Toon posts:

[XP] Windows Explorer hangt*

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe PC en loop tegen het probleem dat verschillende programma's plotseling hangen.

Mijn systeem is Shutte SS56gv3 met een P4 3ghz. Videokaart is een XFX GForce 5500 en er zit 1gig intern geheugen in. Harde schijf is nu een WD 160gig.

Het zijn altijd Explorer vensters die hangen. Om een voorbeeld te geven: Ik bewerk foto's via Photoshop CS2 en wil contrast/brightness bijstellen. Terwijl ik de schuifknoppen verplaats, reageert ineens Photoshop niet meer. Als ik in Taakbeheer kijk, blijkt dan dat het (Explorer)venster dat de contrast/brightness bevat niet meer reageert en daardoor ook Photoshop niet meer. Het proces kan 10 seconden vast zitten maar net zo gemakkelijk 5 minuten (of meer). Nu meende ik eerst dat het aan Photoshop lag, maar ook als ik in Outlook een brief type, kan ineens het Explorervenster waarin ik de brief type hangen (de rest van Outlook werkt dan wel gewoon) en ook het typen van deze melding heeft op dit moment al meer dan 5 keer kort gehangen.

Ik had eerste een Maxtor harde schijf en meende dat het hierdoor kon komen (die werd erg heet), maar nu met de nieuwe harde schijf is het niet anders. Intern geheugen zit niet vol en de C: partitie heeft meer dan 43 gig vrij.

Heeft iemand een idee waardoor mijn PC continue hangt in Explorervensters? Is het software of wordt het systeem te heet (kast is nu open, dus warme lucht kan er zo uit). Ik heb werkelijk geen idee wat dit veroorzaakt, maar het is bijzonder irritant (al met al heeft dit venster nu al zo'n 15 keer gehangen gedurende het typen van deze melding).

Als iemand een idee heeft is dat bijzonder welkom.

Klaas

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update...

Het begint meestal na het bewerken van een aantal foto's. Daarna treed het op in verschillende programma's en wordt meer en meer constant.

Heb het net nog even geprobeerd met Photoshop CS na deïnstallatie van CS2. Leek aanvankelijk goed te gaan, maar na 8 foto's te hebben bewerkt begon het al weer. Dus geen Photoshop CD2 probleem.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit gaat over Windows XP ga ik van uit? :)
Wat bedoel je verder met het 'Explore venster' - je typt Outlook mails toch niet in een explorer venster? Kan je dat een beetje toelichten? :)

• subrosa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-03 06:42
een explorervenster : hij doelt gewoon op een standaard window.
(contrast venster (PS) / new message venster (Outl) )

maar loopt ie helemaal vast zodat je moet rebooten ?
of is ie gewoon heel erg langzaam, maar reageert ie wel weer ?

ik denk het laatste,uit je verhaal.

- is er in je taak beheer een proces dat veel CPU of Geheugen in beslag neemt?
- heb je geen spyware ?
- draai je alleen photoshop of daar naast ook nog andere prgramma's als Adobe premiere / After Effects? of Bittorrent op volledige toeren kan ook heel wat systeemkracht vreten ?

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik vind dit eigenlijk veel meer op een brak geheugen lijken. Draai eens memtest voor een nachtje.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, vergeten te vermelden, ja; Windows XP.

@Subrosa:

Meer in de richting van het laatste verhaal. Het venster waar ik in bezig was (brightness/contrast in Photoshop, mail in Outlook) hangt voor een tijd (geeft in Taakvenster aan 'reageert niet' en als je het proces opzoekt is dat een Explorer proces en dat is ook het proces dat wanneer de CPU druk bezig is, het geheel blokkeerd). Photoshop zelf werkt dan nog wel. Ik kan, als ik meerdere foto's open heb staan, wel die foto's verplaatsen in het kader, bij Outlook werkt de applicatie zelf nog wel, kan gewoon nieuwe mailtjes openen en ontvangen/versturen, alleen de mail die ik maakte reageert niet. Als ik lang genoeg wacht, activeert het wel weer, maar dat kan van 10 seconden tot heeeeel erg lang zijn. Als je 100 foto's moet bewerken, zit je er niet echt op te wachten om om de 5 foto's 5 minuten te moeten wachten.

Spyware wordt actief op gecontroleerd en komt niet of weinig voor. Ik heb naast de Photoshop doorgaans alleen MSN, Outlook en Winamp open staan. Punt is alleen, dit had ik in m'n vorige PC ook en daar had ik er geen problemen mee.

Maar ik zal eens een memtest uitvoeren, kijken of daar wat mee is.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even [XP] in de topictitel per de Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Update van mijn probleem:

Ik heb ondertussen ander geheugen geplaatst en ook Windows XP al opnieuw geïnstalleerd. Maakt dus niet uit. Ik heb andere videokaart drivers gebruikt (in plaats van die van XFX gewoon die van Microsoft), maakt niet uit. In plaats van Photoshop CS2 heb ik Phtooshop CS een tijdje geïnstalleerd gehad, nogmaals: maakt niet uit.

Ik heb wel het idee dat het alleen voorkomt vanuit Photoshop. Daarin moet het dus eerst voorkomen, voordat Outlook of de Internet Explorer dit probleem ook heeft, dus lijkt het wel met een belasting van iets te maken te hebben, maar ik weet niet wat.

Er loopt dus een proces 'Explorer' vast, dit kan het venster zijn van de brightness/contrast in Photoshop, een mailtje in Outlook of (wederom) dit Explorervenster waarin ik dit bericht plaats (dat alweer meer dan 10 keer gehangen heeft nu ik tot hier ben).

Er zijn geen foutmeldingen, geen storingen of andere problemen, alleen het feit dat er een Explorer-proces steeds een poosje niet reageert.

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Al geprobeerd service pack 1 van internet explorer te installeren? En al eens Service pack 2 geprobeerd? Geef even iets meer extra informatie. :)

//Creegfire

Pagina: 1