Toon posts:

[advies] Nieuw systeem Gaming / Workstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik probeer op basis van BBG editie mei een nieuw systeem samen te stellen, alleen na het lezen van vele (negatieve) topics kom ik niet tot een tevreden resultaat.

Omdat ik niet heel veel kennis heb en een neutraal advies wil (niet van een verkoper), hoop ik via deze weg advies te krijgen over mijn samenstelling, zodat ik met een gerust hart alles kan bestellen.

Moederbord: Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
Processor: AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB)
Geheugen: 2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston)
Koeling: Zalman CNPS7700-AlCu (Socket 478/754/775/939/940)
HDD (os): Western Digital Raptor 74 GB (10.000 rpm)
HDD (data): Maxtor DiamondMax 10 250GB (SATA, 16MB)
Videokaart: NVidia GeForce 6800 GT (256 MB)
Brander: NEC ND-3540 16x (Dual-layer)
Voeding: Zalman ZM400B-APS, 400W (ATX)
Kast: Lian-Li PC60
Extra: 2x Lian-Li C-01A Universal 5,25" bay (zilver)

Prijzen zijn even niet belangrijk, echter het budget zit tussen 1000,- tot 1600,- Euro. Liefst zo goedkoop uiteraard.. ;)

Ik twijfel over het moederbord, processor en videokaart...

Mvg.

Kenvdb...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 16:32 ]

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Als ik op dit moment toe was aan het samenstellen van een nieuw systeem zou ik nog heel ff wachten op dualcore. Lijkt me toch wel erg lekker. Meerdere taken soepeltjes naast elkaar uitvoeren. Met videokaart en moederbord zit je wel goed volgens mij. Ik heb zelf de 6800 gt en die draait alle games heel soepeltjes. Het moederbord hoor je ook weinig negatieve verhalen over. Op de frontpage staat trouwens een bericht over dit moederbord wat beschikt over een passieve koeling van de chipset. Misschien interessant om daar op te letten.

Systeem | Strava

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:38

Pubbert

random gestoord

Als je niet van plan bent SLI te draaien kun je beter voor de snellere en goedkopere X800XL kiezen, deze vind je vanaf 300 Euro.

Daarnaast zal ATi's SLI, genaamd CrossFire, in de toekomst waarschijnlijk ook gaan werken op SLI moederborden.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Brakkie schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:55:
Als ik op dit moment toe was aan het samenstellen van een nieuw systeem zou ik nog heel ff wachten op dualcore. Lijkt me toch wel erg lekker. Meerdere taken soepeltjes naast elkaar uitvoeren. Met videokaart en moederbord zit je wel goed volgens mij. Ik heb zelf de 6800 gt en die draait alle games heel soepeltjes. Het moederbord hoor je ook weinig negatieve verhalen over. Op de frontpage staat trouwens een bericht over dit moederbord wat beschikt over een passieve koeling van de chipset. Misschien interessant om daar op te letten.
Wow, ik lees net het bericht op de frontpage! Thanks!

Dualcore bedoel je de geheugensticks? Is dat een groot voordeel? Hoelang zou ik dan moeten wachten?
Thund3r schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:57:
Als je niet van plan bent SLI te draaien kun je beter voor de snellere en goedkopere X800XL kiezen, deze vind je vanaf 300 Euro.

Daarnaast zal ATi's SLI, genaamd CrossFire, in de toekomst waarschijnlijk ook gaan werken op SLI moederborden.
Ik wil in de toekomst misschien wel gebruik gaan maken van deze functie, moet ik dan een andere videokaart uitkiezen omdat die NVidea het niet ondersteund?

Mvg.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Dualcore bedoel je de geheugensticks? Is dat een groot voordeel? Hoelang zou ik dan moeten wachten?
nieuws: AMD start levering van dual-core Athlon 64 X2
nieuws: Vergelijking dual-coretechnologie Intel en AMD
nieuws: Praktijktest AMD's duizend-dollarchip Athlon 64 X2 4800+

Paar nieuwsberichten hoerover. Is dus een processor met 2 cores. Wanneer je veel dingen tegelijkertijd doet kan dit erg handig zijn. De prijs is in het begin nog wel aan de hoge kant waardoor het misschien voor jou niet interessant is. Maar ik zei ook als ik een nieuwe pc moest kopen zou ik daar op wachten. ;)

Topic over het eventuele nut: Dual Core - Mening huidige dual gebruikers ?

[ Voor 8% gewijzigd door Brakkie op 02-06-2005 14:17 ]

Systeem | Strava

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Dit is wel rete interessant... Aangezien ik veel met video, multimedia, grafische applicaties werk.. En vaak te gelijk!

Maar past dit binnen mijn budget? En wat moet ik gaan veranderen...

..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 14:36 ]

Verwijderd

Heb bijna hetzelfde systeem behalve de video kaart, heb een X850XT PE :) en heb Tagan 480watt voeding. Alle games lopen perfect en ben 1250 euro totaal kwijt geweest. Waarom koop je trouwens geen dual core processor ? ik schat dat je dan 1500 kwijt bent

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 14:37:
Heb bijna hetzelfde systeem behalve de video kaart, heb een X850XT PE :) en heb Tagan 480watt voeding. Alle games lopen perfect en ben 1250 euro totaal kwijt geweest. Waarom koop je trouwens geen dual core processor ? ik schat dat je dan 1500 kwijt bent
Cool om te horen! Ik wilde eigenlijk ook die X850 en die Tagan, alleen kan mijn leverancier dat niet leveren... Helaas!

Ik ben erg geinteresseerd in een Dual core processor, alleen heb ik wat advies nodig.. Wat moet ik veranderen? Koop ik dan 1 Dual core processor, zodat ik er later 1 bij kan kopen, of meteen twee?

Edit: Ik heb net nog enkele artikelen over Dual-core proc. op Tweakers gelezen en denk niet dat dit al voor mij is weg gelegd, de prijzen zijn nog erg duur, daarnaast is het allemaal nog erg pril en vraag ik mij af en in hoever zich dit gaat ontwikkelen... Echter, ik wil wel graag een systeem voor de toekomst....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 16:37 ]

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:52

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 14:51:
[...]

Ik ben erg geinteresseerd in een Dual core processor, alleen heb ik wat advies nodig.. Wat moet ik veranderen? Koop ik dan 1 Dual core processor, zodat ik er later 1 bij kan kopen, of meteen twee?
Je koop één processor met 2 cores. Je kan op die Asus plank never nooit 2 procs kwijt. Heb je topic een beetje doorgelezen en als ik het goed begrijp ga je dus gamen?
Ik zou idd kijken naar de ATI kaarten aangezien deze stukke goedkoper zijn. Deze zijn ook veel simpel in SLi te zetten met verschillende soorten kaarten. Hierin ben je veel vrijer van met nVidia.

Verwijderd

Topicstarter
LoeiOrdinair schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 17:01:
[...]

Je koop één processor met 2 cores. Je kan op die Asus plank never nooit 2 procs kwijt. Heb je topic een beetje doorgelezen en als ik het goed begrijp ga je dus gamen?
Ik zou idd kijken naar de ATI kaarten aangezien deze stukke goedkoper zijn. Deze zijn ook veel simpel in SLi te zetten met verschillende soorten kaarten. Hierin ben je veel vrijer van met nVidia.
Oke dan! Dat klinkt goed... Ik was sowieso nog niet helemaal zeker over die nVidia kaart.. Ik wil zeker weten in de toekomst gebruik gaan maken van SLI...

Maar aangezien de chipset op de mobo een NVIDIA nForce®4 SLI™ is, leek het mij in eerste instantie verstandig ook een nVidia videokaart te plaatsen...

Heb nog even de pricewatch doorgelopen en gezocht naar alternatieven...
  • ATI Radeon X800 Pro 256MB DDR (AGP, DVI) € 349,86
  • Asus Radeon 9800 XT 256MB (AGP) A9800 XT/TVD € 405,-
  • Asus Radeon 9250 256MB DDR (AGP, DVI), A9250GE/TD/256 € 53,-
Hoe kan het alleen dat de prijsverschil tussen sommige kaarten zo enorm is... En hoe weet ik of een kaart geschikt is voor mijn opstelling...?

mvg.

Verwijderd

sli werkt d8 ik alleen met pci-e en jij hebt agp kaarten uitgehaald
trouwens een ati kaart kan enkel in crossfire nu op een ati chipset
x850xt en x800 zijn de tegenhangers van de 6800gt en 6800 ongeveer qua proformance alleen heeft da ati een hogere clock. Ik zweer persoonlijk bij nvidea maar dat is gewoon persoonlijke keuze.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Je moet wel ff zelf een beetje rondkijken naar reviews. Op tomshardware is veel terug te vinden:

Over videokaarten:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

Processors:
http://www.tomshardware.com/cpu/index.html

En socket 939 moederborden:
http://www.tomshardware.com/motherboard/20050531/index.html

Kijk welke producten het beste uit de test komen en welke de vriendelijkste prijs hebben. Met de ervaringen die je op het forum kan vinden kan je dan heel goed een prima afweging maken.

Wat betreft dual-core. Het is erg leuk om in je pc te hebben maar die procs zijn: a. nog niet (goed) berkrijgbaar b. duur c. niet noodzakelijk voor de gemiddelde gebruiker.

Systeem | Strava

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:52

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 17:38:
sli werkt d8 ik alleen met pci-e en jij hebt agp kaarten uitgehaald
trouwens een ati kaart kan enkel in crossfire nu op een ati chipset
x850xt en x800 zijn de tegenhangers van de 6800gt en 6800 ongeveer qua proformance alleen heeft da ati een hogere clock. Ik zweer persoonlijk bij nvidea maar dat is gewoon persoonlijke keuze.
Het is idd een lastig verhaal. Het systeem van ATI is mooier, maar moet zich nog in de praktijk bewijzen. Er is op dit moment nog te weinig over bekend.
Aangezien ik er vanuit ga dat je je pc nu wil hebben kan je er reking mee gaan houden door een ati kaart te kopen en later een ander mobo + ati kaart.
Heb je geen zin/geld om in een nieuw mobo te investeren moet je dus een nVidia kaart erin douwen :)

Voor de rest moet je nu echt niet over dual core na gaan denken. Dat is echt alleen voor de mensen die specgeil zijn. B) (kan je er natuurlijk later wel in zetten als het wat goedkoper is).

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

LoeiOrdinair schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 18:41:
[...]
Voor de rest moet je nu echt niet over dual core na gaan denken. Dat is echt alleen voor de mensen die specgeil zijn. B) (kan je er natuurlijk later wel in zetten als het wat goedkoper is).
¨

Daar ben ik het niet mee eens. Het heeft wel degelijk voordelen, ook voor de gewone gebruiker. Het is alleen de vraag of je voor die voordelen op dit moment veel geld overhebt. :)

Systeem | Strava

Verwijderd

Topicstarter
@Brakkie: Bedankt voor de links, gisteravond een aantal recensie's gelezen.

Ik overweeg nu een keuze te maken uit volgende systemen:

Systeem 1)
Moederbord: Abit Fatal1ty AN8, nForce4 Ultra (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Geheugen: 4 x 512MB PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3/512)
Videokaart: Club3D GeForce 6800 GT 256MB DDR3

Systeem 2)
Moederbord: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)
Geheugen: 4x 512MB PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3/512)
Videokaart: 2 x Leadtek GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast PX6600 GT TDH Extreme

Edit Ik twijfel nog erg tussen de combinatie 2 videokaarten in SLi of gewoon een enkele videokaart...
Is het verstandig om al een SLi board aan te schaffen? Ook is mij niet helemaal duidelijk of ik een ATA Hdd kan combineren met een SATA Hdd...

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 12:20 ]

Pagina: 1