P630 hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-08 15:50
Veel over geschreven, weinig facts te vinden...
Ik heb een P630 met boxed cooler op een Asus P5WD2 in een coolermaster kast, voor (8cm) en achter (12cm) een fan.

Vlak na het starten (Windows XPSP2, idle) is de CPU temp 57C.(Asus Probe).
10 seconden belasting 80% : 70C
Nog 5 minuten op 100%: 74C Hierop blijft ie voorlopig hangen, maar het lijkt me zo hoog dat ik hem geen uren wil laten draaien.

Ik ben gewend aan 50C op volle belasting voor mijn oude P4/24 en P4/28.
Wie weet wat de normale temperatuur voor deze cpu's is? De temperatuur reageerd ook onmiddelijk op een belastingverhogin. En dus ook de fanspeed/herrie. Heeft iemand ervaringscijfers... die zijn nl moeilijk te vinden.

NB. Kreeg deze config geassembleerd, kwam eerst tot 99C waarna ik de koeler heb losgehaald en wat koelpasta heb verwijderd (zat een dikke klodder op). Daarna kwam ik tot bovenstaande waardes.

• angerfist-yentl
  • Laatst online: 00:10

angerfist-yentl

vake bei te bange!

genoeg pasta onder de cooler ?
zelf de cooler erop gezet ?

Vake bei te bange

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 08:36
wie zegt dat de sensoren kloppen. Als je denkt dat je alles goed hebt aangesloten(juiste manier pasta aan hebt gebracht etc, koelpaste onwijs dun laagje dat je er bijna doorheen kan kijken)En als je temp dan niet veranderd, kun je het met een normaal thermometer testen

• benme
  • Laatst online: 01-08 15:50
Bedankt voor de reakties. Ik zal het nu wat langer testen. Thermometer is lastig, geen ruimte om onder het koellichaam te komen. Ik heb aan de onderkant gevoeld met mijn vinger, en daar blijft het aluminium lauwwarm, niet heet.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
1. thermokoppeling tussen CPU en koellichaam niet goed, daardoor wordt het koellichaam niet warm maar de cpu wel. ZOals gezegd heb ik al een teveel aan koelpasta verwijderd, mischien moet ik dat nog meer doen.
2. sensoren niet in orde. Als dat zo is ben ik wel gerust, alleen gaat de de CPU fan dan onnodig tekeer omdat het systeem denkt dat de CPU te heet is.

Hoe kom ik er achter welke van de 2 bij mij speelt? Ik zal in ieder geval langer op volle belasting draaien :Z , kijken of ik boven de 74C uitkom :X ....

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Druk de koeler nog eens flink aan. Je kunt 'm ook een keer opnieuw installeren. Zorg ervoor dat alle vier de pootjes klik zeggen.

Druk eerst het pootje linksboven in het moederbord. Daarna rechtsonder, rechtsboven en linksonder ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.