Zalman NB heatspreader plakken op TT fanless CPU cooler

Pagina: 1
Acties:

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:38
Hoi, ik wil met behulp van Warmte geleidend Zalman kleefmateriaal

Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/2033-c.jpg

mijn CoolerMaster PAC-P01-UB Northbridge cooler

Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/7966-c.jpg

die ik over heb plakken aan de voet van mijn Thermaltake Fannless CPU koeler

Afbeeldingslocatie: http://www.hipermax.pl/images/TT_FanLessCPU103_big.jpg

Zal dit houden? Hij past er perfect tussen en mn airflow gaat iets van 80% precies door die open ruimte waarmee ik dus het koelen van mijn cpu mbv die zalman heatspreader bevorder en de weerstand vergroot waardoor ik dus een betere airflow krijg door mijn Thermaltake Fannless CPU koeler

Dank

• Whiskey48
... iemand?? Volgens de website waar ik het wil kopen is het niet geschikt om het direct voor op de processor te gebruiken ... dat doe ik ook niet maar de koperen heatsink zal denk ik niet veel kouder zijn.

http://www.ikbenstil.nl/p...ath=29_67&products_id=155

Verwijderd

Ik zou zeggen: probeer het en gij zult weten...

Verwijderd

De bedoeling van het heatpipe systeem is om de warmte weg te voeren van de cpu.
Plaats je nu een heatsink op het blokje dan bouwt zich daar een warmere plek op.
De zalman heatsink word steeds warmer en zo ook de plek waar je hem vastgelijmd hebt.

(puur een redenatie van mij, heb geen proof)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 17:53
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:00:
Plaats je nu een heatsink op het blokje dan bouwt zich daar een warmere plek op.
De zalman heatsink word steeds warmer en zo ook de plek waar je hem vastgelijmd hebt.

Nee, de koelingscappaciteit heeft een direct relatie met het effectief koeloppervlak en de omgevingstemperatuur.
De heatpipe is er alleen voor om en meer koeloppervlak te maken (locaal èn elders) en een lagere omgevingstemperatuur (elders) te gebruiken.

Dus indien deze heatsink je airflow niet te veel hindert.. en hij dus géén effectief oppervlak verlaagt maar verhoogt. Dan zou ik zeggen... doen..

vastplakken kan met allerlei soorten koelpasta...(vraag me niet exact welke)

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:00:

Dit is onzin. (no flame intended O-) )
de heatsink zorgt juist voor een koeler plekje op de base van de koeler. het zal vast wel een positief effect hebben, maar ik vraag me af je het gaat merken... B)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het lijkt mij een zeer leuk idee :) . Al te veel zal het denk ik niet uitmaken door het vele aantal overgangen maar een beetje is ook mooi meegenomen :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Whiskey48
fsfikke schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 00:26:
Het lijkt mij een zeer leuk idee :) . Al te veel zal het denk ik niet uitmaken door het vele aantal overgangen maar een beetje is ook mooi meegenomen :Y)
:) idd, heb dat stomme blokje over, vind hem daar wel mooi passen :)
Die pasta zal toch idd wel houden denk ik ... 2 compomenten lijm, moet stevig zijn neem ik aan. ... cpu kan ik nooit meer los maken maar dat is dan maar zo :)

• BovenHond
maurits82 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 09:59:
[...]

:) idd, heb dat stomme blokje over, vind hem daar wel mooi passen :)
Die pasta zal toch idd wel houden denk ik ... 2 compomenten lijm, moet stevig zijn neem ik aan. ... cpu kan ik nooit meer los maken maar dat is dan maar zo :)
Daar zou je spijt van kunnen krijgen. Plaats hem dus zo.. dat je eventueel met een schroeven draaier de zalman van de koperen plaat af kan wippen. Hiermee zet je géén kracht op de socket en de CPU en dus kan je wel aardig wat bereiken.

Je zou de zalman ook van de bovenkant kunnen klemmen (door er bijvoorbeeld een klein blokje tussen te doen aan de bovenkant) zodat deze naar beneden geduwd wordt. Zo heb je géén lijn nodig.

succes

• Whiskey48
hmmm ... misschien dan 1mm2 lijm en de rest gewone koelpasta zodat hij niet goed vast zit.?

• peke
  • Laatst online: 03-02 13:46
Dat idee lijkt me redelijk zinloos.
Immers zal door het toevoegen van een koellichaam minder warmte via de heatpipes afgevoerd worden naar de vinnen van het cpu koellichaam. Maw je zorgt ervoor dat er warmte naar de NB koeler gaat waardoor de eigenlijke cpu koeler minder efficiënt wordt.
De bedoeling is uiteraard om de warmte naar de grote koelvinnen te leiden, dat lukt gewoon minder goed met een koelblok op de base.
Je kan beter iets anders gaan doen met je tijd want dit zal iig geen winst opleveren in de t van je cpu.
Houdt dat blokje misschien voor je volgende mobo? :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als dat echt goed zou werken dan hadden ze het apparaat echt wel zo ontworpen dat er op die lege plek nog een extra heatsink zat. Dat hebben ze niet gedaan, dus daaruit kun je al een voorzichtige conclusie trekken....

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:23
Palomar schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 16:39:
Als dat echt goed zou werken dan hadden ze het apparaat echt wel zo ontworpen dat er op die lege plek nog een extra heatsink zat. Dat hebben ze niet gedaan, dus daaruit kun je al een voorzichtige conclusie trekken....
Of het was technische té gecompliceerd (lees hongkong $ ;) ) om alsnog daar een heatsink te plaatsen. De Coolermaster Hyper6 heeft wel een (albeit lompe) heatsink bij de heatpipes.

Ik zeg doen, hoe meer oppervlak hoe meer er gekoeld kan worden. Ik zou zelfs zoeken naar een koperen 1U heatsink en die erop lijmen met de zalman lijm.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Whiskey48
hmm, de meningen zijn erg verdeeld.
Ik denk dat ik het toch ga doen. ... gewoon een [b]heel[b] klein beetje zalman kleefpasta in de hoeken, wat OCZ zilverspul op de rest ... misschien zou ik dan mn cpu bij passieve koeling toch wat harder kunnen laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 09-06-2005 14:03 ]

• BovenHond
corpseflayer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:24:
Dat idee lijkt me redelijk zinloos.
Immers zal door het toevoegen van een koellichaam minder warmte via de heatpipes afgevoerd worden naar de vinnen van het cpu koellichaam. Maw je zorgt ervoor dat er warmte naar de NB koeler gaat waardoor de eigenlijke cpu koeler minder efficiënt wordt.
De bedoeling is uiteraard om de warmte naar de grote koelvinnen te leiden, dat lukt gewoon minder goed met een koelblok op de base.
Je kan beter iets anders gaan doen met je tijd want dit zal iig geen winst opleveren in de t van je cpu.
Houdt dat blokje misschien voor je volgende mobo? :)
de koelcappaciteit van een koeler kent een directe relatie met het effectief oppervlak. Lees mijn eerste post maar eens. Het zal dus wel effect hebben..

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:38
Je kan het allicht proberen. Gewoon uittesten wat de temperaturen zijn met en zonder NB koeler er op. dat lijkt mij de enige manier om zeker te weten wat er gaat gebeuren. En als je hem idd een beetje vast lijmt krijg je hem er ook zo weer vanaf. Als het geen verschil maakt heb je iig iets aparts.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Als je met je vinger voelt dat de base van je heatpipe-cooler warm wordt zal het allicht nut hebben. De vloeistof in de heatpipes verdampt al bij een paar graden verschil tussen de warme/koude kant, dus die koelen toch wel. Meer koeloppervlak = grotere capaciteit, dus je zal meer warmte kunnen verstoken. Dit hoeft echter geen temperatuurdaling te betekenen, dat bereik je veel sneller met meer airflow over het koellichaam.

En ookal merk je geen verschil, heb je er tenminste een cool ogende koeler aan overgehouden ;)

Use the Search Luke...

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

dat spul plakt best geod dus ik denk dat het wel houdt... Ik heb een P3 koelblok met dat zelfde spul op mijn Radeon kaart geplakt, dat werkte ook prima, en hangt dus op zijn kop alweer meer dan 3 jaar...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1