[macro] Fuji Finepix E510 + Raynox DCR-250?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Hoi,

Ik lees regelmatig in topics over de Raynox DCR-250 macrolens. Ik heb ook gekeken op de officiele site van Raynox, maar daar is helaas niet de combinatie van mijn camera ( Fuji Finepix E510) en de DCR-250 getest. Ik heb ze daarom een mailtje gestuurd om te vragen of deze combinatie mogelijk was. Het antwoord was dat ze dat niet konden zeggen en dat mijn camera niet in de lijst stond omdat ze deze combinatie simpelweg (nog) niet getest hebben.

Ik heb ook koopdigitaal.nl gemaild sinds zij een van de weinige winkels zijn die deze Raynox lens verkoopt, maar ook zij konden niet zeggen of deze combinatie mogelijk is. Ook wilden ze deze combinatie helaas niet uitproberen.

Ik heb ook gekeken naar winkels hier in de buurt of zij de DCR-250 verkopen, zodat ik daar dan met mijn camera heen kon gaan om het uit te proberen. Helaas heb ik geen winkel hier in de buurt (Eindhoven) kunnen vinden die de DCR-250 verkoopt en ook op voorraad heeft.

Het lijkt mij toch niet onmogelijk om te berekenen hoeveel vergroting ik kan halen met deze macro lens, vandaar dit topic.

Ik wil de macro lens vooral gebruiken voor het fotograferen van insecten en dergelijke.

Verwijderd

Unicron schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:50:
Hoi,

Ik lees regelmatig in topics over de Raynox DCR-250 macrolens. Ik heb ook gekeken op de officiele site van Raynox, maar daar is helaas niet de combinatie van mijn camera ( Fuji Finepix E510) en de DCR-250 getest. Ik heb ze daarom een mailtje gestuurd om te vragen of deze combinatie mogelijk was. Het antwoord was dat ze dat niet konden zeggen en dat mijn camera niet in de lijst stond omdat ze deze combinatie simpelweg (nog) niet getest hebben.

Ik heb ook koopdigitaal.nl gemaild sinds zij een van de weinige winkels zijn die deze Raynox lens verkoopt, maar ook zij konden niet zeggen of deze combinatie mogelijk is. Ook wilden ze deze combinatie helaas niet uitproberen.

Ik heb ook gekeken naar winkels hier in de buurt of zij de DCR-250 verkopen, zodat ik daar dan met mijn camera heen kon gaan om het uit te proberen. Helaas heb ik geen winkel hier in de buurt (Eindhoven) kunnen vinden die de DCR-250 verkoopt en ook op voorraad heeft.

Het lijkt mij toch niet onmogelijk om te berekenen hoeveel vergroting ik kan halen met deze macro lens, vandaar dit topic.

Ik wil de macro lens vooral gebruiken voor het fotograferen van insecten en dergelijke.
Hoi terug,

Al geruime tijd ben de 'gelukkige' eigenaar van een Raynox drc 250 lens.
Ook mijn camera ( HP-945 ) staat niet in de lijst van Raynox.
Toch is echter deze lens te gebruiken met mijn camera omdat deze camera een fuji lens gebruikt.
Door deze fuji lens heeft deze camera dezelde aansluiting als fuji s602 bijvoorbeeld.
Door een "fuji-tube adapter" is deze lens te gebruiken met mijn camera, ook bij jou moet die aansluiting op de camera aanwezig zijn. of aan te sluiten middels een schroefdraad rechtstreeks op de lens.
De macrolens heeft een aansluiting van 49 mm voor, en 43 mm achter.
deze lens wordt geleverd inclusief een soort klemadapter waardoor deze te gebruiken is op 52-t/m 67 mm.
Als dit niet op jou camera aanwezig is moet je waarschijnlijk zelf creatief bezig. ik heb al eens een soort houder (plastic hoekijzer) gezien onder de camera langs voor de lens, vast op de statiefschroef. In het deel voor de lens maak je dan een gat t.b.v. de macro lens.

Zie eens hiet voor voorbeelden : http://www.steves-digicams.com/digi_accessories.html

Onder het subkopje: Add-On Lenses, Filters
& Cable Releases.
Ow als je meer info wilt over gebruikers ervaring met de lens, let me know

SUCCES

• Unicron
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 22:20:
[...]

Hoi terug,

Al geruime tijd ben de 'gelukkige' eigenaar van een Raynox drc 250 lens.
Ook mijn camera ( HP-945 ) staat niet in de lijst van Raynox.
Toch is echter deze lens te gebruiken met mijn camera omdat deze camera een fuji lens gebruikt.
Door deze fuji lens heeft deze camera dezelde aansluiting als fuji s602 bijvoorbeeld.
Door een "fuji-tube adapter" is deze lens te gebruiken met mijn camera, ook bij jou moet die aansluiting op de camera aanwezig zijn. of aan te sluiten middels een schroefdraad rechtstreeks op de lens.
De macrolens heeft een aansluiting van 49 mm voor, en 43 mm achter.
deze lens wordt geleverd inclusief een soort klemadapter waardoor deze te gebruiken is op 52-t/m 67 mm.
Als dit niet op jou camera aanwezig is moet je waarschijnlijk zelf creatief bezig. ik heb al eens een soort houder (plastic hoekijzer) gezien onder de camera langs voor de lens, vast op de statiefschroef. In het deel voor de lens maak je dan een gat t.b.v. de macro lens.

Zie eens hiet voor voorbeelden : http://www.steves-digicams.com/digi_accessories.html

Onder het subkopje: Add-On Lenses, Filters
& Cable Releases.
Ow als je meer info wilt over gebruikers ervaring met de lens, let me know

SUCCES
Ik moet inderdaad zo'n speciale ring kopen van Fuji voor mijn camera. Deze ring heeft precies de goede maat schroefdraad, dus in theorie zou de DCR-250 inderdaad passen op mijn camera. Het probleem is alleen dat ik graag wil weten hoeveel vergroting ik ermee win.
Normaal kan ik in de supermacro mode niet de zoom gebruiken en ik kan de camera dan nog scherp laten stellen op ongeveer 2.5 cm. Als het goed is zou ik met een macro lens gewoon de zoom kunnen gebruiken en dus hoop ik meer vergroting halen.

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik heb de DCR-250 en gebruik deze op een Fujifilm S7000. Je haalt zeker meer vergroting met deze macrolens (die van hoge kwaliteit en en uit 3 lenselementen bestaat, veel beter dan Close Up Filters) en bovendien heb je meer afstand tot je onderwerp +/- 12 centimeter, wat in verband met lichtval dus fijner werkt. Op de S7000 gebruik ik de DCR-250 tussen 1/2 en full zoom; een lagere zoomfactor geeft een effect of je door een rioolbuis kijkt.

Denon AVR-X3600H

• Unicron
JeanLeGrand schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 23:14:
Ik heb de DCR-250 en gebruik deze op een Fujifilm S7000. Je haalt zeker meer vergroting met deze macrolens (die van hoge kwaliteit en en uit 3 lenselementen bestaat, veel beter dan Close Up Filters) en bovendien heb je meer afstand tot je onderwerp +/- 12 centimeter, wat in verband met lichtval dus fijner werkt. Op de S7000 gebruik ik de DCR-250 tussen 1/2 en full zoom; een lagere zoomfactor geeft een effect of je door een rioolbuis kijkt.
Dat laatste is denk ik zogenaamde vignetting.

Weet je zeker dat ik wel vergroting haal, want nu kan ik in super macro mode scherpstellen op 2.5cm. Als ik dan met de DCR-250 kan scherpstellen op 12cm wordt misschien wel de vergroting te niet gedaan door de grotere afstand.

Komt de extra vergroting trouwens door de DCR-250 lens of door dat ik dan de zoom (3.2x in mijn geval) kan gebruiken?

Verwijderd

Unicron schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:43:
[...]

Dat laatste is denk ik zogenaamde vignetting.

Weet je zeker dat ik wel vergroting haal, want nu kan ik in super macro mode scherpstellen op 2.5cm. Als ik dan met de DCR-250 kan scherpstellen op 12cm wordt misschien wel de vergroting te niet gedaan door de grotere afstand.

Komt de extra vergroting trouwens door de DCR-250 lens of door dat ik dan de zoom (3.2x in mijn geval) kan gebruiken?
Beide, de lens vergrot natuurlijk en je kan je zoom ook nog eens gebruiken.
de vraag is echter of je genoeg in kunt zoomen zodat je geen vignetting krijgt.
tis een extra lens dus vergoten doet die altijd. houd maar eens een vergrootglas voor je lens en probeer maar een met supermacro scherp te stellen. je zult zien dat het onderwerp groter is en je verder van je object zit.
de vraag is of je objectief van je camera wel lichtgevoelig genoeg is.
anders zul je al snel bij moeten flitsen, de vraag is dan weer of de kleine filtser in de camera dit bereik heeft ( dus zo dicht op het object nog kan flitsen ) ander zul je een extrene filtser moeten toepassen.

• Unicron
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 20:27:
[...]

Beide, de lens vergrot natuurlijk en je kan je zoom ook nog eens gebruiken.
de vraag is echter of je genoeg in kunt zoomen zodat je geen vignetting krijgt.
tis een extra lens dus vergoten doet die altijd. houd maar eens een vergrootglas voor je lens en probeer maar een met supermacro scherp te stellen. je zult zien dat het onderwerp groter is en je verder van je object zit.
de vraag is of je objectief van je camera wel lichtgevoelig genoeg is.
anders zul je al snel bij moeten flitsen, de vraag is dan weer of de kleine filtser in de camera dit bereik heeft ( dus zo dicht op het object nog kan flitsen ) ander zul je een extrene filtser moeten toepassen.
Ik heb inderdaad al wat zitten spelen met een vergrootglas ervoor en dan werd alles inderdaad wat groter. Maar zoals jij ook al zegt zijn er erg veel onzekerheden, vignetting, genoeg licht etc. Als ik dat zo hoor lijkt het mij bijna onmogelijk om er zeker van te zijn dat de lens wel werkt met mijn camera.

Is er niemand uit Eindhoven met deze lens? Dan kunnen we het een keer uitproberen

Verwijderd

Unicron schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:59:
[...]

Ik heb inderdaad al wat zitten spelen met een vergrootglas ervoor en dan werd alles inderdaad wat groter. Maar zoals jij ook al zegt zijn er erg veel onzekerheden, vignetting, genoeg licht etc. Als ik dat zo hoor lijkt het mij bijna onmogelijk om er zeker van te zijn dat de lens wel werkt met mijn camera.

Is er niemand uit Eindhoven met deze lens? Dan kunnen we het een keer uitproberen
Onzekerheden zijn er altijd. Deze had ik natuurlijk ook, immers mijn camera stond ook niet in de lijst van Raynox. Vignetting lijkt me bij nader inzien ook geen probleem. Immers heb je een compact camera waardoor je lensopening veel kleiner is dan bij vele andere toestellen. Jou struikelpunt is volgens mij; het genoeg aan licht. De specificaties van de camera geven aan wide f2.5 tele f8.
dit betekend dat de camera zelf al veel licht in tele verliest. Nu gebruik je deze macrolens nagenoeg altijd in tele-stand en deze neemt ook nog een een lichtstop met zich mee waardoor je in sluitertijd nog meer naar beneden moet om dit te compenseren.
Waar ik bang voor ben is dat je veelal moet gaan filtsen. Een z.g.n. slave-flitser bied voor jou daarin uitkomst. Deze zijn voor veel € te koop maar ook wel zelf te maken ( als je een beetje handig bent )
Succes met de macro fotografie!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 17:12 ]

Verwijderd

Vignetting is niet het effect dat je ziet als je door de zoeker heenkijkt of op het LCD scherm ziet, en dan als het ware tegen de binnenkant van een lensadapter aankijkt, 1ste foto hieronder. Dat effect is er altijd als je lensadapters gebruikt en add-on lenzen. Ook bij analoge camera's.

Afbeeldingslocatie: http://dpfwiw.com/c-2000z/lenses/bay-035cm.jpg

Vignetting zijn donkeren hoeken, links en rechts boven/onder zoals je hieronder ziet

Afbeeldingslocatie: http://www.vanwalree.com/optics/vignetting/wall.jpg

Vignetting wordt ook niet alleen veroorzaakt door lensadapters, maar de standaard lens kan er ook al last van hebben. Een extra lens kan de vignetting wel versterken.

Dat heb je ook nog twee soorten vignetting. T.w de natuurlijk en de optische. Lees er meer over hier

Vignetting is dus gewoon een lensafwijking.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 22:44 ]

Pagina: 1