil echt significant beter is wil ik er wel over denken..
===============================================

Ik heb inderdaad een prescott. Aantal A van die voeding, is dat in orde? (die ik noemde, gevonden bij informatique of powerline geloof ik)

Even gezocht voor je: http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=896008

En wat moet ik me voorstellen bij die efficientie en dat control panel?

Verwijderd

Zo'n rappe videokaart smaakt naar meer heh? Maar ik zou niet upgraden naar een 6800GT. Dit omdat de volgende generatie videokaarten voor de deur staat die veel sneller zullen zijn. De geforce 7800GTX komt in Juni uit. Ook Ati's R520 zal eind deze zomer eraan komen. Dus beter wachten met upgraden tot volgend jaar (dan zijn prijzen wat gezakt). Ikzelf heb wel een 6800GT, maar heb deze nu al bijna een jaar. Nu kopen zou echt zonde zijn.

Verwijderd

[quote]J-P IT schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:20:
[...]
Ok, kijk dit zijn nou adviezen waar ik wat aan heb!

Voor een gewone PC leuk maar voor de wat veeleisende niet meer.. Okidoki.

En weet je ook mn V-card idee-tje? Want dan zou ik dus zo'n €200 extra kwijt zijn voor de videokaart en €100 ruim voor de voeding.

Goede videokaart vereist tegenwoordig gewoon een A merk voeding. Het is dus en/en (niet en/of).
Zeker als je de kaart intensief gaat gebruiken voor zware games (WoW, Doom 3 etc.)
De duurste van de duurste videokaart is ook niet nodig, beetje overkill....
Met de 6800 kan je zeer zeker voorlopig mee vooruit, de 6600 is iets minder maar zeker voldoende voor zeer veel games.128 MB is ook voldoende, vaak is het zelfs zo dat dezelfde kaarten met de ene 128mb en de andere 256mb de kaart met 128mb gewoon ietsje sneller is. (scheelt ook veel geld)
Kortom: zware toepassingen (games, videobewerking) Tja dan zal je helaas in de buidel moeten tasten, maar vraag jezelf eerst af waarvoor je het wil gebruiken.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Videobewerking doe ik niet aan (op school wel trouwens, zit een Ati Radeon 9600, 128 MB in) en zware games..

America's Army, Unreal Tourmament (beiden UT engine).. En verder niet zo heel veel.

Al met al kan ik hier dus wel even mee vooruit blijkt dus :). En ik was toch niet van plan om nu meteen weer wat nieuws te kopen; prijs enzo.
Al met al heb ik mijn
P IV 1.7
256 SD
60 GB HDD
nVidea Geforce II
300 WATT
USB 1.0

Aardig weten te upgraden naar een
P IV 3.00 HT
1024 DDR
180 GB HDD (60+120)
XFX Gef.6600GT
400 WATT
USB 2.0

AL ZEG IK HET ZELF :D

En dat 128 MB soms sneller is dan 256 had ik al eerder elders gelezen ja. Mja, kwantiteit is zoals gewoonlijk geen kwaliteit.

Dan blijf ik voorlopig lekker hierbij! En de 400 WATT voeding zal geen problemen opleveren neem ik aan?

En nog ff iets; bij "vertragingsdrempel kern" stond 145*C. Mn GPU is nu 56 (gewoon wat surfen enzo). 145??! Een beetje CPU is dan gebakken.
Klopt dit wel?

[ Voor 23% gewijzigd door Eagle Creek op 03-06-2005 12:09 ]

Verwijderd

J-P IT schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:08:
Videobewerking doe ik niet aan (op school wel trouwens, zit een Ati Radeon 9600, 128 MB in) en zware games..

America's Army, Unreal Tourmament (beiden UT engine).. En verder niet zo heel veel.

Al met al kan ik hier dus wel even mee vooruit blijkt dus :). En ik was toch niet van plan om nu meteen weer wat nieuws te kopen; prijs enzo.
Al met al heb ik mijn
P IV 1.7
256 SD
60 GB HDD
nVidea Geforce II
300 WATT
USB 1.0

P IV 3.00 HT
1024 DDR
180 GB HDD (60+120)
XFX Gef.6600GT
400 WATT
USB 2.0

En dat 128 MB soms sneller is dan 256 had ik al eerder elders gelezen ja. Mja, kwantiteit is zoals gewoonlijk geen kwaliteit.

Dan blijf ik voorlopig lekker hierbij! En de 400 WATT voeding zal geen problemen opleveren neem ik aan?

En nog ff iets; bij "vertragingsdrempel kern" stond 145*C. Mn GPU is nu 56 (gewoon wat surfen enzo). 145??! Een beetje CPU is dan gebakken.
Klopt dit wel?
dat is idd een leuk systeem waar je voorlopig weer mee vooruit kan. Mij lijkt het ook stug 145 C, ik dacht dat 125 het maximum was waarbij hij zeg maar nooit meer zal werken. Maar veel verstand heb ik er niet van.

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bedankt voor de hulp folks!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 19:20
1. Kan ik Fast Write aanzetten? In de bios is de optie nu disabled maar kan dat bij deze kaarten? (ik heb de boekjes al doorgelezen maar kan het nergens vinden

Vast wel, maar laat het maar uit staan, het levert meestal alleen verlies van prestaties en stabiliteit op.

2. Ik heb een 400 WATT voeding. In principe was een 450 WATT het minimum stond er op de doos. Ik heb nog een firewirekaartje uit mn PC gehaald (had aparte voeding) en heb de ene voedingspoort nu aangesloten mbv zo'n "stekkerdoosje" (Y-kabeltje het dat geloof ik? Op mijn molex in ieder geval).
Dit lijkt prima te werken. (volgens het boekje was trouwens 300 WATT minimaal maar ok).
Ja dat werkt, uiteindelijk komen alle molexen van dezelfde puntjes op de voeding dus split wat je wilt het maakt niks uit

3. Zou ik een upgrade naar DIT ( http://shop.powerline.nl/...=VK&art_code=VK220005, XFX Geforce 6800GT 256mb) kaartje echt merken?
==>
Zou je het merken? Ja, groot verschil.. Is het het waard? Nee, IMO niet. De 2x hogere prijs haal je er niet uit, mid range videokaarten zijn beter want: liever elk jaar een kaart waarmee je de spellen van dan goed kunt spelen, dan elke 2 jaar een kaart die aan het begin helemaal de bomb is maar na 2 jaar niet meer. Voor mensen die elk jaar van plan zijn de nieuwste videokaart te kopen is top-end wel oke, maar dat ben jij denk ik niet..

4. Is het aan te raden? Want volgens mij moeten hier zelfs twee standaard disk plugs op. En het beste is natuurlijk aparte stekkertjes maar ik ben bang dat ik dat niet echt meer vrij heb..
4.1 Kan het überhaubt? Wanneer er 2 plugs in moeten, zoals ik vermoed, moet ik met 2 Y-stekkers werken.
Het kan met die molexen wel gewoon, splitten dus

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 03-06-2005 12:35 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
DKasemier schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:34:

Vast wel, maar laat het maar uit staan, het levert meestal alleen verlies van prestaties en stabiliteit op.

Ja dat werkt, uiteindelijk komen alle molexen van dezelfde puntjes op de voeding dus split wat je wilt het maakt niks uit

3. Zou ik een upgrade naar DIT ( http://shop.powerline.nl/...=VK&art_code=VK220005, XFX Geforce 6800GT 256mb) kaartje echt merken?
==>
Zou je het merken? Ja, groot verschil.. Is het het waard? Nee, IMO niet. De 2x hogere prijs haal je er niet uit, mid range videokaarten zijn beter want: liever elk jaar een kaart waarmee je de spellen van dan goed kunt spelen, dan elke 2 jaar een kaart die aan het begin helemaal de bomb is maar na 2 jaar niet meer. Voor mensen die elk jaar van plan zijn de nieuwste videokaart te kopen is top-end wel oke, maar dat ben jij denk ik niet..

Het kan met die molexen wel gewoon, splitten dus
1. Hmmm... Wat doet die optie dan? Snel-schrijven maar dat lijkt beter? Nja.. lekker uit dan

2. Nee ok; dat snap ik.. Maar ik kan er moeilijk 20 vertakkingen inmaken en er dan vanuit gaan dat 'ie het trekt.

3. Okidoki!

4. Hmm.. In het boekje stond anders :).

bedankt!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

offtopic:
Ik denk dat je nVidia en Nivea (van die cremepjes) doorelkaar haalt, het is nVidia met een i ;)

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bergen schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:31:
offtopic:
Ik denk dat je nVidia en Nivea (van die cremepjes) doorelkaar haalt, het is nVidia met een i ;)
Oops.. Typo ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen typo, je doet het consequent :z

* dion_b past titel aan ;)

Oslik, blyat! Oslik!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 17:31:
Geen typo, je doet het consequent :z

* dion_b past titel aan ;)
Consequente typo dan :o...

Altijd als ik drivers zoek en ik tik hun site in kom ik ook verkeerd uit. Ik weet in ieder geval hoe het hoort. nVidia :p.

Thx!

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 03-06-2005 23:28 ]

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Owja; voor de geïntresseerden:

http://www.helpmij.nl/forum/systemspecs.php?systemid=1320

XP_PC heeft meerdere systemen opgegeven. Klik op het nummer om het systeem te bekijken.
1 2 3 4

==> onderaan de pagina

Iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 04-06-2005 01:09 ]

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 09:20
J-P IT schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:08:

Al met al heb ik mijn
P IV 1.7
256 SD
60 GB HDD
nVidea Geforce II
300 WATT
USB 1.0

P IV 3.00 HT
1024 DDR
180 GB HDD (60+120)
XFX Gef.6600GT
400 WATT
USB 2.0

Klopt dit wel?
Dat klopt denk ik wel hoor. Voor de 6600 rond de 140°C, maar voor de 6800 staat die drempel lager (iets van 120°C).

Het geheugen dat je op videokaarten vindt is duur geheugen. Als fabrikanten dan dat geheugen willen verdubbelen moeten ze goedkoper geheugen vinden om de prijs niet te hoog te maken. En dat goedkoper geheugen is meestal van mindere kwaliteit, heeft lagere frequenties, hogere latencies,...
Het feit is dat de langzame kaarten meestal geen gebruik maken van dat overdadige geheugen (zoals bijvoorbeeld bij de geforce FX5200 met 256MB ram en de radeon 9200 met 256MB ram).

Typ voor GoT!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Owh ok, heldere uitleg!

Thx

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

xiander schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 01:26:
[...]

Dat klopt denk ik wel hoor. Voor de 6600 rond de 140°C, maar voor de 6800 staat die drempel lager (iets van 120°C).

Het geheugen dat je op videokaarten vindt is duur geheugen. Als fabrikanten dan dat geheugen willen verdubbelen moeten ze goedkoper geheugen vinden om de prijs niet te hoog te maken. En dat goedkoper geheugen is meestal van mindere kwaliteit, heeft lagere frequenties, hogere latencies,...
Het feit is dat de langzame kaarten meestal geen gebruik maken van dat overdadige geheugen (zoals bijvoorbeeld bij de geforce FX5200 met 256MB ram en de radeon 9200 met 256MB ram).
1 toevoeging, op duure kaarten van tegenwoordig gebeurd dit niet zo heel veel meer (de budget nog wel) een 6800 128MB geheugen of een 256MB versie hebben het zelfde soort geheugen

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Pagina: 1