[Office:MAC] Nieuwe standards

Pagina: 1
Acties:

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
Gister kwam dit nieuws bericht op de FP van tweakers.net omtrent het feit dat Microsoft een andere extensie naam gaat gebruiken voor hun word/powerpoint/excel files. Dit is met intergratie van het overbekende XML-format. Ze spreken hier over dat dit standaard wordt in Office 13 voor Windows.

Nu is mijn vraag inhoeverre heeft dit consequenties voor het Office:Mac wat veel maccers zullen gebruiken. Is er sprake van een backwards-compatibiliteit of is het jammer dan en wij kunnen niet met Office13 documenten omgaaan?

Zit er een mogelijkheid in dat er een aanpassing komt voor Office:Mac d.m.v. een plugin dat wij dit ook kunnen openen en bewerken?

Als laatste zou ik jullie mening willen over het feit dat Microsoft dit verandert, ik zou een inhoudelijke discussie willen dus niet een ongefundeerde rommel boel van MS sucks etc. Houd ook de regels van de Nettiquette in acht

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk dat het normaal is dat een bestandsformaat na 8 jaar (office 97) evolueerd, dat kan je MS niet kwalijk nemen, zie ook hun reclame campagne die nu loopt. Wat betreft backwards compatible, je kan met de huidige office nog steeds saven in de oudere formaten dus die blijven nog wel even ondersteund, ik denk niet dat ze dit er nu niet gaan instoppen, dus backwards compatible: ja door save as. Dat je de nieuwe formaten niet meer in office 2K kan gebruiken lijkt me ook voor de hand liggend.
Met de nieuwe versie van office voor Windows komt er vast ook een nieuwe voor mac met het nieuwe formaat. Ik hoop enkel dat hun XML formaten ook met andere producten te gebruiken zijn. Het gebruik van XML is iig een goede stap in die richting, maar opslaan als XML alleen is waardeloos als niemand die XML kan begrijpen...

Kortgezegd: ik zie het als een positive evolutie, het valt echter af te wachten hoe ver ze willen /durven gaan. :)

You don't need eyes to see, you need vision

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Office 2003 slaat standaard op naar .doc .xls .etc....en als je dat zelf aangeeft naar .xml

Ik denk dat de "legacy" formaten .doc .xls .etc... wel zullen blijven bestaan! Maar misschien moet je wel een omzet tooltje regelen voor het geval dat je een zo'n "metro" formaat bestand krijgt!

There is no place like ::1

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De nieuwe bestandstypen moeten door Office 2000 en alle nieuwere versies kunnen worden gelezen; daarnaast zijn er tooltjes aangekondigd om documenten die met oudere versies zijn gemaakt naar het XML-formaat te converteren.
Dus ook voor de Mac.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
In theorie is dit het eerste office bestandsformaat dat compatibleit met de rest vd wereld zou hebben (maw: andere producten zoals openoffice kunnen nu eindelijk goed toegang tot office bestanden krijgen omdat het een zipped xml bestand is volgens mij --> net als bij openoffice, ms zegt zelf dat het de wijze waarop zon bestand aangemaakt/ingelezen wordt openbaar zal zijn)

Het is even afwachten of dat echt zo zal zijn, aangezien de incompatibiliteit van office bestanden de reden is dat ms office nog zoveel gebruikt (moet) worden, maar het zal iig betekenen dat ook op de mac de bestanden geopend kunnen worden (met openoffice/msoffice)

nu mog afwachten wat voor een incompatibiliteiten ms nog eventueel heeft ingebouwd om toch niet te hoeven concurreren met andere officesuits

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Daarnaast denk ik dat MS ook wel met een nieuwe Office:Mac suite uitkomt, ze timmeren op zich redelijk lekker aan de weg daarmee.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is zeker dat Mac Office deze XML-documenten ook zal kunnen gebruiken :) . Rick Schaut, een van de medewerkers aan Mac Office, schrijft op zijn weblog onder meer dit:
Just in case you're wondering about the story with Mac Office 12, Mac Office 12 will support the new file formats as well. Also, as with Win Office, we'll be producing converters for Office X and Office 2004. Some details have yet to be fully finalized, but we expect to ship converters that will provide full round-trip support for the new file formats in Office X and Office 2004.
Pagina: 1