Toon posts:

game pc die het een aantal jaartjes moet doen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik heb een vriend die me gevraagd heeft om een pc samen te stellen waarvan hij een tijdje geniet zou kunnen hebben.
De pc zal gebruikt worden voor games hl2,doom3,....... Het is nogal een spelletjes fanaat dus de nieuwste games heeft ie bijna altijd, de pc moet dus ook voorbereid zijn op next gen games.
Ook is het nogal een mierenneuker als het aankomt op fps die moeten tamelijk hoog zijn( vind ik dan toch)
verder zal de pc gebruikt worden voor zaken als server opzetten op een lan.
hier komen de specs
een beetje lager staat een onderbouwing en eventuele bedenkingen.
och jah het budget €1600 kast alleen
€2500 met andere dingen bij zoals scherm suround setje keyboard muis en een externe hd
specs
amd 4000+
dane elec 1024 mb (2* 512 mb) pc 3200
maxtor diamond max 10 200 gb 8 mb buffer
asus a8n-sli
xfx 6800gt 256 mb
kingwin 420 watt voeding
kingwin kast

onderbouwing
amd 4000+
Ik neem een amd 4000+ omdat men budget een 4000+ toelaat. en omdat de pc gepland is voor over een 3-4 weken is de prijs mischien al gezakt. Kan ik er nog iets extra inzetten. geen dualcore omdat het te duur is op het moment. Heeft zichzelf nog niet echt bewezen op game gebied en de 4000+ is ruim voldoende.

1024 mb dane elec
heb goede ervaringen met dit ram misschien plaats ik wel pc4000. Maar hij is niet echt een overclocker dus dat zie ik nog wel ;)

de maxtor hd
Leek me wel een goede hd voor zijn prijs Maar mischien is een raptor 74 gb beter ? aangezien zen games op de externe komen. ofwel 2 maxtors in raid.

mobo
sli is handig als je een nvidea hebt :D
en jah asus vind ik wel een goed merk.

6800gt
ben een beetje een nvidea freak daarmee dat ik nvidea kies voorlopig. Ook heb ik nvidea's sli gezien en vind ik het goed werken. over ati zeg ik eerst zien dan geloven waneer ik testen zie en de ati's komen er beter uit wat waarschijnlijk wel zo zal zijn dan neem ik ati :). Dus ga komende dagen eens zoeken naar een test over ati's crossfire. Is een 6600gt misschien ook een goede oplossing maar ik weet het niet aangezien hij streeft naar ultra hoge fps.

de 420 watt kingwin
Een andere vriend heeft hem en hij is er zeer over te spreken over zowel de kast als de voeding.
volgens de psu calculator heeft men maat wel maar 350 watt nodig en deze config 380 watt maar ik denk wel dat ie het zal trekken. anders gaat er meteen een andere in. Ik besef natuurlijk dat in sli deze voeding te weining is maar dan word ie vervangen als er al niet gwn een nieuwe graka in komt.

onboard sound
Daar wil ie nu nog geen geld aan uitgeven. dus neem ik de onboard sound van de asus
zal ook wel goed klinken na een paar maanden komt er een andere in. mischien nu al.

Verder heb ik voor het moment €30 over op het budget voor de kast wat natuurlijk leuk is wat speling
Graag julie racties
mvg sebbe

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

OT:
niet lastig bedoeld maar leer eens een keer typen man (nvidea , men, klinkers weglaten ); dat lees zo irritant .

ontopic:

Verder lijkt het me wel een geschikte bak, echter zou ik ram nemen met lagere latency. Ook een goede voeding lijkt me geen overbodige luxe. Wellicht is je cpu beetje overkill?

Weet je zeker dat je een asus wil? :?

externe hdd?
dan mag ik toch echt hopen dat je een firewire8 kaart erbij koopt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2005 20:54 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als de PC een paar jaartjes mee moet gaan, zou ik zelf een ander budget pakken en het volgende veranderen.

Geheugen upgrade naar 2Gb PC3200 (als het board dat snapt qua DDR).
De 6800GT inwisselen voor een 6600 in SLI-opstelling.
Maxtor omzetten naar een 16Mb cache (vanaf 250Gb geloof ik)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
met aantal jaartje meegaan bedoel ik procesor en mobo
van graffische kaart vernadert ie ongeveer elk jaar.
ram bijzetten zal ook geen probleem zijn.
waarom geen asus?
tjah dat dane elec zal ik denk ik aanpassen door hyperx ram ofzo eerst uitzoeken welke het beste is dan.

offtopic: sorry voor de tipfouten is niet echt men beste kant spellen

• almar
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zou wachten tot na de zomer dan heb je een dual core amd. Dan zijn ook waarschijnlijk de nieuwe 3dkaarten geintroduceert die 2 keer zo snel zijn als de huidige.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
(jarig!)
Als 'ie een paar jaar mee wil gaan om te kunnen gamen (we hebben het over computers, dat is veel!), moet je niet gaan voor een dure bak met veel te hoge prijs-prestatie gehalte (bang for buck zoals THG het noemt), maar voor een wat minder computertje met een goede kast en een mooie monitor, geluidsset etc, maar met onderdelen erin die veel minder kosten dan je nu voor ogen hebt. Voor €900,-- kan je een leuk computertje (alleen kast) samenstellen die perfect meekan met Half-Life2 en Doom3. Dan houdt je nog €700,-- over, die mooi op de bankrekening kan om rente te trekken.

Daarna kan je kiezen per onderdeel up te graden wanneer dat nodig wordt, of na 1,5 jaar ofzo ineens een nieuw moederbord en processor, meer (of ander) geheugen, videokaartje en een extra HDtje kopen.

Op die manier "twee computers" halen bespaart geld en kan vele malen langer mee. Jammergenoeg kijken de meeste mensen alleen op korte termijn en willen alleen maar een computer om op dat moment helemaal het beste-van-het-beste te hebben, maar veel te veel betaald te hebben. Veel meer uitgeven dan noodzakelijk om te denken dat je dan veel langer vooruit kan is onzin.
almar schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:03:
Ik zou wachten tot na de zomer dan heb je een dual core amd. Dan zijn ook waarschijnlijk de nieuwe 3dkaarten geintroduceert die 2 keer zo snel zijn als de huidige.
Wachten als je een computer wilt kopen schiet niet op, je blijft altijd op iets wachten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door sdomburg op 02-06-2005 21:07 ]

Verwijderd

Mss kan dit effe helpen:

- Ik maak zelf ook gebruik van het moederbord a8n-sli deluxe en dacht dat dat pc3200 geheugen nodig had

- amd4000+ is overkill!!! koop een 3800+ en spaar geld uit voor gadjets (qua prestatie denk ik niet dat je het minder kan noemen

- voeding zou ik toch een zwaardere namen bvb: thermaltake xaser 480 ultra quiet.(zalig)

- maak gebruik van een bootdisk om het systeem snellere prestaties te geven hiervoor dacht ik aan een raptor van WD 10000rpm.

- videokaart is een moeilijke keuze lees eerst veen reviews voor je een keuze maakt maar de x850xt is zeker geen slechte keuze :*)

- het moederbord heeft een 8.1 seround zitten en denk dat het dus overbodig is om er nog een extra geluidskaart in te steken

greetz

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 19:19

job

1600e en dan een lousy 30e uitgeven aan een kast.
Ik weet niet wat jij voor ogen hebt.. maar voor 30 euro zijn er alleen maar slechtafgewerkte resonerende kasten te krijgen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

n00bs

Het is weer Zomer!

Ok ik vind die samenstelling helemaal niets voor dat geld. Ik zou OF kiezen voor een Intel MOBILE Cpu!!! die krengen zijn verschrikkelijk snel en kan je op bepaalde Asus mobo's monteren of voor een Dual Core gaan van AMD.

Geheugen, kies 2* 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium). 1024MB is meestal wel voldoende... en anders kies je voor 2* 1024MB zelfde reepjes... ander geheugen dan dit wil je gewoon niet... dit geheugen is ZO vet clockbaar check de topics.

Maxtor... please niet weer, ga lekker voor een stille HDD met NCQ!!! die Seagates hebben dat bv Seagate Barracuda 7200.8, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ). Verder check THG oid voor benchmarks. hoe dan ook is Seagate qua snelheid bij de top alleen access time is minder van de Seagates... maar wel minder uitval en VEEL minder dan maxtor.

Tja een videokaart is lastig zeker als die meerdere jaren meegaat, als je de benches op THG ziet is die 6800GT eigenlijk NU al niet eens meer voldoende om op hoge resolutie met alle eye candy aan te gamen... Een kaart met goede prijs/kwaliteit verhouding is de Ati XL800 256MB. En als je meer geld over houdt kan je nog gaan voor de X850 XT serie. Of een 6800 Ultra. Maar de Ati's zijn met de meeste games gewoon net ff sneller.

Voeding: check THG, behardware, anandtech wat een goede voeding is, ik durf hier niets over te zeggen... als je een MOOIE/GOEDE kast koopt zoals Chieftec oid dan zit er ook altijd een GOEDE en stille voeding bij en ben je minder geld kwijt.

Oboard sound: domme keuze... crap geluid en extra CPU belasting :? waarom wil je dat, voor een paar Euro's heb je een lekkere SB Audigy 2ZS. meer dan goed voor zijn geld.

[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 02-06-2005 21:13 ]

Verwijderd

Even ter info :

Hier staat mijn config die volgens mij wel enkele jaren meegaat (fps zal lekker hoog zijn)

Asus A8N-SLI Deluxe Nforce4 U SATA/Raid/1394/2xGlan/2x PCI-X
AMD Athlon64 3800+ 64bit Retail Sckt939
Zalman CNPS7700-Cu
Sapphire ATI X850PRO VIVO/DVI 256mb Retail
Seagate Barracuda 7200.7 - 200 Gb 7200 RPM - 8Mb
Western Digital Raptor SATA 74GB 10.000 RPM
KVR400X64C3/512 DDR-RAM 512 MB, PC3200, 400 MHz (2x)
Thermaltake Xaser Silent Purepower™ 480W - Zwart
Chieftec Midi Scorpio TX-10B-D (Zwart)

mss is dit een lekker pc'tje voor 1610€

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Neem een kwaliteitskast idd. trek 100 euro uit en je hebt een goede kast+voeding

4000+ is VEEL te duur voor zijn prestaties. Een 3500+ is een betere optie
Neem 2x74gb (of 2x36gb) in sataraid en een losse 200gig'er als opslag disk. Vanaf de raid kan je dan windows laden en gamen

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:08
Zou die 4000+ inruilen voor een 3800+ (of zelfs 3500), 4000 is gewoon te duur, kan je beter over een jaar ofzo een dual-core inprikken van het geld wat je nu bespaard.

En ik zou toch echt een echt geluidskaart (Audigy2 ofzo) nemen, die 5 tientjes kosten je de kop ook niet en zeker voor een gamer heeft het echt wel meerwaarde....

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:50:
Neem een kwaliteitskast idd. trek 100 euro uit en je hebt een goede kast+voeding

4000+ is VEEL te duur voor zijn prestaties. Een 3500+ is een betere optie
Neem 2x74gb (of 2x36gb) in sataraid en een losse 200gig'er als opslag disk. Vanaf de raid kan je dan windows laden en gamen
Idd. Alleen ik zou dan niet die 200gb schijf halen, dat geld zet je maar lekker op de bank oid. Want die vriend van je heeft immers toch een externe hd. Dus ik zou voor de wat snellere hd's gaan ipv grote ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

LifeTech> Hoe groter de HDD hoe hoger de dichtheid van de platter, hoe sneller de HDD :z

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Video kaart moet je gewoon een ATI X850 Crossfire edition halen... Dan kun je hem later altijd nog uitbreiden met een anderen of hopelijk de zelfde kaart. CPU gewoon lekker een AMD 3800+ halen.... beetje overclocken misschien met goeie koeler erop en klaar... je moet je pc upgrade baar maken.. dat is denk ik de belangrijkste factor als je een pc wilt hebben die lang meegaat

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Je moet niet een kaart gaan kopen en achteraf er 1 bijkopen... je koopt er nu 2 of niet. Achteraf zijn er al weer betere kaarten die sneller zijn en dan heeft het weinig nut om een stroomverslindend en hitte vormend systeem te hebben.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

moet je mobo dat crossfire gebeuren niet ondersteunen?

Ik zou trouwens wel even aan je budget denken; 1 van die kaartjes kopen is niet handig (koop dan een gewone), en 2 ervan is veel te duur ;)

Btw je moet dan een fatsoenlijke voeding kopen. Zoek eens op zippy, zalman, antec, of HEC als je een fatsoenlijke wil.

Verwijderd

antwoord:ja hier kan je een paar jaartjes mee gamen.

Vind dit topic echt waardeloos.
Vind 2500 euro als budget geen uitdaging.

• LifeTecH
  • Niet online
n00bs schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 23:11:
LifeTech> Hoe groter de HDD hoe hoger de dichtheid van de platter, hoe sneller de HDD :z
Dus een gewone 200gb hd is sneller dan een 36/74gb raptor :?

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Overigens, je games op de externe HD?
Lijkt mij ontzettend zonde van je snelheid, zeker als je een RAID opstelling in de pc wil zetten.
Kwa laadtijden is de HD toch best wel een bottleneck...

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Ik zal in iedergeval twee schijfen neme en zo de partitie's maken dat je optimale snelheden krijgt.
Want schrijven /lezen tegelijk gaat op elke schijf langzaam, daarom moet je zo de partitie's indelen dat je elktijd tussen twee schijfen in werkt.

En natuurlijk op de ene schijf de os, en de andere je games. Scheelt enorm in de prenstatie's. Drie schijfen is nog beter, 1 os, 2 games, 3 bitorrent.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

LifeTecH schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:08:
[...]

Dus een gewone 200gb hd is sneller dan een 36/74gb raptor :?
Als je een DB server gaat opzetten waarop veel queries gaan plaatsvinden DAN is die raptor sneller...
Ik zie telkens weer hier op GOT (en terwijl ik dacht dat men toch wel meer verstand hier heeft van hardware) "wat is het snelste".... zoiets bestaat niet, het ligt totaal aan het toepassingsgebied en dat geldt voor ELK onderdeel.

Kijk hier maar eens leuke benches: http://www.tomshardware.c.../hitachi-deskstar-06.html

Waarom zou je dan nog in hemelsnaam als je toch een game pc maakt zo een kleine HDD erin willen zetten als die Raptor die daarnaast ook nog veel herrie maakt en erg warm wordt :?
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:17:
Ik zal in iedergeval twee schijfen neme en zo de partitie's maken dat je optimale snelheden krijgt.
Want schrijven /lezen tegelijk gaat op elke schijf langzaam, daarom moet je zo de partitie's indelen dat je elktijd tussen twee schijfen in werkt.

En natuurlijk op de ene schijf de os, en de andere je games. Scheelt enorm in de prenstatie's. Drie schijfen is nog beter, 1 os, 2 games, 3 bitorrent.
Daar ben ik het helemaal mee eens... mijn OS staat op een andere HDD die zelfs aan een aparte controller hangt. De rest van mijn data staat o.a. op een andere HDD en alles is netjes ingedeeld inpartities met juiste formatting en block size afhankelijk van de inhoud van die partitie.
OS zet ik bv altijd op FAT32

[ Voor 35% gewijzigd door n00bs op 03-06-2005 10:38 ]

• LifeTecH
  • Niet online
n00bs schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:35:
[...]

Als je een DB server gaat opzetten waarop veel queries gaan plaatsvinden DAN is die raptor sneller...
Ik zie telkens weer hier op GOT (en terwijl ik dacht dat men toch wel meer verstand hier heeft van hardware) "wat is het snelste".... zoiets bestaat niet, het ligt totaal aan het toepassingsgebied en dat geldt voor ELK onderdeel.

Kijk hier maar eens leuke benches: http://www.tomshardware.c.../hitachi-deskstar-06.html

Waarom zou je dan nog in hemelsnaam als je toch een game pc maakt zo een kleine HDD erin willen zetten als die Raptor die daarnaast ook nog veel herrie maakt en erg warm wordt :?
Omdat de vriend van de TS de data op een externe hd wil zetten en hij 2 harde schijven in RAID wil zetten. En ik dacht dat 2 raptors in RAID0 sneller zouden zijn dan een Seagate 250gb. Maar blijkbaar had ik het mis :P

Trouwens wel grappig om die benchmarks te zien, want ik hoor echt overal om mij heen dat Raptors het snelste zijn e.d.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-01 19:48
Je vergeet wel dat de access time van een raptor veel beter is. iets wat ook niet slecht is om rekening mee te houden.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

kippy schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:27:
Je vergeet wel dat de access time van een raptor veel beter is. iets wat ook niet slecht is om rekening mee te houden.
Dat had ik al eerder gepost en ligt maar net aan wat voor acties jij uitvoert of jij dit wel of niet merkt...

Verwijderd

Jouw vriend wilt op dit moment de nieuwste games vlot kunnen spelen,
en in de toekomst (2 a 3 jaar) ook nog de nieuwste games van DAT moment supervlot kunnen spelen.
En de oplossing daarvoor, denken jij en je vriend, is gewoon een belachelijk grote hoeveelheid geld in onderdelen pompen, in de hoop dat die het na 3 jaar ook nog kunnen trekken.
Wel, dan kan ik je zeggen dat je fout bezig bent.
De enige mogelijkheid om dit te verwezenlijken,
is NU investeren in een nieuwe systeem, maar dan rekening houdend met iets wat bekend staat als "prijs/prestatie verhouding", en rekening houden met upgrade mogelijkheden.
Op die manier bespaar je nu een bom geld,
dat geld kun je opzij houden,
en tegen de tijd dat de pc niet meer aan je verwachtingen voldoen (achter een jaartje of 2) dan kan je dat geld gebruiken om op dat moment opnieuw een leuke videokaart/cpu te kopen.
Als je nu gewoon je geld verspilt aan dingen als een Athlon 4000+, dan ga je straks gewoon bedrogen uitkomen als je merkt dat de "instapmodellen" van in 2007, jouw super-dure high-end spullen van nu gemakkelijk inhalen qua performance.
Dat is mijn mening.

Verwijderd

Topicstarter
tjah die athlon 4000+ is niet veel duurder dan een 3800+ dus dacht ik dat dat wel goede keuze is.
Het is ook niet echt mijn keuze van pc maar jah hij wil geen 3500+ moet 4000+ zijn of 3800+ wrs om het stoef gehalte van de pc op te drijven. Ik ga geen €30 uitgeven aan de kast alleen? heb ik nooit gezegd :? . Maar jah
Ik had persoonlijk dit in gedacht
amd 3500+ 64 bit clocked naar een 3800+ ofzo met stevige koeling erop
dan 2* 512 mb pc 4000 gaat dan wat mee want meestal kan de cpu nog verschrikkelijk omhoog maar het ram niet :(
g-force 6600 gt 256 mb
de hd's ga waarschijnlijk gaan voor een wd raptor 10.000rpm 74 gb (os) dan de 200 gb een wd ( games)
en die externe is niet echt nodig heeft ie eindelijk ook in gezien.
zelfde kast
zelfde voeding
mobo zelfde
proc koeling Zalman CNPS7000B-Cu Koper

onderbouwing/vragen
cpu amd 4000+ vond ik persoonlijk tamelijk overkill hij niet we zijn dan overeen gekomen dat we een 3500+ tot 3800+ mss 4000+ gingen clocken. dualcore vind ik voor het moment geld smijt weg.
het ram zodat het meekan met de cpu.
dan de g-force 6600 gt omdat ze waarschijnlijk na de zomer al gaat vervangen worden door een nieuw model. Dus leek het me niet nodig om een 6800 gt of x850xt in gaan te hangen.
dan de hd gewoon snelle schijf voor het os en dan de andere voor data.
de koeling iemand die ik ken heeft hem op zen 3000+ hangen en die blijf lekker koel terwijl ie geclockt is dus deze zal het bij de 3500+ ook wel trekken.
Dit systeem ligt een beetje meer in de lijn van jullie middelklasse systeem.
de 6600 gt is dit volgens jullie een goede tussenstap is maar voor 2 maand ofzo. persoonlijk snap ik dat graka gebeuren niet van nieuwe der in steken en dan weer een nieuwe. ben denk ik de enige in men vriendekring die nog gamed op zen g-force fx 5600 (256 mb gt) :P. Maar die vervang ik wrs nog niet

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

voor de videokaart zou ik in V&A kijken. 't is behoorlijk zonde om nu een nieuwe te kopen aangezien de nieuwe kaarten binnen nu en drie maanden in de winkel te liggen en je al aangeeft dat je vriend die redelijk snel wil upgraden.

Er zijn nu al best veel mensen die al hun X800 en 6600/6800 series aan t lozen zijn om zsm een R520/g70 erin te kunnen hangen...

Verder is een Audigy zeker beter dan onboard maar aangezien Creative later dit jaar met hun nieuwe chip schijnt te komen lijkt het niet onverstandig vooralsnog gewoon onboard te kiezen en tzt de nieuwe Creative erin te hangen....

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 03-06-2005 17:56 ]

Pagina: 1