reinstall winxppro - sb live! 24 niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• C3La
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02-2021
Om te beginnen: Ik heb alle posts hierover doorgelezen, en de oplossingen voor zover van toepassing geprobeerd, maar ik kom er nog steeds niet uit.

Ik heb een Fujitsu Siemens P4 met i915 moederbord, waarop zich een C-media 9880 azalea soundchip bevindt. In plaats van deze chip (is door mij gedisabled) heb ik een SBlive! 24 geluidskaart van creative (SB0410) geinstalleerd. Deze heeft altijd goed gewerkt!
Totdat ik 2 weken geleden begon om winxp pro opnieuw te installeren wegens een te traag systeem.

De volgorde waarin ik het e.e.a. uitvoer tijdens de installatie is: Winxppro -> norton internet security -> windows updater -> windows SP2 -> alles volledig update'en -> moederbord drivers pc installeren (c-media wordt geinstalleerd) -> c-media disable'en -> SBlive! 24 inpluggen -> windows herkent "multimedia device" -> installatiemenu windows afbreken (volgens creative handleiding) -> driver cd plaatsen en alles installeren.

Alleen: Er wordt wel een geluidskaart gevonden (multimedia device) maar deze wordt niet als de creative SB live! 24 herkend (wordt helemaal niet herkend). Dus nadat de creative drivers zijn geinstalleerd kan ik er niets mee.

De kaart staat dan nog steeds als "multimedia device" met geel vraagteken vermeld onder "overige apparaten".

Het installeren van de standaard windows drivers werkt ook niet. Alleen in apparaatbeheer komt dan te staan dat de kaart werkt, maar bij geluiden en audioapparaten kan niets ingesteld worden (volume, eigenschappen, etc).
Bij het upgraden van de creative drivers wordt gemeld dat er geen sb kaart is geinstalleerd.

Ook deze truuc (uit een ander topic) werkte niet:

Ga met regedit naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI

Onder ieder VEN..... mapje staat altijd 1 mapje(soms meerdere)
In ieder mapje staat DeviceDesc.

Spoor het mapje op waar DeviceDesc Multimedia Audio Device
is.
Ga op die DeviceDesc staan en kies voor Bewerken-Machtigingen en zet daar volledige toegang aan.
Installeer hierna de drivers opniew.

Wat is er hier aan de hand?
De c-media chip is gedisable'd maar wel herkend (dus die kan het niet zijn).
Voorheen kon de kaart gewoon geinstalleerd worden... Nu opeens niet meer! Help!

[ Voor 10% gewijzigd door C3La op 02-06-2005 13:30 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

offtopic:
Norton zooi overboord smijten, is nergens goed voor, vertraagd en een virus is pas virus als het Norton kan disablen.

Windows XP kan kieskeurig doen over drivers, het lust liefst WHQL-drivers (voor WHQL-stickers op je driver moet je aan MS bakken geld geven). Je moet het manueel forceren, dus de map waar de drivers gedecomprimeerd is gaan opzoeken en manueel installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 02-06-2005 13:31 ]

• C3La
Welke map is dat? En enig idee welke naam drivers ik naar op zoek moet? Op de cdrom staan alleen win9x drivers, en de self extracting updates van creative kappen zodra je geen kaart hebt geinstalleerd...

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

C3La schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:36:
Welke map is dat? En enig idee welke naam drivers ik naar op zoek moet? Op de cdrom staan alleen win9x drivers, en de self extracting updates van creative kappen zodra je geen kaart hebt geinstalleerd...
In de Temp-mappen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, XP zou die creative imho gewoon moeten herkennen Hij heeft het altijd goed gedaan, dus dat kan het niet zijn :)

Waar ik je een beetje de mist in zie gaan, is bij je onboard audio. Die schakel je uit in windows, na je install. Wat ik zou doen is dat ding net voor je install lekker in het BIOS disabelen (dat moet er in zitten), ne SB er in, en dan de installatie uitvoeren. XP zal dan de onboard niet eens zien, en gewoon lekker de SB installeren omdat ie die wel ziet :)

Oorzaak van je probleem zit vermoedelijk in gedeelde IRQ's danwel DMA's, maar hoe je dat op zou kunnen lossen weet ik niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• C3La
The_Eagle schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:40:
Waar ik je een beetje de mist in zie gaan, is bij je onboard audio. Die schakel je uit in windows, na je install. Wat ik zou doen is dat ding net voor je install lekker in het BIOS disabelen (dat moet er in zitten), ne SB er in, en dan de installatie uitvoeren. XP zal dan de onboard niet eens zien, en gewoon lekker de SB installeren omdat ie die wel ziet :)

Oorzaak van je probleem zit vermoedelijk in gedeelde IRQ's danwel DMA's, maar hoe je dat op zou kunnen lossen weet ik niet :)
Dan ga ik daar eens mee vogelen... Heb intussen toch mijn systeem verklooid met alle prutsdrivers die ik kon vinden... :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

The_Eagle schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:40:
Mja, XP zou die creative imho gewoon moeten herkennen Hij heeft het altijd goed gedaan, dus dat kan het niet zijn :)

Onboard sound disablen in de bios of vroeger met een jumper is vrij basic, eerst dit, daarna pas zien of de drivers willen installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 02-06-2005 13:54 ]

• C3La
Ik heb in de bios de onboard audio gedisable'ed.
Gemakshalve ben ik nu direct doorgegaan met het opnieuw installeren van winxppro, en als eerste na de verse installatie ben ik met de geluidskaart aan de gang gegaan...

Hij ziet de kaart bij detecteren echter nog steeds als "multimedia controller", en niet als soundblaster van welk type dan ook.
Dus als ik de drivers installeer gebeurt er nog steeds niets!

*zucht*, snap er niets van!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je nou niet windows laat detecteren, maar zelf aangeeft welke drivers je wilt installeren, en dan verwijst naar de drivers die je op de cd van je SB 1024 hebt staan? Of heb je daar geen drivers van XP voor? In dat laatste geval kun je eens die van windows 2000 proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• C3La
Nee, maakt niets uit.

De handleiding van Creative zegt juist ook al dat je niet moet laten zoeken. Wat ik nu doe is: De pc met onboard audio in de bios disable'ed opnieuw van XPpro voorzien.
Daarna kijk ik naar apparaatbeheer - overige apparaten, en selecteer ik de soundblaster. Deze "verwijder" ik, ik start opnieuw op en winxp vindt de kaart opnieuw.
Dan breek ik het zoeken naar drivers af, en run ik de installatiecdrom van creative. Alleen wordt dan niet de kaart herkend (wat zou moeten), maar alleen de software geinstalleerd.
Als ik daarna met de op de cd meegeleverde drivers de kaart handmatig toevoeg (zelf drivers selecteren enz.) dan wordt ie wel "herkend" (in de lijst) maar doet ie niets. Ook wordt er bij een update van de creative drivers gemeld: no sound card detected.

Het vreemde is al, dat windows xp de kaart na een nieuwe installatie van xp als een soundblaster zou moeten herkennen. Dit gebeurt al niet, er blijft staan: multimedia controller. Dus ik ben bang dat de fout ergens anders zit...

Bovendien ook: Als ik zelf drivers installeer, dan zie ik bij geluiden en audioapparaten de kaart vermeld als een Soundblaster Wave device in plaats van een gewone geluidskaart...

Heel vreemd omdat voor de reinstall alles wel werkte...

[ Voor 13% gewijzigd door C3La op 02-06-2005 15:13 ]

• C3La
Nou, ben naar de winkel terug gegaan, waar ze me een andere cd mee hebben gegeven met nieuwere drivers. Nu werkt alles wel weer...

Opgelost!
Pagina: 1