Toon posts:

Backup mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Wij leggen bij veel bedrijven SBS 2003 netwerken aan, dit loopt altijd heel erg goed, maar het regelen van een goede backup is na mijn mening zeker nog voor verbetering vatbaar. We plaatsen momenteel vaak een HP Backup tape device in de server en stellen afhankelijk van het bedrijf NTBackup of ArcServe in werking voor het maken van een backup. Gaat op zich prima, maar wat ik zoek is eigenlijk het volgende:

Is er geen stuk hardware (bijvoorbeeld een losse server) met een ingebouwde web server waarop je gewoon aan kan geven dat je een server wilt backuppen, incl mailboxen, databases, system state, user data, etc, met een bepaalde interval. Dit stuk hardware douwt dat dan leuk op tape. Mocht de tape niet meer toerijkend zijn dan gooi je er een uitbreiding op en kan je er 2 tapes in gooien.

Dat zou toch wel super simpel en mooi zijn, op die manier plaatsen we bij toekomstige klanten 1 zo'n apparaat die snel is in te stellen waarbij de klant nog altijd een tape mee naar huis kan nemen. Mocht in de toekomst meer data backup vereist zijn dan zal het ding uit te breiden zijn.

Momenteel missen we hier namelijk een hoop functionaliteit. NTBackup kan geen individuele mailboxen backuppen, je bent altijd beperkt tot het in het begin gekozen maximum van de tape drive, etc.

Ik heb al op sites als de backupstore gekeken, maar het lijkt wel alsof je echt beperkt bent tot het kopen van een gewone tape drive als meest geavanceerde backup media. Misschien is het probleem dan ook nog wel dat we ook zoeken naar een betaalbare schaalbare oplossing.

Iemand nog enig idee?

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij vertelde mij laatst de volgende (in mijn ogen schitterende) oplossing:

Hij had 2 externe harddisks aangesloten op de server. Via een software pakketje op de server maakte hij van deze 2 externe schijven een MIRROR raid. Dit werd op de server dan 1 toegankelijke schijf. Hier liet hij alle gebruikersdata naartoe schrijven. Aan het einde van de dag haalt een medewerker 1 schijf los en neemt deze mee naar huis.

Voordelen:

- Je hebt een backup incl al het werk van de hele dag;
- Je weet zeker dat je backup heeft gedraaid;
- Het kost geen tijd en de firewire externe schijven zijn snel genoeg;
- Veel grotere capaciteit dan tapjes;
- Externe schijven hebben een veel betere prijs / capaciteit verhouding;

Nadelen:

- Een schijf is veel groter om mee te nemen dan een tape;
- Een schijf gaat wellicht minder lang mee dan een tape wanneer deze continu wordt vervoerd
- Als de 2e schijf 's ochtends terug wordt geplaatst gaat het software pakketje synchroniseren, hierdoor wordt de performance tijdelijk trager.

Maar:

Het werkte volgens hem helemaal perfect. Zodra de schijf mee wordt gewerkt en diegene vergeet hem de dag erop weer mee te nemen is gewoon door te werken op de andere schijf die er nog staat, deze schijven worden door dat software pakketje gesynchroniseerd op het moment dat de 2e schijf er weer bij komt.

Nu het probleem

Is dit een hoax? Ik kan dat stukje software namelijk nergens vinden, weet iemand hoe dat heet en waar je daar aan komt? Die kennis is inmiddels namelijk al geen kennis meer. Ik ben ook benieuwd of andere mensen dit gebruiken, het klinkt mij namelijk helemaal perfect in de oren maar ik ken verder niemand die dit heeft.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 14:07:
Is dit een hoax? Ik kan dat stukje software namelijk nergens vinden, weet iemand hoe dat heet en waar je daar aan komt? Die kennis is inmiddels namelijk al geen kennis meer. Ik ben ook benieuwd of andere mensen dit gebruiken, het klinkt mij namelijk helemaal perfect in de oren maar ik ken verder niemand die dit heeft.
Volgens mij heet dat "stukje software" gewoon Windows schijfbeheer..... Je kunt in Windows (Pro en de Server versies in ieder geval) gewoon onder Computerbeheer/Schijfbeheer een array aanmaken..... Hij zeurt wel dat als je er een schijf afhaalt de array "in gevaar" is, maar dat is natuurlijk erg relatief.... hang het de volgende ochtend weer terug, en hij zou het allemaal netjes moeten rebuilden....

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Neo

Je zou het kunnen doen met een programma zoals mirror folder. Die kan realtime folders of een heel systeem gelijk houden. http://www.techsoftpl.com/backup

[ Voor 10% gewijzigd door Neo op 14-06-2005 14:24 ]

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

Ik ken het stukje software zoals jij dat beschrijft niet, maar ik wil je wel ergens anders op wijzen.

Als je dit toepast, hoeveel harde schijven gebruik je dan?

Gebruik je er maar 2 (waarvan je er 1 mee naar huis neemt), dan denk ik niet dat je een erg goede back-up in huis hebt.

Simpel om het feit dat mensen vaak weken, zoniet maanden later pas komen met de vraag: 'Ik kan dat en dat bestand nergens meer vinden, kan je kijken op de back-up?'

Op zo'n moment ben je blij als je back-up tapes van een jaar geleden nog hebt.
Op jouw manier is dan hoogstwaarschijnlijk dat stukje alweer overschreven en is het nergens meer terug te vinden. Je hebt alleen een back-up van de dag ervoor.

//Edit
Croga schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 14:12:
[...]

Volgens mij heet dat "stukje software" gewoon Windows schijfbeheer..... Je kunt in Windows (Pro en de Server versies in ieder geval) gewoon onder Computerbeheer/Schijfbeheer een array aanmaken..... Hij zeurt wel dat als je er een schijf afhaalt de array "in gevaar" is, maar dat is natuurlijk erg relatief.... hang het de volgende ochtend weer terug, en hij zou het allemaal netjes moeten rebuilden....
Dat kan met Ide, Sata of Scsi Schijven.
Maar niet met Externe schijven.
Heb het hier op mijn werk namelijk al eens geprobeerd, toen stuitte ik op een foutmelding van Windows.

[ Voor 35% gewijzigd door dailyleaf op 14-06-2005 14:17 ]

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Antwoord op je eerste post:

HP Storageworks:

http://h18006.www1.hp.com...eworks/ssl1016/index.html

edit:
Ze hebben nog meer soortgelijke apparaten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Pumbaa82 op 14-06-2005 14:29 ]

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Dit backup systeem is te vinden op http://www.deonet.nl en het is ingebouwd in de server met 2 hot-swapable (hoop dat ik het goed schrijf) hard-disks maar beter is met 3 hard-disks en gewoon steeds 's avonds schijf wisselen.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de replies!, ik heb alleen een grote bug gevonden met het backuppen naar harddisks... je hebt maar 1 dag backup. Als een bedrijf een bestand dat 2 dagen geleden is gewist terug wil hebben is dat met deze situatie onmogelijk. Helaas is die optie dan ook afgevallen (we onderzoeken nog iets voor de mogelijkheid om ook de shadow copy mee te nemen, misschien dat het dan alsnog kan).

De HP oplosssing is inderdaad precies hetgeen wat ik bedoelde, ideaal, maar helaas extreem duur voor het grootste deel van de klanten. We kunnen moelijk aan de meeste MKB's uitleggen dat de backup oplossing 2x duurder is dan de server.

Bedankt voor de hulp!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Pak gewoon een mooie Ultium streamer, het kost wat maar dan kan je wel een paar jaar verder.
NTbackup is gewoon een butpakket, dus er moet ook software bij en dat is ook niet goedkoop.

Als het echt cheap moet nemen wij altijd een Exabyte IDE streamertje met Tapeware 7, dit gaat gewoon goed samen.

nieuws: Backupkwartet: vier alternatieven voor tapes beproefd

nieuws: Iomega's externe REV-drive getest
Iomega REV is ook best geinig maar de software die erbij zit kan natuurlijk geen open mailboxen backuppen, voor een domain controllertje ofzo is het perfect.

Alle proemn in n drek

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 20:50:
Tnx voor de replies!, ik heb alleen een grote bug gevonden met het backuppen naar harddisks... je hebt maar 1 dag backup.
Meer HD's?

Maar je loopt een ongelooflijk risico dat als je een disk terugplugt je OUDE disk als master wourdt beschouwd, en hijd us je backup terug zet. :( (bij zomaar een keertje is dit simpel, maar als er iets fout gaat, gaat het goed fout!)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1