Om nog even wat feedback te geven:
afgelopen vrijdag was dus de crematie. Naast mij, was er ook nog een andere fotograaf/video-man die daar rondliep met z'n digitale camera en nog een dedicated video-man.
De familie was dankbaar voor de foto's. Wel merkten ze op dat de fotograaf/video man wel iets te druk rondliep en iets te aanwezig was. Dit was dan ook het type man die niet aan de rand op een bankje is gaan zitten, maar ergens midden in de zaal en daardoor de hele tijd op moest staan en langs iedereen heen moest lopen. Ook had hij bijv. het piepje van z'n camera aan laten staan, wat voor geluidsoverlast zorgde. Ikzelf heb geprobeerd om zoveel mogelijk op de achtergrond te houden:
Qua apparatuur heb ik voornamelijk mijn 28-200 lens gebruikt, tezamen met de SB-800 Nikon flitser.
Ik wilde zo ver weg mogelijk van de toesprekers blijven en dan is een lens met veel zoombereik toch het beste. Omdat de belichting niet fantastisch was, had ik de flitser wel heel hard nodig.
De tip om de 50mm te gebruiken is denk ik geen goede, omdat je dan echt TE dicht bij degenen zit van wie je de opnames wilt maken. En dat is gewoon verstorend voor en de toespreker en het publiek omdat er dan zo'n opdringerige fotograaf bij zit.
Mijn doel van tevoren was dan ook niet om de money-shot te maken of zoiets, maar om gewoon een registratie te maken van diegenen die aanwezig waren, wat sfeer-foto's en opnames van de toesprekers terwijl ze op het podium stonden. En daarin ben ik uiteindelijk wel geslaagd denk ik....
Maar mijn tips, op basis van wat ik nu heb meegemaakt:
- alleen aan de zijkant staan/zitten indien de zaal het toe laat;
- via de achterkant naar de andere kant v.d. zaal lopen en absoluut niet voorlangs;
- proberen niet teveel heen en weer te lopen om overlast te beperken;
- lenzen wisselen alleen achterin de zaal doen waar je uit beeld bent van iedereen;
- lens met meeste bereik icm een flitser gebruiken (bij SLR's), zodat je geen visueel storende factor bent;
- indien je een compacte camera gebruikt: zorg ervoor dat alle geluidjes uit staan, bijv. bij het opstarten of bij het maken van de foto;
- dslr: als je een foto maakt, zorg er dan voor dat het sluitergeluidje niet in een stilte valt, maar juist terwijl de spreker praat, zodat het geen geluidsoverlast veroorzaakt;
- treed niet op de voorgrond;
- neem zakdoekjes mee omdat fotograferen met een tranend oog niet prettig is