Toon posts:

[C# .NET] RS232 component

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een probleem. Ik heb een form aangemaakt waar ik een interface heb voor een domotica projectje. In diezelfde interface heb ik een rs232 component toegevoegd, alles werkt, dus daar geen problemen.

Nu heb ik een andere form aangemaakt met opties, die ik kan benaderen door in het menu op opties te klikken. De bedoeling is dat ik in Form2 dan de instellingen kan doen voor de RS232 component, zoals de baud rate, compoort, pariteit, enz....
Nu moet ik via Form2 de component in form1 kunnen aanspreken. Ik heb dus de component Public Static gemaakt zodat deze is te benaderen uit andere forms.
Bij die opties staat een knop "connect" om de compoort te openen.

C#:
1
2
3
4
5
6
7
          private void button3_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
                        if ( !Form1.Comms1.IsOpen() )
            {
                Form1.Comms1.OpenComms();
            }
        }

Hier krijg ik een error op, mijn programma loopt vast.

Weet iemand of dit wel de goede manier is om een component te benaderen uit een andere Form, dus door deze public static te maken?

Of heeft iemand hier een voorbeeld van of zelf ervaring met RS232 in C#?

Alvast bedankt,

Wanneer je mij totaal niet begrijpt zeg het maar, dan doe ik nog een poging;)

[ Voor 2% gewijzigd door NMe op 02-06-2005 16:48 . Reden: code-tags ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:42:
Hier krijg ik een error op, mijn programma loopt vast.
Daar kunnen we niet veel mee. ;) Welke error krijg je?
Weet iemand of dit wel de goede manier is om een component te benaderen uit een andere Form, dus door deze public static te maken?
Ik heb zelf nooit wat gedaan met C#, dus neem de volgende zinnen met een korrel zout: als je in C een functie static maakt, dan is ie alleen aan te spreken vanuit de file waarin die staat. Is dat in C# niet ook zo?
Onzin dus. :P

Gebruik trouwens liever [code]-tags voor code, [small] ziet ook zo onleesbaar uit. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 02-06-2005 17:15 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zeg anders ook even welk comm component je gebruikt. Zo te zien is het geen standaard component ( wordt niet meegeleverd met VS.NET 2003, en het lijkt ook niet op een wrapper voor het Comm component wat met VS 6 meegeleverd werd ).

Als we niet weten welk component je gebruikt kunnen we je natuurlijk nooit vertellen of je het goed gebruikt

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
-NMe- schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:47:
[...]
Ik heb zelf nooit wat gedaan met C#, dus neem de volgende zinnen met een korrel zout: als je in C++ een functie static maakt, dan is ie alleen aan te spreken vanuit de file waarin die staat. Is dat in C# niet ook zo?
Huh ?
Een static is toch dat je die functie kunt aanroepen zonder dat je een instantie van die class moet maken ? (Maar dan kan je binnen die static wel enkel aan de static members van die class).

En nee, ik vind het geen goeie manier om met die static te werken.

Maak gewoon die component private, en maak evt een public property oid die je dan kan aanroepen, of geef het object door aan de form waar je 'm wilt gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door whoami op 02-06-2005 17:04 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, beetje meer uitleg.

De fout die ik krijg alsk ik nogmaar een knop induw in mijn interface...

An unhandled exception of type 'System.NullReferenceException' occurred in GIP_Domotics.exe

Additional information: Object reference not set to an instance of an object.

De component die ik gebruik is aangekocht door de school en kan je hier vinden...
http://users.pandora.be/i...CT/Csharp_Oefeningen/DLL/
rs232.DLL

Kijk, bij de properties kun je alles instellen zoals, databits, stopbits, pariteit, welke com poort, enz...
Wanneer ik dit correct instel werkt mijn interface probleemloos..
Maar nu wil ik via een andere Form deze opties kunnen veranderen met bv een Combobox..
Maar daarom moet ik de properties van die rs232 component uit Form1 kunnen aanspreken.
Met public static lukt dit, maar er is iets mis met de connect toets( Code van hierboven)

Ik heb mijn project maar even online gezet, dan kun je meteen even kijken;)
Iemand die het kan oplossen, je mag gerust de code aanpassen en me doorsturen hoor. Zou ik zeer dankbaar zijn:)
Als je het project opent dan moet je wel even de component er terug bij zetten denk ik.

http://users.pandora.be/mywebspace23/GIP_Domotics.rar

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 19:23:
Ok, beetje meer uitleg.

De fout die ik krijg alsk ik nogmaar een knop induw in mijn interface...

An unhandled exception of type 'System.NullReferenceException' occurred in GIP_Domotics.exe

Additional information: Object reference not set to an instance of an object.

De component die ik gebruik is aangekocht door de school en kan je hier vinden...
http://users.pandora.be/i...CT/Csharp_Oefeningen/DLL/
rs232.DLL

Ik heb mijn project maar even online gezet, dan kun je meteen even kijken;)
Iemand die het kan oplossen, je mag gerust de code aanpassen en me doorsturen hoor. Zou ik zeer dankbaar zijn:)
Als je het project opent dan moet je wel even de component er terug bij zetten denk ik.

http://users.pandora.be/mywebspace23/GIP_Domotics.rar
Nah, zo werkt het dus hier niet. Zie ook P&W FAQ - De "quickstart"

En NullReferenceException wil zeggen dat je iets probeert te benaderen wat niet (meer) of nog niet bestaat. Loop eens stap voor stap door je code heen om te kijken op welke regel dit precies optreedt zodat je weet wat je probeert te benaderen wat niet bestaat. Zie ook P&W FAQ - Leer **** debuggen!!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.