Toon posts:

[Alg] Connecten IRC lukt niet, VERSION staat niet in RFC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een soort van irc client te bouwen in visual basic. De basics heb ik denk ik wel klaar, maar ik word nu steeds disconnected. Op PING reageer ik wel netjes met PONG. Maar bij het connecten vraagt de irc server naar mijn versie, dit doen ze dacht ik tegen virussen enzo. En nu moet ik daar dus ook op replyen, dit kan ik nergens vinden in de RFC hoe dit eruit moet zijn, welke data ontvang ik als hij mijn VERSION opvraagt, en wat moet ik terugzenden?
Het gaat hier om RFC 1459.
edit:
Heb geen tag toegevoegd in topictitel omdat die niet uitmaakt om welke programmeert taal het gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 18:31 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je bedoeld zeker CTCP VERSION, die beantwoord je dus ook met een CTCP REPLY (notice sturen met CTCP characters dus)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zal zo eens de exacte msg uitzoeken wat een IRC server mij stuurt, het is geen CTCP dacht ik, dat is alleen voor clients als ik mij niet vergis

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Welke IRC server gebruik je dan? Want ik ben 't zelf nog niet tegengekomen. en ik zit als diehard wel eens raw op IRC te chatten :P

Verwijderd

Topicstarter
UnrealIRCD :) Maarja, eerst ff snel gegeten dus zal t nu ff opzoeken, PING is toch ook een CTCP verzoek, waarom werkt die dan wel ;)
Hmm heb toch het gevoel dat het ergens anders in zit, ff wat proberen en dan post ik t wel ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 19:31 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 19:18:
UnrealIRCD :) Maarja, eerst ff snel gegeten dus zal t nu ff opzoeken, PING is toch ook een CTCP verzoek, waarom werkt die dan wel ;)
Hmm heb toch het gevoel dat het ergens anders in zit, ff wat proberen en dan post ik t wel ;)
Ping is _niet_ CTCP

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 14:03

curry684

left part of the evil twins

Herstel: er is zowel een reguliere PING, die door de IRC-server verstuurd wordt op gestelde intervals om te controleren of de client nog leeft, als een CTCP PING, die naar een medegebruiker verstuurd wordt en beantwoord dient te worden om de lag tussen 2 verschillende users te berekenen via de IRC-server.

Professionele website nodig?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maargoed, ook al is het een ander type bericht, je kan altijd kijken wat een "normale" IRC client verstuurd door even een netwerk sniffer aan te slingeren, dan ben je er zo achter wat je moet zenden.
Maar ik gok dat het gewoon een CTCP bericht is.

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 16:00
Bij staat idd een CTCP in mijn log:
[....]
[19:22:08] NickServ [NickServ@services.]: Password accepted - you are now recognized
[19:22:08] You have set user mode +e
[19:22:08] ChanServ [ChanServ@services.]: You do not have channel operator access to [#phpbuilder]
[19:22:08] CTCP VERSION request from freenode-connect [freenode@connect.utility.freenode] [(VERSION), replied

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dat is gewoon een CTCP VERSION van "iemand" op IRC zo te zien, niet van de server

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als de server je een CTCP version stuurt, stuurt 'ie dus dit:

code:
1
:freenode-connect!foo@bar PRIVMSG jouwnick :\0x01VERSION\0x01

Wat jij daar op terugstuurt is:

code:
1
NOTICE freenode-connect :\0x01VERSION L33te client v1.33.7\0x01

't is eigenlijk heel simpel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Wat CyBeR zegt :)

Ik herinner me dezelfde issues van toen ik m'n IRC bot schreef, ergens een jaar of twee geleden. Na enig zoekwerk heb ik toch een "spec" gevonden en ik denk dat jij daar wel wat kunt uithalen: The Client-To-Client Protocol (CTCP). Als je nog meer of andere dingen wil moet je maar even zoeken naar CTCP of Client-To-Client protocol met google ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz ok, ik was er zelf ook net achter dat t een PRIVMSG was ;) Maarja, allemaal bedankt :) denkt dat ik me hiermee wel red

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:27
http://www.c-sharpcorner.com/Network/IrcBotPH.asp

voorbeeldje

In dat script staat niets over VERSION, en het heeft bij mij altijd goed gewerkt.

[ Voor 40% gewijzigd door Ramon op 03-06-2005 00:12 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 vraagje, welk char is \0x01 ? :x Ik dacht dat dit in visual basic Chr$(13) & Chr$(10) was maar dit weet ik helaas niet zeker
edit:
Domme ik :x ik had moeten weten dat dit dan Chr$(1) is

Nu had ik dit gedaan, werkte t nog niet, ben ik eens ff errors gaan afvangen, blijkt dat ie bij t connecten een 8 cijferige waarde meegeeft aan PING, die moest ik ook weer terug sturen icm PONG, daardoor werd ik disconnected ;) wist ik ja nie :9

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 01:34 ]

Pagina: 1