[Schaken] Uitgestorven openingen / originele schaakvariaties

Pagina: 1
Acties:
  • 2.210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik na veel partijen weleens (voor de lol, zeker niet bedoeld om te winnen) een andere opening wilde proberen dan het gebruikelijke E4 of D4, heb ik wat aardige openingszetten opgezocht. De meest originele vond ik de Barnes opening / Fried Fox variatie.

code:
1
2
3
Move White Black
1   e4  f6
2   d4  Kf7
f6 - Barnes Defense. In London, 1858 a Mr. T. Barnes played the Blackside of this against the undisputed strongest player of the day - Paul Morphy. It was one of Mr. Morphy's few recorded defeats, and Mr. Barnes richly deserves to have his name immortalized. Beyond this, I do not recommend this line of play because if White is not carried away with aggressive ideas, he wins rather easily.
d4 - Black's first move (1...f6) has created a liability in the Black position. White's second move (2.d4) is appropriate, and direct in that it continues to create domination of the center. Black may not undo in one move what was wrought by 1...f6, so must accept a passive position, possibly with 2...g6, 3...Nh6,4...Nf7, as in the Hippopotamus Defense.
Auto Annotation:

B00 Barnes Defense / Fried Fox Defense. This is best characterized as a 'Joke Opening,' of no redeeming significance. Only in Kriegspeil, a chess variant, may this ploy to hide the King be of any value. Here, with both players having sight of board and all of the men, it is awful.
Ik snap soms het hele openingsboek niet, zetten die compleet waardeloos zijn zoals deze staan er in, maar eentje zoals de volgende kun je er weer niet in vinden.. terwijl het me een redelijke opening lijkt. :)

code:
1
2
3
Move White Black
1   d4  e5
2   d5

misschien kan dit topic naar SG of de HK? Ik weet niet of het hier in Spielerij wel bekeken wordt..

verdomd weinig bordspellen te zien

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07 16:13

Rexomnium

Vincam aut moriar

Die eerste snap ik nog wel enigszins.
3. Lc4 - e6
Het lijkt me alleen een superverdedigende opstelling voor zwart met als bijkomend feit een langzame ontwikkeling van de stukken aan de koningszijde.

De tweede opening die je daar noemt is een gambiet, als ik het goed heb. Het idee erachter is dat wit een stuk opgeeft om ruimte te creëren voor de rest van zijn stukken. Ik ben er alleen absoluut geen fan van. Vooral tegen een agressieve speler kan het behoorlijk slecht uitpakken.

Een leuke reactie voor zwart op e4 is de Alakhine verdediging. Die werd ergens in de jaren twintig geïntroduceerd om wit tot een zeer aanvallende opening te verleiden om later in het spel met zwart het complete middenveld te verkrijgen, nou ja compleet... wit is in ieder geval flink bezig om zijn mindere stukken met zwaardere stukken te verdedigen.
1.e4 Pf6
2.e5 Pd5
3.d4 d6
4.c4 Pb6
5.f4 dxe5

Deze reactie is de laatste tijd een favoriet van mij, maar siciliaans is ook fijn om te spelen.
misschien kan dit topic naar SG of de HK? Ik weet niet of het hier in Spielerij wel bekeken wordt..
verdomd weinig bordspellen te zien
Er is pas geleden nog een groot schaaktopic geweest. Even zoeken...

/edit:
...en gevonden: [rml][ Schaken] Tweakers die schaken, zijn die er ??[/rml]

[ Voor 16% gewijzigd door Rexomnium op 03-06-2005 01:07 ]

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 01:05:

1.e4 Pf6
2.e5 Pd5
3.d4 d6
4.c4 Pb6
5.f4 dxe5
Even opgezocht, het is wel een hele diepe variant van de Alekhine Defense
B03 Alekhine Defense - Four Pawns Attack. The most ambitious attempt at refutation of Alekhine's Defense is the Four Pawns Attack, which demands caution on both sides.
vervolgens kan het nog doorgaan met de volgende variaties

6 fxe5 Pc6
7 Pf3 Le4
8 e6 fxg6
9 c5 (Alekhine Defense - Four Pawns Attack - Ilyin-Zhenevsky Variation)

Dan heb je uiteindelijk deze positie op het bord:

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/volcaneus/alekhine4pilyinzhenevsky02.jpg

Echt duizelingwekkend, 9 zetten besteden aan een opening.. maar het is vast een mooie variatie om mee te beginnen :)
Er is pas geleden nog een groot schaaktopic geweest. Even zoeken...

/edit:
...en gevonden: [rml][ Schaken] Tweakers die schaken, zijn die er ??[/rml]
Die stond idd ook in spielerij, nou ja.. dan kan het hier wel blijven staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitgestorven openingen klinkt wel wat zwaar mijns inziens.
Openingen zijn ook onderhevig aan mode en trends.
In verschillende openingen zijn legio opties om vanaf en bepaalde zet verder
te gaan en dan hangt het van je smaak, voorkeur en dergelijke af
wat je doet.

Alleen al in de Caro-Kann (1. e4 c6 2. d4 d5) heb je vanaf de 4e zet al zeer
veel varianten in de Doorschuifvariant (3. e5 Lf5, 4 g4!? of 4. c4 of 4. Pf3) en
er is niet echt een beste, maar meer een meest populaire variant op een
bepaald moment.

Dat neemt niet weg dat er ook openingen zijn die domweg dubieus zijn.
Wat dat aangaat wist ik niet dat de opstelling met f6 en Kf7 ooit serieus
gespeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben geen schaker (dat wil zeggen: ik ken de regels maar ik kan niet vooruitdenken), maar heb je Unorthodox Openings wel eens gezien? Jammer dat er nergens commentaar bij staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 04-06-2005 12:22 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 01:45:
Echt duizelingwekkend, 9 zetten besteden aan een opening.
Professionele schakers zijn na 9 zetten (18 halve zetten) vaak nog niet uit de opening, hoor.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 14:33:
Dat neemt niet weg dat er ook openingen zijn die domweg dubieus zijn.
Wat dat aangaat wist ik niet dat de opstelling met f6 en Kf7 ooit serieus
gespeeld is.
Ik heb 'm 2 keer gespeeld met remise en een verliespartij tot gevolg, gelukkig werd de score niet bijgehouden. Wat me opviel was dat de ontwikkeling van het spel tot het eind ongeveer het zelfde verliep. :)
Lord Daemon schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:33:
[...]

Professionele schakers zijn na 9 zetten (18 halve zetten) vaak nog niet uit de opening, hoor.
Dat hangt van de partij af lijkt me, ik heb ze ook wel korter gezien (5 - 6 zetten per speler). Maar ze zullen idd iets minder snel naast het openingsboek zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 23:11:
[...]

Ik heb 'm 2 keer gespeeld met remise en een verliespartij tot gevolg, gelukkig werd de score niet bijgehouden. Wat me opviel was dat de ontwikkeling van het spel tot het eind ongeveer het zelfde verliep. :)
Hetzelfde ... als wat? Je bedoelt dat beide spelers gelijk opgaan in het spel? Dan heb je waarschijnlijk tegen een zeer verdedigend iemand gespeeld of een knuppelige aanvaller. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat je daar een lekker gebalanceerd spelletje mee krijgt. :)
Dat hangt van de partij af lijkt me, ik heb ze ook wel korter gezien (5 - 6 zetten per speler). Maar ze zullen idd iets minder snel naast het openingsboek zitten.
Ik denk dat grootmeesters over het algemeen de openingen tot een stuk of 15 zetten hebben gecalculeerd. Schaken is niet alleen inzicht, maar ook studie, en als je de tijd neemt, kun je de openingen wel dromen.

Bij het schaken zijn openingen natuurlijk leuk, maar waar het echt om draait, zijn midden- en eindspelen. Dáár kun je tenminste je inzicht op botvieren. Dat soort stellingen zijn ook bijna niet uit je hoofd te leren, maar daar moet je écht voor denken. Ik zal even een leuke stelling zoeken.

//edit:
Okay, in het volgende scherm is wit aan zet. Vind de beste zet:
Afbeeldingslocatie: http://www.larsmunne.nl/meuk/schaak1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Rexomnium op 03-06-2005 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 23:42:
[...]

Hetzelfde ... als wat? Je bedoelt dat beide spelers gelijk opgaan in het spel? Dan heb je waarschijnlijk tegen een zeer verdedigend iemand gespeeld of een knuppelige aanvaller. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat je daar een lekker gebalanceerd spelletje mee krijgt. :)
Het is een 'waar-de-loze' openingszet, maar de tegenstander waar ik tegen gelijkspeelde deed er niet veel mee. Die begon al meteen na e5 en d5 z'n dame in het spel te betrekken, waardoor hij wat kansen miste om me al vroeg mat te zetten. Ook m'n tweede tegenstander deed dit (Blijkbaar heeft de zet veel aantrekkingskracht), al was die iets beter en deze kreeg me uiteindelijk wel mat.

Het spelverloop was daardoor ongeveer hetzelfde. Een koning die in 2 verschillende potjes van alle kanten wordt bestookt en uiteindelijk via de B / C kolom een weg naar de andere kant van het veld weet te vinden op de 3e rij om daar het 'gevecht' aan te gaan samen met m'n dame, een paard en een toren. Uiteindelijk ben ik in het eindspel op de koningszijde terechtgekomen en daar werd het duel beslist. Iemand die een redelijk potje schaak speelt had me meteen een mokerslag gegeven, maar dat gebeurde niet en ik vond het eigenlijk best een vermakelijke partij. :)
[...]

Ik denk dat grootmeesters over het algemeen de openingen tot een stuk of 15 zetten hebben gecalculeerd. Schaken is niet alleen inzicht, maar ook studie, en als je de tijd neemt, kun je de
openingen wel dromen.
Daar heb je gelijk in, als je bekend wordt met openingen dan kun je het begin eigenlijk wel op de automatische piloot spelen. :)
//edit:
[afbeelding]
Ik zie 'm wel, maar ik denk dat je het als puzzle voor iedereen bedoelt en daarom zal ik 'm hier maar niet noemen. :)

aangezien er geen coordinaten op het bord staan.. zou ik zeggen, laat de zwarte pion op b2 maar promoveren naar een dame :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

@Beathoven:
Speel je op Gameknot.com? Daag me anders even uit tot een fijn potje schaak. Mijn nick daar is hetzelfde als hier, Rexomnium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 01:26:
@Beathoven:
Speel je op Gameknot.com? Daag me anders even uit tot een fijn potje schaak. Mijn nick daar is hetzelfde als hier, Rexomnium.
We kunnen wel eens een partij spelen, maar helaas zijn al m'n slots momenteel bezet :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er bestaat een schaakvariant genaamd Alekhine Chess. Deze is niet bedacht door de Russische grootmeester zelf, maar door ene Michael Wortley.

Echt een variant voor het moderne 'breedbeeld' tijdperk ;)

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?action=MyPhotos_GetPubPhoto&PhotoID=nGQAuAFIGhDeDODeSLMUNsWWbpf4m*H14yjRh2taEvC026nnzH4g!zI2EGyEg94BU

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?action=MyPhotos_GetPubPhoto&PhotoID=nGQBpAOkFZDAD2y*Q5aqoLqgek25z136TukRB!ye5QP30LAmB4jmZ1w*!tyGFklcC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Oh mijn god. Hoe wil je dáár mee spelen? Volgens mij wordt het een potje met een zeer lange bedenktijd per zet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De paardenkoningin lijkt me handig, die wil ik in het gewone schaakspel ook wel als optie krijgen bij een pion promotie :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rexomnium schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 23:42:
[...]
//edit:
[afbeelding]
Al sinds de basisschool niet meer serieus geschaakt maar toch een gokje;
spoiler:
H4=>F6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Download het spel Alekhine Chess

speel het...en word gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja... Vaak zitten ze in populaire openingen als open siciliaans of spaans na 20 hele zetten nog steeds wel in de theorie. Die is zowiezo wel ziekelijk uitgebreid. 9 zetten is voor amateurs met wat openingskennis zelfs vrij gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Thunder schreef op maandag 06 juni 2005 @ 01:23:
[...]

Al sinds de basisschool niet meer serieus geschaakt maar toch een gokje;
spoiler:
H4=>F6?
Ik denk dat het raadsel toch niet zo populair is, dus hieronder het antwoord:
spoiler:
Te3!
Als Pxd1, dan krijg is het mat in 6 of 7:
Dxg7+ - Kxg7
Lf6+ - Kg6 (of Kh6 ... Th3 - Kg6)
Tg3+ - Kh6
Lg7+ - Kh5
Tg5+ - Kh4
Pf3++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er bestaat een schaakvariatie voor 4 spelers, die heb ik een keer gespeeld maar het was echt compleet niks. Je staat binnen de korste keren mat als de andere teams even beslissen jou met zwaar materiaal te bestoken.

maar het gaat daarbij vooral om de lol natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Is er ook een schaakvariant waarbij je zelfs je achterhoede mag opstellen?
Dit lijkt me veel interesanter om te spelen. De rij pionen blijft hetzelfde alleen mag je de hele achterhoede zo indelen zoals je zelf wilt, bijvoorbeeld de koning in een hoek met 2 paarden ernaast.

Op deze manier is ieder spel echt compleet anders omdat verschillende mensen verschillende opstellingen bedenken. Denk dat zelfs de grootste grootmeester dit pittig zullen vinden om geheel onder de knie te krijgen en uberhaupt meer dan 2 stappen vooruit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Legion schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:05:
Dit lijkt me veel interesanter om te spelen. De rij pionen blijft hetzelfde alleen mag je de hele achterhoede zo indelen zoals je zelf wilt, bijvoorbeeld de koning in een hoek met 2 paarden ernaast.

Op deze manier is ieder spel echt compleet anders omdat verschillende mensen verschillende opstellingen bedenken. Denk dat zelfs de grootste grootmeester dit pittig zullen vinden om geheel onder de knie te krijgen en uberhaupt meer dan 2 stappen vooruit te denken.
Die variant bestaat vast en zeker, maar ik zou het als tegenstander dan gewoon bij de bestaande formatie houden, dan heb ik gevoelsmatig al een voorsprong. De stukken staan bij het gewone spel niet voor niks op de positie waar ze nu staan.

Probeer 'm eens uit in een vriendschappelijk potje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:20
Legion schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:05:

De FischeRandom lijkt op wat je bedoelt. Je bepaald alleen niet de achterroede, die wordt random (dmv computer) bepaald. Beide spelers krijgen dat dezelde random opstelling. Voor meer info kijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kriegspiel is ook een leuke variatie, daar heb je 2 borden voor nodig en 1 scheidsrechter. Hierbij krijgt iedere speler alleen z'n eigen stukken te zien en bepaald de scheidsrechter of de zetten legaal zijn of niet, je krijgt 3 'tries' en dan moet er een goede zet gemaakt zijn. De openingszet die ik aan het begin noemde (de Frying fox defence) is hierbij niet een hele slechte maar eerder een hele goede opening omdat het handig is om de koning (net als bij stratego de vlag) op een goede plaats te verbergen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik bedenk meestal een opening terplekke, maar ik ben dan ook een amateur schaker. :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 23:40

Turfschipper

Hup NAC

@Rexomnium

Dat raadsel vind ik maar een beetje vreemd, wit is aan zet, maar je gaat er voor het gemak al van uit dat zwart na de winnende zet jouw d1 toren slaat met zijn paard. Zo kan ik er nog wel meer verzinnen.

Onzin dus, want als zwart slim is doet ie dat niet.

Wat doe je bv als zwart pionF7 -F5 doet? sla je dan nog die pion met de dame? Dan ga je er alsnog zelf aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Turfschipper op 22-06-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
offtopic:

Misschien is het leuk om een GoT-Team samen te stellen op GameKnot. Ik weet niet of er nog meer geinteresseerden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me tof, maar ik zit al bij een team en ik geloof niet dat je in meerdere tegelijk kunt zitten.. misschien ook wel, in dat geval doe ik natuurlijk mee. Moet er wel een user met premium account zijn die ff een team opstart

Ik ben b.t.w. verslaafd geraakt aan die rare openingen zoals hammerschlag en de fried fox defense in blitz games, simpelweg omdat ze imho mooie partijen opleveren. Niet alleen neem je zelf veel risico, ook de tegenstander laat vaak gaten liggen die later in het spel erg bruikbaar zijn om de wedstrijd over te nemen van verdediging naar aanval. Jammer dat bepaalde tegenstanders 'm niet serieus nemen en meteen al de wedstrijd afbreken omdat ze iets anders zien dan d4 of d4.

Ik heb inmiddels de zwakke en sterke punten van de opening leren kennen en sluit steeds meer partijen winnend af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Waar schaken jullie eigenlijk online?

Ik meestal bij spelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
stalscu schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 03:22:
Waar schaken jullie eigenlijk online?

Ik meestal bij spelpunt.
Gameknot.com
Vind ik beter dan spelpunt. Het grote verschil is alleen dat je bij spelpunt direct kunt schaken op tijd, en bij GK enkele dagen de tijd hebt om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Hey leuk deze topic leeft weer een beetje :)
Ik wil wel meedoen in een team op Gameknot. Ik zit reeds in een team (Presidium Delectatio), maar ik voel me daar niet echt op me plaats (ik hou helemaal niet van bbq-en en rock-'n-roll).
Wat vinden jullie trouwens van de Budapest Gambiet? Ik heb hem nu in enkele potjes geprobeerd en het is me goed bevallen. Er zijn vele variaties op deze gambiet, maar hieronder de PGN van een winnend potje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[Event "Team match"]
[Site "http://gameknot.com/chess.pl?bd=3369561"]
[Date "2005.06.21"]
[Round ""]
[White "amos_burn"]
[Black "rexomnium"]
[TimeControl "0/432000"]
[Result "0-1"]
[ECO "oft "]
[WhiteELO "1616"]
[BlackELO "1455"]

1.d4 Nf6 2.c4 e5 3.dxe5 Ng4 4.Nf3 Bc5 5.e3 Nc6 6.Be2 Ngxe5 7.Nbd2 d6 8.O-O O-O 9.Nxe5 Nxe5 10.Nf3 Qf6 11.Nxe5 dxe5 12.Qc2 Bf5 
13.e4 Bg6 14.Bd2 Qh4 15.Bf3 f5 16.g3 Qh3 17.b4 fxe4 18.Bxe4 Rxf2 19.Rxf2 Bxf2+ 20.Kxf2 Qxh2+ 0-1

Laat het even weten wat jullie van een GoT-team vinden :)
stalscu schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:24:
@Rexomnium

Dat raadsel vind ik maar een beetje vreemd, wit is aan zet, maar je gaat er voor het gemak al van uit dat zwart na de winnende zet jouw d1 toren slaat met zijn paard. Zo kan ik er nog wel meer verzinnen.

Onzin dus, want als zwart slim is doet ie dat niet.

Wat doe je bv als zwart pionF7 -F5 doet? sla je dan nog die pion met de dame? Dan ga je er alsnog zelf aan.
Met schaken gaat het om drie dingen: materiaal, positie en tijd. Zwart staat gerokeerd aan koningszijde en het zou een goed idee zijn om je aanval daar op te richten. Een goede tactiek is dan om je stukken klaar te zetten om de koningszijde aan te vallen. Daarom zou het prettig zijn om daar een toren bij te hebben. Zelfs als zwart de mat doorziet (dit was een grootmeesterspartij, dus het is mogelijk dat je deze over het hoofd ziet), is die torenzet een goede zet omdat je dan 1 stap verder bent in je aanval.

[ Voor 37% gewijzigd door Rexomnium op 28-06-2005 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Ik kom misschien wel met een leuk idee voor een GoT-team, maar ik kwam er net achter dat je 'platinum/titanium' membership moet hebben. Ik twijfel nog steeds om dit te gaan doen, immers speel ik nu 12/13 potjes tegelijk en dat is voor mij al genoeg. Wie hebben hier toevallig een membership?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rogier V schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 10:15:
[...]

Gameknot.com
Vind ik beter dan spelpunt. Het grote verschil is alleen dat je bij spelpunt direct kunt schaken op tijd, en bij GK enkele dagen de tijd hebt om te zetten.
start game -> blitz game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
ja weet ik...ook leuk, alleen geen rating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het niet leuk zijn om eens een keer als 1 team GoT samen te spelen tegen b.v. een ander Forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:43:
Zou het niet leuk zijn om eens een keer als 1 team GoT samen te spelen tegen b.v. een ander Forum?
Ik wil wel in zo'n team, al denk ik dat het weinig kans van slagen heeft omdat er een te groot verschil zit tussen de capaciteiten van verschillende leden, zo zal de een erg gevorderd zijn in het schaken en zal de ander nog aan 't uitvogelen is hoe zijn paard beweegt. :) (om maar een voorbeeld te geven)
Toch wel leuk plan imo. :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GoT tegen Fok! of iets dergelijks zou wel aardig zijn, of.. om in te komen 2 subfora van GoT tegen elkaar.

Volgens mij moeten beide fora dan iig een vast team hebben zodat we geen leden hebben die voor beide teams spelen. Een soort van aanmeldingstopic zou er dan aan vooraf moeten gaan. Iedereen moet ongeacht de rating natuurlijk mee kunnen discussieren over een volgende zet. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 19:26:
GoT tegen Fok! of iets dergelijks zou wel aardig zijn, of.. om in te komen 2 subfora van GoT tegen elkaar.

Volgens mij moeten beide fora dan iig een vast team hebben zodat we geen leden hebben die voor beide teams spelen. Een soort van aanmeldingstopic zou er dan aan vooraf moeten gaan. Iedereen moet ongeacht de rating natuurlijk mee kunnen discussieren over een volgende zet. :)
In het vorige schaaktopic was ook al zo'n plan, echter is deze nooit tot uitvoering gekomen.
nogmaals, een erg leuk idee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

En waar moet dat plan tot uitvoer komen? Willen we dan een realtime toernooi of via Gameknot o.i.d.
Dat eerste heeft mijn voorkeur. Je gaat ten eerste het cheaten tegen (laat chessmaster 10th edition even de optimale zet uitrekenen) en ik heb het gevoel dat schaken dan wat uitdagender is.

We kunnen misschien een klein toernooitje met louter mensen van GoT organiseren en met genoeg mensen kunnen we zelfs twee verschillende divisies creëeren. Eentje voor ervaren spelers en eentje voor spelers die dames voor 2 pionnen inruilen (hey, maar dan heb je toch meer stukken terug, dan sta je toch 2-1 voor?).
Als we realtime gaan schaken, dan lijkt Yahoo mij de beste optie daarvoor. Daar is het tenminste gratis en kun je makkelijk een account aanmaken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Laatst online: 27-01 18:04
Koekje schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 20:52:
[...]

In het vorige schaaktopic was ook al zo'n plan, echter is deze nooit tot uitvoering gekomen.
nogmaals, een erg leuk idee! :)
Het idee is inderdaad goed. Misschien eerst proberen om een vaste GOT ploeg te krijgen? Denk dat het de eerste uitdaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
@Rexomnium
De argument dat je cheaten tegengaat op realtime schaaksites zoals yahoo vind ik onzin. Ook al heb je 10 minuten op de klok staan, het is erg makkelijk om gelijktijdig je chessbase of je chessmaster te draaien. En natuurlijk kan dit ook bij gameknot gebeuren dat je een tegenstander treft die aan het cheaten is. MAAR: wat heeft het voor zin om te cheaten? je wint geen prijzen...je wint ook geen eer als je cheat...ik ben van mening dat je schaakt omdat je het spelletje leuk vind en niet omdat je persé wilt winnen. Ten tweede zijn schaakcomputers goed op tactisch schaakgebied, maar absoluut niet op strategisch schaakgebied dat vaak goede schakers wel hebben. Kasparov wint niet van Deep Blue omdat hij meer zetten vooruit kan kijken, maar omdat hij strategisch veel slimmer is. hmmm...ik wijk af...

Ik denk dat het handiger is om eerst een lijst te maken wie graag wilt deelnemen in een Got-team of een Got-tournament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Ik schaak best vaak, dus wil wel mee doen. Maar ik ben niet zo'n ster, zeker niet als het op tijd gaat.

Alleen ik heb geen zin om echt in een soort van clan te zitten en dat je op gezette tijden aanwezig moet zijn.

Misschien is het mogelijk om een eenvoudig websitetje op te zetten waar je wat kunt chatten en schaken. Eigen GOT schaak site dus.

Ik zal eens naar gameknot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:02:
En waar moet dat plan tot uitvoer komen? Willen we dan een realtime toernooi of via Gameknot o.i.d.
Dat eerste heeft mijn voorkeur. Je gaat ten eerste het cheaten tegen (laat chessmaster 10th edition even de optimale zet uitrekenen) en ik heb het gevoel dat schaken dan wat uitdagender is.
Je hebt idd een punt, maar ik vind dat je je medespelers moet kunnen vertrouwen wil je zoiets organiseren. Dat cheaten niet toegestaan is moet vanzelfsprekend zijn.

Je mag wel boeken met posities, openingen e.d. gebruiken en andere partijen met een soortgelijke positie bestuderen (iets wat bij correspondentie schaken ook toegestaan is en in blitz zeer af te raden is ivm tijdnood :P), maar schaakcomputers zijn 'altijd' uit den boze tijdens het spelen van je eigen partijen in welke vorm dan ook. :)

Je tegenvoorstel vind ik ook wel leuk, maar daar is het ieder voor zich. En dan maakt het voor de stijl niet veel uit of dit een competitie op GoT is of bij de plaatselijke schaakclub. Daarnaast is het een heel georganiseer als je al wilt beginnen met competities en sub-competities. Als iemand er iets voor voelt om dit allemaal bij te gaan houden dan wil ik daar best aan meedoen, maar ik denk dat het daar net iets te veel werk voor is.

Het leek mij nu juist gaaf om nu eens met z'n allen als 1 speler te opereren. Een vorm van schaken waar ik veel over gelezen heb, maar nog nooit in de praktijk gespeeld heb. Tussen steden onderling wordt er geschaakt en ook is er een wedstrijd geweest waarin een grootmeester het opnam tegen 'het internet' (wat ook bestond uit een vast groepje van een forum of iets soortgelijks)
stalscu schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:20:
Ik schaak best vaak, dus wil wel mee doen. Maar ik ben niet zo'n ster, zeker niet als het op tijd gaat.
Dan lijkt zo'n teamspel juist een uitkomst om eens wat nieuws te leren. Als we iedere zet die we willen gaan zetten van commentaar voorzien en argumenten geven waarom dit de beste zet is dan leer je er zeker als beginner een hoop nieuwe dingen bij. Het gaat hoofdzakelijk om de lol en niemand zal er minder van worden.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Ben geen beginner, hehehehehe.

Maar gister dus op gameknot geweest, maar zonder ranking vind ik er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stalscu schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:06:

lol

Dan heb ik niks gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
wat zijn jullie namen op GameKnot eigenlijk?
Die van mij: rogierv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Stalscu, maar ik speel op spelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

stalscu schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:06:

In een blitzspelletje heb je inderdaad geen rating, maar in het 'gewone' schaken dus wel.

@Rogierv, ik heb je even toegevoegd op Gameknot.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:50:
[...]
Het leek mij nu juist gaaf om nu eens met z'n allen als 1 speler te opereren. Een vorm van schaken waar ik veel over gelezen heb, maar nog nooit in de praktijk gespeeld heb. Tussen steden onderling wordt er geschaakt en ook is er een wedstrijd geweest waarin een grootmeester het opnam tegen 'het internet' (wat ook bestond uit een vast groepje van een forum of iets soortgelijks)

[...]

Dan lijkt zo'n teamspel juist een uitkomst om eens wat nieuws te leren. Als we iedere zet die we willen gaan zetten van commentaar voorzien en argumenten geven waarom dit de beste zet is dan leer je er zeker als beginner een hoop nieuwe dingen bij. Het gaat hoofdzakelijk om de lol en niemand zal er minder van worden.
Heel leuk voorstel om als 1 speler te fungeren. Website (of gewoon op GoT) in elkaar tremmen met om de paar dagen een afbeelding van de positie en in die topic discusseren wat de beste zet is. Ik ga denk ik even een topic op Fok starten met daarin een uitdaging. Je maakt een screenshot van een "analyze the game" potje in Gameknot of in een willekeurig schaakprogramma en we gaan met z'n allen lekker discusseren wat de beste zet wordt. Vinden jullie het een goed idee om een topic op Fok hierover te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 21:05:
[...]

Heel leuk voorstel om als 1 speler te fungeren. Website (of gewoon op GoT) in elkaar tremmen met om de paar dagen een afbeelding van de positie en in die topic discusseren wat de beste zet is.
Ik ga denk ik even een topic op Fok starten met daarin een uitdaging. Je maakt een screenshot van een "analyze the game" potje in Gameknot of in een willekeurig schaakprogramma en we gaan met z'n allen lekker discusseren wat de beste zet wordt.
Via gameknot lijkt me de beste oplossing in een unrated game met een X aantal dagen per zet. De voordelen daarvan zijn dat je in principe geen screenshots nodig hebt van de positie op het bord (gaat via directe link naar GK) en we de tegenstander niet op de hoogte hoeven te houden dmv mailtjes e.d. We moeten ook de afspraak maken dat we niet in elkaars topics van de 2 verschillende fora gaan loeren om zo te kijken wat de ander denkt dat ons plan is etc.

Als we een vast team hebben en ieder team ff een 'captain' aanwijst dan zouden we in principe kunnen beginnen. De captain is gewoon iemand die het forum registreert en de zetten op het bord maakt als er overeenstemming is binnen het topic over de volgende zet. De login gegevens moeten dus ook niet uit handen gegeven worden.
Vinden jullie het een goed idee om een topic op Fok hierover te openen?
of een ander forum? ik ben daar modje, dus dan wordt de teamkeuze nogal lastig. Nou ja, het maakt natuurlijk ook niet zoveel uit. Ik ben in principe neutraal als het om spelen voor 1 van de 2 gaat. Als ik voor Fok speel kan ik iig controleren of daar geen misbruik van regels gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Misschien is het dan handiger dat Beathoven op Fok een topic opent. Ik zou anders niet weten welk ander forum we moeten uitdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er morgen eens een topic over openen op FOK.

Ik denk dat er best wel wat GoT'ers zijn die mee willen doen, maar dat we hier qua subforum een beetje verkeerd zitten. Niet iedereen lurkt en post in spielerij. Het is wel een spel, maar schaken valt toch wat buiten de computerspellen. Misschien moeten we het houden in SG of de HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Goed idee jongens om tegen Fok te spelen! Ik ben van de partij.

Ik denk dat Spielerij ook niet echt de juiste subforum voor schakers. Immers hebben we nu bijna alle schakers te pakken van Spielerij. Ik denk dat SG een goede sub is om meer schakers te pakken te krijgen. Uh...(niet lachen) wat is HK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Ik doe mee!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Rogier V schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 02:05:
Goed idee jongens om tegen Fok te spelen! Ik ben van de partij.

Ik denk dat Spielerij ook niet echt de juiste subforum voor schakers. Immers hebben we nu bijna alle schakers te pakken van Spielerij. Ik denk dat SG een goede sub is om meer schakers te pakken te krijgen. Uh...(niet lachen) wat is HK?
HK is huiskamer. Het subforum voor de wat minder serieuze onderwerpen en aangezien schaken een zeer serieus iets is, kunnen we het inderdaad het best in SG een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er iets georganiseerd wordt, doe ik ook wel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Heb je al een topic geopend, Beathoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

He Rex,

kan je nog ff naar mijn antwoord kijken op je raadsel. Ben wel benieuwd wat je zou doen.

Overigens snap ik niks van gameknot, dat blitz gaat nog wel, maar een potje normaal schaak joinen gaat niet. Zie ook maar 2 spelers. 10 dagen per move? Zal wel met instellingen te maken hebben.

Bij spelpunt (ook niet perfect) ben ik binnen 10 seconden al aan een partij bezig.

Zie ik iets over het hoofd, want het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je op gameknot zo moeilijk op gang komt. Zeker omdat er meerdere gotters daar schaken.

Ik ga nog ff verder zoeken daar......

editje

mwa, ik vind het niks eerlijk gezegd. Geef mij de makkelijke set up en snelle gameplay bij spelpunt maar.

Niemand anders die daar schaakt? Als ik ga schaken zit ik bijna altijd in de room met de meeste spelers.

[ Voor 89% gewijzigd door Turfschipper op 02-07-2005 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 14:58:
Heb je al een topic geopend, Beathoven?
ga ik nu ff doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Waar heb je hem geopend beethoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://forum.fok.nl/topic/722037

om voor GoT te spelen moet je je hier natuurlijk niet aanmelden, of gewoon ff zeggen dat je voor de andere kant speelt om het topic wat meer leven in te blazen.

Als iemand anders deze post even wil overnemen en op GoT in SG wil zetten met enkele aanpassingen (ik speel nl voor fok) dan zou dat heel mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

Een reactie van 1 van de fokkers.

waarom één groep tegen de andere? waarom niet allemaal individuele partijen? bv wij met tien, zij met tien .. tornooitje in elkaar steken, zodat iedereen één keer tegen iedereen speelt .. welk team het meest aantal partijen gewonnen heeft, is winnaar ..

klinkt niet onaardig.

Dit vind ik wel een goed plan, kan je ook gewoon real time schaken. Minder makkelijk om te cheaten en meer partijen, kans om terug te komen. Verrassende uitslagen, sfeer, etc etc.

Ik zie het een beetje als The Boatrace, maar dan met schaken en forums ipv kano's en universiteiten. :-)

wat vinden jullie ervan?

[ Voor 24% gewijzigd door Turfschipper op 02-07-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

stalscu schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:30:
He Rex,

kan je nog ff naar mijn antwoord kijken op je raadsel. Ben wel benieuwd wat je zou doen.
Ik had al een antwoord geplaatst:
Met schaken gaat het om drie dingen: materiaal, positie en tijd. Zwart staat gerokeerd aan koningszijde en het zou een goed idee zijn om je aanval daar op te richten. Een goede tactiek is dan om je stukken klaar te zetten om de koningszijde aan te vallen. Daarom zou het prettig zijn om daar een toren bij te hebben. Zelfs als zwart de mat doorziet (dit was een grootmeesterspartij, dus het is mogelijk dat je deze over het hoofd ziet), is die torenzet een goede zet omdat je dan 1 stap verder bent in je aanval.
stalscu schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 22:29:
Een reactie van 1 van de fokkers.

waarom één groep tegen de andere? waarom niet allemaal individuele partijen? bv wij met tien, zij met tien .. tornooitje in elkaar steken, zodat iedereen één keer tegen iedereen speelt .. welk team het meest aantal partijen gewonnen heeft, is winnaar ..

klinkt niet onaardig.

Dit vind ik wel een goed plan, kan je ook gewoon real time schaken. Minder makkelijk om te cheaten en meer partijen, kans om terug te komen. Verrassende uitslagen, sfeer, etc etc.

Ik zie het een beetje als The Boatrace, maar dan met schaken en forums ipv kano's en universiteiten. :-)

wat vinden jullie ervan?
toon volledige bericht
Vind ik ook een goed idee, maar het organiseren ervan lijkt me een stuk moeilijker.

[ Voor 36% gewijzigd door Rexomnium op 03-07-2005 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rexomnium schreef op zondag 03 juli 2005 @ 11:57:
[...]

Ik had al een antwoord geplaatst:

[...]

[...]

Vind ik ook een goed idee, maar het organiseren ervan lijkt me een stuk moeilijker.
Misschien een idee voor later, ik wilde het eerst maar ff bij deze constructie houden. Anders gaat het wel erg van de hak op de tak. Bij zulke toernooien waar iedereen tegen iedereen speelt ben je ook wat meer afhankelijk van wie er uiteindelijk allemaal 'echt' meedoen, vooral nu er binnenkort misschien een hoop met vakantie gaan.

stel dat er van de 20 uiteindelijk nog maar 5 actief meespelen voor het team, dan kan de wedstrijd iig doorgaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper

Turfschipper

Hup NAC

@Rex, over je raadsel

wat een onzin kraam je uit.
Pagina: 1