raptor RAID0 te weinig mb/s?

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Hey tweakers.

Ik heb 2 74MB raptortjes in RAID0 hangene en ging ik ze eens testen..
Maar de resultaten vallen me echt tegen! Of verwacht ik teveel?

Allereerst mijn specs
http://specs.tweak.to/11548

En dan de benches

HD tune
Afbeeldingslocatie: http://request-design.nl/wesley/hd_tune.jpg
HD speed
Afbeeldingslocatie: http://request-design.nl/wesley/hd_speed.jpg

Ik vind ze vrij tegenvallen. :(
Maargoed ze zitten allebij op S-ATA.

Iemand enig idee hierover?

edit//typo`s

[ Voor 3% gewijzigd door Predje op 03-06-2005 09:38 ]

Verwijderd

Is dit een onboard raid controler?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:10
ik weet niet wat jij hebt maar ik vind het goed lol jouw 75mb minimum is op mijn ATA en SATA schijf het max ^^

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05
Als je het over milibits hebt (mb) dan is het inderdaad erg weinig. Heb je het over megabytes (MB) dan is het redelijk, licht ook een heel groot gedeelte aan het type controller. Als je dat er nog even bijpost kan er pas echt een oordeel over snel/langzaam worden gegeven :)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik vind die grafiek van HD_Speed wel een beetje vaaaag ... w'rom is die zo vlak?? Lijkt mij niet in de haak. De grafiek erboven lijkt wel goed alleen dat ge-jojo vink wat jammer/apart. De vorm an sich klopt wel en ik vind 136MB/s een mooie (start)waarde! :)

Probeer ook nog es HD_Tach .. ook een mooi progseltje .. en desnoods SiSoft Sandra ook ff laten testen (maar die geeft maar een paar getallen .. niet zo'n mooie grafiek)

Vind die burst rate van 105 MB/s wel erg laag trouwens .. de CPU belasting van 17% is ook fors .. maarjah, er gebeurt ook wel wat natuurlijk.

Had je tijdens het testen alle overige verstorende programmaatjes gekilled???

[ Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-06-2005 09:45 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Controler is idd erg belangrijk daarom vraag ik of die onboard is omdat een goede raid controler duur is en meestal niet op een moederbord zit gebakken.

Verwijderd

Hmm kijk bij HDTune: VIA SATA RAID onboard dinkie.
CPU gebruik 17%...

Onboard is altijd software raid, en je RAID controller heeft dan uiteraard geen eigen CPU en cache geheugen. En dat scheelt een stuk op je performance. Al met al is dit best snel natuurlijk, maar die Raptors kunnen wel wat harder lopen zeg maar.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 09:44 ]

• Predje
Volgends mij maak ik gebruik van de onboard RAID controller, heb er in ieder geval geen los ding voor.
Tijdens de installatie van XP heb ik eerst 3th party RAID drivers moeten installeren, van VIA dus.
In windows werden dacht ik ook nog wat driver geïnstalleerd.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

NICE NICE NICE!!!

Je hebt in ieder geval meer snelheid dan mijn onboard raid..grumble... hoop dat mijn volgende moederbord gewoon Native Sata heeft die als IDE poorten werken..

Ik zou als ik jou was niet klagen...denk dat pas een echte scsi schijf met controller echt sneller kan!

There is no place like ::1

• Predje
ing._Buttje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:43:
Had je tijdens het testen alle overige verstorende programmaatjes gekilled???
Nope, maar ik heb nog getest met Norton Internet sec uit, verder had ik al niets open staan, en dat maakte GEEN verschil.

Verwijderd

Ik zou sowieso even je BIOS updaten, want de versie die op je mobo zit bij aanschaf is meestal al hopeloos oud... En dan kan echt een stuk schelen.

Verwijderd

echt sonde als je 2 van die raports hebt hangen aan zon goedkoop via onboard raid gevalletje

• Predje
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:49:
echt sonde als je 2 van die raports hebt hangen aan zon goedkoop via onboard raid gevalletje
Je dat gevoel kreeg ik nu ook :D
Wat zou een goede optie zijn om de beide Mr. Raptors goed/optimaal te gebruiken?

Is S-ATA btw veel sneller dan IDE?

Verwijderd

ata gaat max tot 133 en sata tot 150 maar it all depends on the chipset van je moederbord

een professionele sata raid controler is erg duur :9
kan wel oplopen tot 500 euro voor een kaartje

• Predje
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:56:
een professionele sata raid controler is erg duur :9
kan wel oplopen tot 500 euro voor een kaartje
Hoeveel % sneller zou het dan worden?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:49:
Als je van RAID0 gebruikt maakt, maakt dat echt bijna niets uit hoor. Zelfs software0raid op OS-level is dan nog erg goed. Pas bij de wat exotischere RAID vormen gaat de controller een grote rol spelen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ met stom!
Predje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:48:
[...]

Nope, maar ik heb nog getest met Norton Internet sec uit, verder had ik al niets open staan, en dat maakte GEEN verschil.
Ook even met CTRL+ALT+DEL gekeken naar wazige processen en die gekilled? Misschien loopt er een progje wat steeds ff iets schrijft/leest wat dat ge-jojo mogelijk kan veroorzaken ..

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Predje
Misschien een beetje offtopic, maar wat is er in vredesnaam 127C :?
En belangrijker nog, hoe erg is dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.request-design.nl/wesley/speedfan_temp.jpg

Verwijderd

Ik denk idd wel dat op jou lvl het verschil tussen software raid en hardware raid met een goede controler niet zal merken.Ik zou zeggen ga even langs een professionele zaak waar je je geld terug kunt krijgen als je er niet tevreden over bent en koop een raid controler en test het even.Over % kan ik weinig zeggen maar met dat hd tune programmatje zal wel verschil merken.Maar de vraag is natuurlijk ga je deze % winst wel gebruiken in de praktijk?

Over de temp ik denk dat je bios een beetje veroudert is waardoor er verkeerde temp waardes uitgelezen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 10:03 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Meestal helpt even defragmenteren wel bij zulke pieken en dalen.

• Predje
Metal schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:02:
Meestal helpt even defragmenteren wel bij zulke pieken en dalen.
Het zijn net nieuwe schijven en windows staat er een week op.. defragmenteren zal nu nog niet veel helpen denk ik.

• Predje
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:02:
Over de temp ik denk dat je bios een beetje veroudert is waardoor er verkeerde temp waardes uitgelezen worden.
Ben nu bios aan het updaten zal straks nog eens kijken.

btw. het is voor mij vooral belangrijk dat games sneller laden

Verwijderd

Als je wilt dat j games sneller lopen is het meer een combinatie van HD + FSB + Geheugen

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 18:15
Predje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:01:
Misschien een beetje offtopic, maar wat is er in vredesnaam 127C :?
En belangrijker nog, hoe erg is dit?
Niet. 127 of 0 of -xx is de aanduiding dat er geen sensor aanwezig is.

Verwijderd

dat zou idd goed kunne ja

Verwijderd

die 127 moet je niet op letten hoor, ik heb ook een sensor die altijd -48 staat :)
maar die is er gewoon niet.

ik vind je snelheid anders vet genoeg hoor :) als je onboard sata raid gebruikt, dan ben je toch best blij met dit soort snelheden.

• Predje
Nou.. bios opdate > van rev 1002 naar rev 1006 :9
Alle services uitgezet.

Resultaat;
Afbeeldingslocatie: http://www.request-design.nl/wesley/hd_tune2.jpg

Zoals je wellicht ziet is het verschil minimaal, maar er is wel verschil :D

(oja.. PC boot wel wat sneller)

Verwijderd

Beterssssss
alle kleine beetje helpen ;)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 21:08

Nik

Update je HDD firmware ook eens, misschien scheelt dat ook wel! Zoals widow zegt, alle kleine beetje helpen ;)

Ennehm, ik ben vet jaloers op je score :o Mijn stage PC doet er maar 60MB/s op zijn snelst :/

Verwijderd

Mijn stage pc doet max 25 MB's :r

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

proller schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:02:
Update je HDD firmware ook eens, misschien scheelt dat ook wel! Zoals widow zegt, alle kleine beetje helpen ;)

Ennehm, ik ben vet jaloers op je score :o Mijn stage PC doet er maar 60MB/s op zijn snelst :/
Dan moet je niet miepen ... de huidige moderne schijven zoals de Maxtor DiamondMax 10 beginnen idd om en de nabij 60 MB/s en zakken dan langzaam richting de 45 MB/s. Dus je hebt gewoon 1 moderne schijf er in. Iedereen met een iets oudere PC heeft een HD die 40 MB/s of zelfs minder doet ... zoals die 25MB/s van me bovenbuur ^ :P

Verwijderd

dat HD tune is echt schattig trouwens hij geeft een temp waarde van mn HD terwijl er geen HD temp meter opzit:]

• Predje
Nouja misschien mag ik dan niet miepen, maar ik op het werk een 400mb/s firewire externe HD van 1 TB (biggerdisk) dus dan snap ik niet dan ik "intern" op 136 mb/s zit.

maar waarschijnlijk vergelijk ik appels met peren.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Predje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:22:
Nouja misschien mag ik dan niet miepen, maar ik op het werk een 400mb/s firewire externe HD van 1 TB (biggerdisk) dus dan snap ik niet dan ik "intern" op 136 mb/s zit.

maar waarschijnlijk vergelijk ik appels met peren.
Snap niet wat je hier schrijft .. nogal onduidelijk. Misschien kun je ff wat beter ABN typen?
denk dat ik het nu snap :P

400Mb/s Firewire is 50 MB/s excl. overhead ... da's heel wat anders dan de lees-schrijf actie van je HD naar je geheugen @136MB/s!!

[ Voor 18% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-06-2005 11:31 ]

Verwijderd

je bedoelt dat firewire 400mb's doet en je heb hem aan een firewire poort aansluit op je pc en je maar 135mb's per seconden haalt?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

mensen ff letten op MB/s en Mb/s ajb. Scheelt factor 8x B)

• Predje
ing._Buttje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:31:
mensen ff letten op MB/s en Mb/s ajb. Scheelt factor 8x B)
Al met al mag ik dus eigelijk niet echt zeuren met m`n 136 MB/s
Nouja dan voelt het al wat beter :D 136 mb/s voelt echt als heel weinig, maar waarschijnlijk is er niet veel meer te halen met m`n huidige setup.

Verwijderd

idd B)

je hebt wel gelijk dropje O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 11:44 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
Uhm, we hebben het allemaal over de theoretische limiet van ata en sata, maar heeft iemand er wel eens aan gedacht dat het beestje waarschijnlijk aan de PCI bus zit? Deze is namelijk maar 133Mb/s 133MB/s.

*Correct me if I'm wrong :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pakjebakmeel op 03-06-2005 11:58 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

*doet ik ! :)

PCI is 133 MB/s :P

edit: ;)
Predje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:37:

[..]

Maargoed ze zitten allebij op S-ATA.
Predje schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 09:46:
Volgends mij maak ik gebruik van de onboard RAID controller, heb er in ieder geval geen los ding voor.
Onboard SATA dus ..

Op PCI kom je doorgaans niet hoger dan 100~110 MB/s vanwege de overhead en daar komt nog bij dat de bus vaak gedeeld wordt met een ander PCI slot. Ik merk het bijvoorbeeld aan strepen in mijn TV weergave van me PCI TV kaartje wanneer ik me RAID 0 via Promise PCI controller vet laat stampen!!

[ Voor 61% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-06-2005 12:43 ]

Verwijderd

Test eens met ATTO en HD Tach

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hier nog een leuke .. het kan nog erger!!

Vanmiddag nog bij mensen geweest naar de pc kijken ... my god, niet alleen weer standaard zo'n LIDL Pentium 4 peecee met (doh) te weinig geheugen (256 MB :X) .. maar ook een ASO-trage harde schijf! Testen met SiSoft Sandra gaf aan dattie slechts een schamele 15 MB/s deed!! |:(

Zal zondag nog wel ff een keer testen als ik er een nieuwe 200 Gig schijf in zet en Windows migreer! ;)
En een reepje 256 MB erbij natuurlijk! :P

Snap niet dat men een P4 zo GIGANTISCH vernaggelt met zulke waaaaaaaaardeloze hardware! :X

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik vond mijn 2 Raptor's in RAID op een onboard Promise (Asus P4PE DeLuxe) al langzaam aanvoelen. Even gebenched met HD Tune en ik zit op gemiddeld zo'n 70 MB/s. Dus tja, dan is jouw setje wel aardig rap. Zelf overweeg ik weer terug te gaan naar single-drives, want dit loopt amper sneller dan een losse raptor. Iemand enig idee hoe ik de boel sneller kan krijgen? Ik ga eens kijken of er een BIOS update is voor mijn oude bordje.

Verwijderd

LOL! Net voor de gein hier even via VNC HDtune geïnstalleerd op een win2k-server die nu toch niet meer doet dan alleen 2 printers delen. (Die nu niet eens in gebruik zijn, server wordt volgende week ingezet als Citrix-server en moet dus toch een herinstall.) Hij haalt de 40 MB per seconde niet eens.

Snap er niks van. Dat ding is echt rete-snel. (2x RAID1 op Ultra320 SCSI-schijven, 2x Xeon 3.06 GHz en2,5 GB DDR, IBM ServeRAID 6i controller. Is een IBM Xseries 345 server.) Paar GB aan data kopieren van de ene naar de andere array gaat ook echt in enkele seconden. Dus hoe HDtune bij die 40 MB komt, geen idee.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

En wat zegt een second opinion met bijv. HD tach?
THEVGE schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 22:16:
Ik vond mijn 2 Raptor's in RAID op een onboard Promise (Asus P4PE DeLuxe) al langzaam aanvoelen. Even gebenched met HD Tune en ik zit op gemiddeld zo'n 70 MB/s. Dus tja, dan is jouw setje wel aardig rap. Zelf overweeg ik weer terug te gaan naar single-drives, want dit loopt amper sneller dan een losse raptor. Iemand enig idee hoe ik de boel sneller kan krijgen? Ik ga eens kijken of er een BIOS update is voor mijn oude bordje.
Je hebt wel RAID 0 ?

just askin' :P

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
wellicht heb je wat aan mijn gegevens ?

2x 74 GB Raptor in Raid-0 op een Areca Raid controller in een PCI-X 64/133 bus.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/hdtune_raptor-74x2raid0.gif

Zit niet zo heel veel verschil in.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1