Command line FTP probleem over router + kabelmodem

Pagina: 1
Acties:

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik hoop dat de topictitel een beetje duidelijk is. Hier volgt een uitgebreide uitleg van het probleem:

Situatieschets
Internetverbinding en lokaal netwerk
Op een locatie heb ik een kabelinternetverbinding. Het gebruikte kabelmodem is een Motorola SURFboard SB5100. Dit kabelmodem is d.m.v. de ethernetpoort aangesloten op een eenvoudige router. Aan deze router hangt vervolgens een klein netwerk met een Windows 2000SBS server en een stuk of 10 Windows XP clients.

Adressering
Het uitdelen van ip-adressen binnen dit netwerk geschiedt door de DHCP-server van de Windows SBS-server (server ip-adres: 192.168.0.10, DHCP scope: 192.168.0.50-192.168.0.100). De router die direct met het kabelmodem is verbonden, fungeert dus niet als DHCP-server. De router heeft aan de LAN-zijde een vast ip-adres (192.168.0.1). Aan de WAN-zijde verkrijgt de router een ip-adres van het kabelmodem, welke als DHCP replay agent fungeert voor het kabelnet.

Het ip-adres van de router wordt door de DHCP-server bij een nieuwe lease als default gateway meegegeven. Als DNS servers worden (in deze volgorde) het adres van de Win2k server, twee DNS-servers van XS4ALL (194.109.6.66 en 194.109.9.99) en het adres van de router meegegeven bij een DHCP-lease. Dit laatste is wellicht niet helemaal logisch, maar lijkt mij niet direct gerelateerd aan het probleem.

Probleemomschrijving
Als we binnen het netwerk (van een willekeurige machine) een reeks uploads (bv 250 files van elk 1Kb) naar een webserver willen uitvoeren d.m.v. een commandline FTP-utility, zoals ftp.exe of wput, dan treedt er bij een willekeurige file een timeout op. Deze timeout blijkt niet recoverable; dwz: nadat de timeout is opgetreden, ziet wput/ftp geen kans om die file nog te uploaden. Dit kan meteen bij de eerste file gebeuren, maar ook pas bij de honderdste. Over het algemeen faalt ca. 15% van alle uploads die op deze manier worden uitgevoerd.

Het vreemde is dat uploads die worden uitgevoerd met een grafische FTP-client, zoals WS_FTP of SmartFTP, uitstekend werken. Je ziet wel dat er soms een bestandje even blijft 'hangen', maar dit duurt maximaal een seconde of 5, waarna het uploadproces weer vrolijk verdergaat. Ook andere Internet-apps werken prima, met uitzondering van ABN-AMRO telebankieren; dit pakket wil namelijk wel af en toe connectieproblemen vertonen. Belangrijk om op te merken, is dat het betreffende telebankieren-pakket ook afhankelijk is van FTP voor de communicatie met de bank.

Uitgevoerde tests
Hier volgt wat ik zelf al heb gedaan om het probleem te tackelen:
- Bij de hostingprovider van de webserver is geïnformeerd of dit soort problemen bekend zijn. Dit is niet het geval. Ook de logfiles van de provider laten geen opmerkelijke zaken zien.
- Vanaf andere locaties (met verschillende kabel- en ADSL-verbindingen) werken de uploads naar dezelfde webserver prima, ook met wput en ftp.exe. Dit sluit een probleem bij de hostingprovider uit.

- Ik heb het kabelmodem rechtstreeks aangesloten op een werkstation, dus zonder tussenkomst van een router. In dat geval werken de uploads perfect. Hieruit zou je kunnen concluderen dat het probleem in de router moet zitten. Echter; ander internetverkeer verloopt normaal over de router en zelfs FTP-uploads via een grafische client werken normaal via de router.

- Niettemin heb ik de router (cheapass Enermax, maar in principe afdoende voor dit soort eenvoudig werk) vervangen door een andere router (cheapass E-Tech, werkt normaalgesproken ook perfect). De E-Tech router vertoont exact hetzelfde gedrag als de Enermax: commandline FTP-uploads geven problemen, terwijl al het andere Internetverkeer goed verloopt.

Mijn vraag
Tsja, de uiteindelijke vraag ligt nogal voor de hand: wat kan hier aan de hand zijn? Zou dit kabelmodem categorisch wijgeren goed samen te werken met een router? Maar hoe kan het dan zijn dat al het verkeer goed verloopt, behalve commandline FTP-uploads? En hoe is het mogelijk dat het zonder tussenkomst van een router wél normaal werkt?

Mogelijke oplossingen
Ik heb zelf ook al twee mogelijke oplossingen bedacht.

1. Kabelverbinding de deur uit knikkeren (op zich niet zo'n gek idee gezien de enorm slechte support en bereikbaarheid van de kabelprovider) en overstappen op ADSL. Maar wie zegt dat daarmee de problemen opgelost zijn? Voordat ik hiertoe besluit, moet ik toch enige aanwijzing hebben dat dit inderdaad een goede oplossing is.
2. Geen commandline FTP utilities gebruiken (ftp.exe/wput). Dit is een tikkeltje problematisch, aangezien we wel een systeem nodig hebben wat op vaste tijdstippen (bv. elke nacht) automatisch een aantal (ca. 250) FTP-uploads uitvoert, daarvóór nog wat andere commando's draait en ná de uploads een aantal wget-operaties uitvoert. Vandaar dat wput of ftp.exe een voor de hand liggende keuze zijn en een goed alternatief heb ik nog niet kunnen vinden?

Jullie input is zeer welkom!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Voor zover ik weet is ftp.exe simpelweg geen briljante ftp-client. Ik heb altijd ruzie met ftp.exe als ik grote bestanden wil oversturen, dan kapt ie er halverwege gewoon mee, waar ik met een willekeurige grafische client nergens last van heb.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja ok, maar het gaat hier om losse files van maximaal 3Kb. Bovendien werkt het zowel met ftp.exe als met wput vanaf andere locaties feilloos. Daarnaast heb ik al aangegeven dat we een ftp-utility nodig hebben die we (liefst via commandline) geautomatiseerde batch-uploads kan uitvoeren. Dan kom je nogal snel op wput en ftp.exe uit. Maar alternatieven hiervoor zijn welkom, mits ze aan de gestelde eisen voldoen!