Toon posts:

Mobile Atlhon op verkeerde speeds

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Vandaag mijn nieuwe spullen binnengekregen en geinstalleerd, het gaat om de volgende spullen:

Moederbord: Abit NF7-S2
Processor: Mobile Athlon XP 2600+ (1.9Ghz, 266Mhz FSB)
Ram: 1Gb Geil Ram op PC3200

Nou draait alles wel en installeerd windows gewoon vlotjes maar nou keek ik net in de bios en staat de processor als Mobile Athlon XP op 600Mhz. Dit met een FSB ingesteld van 100Mhz.

Dit vond ik wat vreemd en heb toen even de Optimized standards geladen en keek weer, dit had als resultaat dat er kwam te staan Mobile Athlon XP op 800Mhz, dit met een FSB van 133.

Nou leek me die fsb van 133 niet zo gek omdat dit de helft van 266 is, maar nou zit ik nogsteeds wel met die clockspeed van 800Mhz.

Als ik hem op 200Mhz fsb zet, vermeld hij dat het een Unknown Type Processor is en draaid hij op 1200Mhz.

Is dit nou normaal, weet wel van een Cool-n-Quiet op de Athlon 64 maar dit zit toch niet op een standaard Athlon XP?

Wat zou dit nou kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?

Verwijderd

heb je ook gekeken naar je multiplier :+

even structureel:
je multiplier wordt ook gebruikt om terug te schalen dus als die op zijn max staat zit je waarschijnlijk wel op de goede kloksnelheid..

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 21:56 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-08 08:36
idd tis altijd

Mulitplier x front side bus

dus bijv

10 ( MP ) x 200Mhz ( In DDR 400 dus ) = 2000mhz :)
11x 200= 2100 etc

Vergeet moet je cpu voltage te verhogen daarbij :P

[ Voor 18% gewijzigd door SmoothTweaker op 02-06-2005 21:57 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

133MHz FSB is gelijk aan 266DDR ;). DDR staat voor Double Data Rate.

100MHz = 200DDR
133MHz = 266DDR
166MHz = 333DDR
200MHz = 400DDR.

Een mobile Athlon XP 2600+ heeft PowerNow!. Volgens mij start de processor op met een multiplier van 11 en schakelt 'ie zich later terug naar een MP van 6. Dit weet ik echter niet zeker.

Download eens CPU MSR en probeer on-the-fly the multiplier te veranderen en kijk of het effect heeft :)
Je kunt ook de multiplier in het BIOS omhoog gooien :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 02-06-2005 21:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, las dus net ook dat er powernow! opzit...
Zou dit op de 1 of andere manier ook uit te zetten zijn? Wil namelijk met dit spul gaan overclocken (mijn pentium 3tje deed dit niet lekker meer) en zou dus eigenlijk een constant hoge clocksnelheid willen hebben.

Verwijderd

kijk eens bij energie beheer... en zet daar de instelling op "altijd aan"... dat werkte bij mijn laptop ook :+ die draaide toen ook nooit meer op 800mhz maar netjes op 1533 :D (1800+ mobile btw)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar dit zit toch niet op een standaard Athlon XP?
Het gaat hier ook niet om een standaard Athlon XP, maar om een Mobile Athlon XP :+

Wel, dit is dus heel normaal :) Zie ook de FAQ van Complete Systemen & Laptops. Voor de theorie omtrent multipliers en FSB verwijs ik je naar de FAQ van dit subforum: PMG FAQ. Voor de overkloktechnieken verwijs ik je naar de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling. Wel, je hebt aardig wat leesvoer voor vanavond ;) Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.