Jumbo Frame support, hoe zit het nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12 15:11

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Na jaren gewerkt te hebben met een 8 poorts 10/100 switchje begint het inmiddels tijd te worden voor een upgrade naar een Gigabit Netwerk.

Mijn machines hebben inmiddels allemaal een Gigabit netwerk verbinding. 2 machines met een Intel Pro 1000, een met een Nforce4 onboard en een servertje met een 3com 3C996 adapter.

Daarnaast heb ik een 100 Mbit verbinding naar de router en idem naar de printserver.

In eerste instantie dacht ik simpelweg te kiezen voor een Asus GigaX-1108. Gewoon een recht-toe-rechtaan switchje.

Echter na het lezen van topics op verschillende fora o.a.:
http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=18188
http://forums.2cpu.com/sh...063&highlight=jumbo+frame
http://forums.2cpu.com/sh...389&highlight=jumbo+frame

neig ik inmiddels naar een switch met Jumbo Frame support. Wellicht een SMC 8508T omdat dit een voordelige keus is.

Ik lees echter nogal wat tegenstrijdige berichten over Jumbo Frame support.

De een zegt dat het allemaal probleemloos werkt ongeacht of je nog apparaten hebt aangesloten dit geen Jumbo Frames ondersteunt.
De ander zegt dat als je 1 apparaat aansluit dat geen Jumbo ondersteuning heeft dit betekend dat al het verkeer op default frame size gaat lopen.

Op GoT is eigenlijk ook verbazend weinig informatie te vinden over Jumbo Frames. Dit kan natuurlijk ook een goed teken zijn ;)

Maar goed mijn vraag is dus hoe zit het nu?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Zelf heb ik de 5-poorts SMC-switch, met 2x gigabit-SMC-netwerkkaarten, omdat ik ook jumbo-frames wil gaan gebruiken. Ik heb het nog niet kunnen testen, omdat ik mijn werkstation nog moet optuigen.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:22

Adze

CCNP !

Waarom wil jij een switch die jumbo frames aankan? Niet dat jij hier niet een goede reden voor hebt, maar ik ben nieuwsgierig...

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Omdat ik een hekel heb aan lang wachten. Ik verwacht met Jumbo Frames een hogere snelheid te halen.

De Intel PRO/1000MT haalt zelfs op 32bit met een frame-size van 9000 zo'n 200Mbit extra.

De server kaart zit op een 66 Mhz 64bit slot. De CPU is een P3. Jumbo Frames zorgen voor een lagere cpu belasting.

[ Voor 65% gewijzigd door Shuriken op 02-06-2005 22:52 ]

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Is er voor de rest nu niemand die wat zinnigs kan roepen hierover?

Het lijkt me dat er wel wat netwerk/systeembeheerders zijn die de wat duurdere switches hebben draaien met Jumbo Frame support.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat ik heb gezien is dat de meeste switches "jumbo frame support" opvatten als het doorgeven van jumbo frames, en dus die frames ook over een 100 Mbit port proberen te persen.
Wat je zou willen is dat de switch zo slim is om vast te stellen of de NIC aan een port wel of niet in staat is om jumbo frames te ontvangen en - zo niet - het frame opsplitst in hapklare brokken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb net een setje besteld: Intel Pro 1000/MT * 2 plus een D-Link DGE-660TD voor de laptop en een Dell 2708. Nu nog de juiste server op de kop tikken, want dat blijkt uiteindelijk sneller te vlammen dan die NAS oplossingetjes, zelfs van Buffalo op Gigabit... :P

Verwijderd

Na maanden dat dit topic hier gestaan heeft nog steeds weinig info. Das opzich wel appart.

Ik zit eigenlijk met dezelfde situatie als de OP. 100mbit begint gewoon iets te traag te worden (heb veel nfs exports op mn server)

Op het moment is mijn setup zoals anderen het mss ook hebben

<Internet>
|
<WRT54GS (openWRT)>
|
<SMC 8508T 10/100/1000>
| | | |
PC1 PC2 PC3 PC4

Nu hebben op het moment alle aangesloten PC's gbit support, maart de WRT b.v. niet. (ook het wifi gedeelte niet) en als een 100mbit PC extra bij word geplugged zal deze ook op 100mbit draaien. Al kan die 100mbit nog wel op die WRT bij als dat zou helpen.

Ik zal het vast is gewoon proberen, maar hoe zit het nu dus precies?

Heb veel speculties e.d. gelezen, mensen over math MTU discovery etc.

Hoe zit het in de situatie met VLAN's, men zegt dat het dan geen probleem hoeft te zijn, hoezo? In princiepe heb ik met mn WRT een 'managable' switch, dr zitten zelfs nu al VLAN's in. Kun je de MTU's van een VLAN appart instellen, ondanks dat mss de hardware dronder dat niet eens onderstuend? Iemand moet hier toch wat duidelijkheid op weten? Olaf van der Spek, heb jouw aardig wat zien posten hierover 2 jaar trug, al wat meer info hierover, werkt het gewoon toch met mixed MTU's? Of heb je echt een router nodig die dat allemaal netjes re-arranged.

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Het is iig zo met Cisco software/hardware dat je per vlan jumbo support hebt of niet. Als je porten configureerd zonder jumbo support in een vlan waar ook porten zitten met jumbo support dan krijg je idd problemen met mtu-patch-discovery.

Dit komt volgens mij omdat het vlan dan via de router (laag 3) je mtu velen malen moet aanpassen wat weer resulteerd in een niet optimale doorstroming.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Verwijderd

Ik heb wat zitten lezen over PMTU en dat dat best 'normaal' is. Helemaal omdat dit gecached zou moeten worden. Tevens kun je in linux voor verschillende paden verschillende MTU's instellen.

(http://www.netheaven.com/pmtu.html)

iig zou dit betekenen dat je zonder problemen zou moeten kunnen werken met jumbo frames. Bovendien hebben veel routers e.d. linux intern wadoor het nog minder een issue zou moeten zijn.

Ik weet niet hoeveel overhead PMTU zou moeten veroorzaken, maar als het idd gecached is, zou het reuze moeten mevallen. Helamaal als je dat artikel leest, dat 1500MTU niet eens zo 'normaal' hoeft te zijn.
Pagina: 1