[ramp!]hdd stuk? deel 2

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:58
Ik heb de faq gelezen, maar wil nog wat dingen vragen.
Het gaat hier voor mij belangrijke data, ik wil geen risico lopen, en vraag liever ervaren mensen naar hun oplossing, voordat ikzelf maar wat doe, en alles ver...
Dus gooi dit topic niet gelijk dicht, a.u.b.
Mijn vraag:
Ik heb het raid-reconstructor tooltje en getdataback, links: OM FAQ / Beleid
Wat is het slimste? Ik heb pas 2 samsung 40 GB sata's besteld.
Mijn idee: ik laat de 2 hdd's erin(daar was geen vonk bij! Alleen de ata-schijf!).
2 sata-raid aansluitingen op mobo, 2 gewone sata.
ik sluit 1 samsung(die 2 zijn maxtor)aan, op een normale sata-aansluiting.
Op die samsung installeer ik xp.
Dan installeer ik raidreconstructor, en getdataback.
Ik maak een kopie van mijn raidvolume, gooi die op de samsung erbij.
Ik sluit die andere samsung ook aan, daarop gooi ik de data via getdataback(ik heb 30 GB, de kopie past net op die schijf, met getdataback heb ik dus nog een schijf nodig).
De laatste samsung bewaar ik, de 2 maxtor's en die ene samsung formatteer ik.
Dan: ik neem 1 maxtor, waar ik xp op installeer. Dan kopieer ik de data van de ongeformatteerde samsung daarop. Dan formatteer ik die samsung ook.
Dan maak ik een raid 0 van die samsungs, daar zet ik xp op, en ik heb de data nog op de maxtor.
Dit lijkt mij de eenvoudigste, en snelste oplossing...
Weet iemand iets beters, behalve stroom afzetten als je met molexstekkertjes kloot :P
Als laatste: ik weet niet of, maar is het mogelijk dat die kortsluiting gevolgen heeft gehad voor andere hardware? Alles lijkt het te doen, het systeem start gewoon op, dus het lijkt me verders geen probleem...

vrede in rust

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Nja je voeding kan een dreun gehad hebben maar die overleeft het meestal wel. Verder heb ik ook wel eens de molex er uit gehaald en er terrug in zonder problemen. Maar het is gewoon beter om er van af te blijven.

Verder kan ik je niet echt helpen. Kben geen echte hd man :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

@astenu

[rml][ ramp!] hdd stuk?[/rml]
Ik trok de molex eruit van de ata(comp stond aan),
....
Die schijf begon te roken, dus gelijk uitgezet,
...
HELP!
Hardware werk op rook. Als de rook eruit is doet hij het niet meer.

offtopic:
[ramp]
is niet zo' sterke topic titel he? wat dacht je van "raid herstellen na hdd kortsluiting"

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 02-06-2005 15:55 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nas T
Voeding maakt niet uit, krijg toch een nieuwe, maar het gaat me om de hardware(mobo, hdd, drives)
Aangezien alles aangaat, lijkt het me geen probleem(1 floppy en 1 drive lagen sowieso al los, aangezien mijn voeding het niet trok). Maar de molex ging er niet alleen in en eruit, dat heb ik zo vaak gedaan...alleen deed ik hem per ongeluk scheef in, wat een vonk ga(kortsluiting neem ik aan, want de computer sloeg af), maar ik weet niet of en in hoeverre dat gevolgen heft voor de rest van de apparatuur.

vrede in rust

• Nas T
leuk_he schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:53:
@astenu

[rml][ ramp!] hdd stuk?[/rml]

[...]

Hardware werk op rook. Als de rook eruit is doet hij het niet meer.

offtopic:
[ramp]
is niet zo' sterke topic titel he? wat dacht je van "raid herstellen na hdd kortsluiting"
Die quote heb ik eerder gezien...
maar wat betreft de titel...ben er niet zo goed in, maar geeft wel aan hoe belangrijk de data is voor mij...

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 02-06-2005 15:56 ]

vrede in rust

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33
Nas T schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:54:
Voeding maakt niet uit, krijg toch een nieuwe, maar het gaat me om de hardware(mobo, hdd, drives)
Aangezien alles aangaat, lijkt het me geen probleem(1 floppy en 1 drive lagen sowieso al los, aangezien mijn voeding het niet trok). Maar de molex ging er niet alleen in en eruit, dat heb ik zo vaak gedaan...alleen deed ik hem per ongeluk scheef in, wat een vonk ga(kortsluiting neem ik aan, want de computer sloeg af), maar ik weet niet of en in hoeverre dat gevolgen heft voor de rest van de apparatuur.
Nou gezond kan het in ieder geval niet zijn. Als ik jou was zou ik die data gewoon zo snel mogelijk op een andere plek zetten. (geen backups gemaakt zeker de afgelopen maanden?!)
En dan eens rustig gaan kijken wat er gebeurt als je je pc eens goed laat werken.

• Nas T
dat bedoel ik dus...
eerst die data, zowat koste wat kost het belangrijkste, daarna kijken wat er evt stuk is.
Foto's van vakanties en zo wil ik niet graag kwijt, geld ook niet.
Maar om even ontopic te blijven, is deze manier om mijn data terug te krijgen de beste?
1 40GB samsung XP erop zetten, daarna de 2 programma's(raid-recovery en getdataback) erop installeren, dan de data van de raid(met 2 maxtor's)op die samsung zetten.
Daarna een 2e samsung gebruiken, om van die raidkopie de data eruit te vissen en weg te schrijven.
daarna de 2 maxtor's formatteren, en 1 ervan gebruiken om de data van de 2e gebruikte samsung schijf te kopiëren.
De samsung ook formatteren, en beide in raid plaatsen, daar XP op installeren, en dan de data terug krijgen.
dat klaar, en dan niet meer aan stroomgedoe doen vóórdat de spanning eraf is. En evt backuppen.

[ Voor 66% gewijzigd door Nas T op 02-06-2005 16:39 ]

vrede in rust

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals de FAQ meldt is er geen "beste" manier. De kunst is om zoveel mogelijk mogelijkheden te uitproberen. 1 ding moet je wel in je achterhoofd houden: niet schrijven naar die schijven. Gewoon lezen ;)

Jouw topictitel voldoet nog steeds niet. Beleid omtrent "onterechte" slotjes staat overigens uitgelegd in Lieve Adjes.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 02-06-2005 16:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.