Artifacts

Pagina: 1
Acties:

• Xorgye
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik zou graag wat informatie over het ontstaan van de volgende artifacts hebben:
-blikkerig/waterig geluid
-hoge frequenties gaan kraken

Okeey, deze vraag is btje verkeerd gesteld, maar het is wel waar het op neer komt. Ik zit namelijk met 2 stereo's aan mijn geluidskaart (Audigy 2 ZS). Ik luister mijn muziek op een nog al hoog volume en merk dat er vaak onvolkomenheden in mijn muziek voorkomen.
Het kan er aan liggen dat het mp3's zijn met een bitrate van 192kbit, ik hoor in ieder geval behoorlijk blikkerig/waterig geluid bij de hoge tonen. Is dit weg te krijgen? Of ligt het aan mijn stereo? Ligt het aan de drivers van mijn geluidskaart? Ligt het aan de codecs? Ligt het aan de bekabeling (van kaart naar stereo)? Ligt het aan de boxen zelf?

Ik weet zelf absoluut niet wat ik er mee aan moet, temeer omdat ik de boxen zelf nog nooit overbelast heb (word lastig als de stereo het vermogen levert wat de box maximaal aan kan en dat dat zo hard is dat ik asosiaal word).

Ik ben een beetje 'desperate' omdat ik vaak muziek luister en me begin te ergeren aan al die artifacts die er in zitten.

Verwijderd

Koop dan de originele cd´s of gebruik voor je MP3´s die je zelf maakt FLAC (Free Lossless Audio Codec). :P

Compressie is per definitie verlies in geluidsdiepte en klankkleur. :+

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou zeggen:

- blikkerig geluid: audigy
- kraken: versterker die clipt

Is erg weinig van te zeggen zonder info, zou ook zomaar heel anders kunnen zijn..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met welk programma luister je? Dat kan ook nogal wat uitmaken.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 19:43
ik heb dezelfde kaart, oplossing kan zijn je onboard sound uitzetten, en als ik me goed herrinner heb je een "geluidssetup-utility" rechtsonderin te vervangen van het windows-geluidplaatje. Open die en kies voor het versterkertje met het wit-rode kruis. dan loopt hij alles na...! *werkt bij mij

you had me at EHLO

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Probeer ook eens Foobar met 44.1Khz -> 48Khz resampling en Kernel streaming output. En eventueel het playback volume aanpassen in dit programma om clippen te voorkomen, zet dan ook dither aan.

Resampling
- Zet eerst resampling aan bij Preferences -> Playback -> DSP manager: Zorg dan dat Resampler SSRC in de linker kolom komt te staan
- Zet dan resampling op 44.1Khz -> 48Khz bij Preferences -> Playback -> DSP manager -> Resampler: en dan target sample rate 48khz

Kernel Streaming
Preferences -> Playback -> Output: Kies dan Kernel Streaming bij Output Method

Volume & dither
Preferences -> Playback: Preamp Files without RG info: -4.5dB (deze waarde gebruik ikzelf)
Zet hier ook "Show clipping warning" aan zodat je in het vervolg ziet wanneer iets clipt (als het goed is nooit meer)
Zet Output data format op 16bit fixed point en dither op strong ATH noise shaping (recommended). Je kan ook 24bit of 32bit proberen, dan heb je geen dither nodig.

EDIT: effe alle instellingen duidelijk(?) uitgelegd

[ Voor 94% gewijzigd door Slogra op 03-06-2005 14:20 ]

• Xorgye
Ik gebruik winamp als afspeelprogramma.

Hierboven worden enkele oplossingen genoemd. Die van uitvoeren van diagnostics heb ik al gedaan maar heeft niet het gewenste resultaat.

Dan die hier boven staat. Op zich een leuk verhaal, maar wat doe je precies? :P Wat doet het programma precies?

En ik weet niet of het clipping is in mijn stereo, want op laag volume (overal, ook in de computer) blijft het geluid aanwezig. Aangezien ik 2 stereo's heb hangen aan mijn geluidskaart denk ik niet dat beide stereo's stuk zijn: ze produceren allebij hetzelfde geluid.

Maar ik hoor dat het aan de audigy kan liggen: hoezo? Is dat niet wat verbetert met de Audigy 2 ZS? Of durven mensen 70 euro voor een kaart te vragen die zulk baggergeluid geeft?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf ook een Audigy 2, (platinum) maar geen last, of met welke driverversie dan ook, gehad met wat jij beschrijft. Niet met mijn installatie, ook niet met headphones, etc.

Je zou eens kunnen overwegen de laatste driverversie te nemen, PCI slotje swappen. Bekabeling lijkt me stug.

Zoek anders eens naar de Pax newyear driverpackage, dat zijn geluidstechnisch getweakte drivers. (hint: filename = Creative_PAX-NewYearv1.2.exe )

Let op, voordat je deze kunt installen, moet alle creative meuk van je systeem zijn, inclusief registry shit enzo...

Aannames zijn fataal.

• Slogra
  • Niet online
Mja, ik was iets te enthoesiast. Foobar is een speler net als Winamp. Maar Foobar is o.a. gericht om het beste geluid uit je geluidskaart te krijgen. Vooral wanneer een geluidskaart niet perfect is, heeft Foobar veel opties om de kwaliteit beter te maken. Hierboven heb ik verteld hoe je deze opties moet instellen bij een Audigy. Hieronder zal ik uitleggen wat het inhoudt:

Resampling
Zoals je misschien wel weet zet een Audigy (en heel veel andere kaarten) al het geluid hardwarematig om naar 48khz. Dit betekent dat CD audio (of mp3tjes) omgezet worden van 44.1khz naar 48khz. Hierdoor verlies je altijd kwaliteit, maar met een Audigy verlies je extra veel kwaliteit omdat deze niet echt geweldig is in het omzetten. Dus het is beter het geluid softwarematig om te zetten naar 48khz met behulp van de Resampler in Foobar.

Kernel Streaming
Kernel Streaming zorgt ervoor dat de mixersoftware omzeild wordt, hierdoor wordt het geluid vaak beter.

Volume & dither
Door het volume van het mp3 bij het decoden al lager te maken, kan clippen worden voorkomen. In Foobar kan je dit doen door de Preamp (Files without replaygain) lager te zetten.
Foobar heeft een leuke optie die een error geeft wanneer een mp3 clipt, genaamd: Show clipping warnings. Je zult versteld staan van het aantal clip errors wanneer je deze aanzet.

Dither zorgt ervoor dat de mp3s op een betere manier gedecodeerd worden, dit heeft echter alleen nut als je 16bit decodeert. Als je naar 24bit decodeert is dit verschil niet meer hoorbaar. 24bit geeft natuurlijk in princiepe beter geluid dan 16bit. Maar dit werkt alleen als je kaart 24bit ondersteund.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
Slogra schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:16:
Probeer ook eens Foobar met 44.1Khz -> 48Khz resampling en Kernel streaming output. En eventueel het playback volume aanpassen in dit programma om clippen te voorkomen, zet dan ook dither aan.

Resampling
- Zet eerst resampling aan bij Preferences -> Playback -> DSP manager: Zorg dan dat Resampler SSRC in de linker kolom komt te staan
- Zet dan resampling op 44.1Khz -> 48Khz bij Preferences -> Playback -> DSP manager -> Resampler: en dan target sample rate 48khz

Kernel Streaming
Preferences -> Playback -> Output: Kies dan Kernel Streaming bij Output Method

Volume & dither
Preferences -> Playback: Preamp Files without RG info: -4.5dB (deze waarde gebruik ikzelf)
Zet hier ook "Show clipping warning" aan zodat je in het vervolg ziet wanneer iets clipt (als het goed is nooit meer)
Zet Output data format op 16bit fixed point en dither op strong ATH noise shaping (recommended). Je kan ook 24bit of 32bit proberen, dan heb je geen dither nodig.

EDIT: effe alle instellingen duidelijk(?) uitgelegd
offtopic:
Waar zit in godsnaam de volume knop bij foobar, zoek me rot hier

• Slogra
  • Niet online
Foobar heeft geen volume knop. Maar je kunt wel een plugin hiervoor downloaden: http://www.saunalahti.fi/cse/kode54/index.php

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Slogra schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:38:
Foobar heeft geen volume knop. Maar je kunt wel een plugin hiervoor downloaden: http://www.saunalahti.fi/cse/kode54/index.php
In mijn versie van Foobar (0.8.3) zit'ie verstop in de preferences (ctrl-p), onderaan zit Volume Control.
Niet de meest handige plek voor een volumeknop, maar 't is er dus wel.

[ Voor 9% gewijzigd door supergert op 04-06-2005 21:00 ]

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

• Xorgye
Zo, ik vind dat het geluidskwaliteit nu wel wat verbeterd is.

Het waren veel dingen die het beter maakten. Onder andere spelen met de echo, type echo (met de bijgeleverde software) verbeterde al heel wat. Ook met de equalizer kon ik bepaalde tonen die 'verloren' waren weer terug krijgen. Mischien is het zelfs zo dat door het resetten van alle equalizers (die van de kaart zelf en die van winamp) het hele probleem al opgelost was. 8)7
Pagina: 1