[Luidsprekers] Specs gezocht van Verit luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Ik heb hier 2 (boekenplank) speakers staan, merk Verit. Ik vermoed dat ze ergens van eind jaren '70 dateren. Op het logo staat de text "Verit", en dan daaronder in kleine letters "truth in sound". Ze zijn van mijn ouders geweest, en gaven/geven een goede geluidskwaliteit.
Alleen van 1 van de 2 heeft af en toe de midden/lagetoner de kuren, die wil nog wel eens wegvallen. Da's ook de ene van de twee die ik bij mijn ouders heb staan, en niet hier :+

Ik ben op zoek naar info over deze speakers, zodat ik weet wat ik feitelijk in huis heb, en kan beoordelen of het het waard is hier goede vervangende units in te zetten, of dat ik ze beter kan laten repareren.

Ik weet dat er intern slechts van iets van een weerstand gebruik wordt gemaakt voor de scheiding tussen laag/midden en hoog. verder staat op de units voor zover ik me kan herinneren eigenlijk niks. Zelfs geen wattage oid.

Dat maakt het zoeken extra lastig :( GoT search leverde me niks op, google al evenmin.

Dus als iemand me kan helpen, al is het maar in de goede richting, dan ben ik daarvoor erg dankbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ende schop :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:19
Het merk komt mij in ieder geval niet bekend voor. Is het mogelijk om een foto te posten van de speakers en het filter. Misschien kunnen we op basis daarvan al iets meer zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zoals gezegd, er zit geen filter in. Ik zal van de week ff kijken of ik een foto kan schieten - zit dit weekend ff buitenshuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

The_Eagle schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:22:
Zoals gezegd, er zit geen filter in. Ik zal van de week ff kijken of ik een foto kan schieten - zit dit weekend ff buitenshuis :)
Als er geen filter in zit dan zullen de luidsprekers ook niet veel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Anoniem: 17926 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:50:
[...]

Als er geen filter in zit dan zullen de luidsprekers ook niet veel voorstellen.
Dat zeg jij al. Het zijn speakers uit de jaren '70 - toen waren ze technisch nog niet zo ver als nu. Bovendien klinken die dingen best goed - en ook dat is subjectief ;)
Maar goed, laten we aub on topic blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Lichte kick :)

Kan nog ff geen pics geven, maar wellicht is er iemand die iets over de geschiedenis van dit merk weet en ergens een linkje naar de fabrikant kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ok, niemand gereageerd, maar tijd voor pics :Y)
(allen klikbaar)

1) Luidspreker met front:
Afbeeldingslocatie: http://img140.echo.cx/img140/2176/p60600015rj.th.jpg

2) Luidspreker zonder front:
Afbeeldingslocatie: http://img132.echo.cx/img132/8376/p60600020po.th.jpg

3) Close-up mid/lagetoner:
Afbeeldingslocatie: http://img132.echo.cx/img132/8329/p60600045jk.th.jpg

4) Close-up tweeter:
Afbeeldingslocatie: http://img295.echo.cx/img295/2730/p60600050hs.th.jpg

5) Brakke close-up binnenkant mid / lagetoner:
Afbeeldingslocatie: http://img259.echo.cx/img259/2316/p60600065ca.th.jpg

6) Brakke close-up (binnenkant) van het "filter" cq weerstand of wat het dan ook is:
Afbeeldingslocatie: http://img180.echo.cx/img180/6648/p60600073yl.th.jpg

Zoals je kunt zien op de pics 3 en 4 is het enige wat ik aan identificatie kan vinden op de drivers, een nummer. Helaas geven die nummers bij google niets dat ook maar in de verste verte in de richting van luidsprekers komt. Ik krijg patches van Sun om mijn oren 8)7 en een heleboel joegoslavisch oid :(

Dus als iemand me nu verder kan helpen, dan heel erg graag :>

[ Voor 87% gewijzigd door The Eagle op 06-06-2005 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ok, na heel veel kicks:

ik zie een soort van breedbandertje - laag/mid speaker en een simpele conustweet.
Het "filter" wat erin zit is een condensatortje die als 6dB high pass dient.
Waarde imo: 10 euro.

Valt de "woofer" weg, zou je kunnen denken aan een draadbreuk; loop de litze eens na.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Wat bedoel je met een litze :? Zijn dat de draadjes die de laag/mid in lopen vanaf de aansluitpunten naar de spoel? En zo ja, hoe kun je dat dan maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Eagle schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:26:
[...]

Dat zeg jij al. Het zijn speakers uit de jaren '70 - toen waren ze technisch nog niet zo ver als nu. Bovendien klinken die dingen best goed - en ook dat is subjectief ;)
Maar goed, laten we aub on topic blijven :)
Het is zeker waar dat ze in de jaren 70 nog niet zo ver waren als nu. Maar toen had je ook al verschil in kwaliteit net zoals nu. Een goed ontworpen luidspreker heeft een goed ontworpen filter. De eerste onderzoeken naar filters voor meerwegssystemen dateren uit 1930 dus daar kan het niet aan liggen.

Als ik de foto's zo bekijk denk ik niet dat ze veel waard zijn. Het onbekende merk doet dat vermoeden versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
OK, aangenomen dat ze nu dus niet echt veel meer waard zijn:

Aan wat voor drivers / kosten moet ik denken als ik hier iets fatsoenlijks in wil zetten? M.a.w.: hoe maak ik de link tussen luidsprekerinhoud (is gewoon een lege kast, geen bracing oid, er zit alleen wat van die plastic-achtige isolatie in) en de drivers die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Sommige mensen zijn wat erg snel met hun conclusies zonder dat ze het ooit gehoord hebben. Wat is er mis met een 1e orde filter? De woofer valt 1e orde af door zijn eigen inductie en de tweeter ook door de condensator. Gaat prima toch?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 17:20

voodooless

Sound is no voodoo!

De woofer valt 1e orde af door zijn eigen inductie en de tweeter ook door de condensator. Gaat prima toch?
Theoretisch wel, maar hoevaak kom je woofers tegen die geen nare resonanties hebben? Vijwel nooit! Maar je hebt wel gelijk, het KAN zeker prima werken.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 07-06-2005 12:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m.m schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:49:
Sommige mensen zijn wat erg snel met hun conclusies zonder dat ze het ooit gehoord hebben. Wat is er mis met een 1e orde filter? De woofer valt 1e orde af door zijn eigen inductie en de tweeter ook door de condensator. Gaat prima toch?
Er is natuurlijk een verschil tussen het niet veel waard zijn en niet goed klinken. Er is natuurlijk een kans dat de 1e orde afval genoeg is. Maar vaak kom je het niet tegen. :)

Verder eens met ^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Bij mijn weten hebben de speaker altijd een heel warm geluid gehad. Ook in het hoog deden ze het altijd prima. Dus ik denk dat ik dan gewoon mazzel heb gehad.

Helaas is dus 1 van de woofers niet helemaal lekker, en (nog niet te sprake gekomen) de dome van 1 van de tweeters is ook ingedeukt geweest. Heeft iemand tips over hoe ik een herbouw het beste aan zou kunnen pakken? Ik heb daar namelijk al een tijdje aan zitten denken, maar ik vraag me dus af wat de beste keus zou zijn voor een 2-weg systeem in die kast. Ideaal zou zijn als ze ook nog een beetje fatsoenlijk laag gaan; mijn huidige speakers (technics) gaan volgens de specs tot 40hz, maar volgens mij halen ze dat nooit, en echt heel strak is het ook niet. Dus als een andere speaker lager zou kunnen, dan zou dat mooi zijn :)

Ik zal vanavond even de maten van de kast posten, maar zou iemand mij kunnen vertellen of ik deze met de huidige kast een goed resultaat zou kunnen halen, of dat ik beter gewoon nieuwe kasten zou kunnen bouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 08-06-2005 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

m.m schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:49:
Sommige mensen zijn wat erg snel met hun conclusies zonder dat ze het ooit gehoord hebben.
En sommige mensen lezen iets wat er niet staat :)
* teacher heeft nooit gezegd dat een 1e orde op de tweet slecht is.

@TS:
Als je gaat herbouwen, bouw er dan meteen een nieuwe kast omheen die je netjes berekend.
Oftewel: een nieuw DIY project.

Gewoon op goed geluk nieuwe drivers in die kasten zetten is vragen om problemen.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 08-06-2005 10:51 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Tsja, voor dat laatste was ik al bang. Ik denk dat ik die dingen dan toch maar stof ga laten trekken. Misschien kan ik de ene speaker die nog goed is, ooit eens inzetten als center oid :)

DIY overweeg ik nog, misschien als alternatief voor een nieuw aan te schaffen HT set :)

Pagina: 1