Laptop erg sloom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 10:28

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Het gaat hier om een Compaq Evo N1020V
- P4 2,4Ghz
- 512 mb geheugen
- 40Gb 4200rpm hd
- Winxp pro sp2

Laptop is nu een jaar of 2 oud. Altijd erg snel geweest maar de laaste maanden is hij zo traag als stront. :(
Diverse malen opnieuw geinstalleerd, alle mogelijke testprogramma's voor de hard en software gedraaid, maar geen problemen.
Toch krijg ik de traagheid er niet uit.
Hd staat op dma enz, proc draait op 2,4 Ghz, geheugen is goed.
Geprobeerd zonder wifi kaart, geen verschil.

Ik weet werkelijk niet waar het aan kan liggen.
Enige suggesties ?

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Heb je ook je geheugen getest met met memtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Justifier schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 22:12:
Heb je ook je geheugen getest met met memtest
Ja, alles is getest (voor zover ik weet wat er allemaal getest kan worden)

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 23:37
misschien dat je speedstep actief is constant, zoals bij een eerder topic iemand ook last van had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
jozy schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 22:14:
misschien dat je speedstep actief is constant, zoals bij een eerder topic iemand ook last van had....
Ook gecontroleerd, is niet het geval. In eerste instantie dacht ik ook dat dat het was, maar helaas.

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:41
al eens een ander os geprobeerd? bijvoorbeeld win 2k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ooit een maxtor 40 GB schijfje.. PC was opeens zo traag als stront door een fiber-optisch rietje.. Hard/software tests uitgevoerd, maar booten van XP duurde een kwartier... :+ Bleek dus de harde schijf te zijn, was het motortje ietwat van versleten dus die kon niet echt meer op volle toeren draaien..

Wat ik in ieder geval probeer te zeggen is; wat bedoel je met sloom.. Voelt het gewoon stroperig aan? Of is het echt zo ontzettend traag dat je een kop koffie kunt zetten én drinken.. Het is belangrijk voor ons om te weten wat jou idee van traagheid is.. Duurt het bijvoorbeeld écht een kwartier voordat XP op is gestart, ratelt het gewoon ontzettend véél.... Als het stroperig en ratelig aanvoelt, weet ik niet of je een cleane install + format hebt verricht, maar mocht je dat niet gedaan hebben (dus zonder format) probeer dan voor de gein eens je schijf te defragmenteren.. Als dat ook zo traag als stront is laat ons dan even weten iig hoe lang het duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Het is niet zo dat hij een kwartier over het opstarten doet, dat gaat best rap.
Alleen bij het starten van programma's (en zeker meerdere tegelijk) duurt het langer dan vroeger. Vensters die half verschijnen, ook bij het afsluiten van prgramma's blijven er heel lang vensters staan.

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:25
De harde schijf kan inderdaad het probleem zijn maar meestal start de computer dan ook traag op. Geheugen kan ook maar dan komen er vaak ook andere problemen voor (BSOD's, niet op kunnen starten enz.)

Heb je bij de nieuwe installaties niets gewijzigd aan de software? (Zelfde servicepacks, zelfde drivers, verder geen vreemde software) of heb je de laptop opnieuw geïnstalleerd dmv een recovery?

Hardware is 1, maar de exacte software (wijzigingen) zijn misschien nog wel belangrijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Ik gebruik altijd de recovery disks van Compaq.
Ik zal inderdaad Win2K maar eens gaan proberen, dat had ik nog niet gedaan.
Er heeft altijd XP op gestaan dus eigelijk zoek ik daar het probleem niet.
Toch proberen.

Het is wel zo dat ik na het installeren van de recovery cd alle updates van windows installeer via win update.

[ Voor 21% gewijzigd door Flarrestein op 03-06-2005 10:48 ]

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 19:25
Haal is je adapter eraf en probeer het dan...

Klinkt raar maar met adapter was mijn Fujitsu Siemens Amilo M1425 ZO traag geworden, NIET normaal meer, precies zoals jij het beschrijft...

Adapter eruitgehaald, en alles werkte weer normaal... Adapter vervangen en de laptop werkt weer als een tiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Roflmao schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 15:55:

Klinkt raar maar met adapter was mijn Fujitsu Siemens Amilo M1425 ZO traag geworden, NIET normaal meer, precies zoals jij het beschrijft...

Adapter eruitgehaald, en alles werkte weer normaal... Adapter vervangen en de laptop werkt weer als een tiet...
Vreemd, maar misschien heb ik er wat aan.
Mijn accu is namelijk niet echt best meer en houd het maar 10 min. uit. Daarom zit de adapter er altijd aan.

Ik ga het eens even proberen.

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Draaien de ventilatoren nog, wordt het erg warm (warmer dan normaal)? Bel anders 0900 117 0000.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 22:40:
Wat ik in ieder geval probeer te zeggen is; wat bedoel je met sloom.. Voelt het gewoon stroperig aan? Of is het echt zo ontzettend traag dat je een kop koffie kunt zetten én drinken.. Het is belangrijk voor ons om te weten wat jou idee van traagheid is.. Duurt het bijvoorbeeld écht een kwartier voordat XP op is gestart, ratelt het gewoon ontzettend véél.... Als het stroperig en ratelig aanvoelt, weet ik niet of je een cleane install + format hebt verricht, maar mocht je dat niet gedaan hebben (dus zonder format) probeer dan voor de gein eens je schijf te defragmenteren.. Als dat ook zo traag als stront is laat ons dan even weten iig hoe lang het duurt...
Een laptop harddisk gaat meestal maar anderhalf à 2 jaar mee in slecht gekoelde laptops, eigenlijk zijn harddisks niet te koelen in laptops, er is daar gewoon geen airflow. Vergelijkbaar met ouwe auto's die in de winter niet graag starten, dus na verloop van tijd laptopharddisk vervangen.

Hapert/hangt je laptop af en toe? Dat je plotseling ff niks kan doen, harde schijf zit te tikken/schrapen/ratellen en daarna gaat je laptop weer gewoon verder.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 03-06-2005 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:35:
Draaien de ventilatoren nog, wordt het erg warm (warmer dan normaal)? Bel andere 0900 117 0000.
offtopic:
Sinds wanneer doen we op GoT aan telefoonnr's? Daar heb ej GoT toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen met trage pc's/ laptops die vroeger wel snel zijn geweest hebben bij mij altijd problemen gegeven met de harddisk. Even een nieuwe harddisk proberen en als je die niet hebt een uitgebreide diskcheck doen van de harddisk-leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 10:15

MBV

Bij de compaq recovery cd's zit allerlei zut die je niet nodig het. Doe eens een clean install met alleen een windows XP cd. Bij mij was dat 1 van de 4 recovery schijfjes. Echt, die recovery ga je dan nooit meer gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Probleem: Restspanning

Oplossing: Haal accu eruit en sluit geen adapter aan op de laptop, vervolgens druk je 10 - 15 keer op de aan/uit knop. Daarna accu erin, stroom erin en het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-01 13:56

htg

Hoi,

Misschien is er iets aan de hand met je voltage settings van je CPU. Of misschien staat je hardeschijf niet op maximale performance. Dit zijn instellingen die met software te veranderen zijn. Maar als je niks hebt veranderd uiteindelijk lijkt het mij sterk dat deze instellingen ineens niet aanstaan. Ze hebben in elk geval vaak met energie instellingen te maken.

Het kan zijn dat je computer in het begin wel snel was omdat je bijvoorbeeld een bundled Windows XP hebt gebruikt waarbij deze instellingen al klopten. Of een ander programma dat nu deze instellingen heeft veranderd kan ook nog dit veroorzaken. Verder zou ik het zo ook niet weten.

Groetjes,

htg

[ Voor 28% gewijzigd door htg op 03-06-2005 18:01 ]

whatever it takes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:41:
[...]

offtopic:
Sinds wanneer doen we op GoT aan telefoonnr's? Daar heb ej GoT toch voor?
Sinds wanneer niet? Wellicht is het probleem bij de fabrikant bekend, de plaats waar je normaal gesproken navraag doet als je er toch niet uitkomt.

Hard Drive Selftest

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 03-06-2005 20:08 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:06:
[...]

Sinds wanneer niet? Wellicht is het probleem bij de fabrikant bekend, de plaats waar je normaal gesproken navraag doet als je er toch niet uitkomt.

Hard Drive Selftest
Die hard drive self test zit niet op mijn 'oudere' Compaq.
Vanavond ga ik de hiervoor genoemde opties eens uitproberen en dan meld ik me weer.

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
weppe schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:57:
Probleem: Restspanning

Oplossing: Haal accu eruit en sluit geen adapter aan op de laptop, vervolgens druk je 10 - 15 keer op de aan/uit knop. Daarna accu erin, stroom erin en het probleem is opgelost.
Nope...
Roflmao schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 15:55:

Nope

Misschien toch een wamte probleem, aangezien er echt gebakken lucht uit dat ding komt.
Openmaken en schoonmaken dus..

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Wat eerder al genoemd werd: updates en/of servicepacks.

Ik heb het gehad met een laptop waar Win2K opstond, was altijd een lekker systeempje maar nadat ik SP4 had geinstalleerd had ik regelmatig enkele seconden last van een bevroren scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Gisteren heb ik hem helemaal uit elkaar gesloopt :X
Ongeveer een kilo stof uit het radiatortje geplukt en volledig schoongeblazen.
In eerste instantie leek hij daarna beter te draaien, maar ik heb er nog niet lang genoeg achter kunnen zitten om een echte conclusie te trekken.

Dit weekend even een duurtest houden.

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein

Flarrestein

Superworm Jim

Topicstarter
Beetje laat, maar misschien toch handig om de uitkomst van dit verhaal even te posten.
Hij doet het weer wat beter, genoeg koeling na het schoonmaken.
Toch denk ik dat de harddisk, die bij laptops altijd de bottleneck is, een beetje erg traag is geworden.
Mooi klote, dat ding is twee jaar oud..accu stuk (€ 150,- voor een nieuwe) en de harddisk al op zijn retour.
Laatste keer dat ik een laptop koop.

HIER !!! PAK AAN

Pagina: 1