Toon posts:

Pentium 4 lagere kloksnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een programmatje om een pentium 4 processor op een lagere kloksnelheid te laten lopen ivm een hitteprobleem. Ik had er eerst een alleen die ben ik kwijtgeraakt. Ik heb geen idee meer waar ik op moet zoeken op google of waar ik hem gevonden had. Iemand een idee? Of weet iemand misschien hoe dat programma heet? Alvast bedankt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kun je toch in je bios opstellen? Je kan de fsb verlagen. Voor meer info zie: http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart

Verwijderd

Topicstarter
Nee in mijn bios kan dat niet :( en ik wil de fsb niet verlagen maar de clocksnelheid van de processor zelf. bedankt voor de link, zal even kijken.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 18:55

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:51:
Nee in mijn bios kan dat niet :( en ik wil de fsb niet verlagen maar de clocksnelheid van de processor zelf. bedankt voor de link, zal even kijken.
Dat doe je door de fsb te verlagen, P4's hebben een gelockte multiplier(op een paar na).
Ik heb bijvoorbeeld een multiplier van 14.
en een standaard FSB van 200Mhz, 200 * 14 = 2.8Ghz
Wil jij de kloksnelheid verlagen, moet je dus de fsb verlagen dus bijvoorbeeld 150*14 = 2.1Ghz

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Noork
  • Niet online
Je zou het met SoftFSB, CPUCooL, CPUFSB of ClockGen kunnen proberen. Gebruik op eigen risico.

(ik heb de links van iemand overgenomen uit een ander topic, ik weet niet of ze het allemaal nog doen)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 21:07

makje

Professioneel prutser

clocksnelheid is multiplier x FSB. de multiplier is gelockt bij de P4 dus als de enige mogelijkheid is om de FSB te verlagen ;)

Of je het in de BIOS kunt instellen hangt van het moederbord af, een software programma die het in Windows kan is bijv. speedfan. Maar goed, dit is met een beeje zoekwerk ook wel te vinden hier op GoT...

9800x3d

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je kloksnelheid hangt af van je FSb en van je multiplier :)
Aangezien jij een P4 hebt kun je op 2 manieren onderklokken. 1 mogelijkheid is je FSB naar beneden te gooien, andere mogelijkheid is om je multiplier naar benee te schroeven (dit moet je biso wel ondersteunen). Intel CPU's zijn namelijk upwards gelocked op multiplier, dus multiplier naar benee schroeven kan wel :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Atlas schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:55:
Je kloksnelheid hangt af van je FSb en van je multiplier :)
Aangezien jij een P4 hebt kun je op 2 manieren onderklokken. 1 mogelijkheid is je FSB naar beneden te gooien, andere mogelijkheid is om je multiplier naar benee te schroeven (dit moet je biso wel ondersteunen). Intel CPU's zijn namelijk upwards gelocked op multiplier, dus multiplier naar benee schroeven kan wel :)
De multiplier un-lock, zit op een paar modellen van de P4 (LGA775 Prescott core, 3.4Ghz +) modellen dacht ik.
Maar we weten dus niet wat voor P4 alders heeft:) misschien wordt het wat makkelijker als alders40 dat even aangeeft :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pentium 4 2,6 Ghz. Wat voor type precies zou ik niet weten. Hij zit in de medion laptop van juni 2003 en als het goed is is het een desktop CPU, vandaar die hitte..

Maar met dat programma kon ik gewoon een clocksnelheid kiezen, van van 800 t/m 2600 geloof ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 14:02 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:59:
Ik heb een pentium 4. Wat voor type precies zou ik niet weten. Hij zit in de medion laptop van juni 2003 en als het goed is is het een desktop CPU, vandaar die hitte..
Zoek dan even uit met CPU-z wat je hebt :)
maar zo te zien een Northwood core (gokje?)
En dus een volledig gelockte multiplier, enigste mogelijkheid tot underclocken is dan FSB verlagen.

Maar heb je je laptop al wel open gemaakt, voor controle van stof op fans / heatsinks?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dit probleem eerder, maar toen heb ik hem opgestuurt omdat k nog garantie had. Toen was het nog veel erger, hij viel gewoon uit na een tijdje. Toen bleek dat mijn harde schijf kapot was :S Mja ik kreeg 'm terug en hij deed het weer een tijdje goed tot het warme weer kwam. Hij was altijd 45 graden netjes en nu is die altijd 63 graden ongeveer en als die daarboven komt word die extreem traag.. overigens zaten er voor de reparatie geen sensors op.

EDIT
Afbeeldingslocatie: http://k.1asphost.com/Mmaster40/cpu-z.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 14:08 ]

• Noork
  • Niet online
Maak hem eerst maar eens schoon zoals ThunderNet al aangeeft. En check de werking de fans. Doen ze het allemaal nog?

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik wel doen, maar dan vervalt de garantie.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 14:09:
Dat kan ik wel doen, maar dan vervalt de garantie.
Maar je hebt nu nog garantie? terugbrengen dat ding dan :Y)

Pagina: 1