Toon posts:

Wie is er al bekend met ratDVD?

Pagina: 1
Acties:
  • 856 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is men al bekend hier met ratDVD? Ik heb hem getest, en ziet er veelbelovend uit!
Is een wat anders dan divX en Xvid.

Met ratDVD behoud je netjes je DVD menu's etc.

Kijk er maar eens naar en hoor graag jullie bevindingen.

Kwam dit tegen en wilde jullie dit niet onthouden ;-)

O ja, handig een URL: http://www.ratdvd.dk

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 15:06 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:26

Wildfire

Joy to the world!

Jaja, "highly compressed container". En hoe wil hij hoge compressie krijgen zonder in beeldkwaliteit achteruit te gaan? Want hij zegt zelf nog dat je van de ratDVD containerfile probleemloos weer kunt terug converten naar origineel DVD-formaat met behoud van alles.

-- Edit: ik zie nu bv. dit al staan ->
NOTE: By default RatDVD will remove DTS tracks and transcode LPCM and Dolby AC-3 5.1 tracks to Dolby AC-3 Virtual Surround to save space without really noticeable loss of quality.
Jaja, da's dus geen behoud van kwaliteit, wat 'ie ook beweert. En het beeld wordt, zo te zien, dus gewoon opnieuw geëncode dus de kwaliteit gaat er dus gewoon op achteruit -- hoe je het ook wendt of keert.

-- Edit #2: op de site hebben ze het zelfs over transcoden, lijkt me helemaal niet de bedoeling. Voor het minste verlies in kwaliteit moet je gewoon opnieuw encoden, niet transcoden.

[ Voor 67% gewijzigd door Wildfire op 02-06-2005 15:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
DivX en Xvid hebben ook kwaliteits verlies en geen DVD menu's en alle extra's daaromheen.
ratDVD wel.

DivX en Xvid terug naar DVD kan ook, maar ook weer kwaliteits verlies. En geen menu's.

Lijkt me al met al dus beterz.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wildfire schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:34:
Jaja, "highly compressed container". En hoe wil hij hoge compressie krijgen zonder in beeldkwaliteit achteruit te gaan?

Jaja, da's dus geen behoud van kwaliteit, wat 'ie ook beweert. En het beeld wordt, zo te zien, dus gewoon opnieuw geëncode dus de kwaliteit gaat er dus gewoon op achteruit -- hoe je het ook wendt of keert.
Verlies in kwaliteit? Natuurlijk! Maar het wordt toch ook vergeleken met DivX/Xvid?
Deze codecs brengen een veel groter kwaliteitsverlies met zich mee, waardoor ratDVD ineens niet zo'n heel gek alternatief meer is :)

Nadeel is wel:
Thus, the size of the target ratDVD video cannot be determined in advance.
Dit kan met DivX/XviD dus weer wel. Ach, het is het één of het ander.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:26

Wildfire

Joy to the world!

Zal ik het anders zeggen: wat is nou hèt voordeel van dit programma boven een programma zoals DVD Rebuilder? Met DVD Rebuilder kan ik een DVD9 eenvoudig naar een DVD5 omzetten, video wordt opnieuw geëncode en menu's blijven behouden. Overbodige audiotracks en subs kan ik weggooien.

Wat doet ratDVD dan waarom het de voorkeur zou verdienen? Dat wordt mij iig niet duidelijk.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Wildfire schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 18:11:
Zal ik het anders zeggen: wat is nou hèt voordeel van dit programma boven een programma zoals DVD Rebuilder? Met DVD Rebuilder kan ik een DVD9 eenvoudig naar een DVD5 omzetten, video wordt opnieuw geëncode en menu's blijven behouden. Overbodige audiotracks en subs kan ik weggooien.

Wat doet ratDVD dan waarom het de voorkeur zou verdienen? Dat wordt mij iig niet duidelijk.
De kwaliteit ligt blijkbaar (net gisteren m'n 1e gezien) ver boven Divx/Xvid en niet ver onder een standaard DVD. Terwijl de grote van een ratDVD op ongeveer een gig ligt.

Verwijderd

Wildfire schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 18:11:

Tevens komt het er in de praktijk toch op neer dat de DVD beland in de stand alone DVD speler zodat je met met een biertje languit op de bank kan genieten van je filmpje. De extra's kijk je een enkele keer maar meestal nooit naar.
Aan de andere kant zijn al wel (eindelijk) de 1ste DiVX sa players te koop, dus wie weet.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 19:40

Caveman

whahoehaha

Ik ben erg benieuwd wat voor codec die gebruikt, het zal toch niet zo zijn dat ie zelf een nieuwe gemaakt heeft ? Want dan bied het misschien nog wel perspectieven...
Er wordt idd over transcoden gesproken, dat zou inhouden dat het gewoon een mpeg2 zou zijn....zal eens even wat testjes gaan doen, ben toch heel erg benieuwd naar de techniek erachter. Op de site doet ie daar nogal geheimzinnig over.....

/edit; ik zie dat ie zijn site heeft bijgewerkt, het afspelen gaat met de libdvdnav filters, dat houd dus in dat het gewoon een dvd compatible mpeg2 moet zijn... Ik vraag me af of die niet gewoon een truukje toepast, dat lijkt of de dvd zijn kwaliteit behoud. bv. de resolutie naar beneden brengen en transcoden, dat is de enige manier om een mpeg kleiner te krijgen.....

[ Voor 32% gewijzigd door Caveman op 16-06-2005 13:33 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Wat details over zijn codec:

Are there any more details about the Video codec you are using?

RatDVD uses a video codec called XEB. This codec is the result from an experimental project I did with some fellows and that does not use any XviD, x.264, etc. code although by the very nature of it contains routines which is similar in function and even to a small extend in output to what you’ll find out there – obviously I didn’t reinvent video-encoding. Since I have been asked here is a small summary of the codec internals:

* It is block based (No wavelets anywhere)
* It has a dynamic GOP structure, P frames have only one reference frame, B frames two.
* GOPs are significantly longer than normal DVD GOPs and always closed
* To avoid drift in long GOPs it has a build-in intra-refresh mechanism
* It has intra prediction significantly more advanced than MPEG2, but not quite as flexible as H.264
* It uses an integer transformation that approximates DCT
* It uses a piecewise linear adaptive quant. The Quant level is determined for each macroblock by a simple psycho visual model
* It has a primitive in-loop deblocking filter
* Mode decision is part lagrangian optimization, part ad hoc based on statistics manually tuned to fit.
* It uses an in-codec scaler and the actual encoded picture size can vary in both dimensions between GOPs
* In order to maintain navigation ability and the reconvertability the codec suffers some limitations that others don’t
* The MUX format is H.262 + some private extensions

The main reason for this codec was the ability to transport the complete DVD navigation data to be able to recreate the original DVDs. Now that this goal is reached I can look in more detail at the performance and quality optimizations since I believe that there is still a lot more potential.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 19:40

Caveman

whahoehaha

nou, net even een dvd van 4 gieg naar ratdvd gezet, het duurt een eeuwigheid... voor transcoden dan :) Alle geluidsporen weggelaten behalve de originele, NIET laten omvormen (wil graag van ac3 5 ch blijven genieten) en de kwaliteit op zijn hoogst gezet. Raad eens hoe groot dat ie wordt.....3,5 Gieg ! Nou dat had ik zelf ook wel kunnen doen door alleen maar de geluidssporen eraf te halen.
Ik hou het wel bij dvdshrink (voor "kleine" dvd's) en als ik echt kwaliteit wil bij cce.
Ik hou deze ontwikkeling wel in de gaten, want ik vind het wel knap dat iemand dat in zijn eentje ontwikkeld....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Ik ga dadelijk voor het eerst met ratDVD een DVD van CSI miami omzetten... :) Ik houd jullie op de hoogte!

<edit>
:( Zodra ratDVD moet beginnen met omzetten, krijg ik de cryptische melding :

Conversie samenvatting

X Onherstelbare fout

Ik wacht even release 0.7.5 af, kijken of het daarmee wel goed gaat!
</edit>

[ Voor 51% gewijzigd door adoy op 13-08-2005 14:18 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Ik h
adoy schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:27:
Ik ga dadelijk voor het eerst met ratDVD een DVD van CSI miami omzetten... :) Ik houd jullie op de hoogte!

<edit>
:( Zodra ratDVD moet beginnen met omzetten, krijg ik de cryptische melding :

Conversie samenvatting

X Onherstelbare fout

Ik wacht even release 0.7.5 af, kijken of het daarmee wel goed gaat!
</edit>
Naar aanleiding van een artikeltje over ratDVD in de Chip van september heb ik net versie 0.76.1408 (ratDVDSetup-0.76.1408.exe) installer gedownload en geïnstalleerd op mijn Win XP Pro NL. De installer installeert automatisch de Nederlandse versie.
Maar :( Ik kreeg dezelfde foutmelding :( als hierboven.

Ik heb nu deze ge-unïnstalleerd en opnieuwe geïnstalleerd, maar nu met optie ratDVD Language Files uitgevinkt. Nu is de Engelse versie geinstalleerd. Nu als je wilt gaan beginnen met omzetten, loopt ie nu wel verder ipv een foutmelding (onherstelbare fout). Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Het valt mij op (search op GoT) dat er bijna niemand hiermee werkt. Is dit dan nix? Het lijkt mij ideaal om in 1 bestand alles -film/menuutjes/spelletjes- etc te hebben (bijv de Disney's dvd's voor de kids, want die willen ook de spelletjes van de dvd spelen) en deze dan op de MediaCenter te hebben.
Pagina: 1