[ramp!] hdd stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:58
Ik ben bang dat ik vandaag kortsluiting heb gehad in mijn kast. Ik heb drie schijven: 1 ata 80 GB, 2 sata 80GB in raid 0.
Ik trok de molex eruit van de ata(comp stond aan), niet slim meen ik??Was voor het geluid, maar toen ik de moles terug deed, pats, een dikke vonk, comp sloeg uit.
Voeding uitgezet, molex trug in die schijf, aangezet.
Weer aangezet, mobo(asus p4p800-e deluxe) kreeg fasttrak foutmelding: no drives attached to the fasttrak driver, no bios installed, ik kom wel in de bios gewoon.
Die schijf begon te roken, dus gelijk uitgezet, hdd er maar helemaal uit.
Weer aangezet, zelfde foutmelding, maar op het punt dat windows moet beginnen, gebeurt er niks.
Ik ben als de dood dat ik dus alles kwijt ben(foto's, persoonlijke dingen). Hoe kan ik bij die data komen? Het is raid 0, kan ik dat op een ander systeem aansluiten? hoe werkt dat?
Wat kan er verder stuk zijn? die foutmelding van fasttrak, duidt dat erop dat er iets fout zit op het mobo?
Maar het belangrijkste is dat ik die data kan recoveren.
HELP!

vrede in rust

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-02 08:18

Apie!

Newer, better & confusinger

Dit doet me denken aan achappey die zich afvroeg wat er zou gebeurenals ie dat rode knopje op de voeding om zou zetten (100 <-> 220). DIe heeft ie dus omgezet naar 110....toen ie aanstond :X

Ik geef je weinig kans dat je je data zelf nog kan recoveren met de gebruikelijke tooltjes

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 22:48
als de harddisk kapot ging roken is waarschijnlijk de printplaat kapot. Je zou precies een zelfde harddisk kunnen zoeken en de printplaten omwisselen. Let op dat dit nogal risicovol is.
Waarschijnlijk zit je met een probleem, maar dat had je kunnen weten met raid0. Belangrijke data moet je tenslotte niet op een raid0 array zetten. Dat is vragen om problemen.

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-01 19:22
een proffesioneel bedrijf kan er denk ik nog wel wat mee doen.. maar dat gaat heel veel geld kosten.. honderd of niet duizend euro... maar niks is onmogelijk...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57

YellowCube

Wait...what?

dat die schijf naar z'n gallemiezen is lijkt me duidelijk (rokend en wel :X )

wat een optie zou kunnen zijn is dat je probeert identieke schijven ergens vandaan te trekken en het electronica gedeelt van de goede schijf te gebruiken voor de kapotte en zo de data eventueel terug halen. Op zich niet zo'n heel moeilijke truuk.
Het kost je een paar nieuwe schijven, maar dat was sowieso het geval geweest.

edit:

spuit elf geeft modder...

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 02-06-2005 13:56 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

elma_illusion schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:54:
een proffesioneel bedrijf kan er denk ik nog wel wat mee doen.. maar dat gaat heel veel geld kosten.. honderd of niet duizend euro... maar niks is onmogelijk...
Reken maar gerust in tienduizenden euro's. Dat soort zaken is onbetaalbaar voor een particulier.

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
het is niet alleen onbetaalbaar particulieren maar ook voor bedrijven, de meeste bedrijven hebben niet voor niets raid 1 en daarnaast maken ze dagelijks backups up tape, cd of dvd en bewaren dat in een brandveilige kluis.

particulieren (zoals ik) kunnen genoeg doen om hun data niet kwijt te raken, gewoon zo nu en dan de foto's op een cd zetten net als andere belangrijke data. en raid 0 is helemaal funest om als data schijf te gebruiken, dit gebruik je alleen voor het os en de programma's

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

Verwijderd

Sathlon_nl schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 14:07:
het is niet alleen onbetaalbaar particulieren maar ook voor bedrijven, de meeste bedrijven hebben niet voor niets raid 1 en daarnaast maken ze dagelijks backups up tape, cd of dvd en bewaren dat in een brandveilige kluis.

particulieren (zoals ik) kunnen genoeg doen om hun data niet kwijt te raken, gewoon zo nu en dan de foto's op een cd zetten net als andere belangrijke data. en raid 0 is helemaal funest om als data schijf te gebruiken, dit gebruik je alleen voor het os en de programma's
RAID0 is voor een particulier perfect te gebruiken voor data-opslag. Alleen niet als je, om welke reden dan ook, downtime zou willen minimaliseren. Gewoon zorgen voor goede en recente backups en laat de schijven maar stukgaan hoor. Je profiteert met RAID0 wel van een hogere doorvoersnelheid en een grotere opslagcapaciteit, het nadeel is dus dat je geen redundancy hebt. Dus als er 1 disk stukgaat, is je data gewoon weg. Maar dat is absoluut geen probleem, zolang je maar voor een degelijke backup hebt gezorgd.

RAID1 is overigens niet altijd de handigste oplossing hoor. Veel vaker zie je een RAID5-opstelling met 1 of meerdere hot-spare disks.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

't Staat gewoon in de FAQ van dit subforum :)

OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

En verzin in het vervolg eens een wat subtielere en duidelijkere topictitel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.