[caraudio]Hoedenplank met baspijp nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
Sinds een tijdje heb ik de volgende spullen in mijn auto liggen:

een Pioneer auto-radio (4x45W, 2x rca out, cd-speler enz)

JBL gth400 amp (4x50W rms bij 4 Ohm (53,7W gemeten) en 2x100W rms (102,3 gemeten), ingang is high level, rca is ongebruikt)

een 12" JBL subwoofer in een eigenlijk te kleine behuizing, deze moet 250W rms aankunnen bij 4ohm, gebrugd aangelsoten op de 2x100W aansluitingen.

2x Kenwood ovaaltjes die 40W rms bij 4 ohm aankunnen. (deze worden binnenkort vervangen door lanzars) aangesloten op 2x 50W rms (achterkanalen).

In het dashboard komen 4" Lanzar luidsprekers (waarschijnlijk op de overige 2 kanalen, of misschien de 4 kanalen gebrugd voor achter met voor een extra versterker).

Maar nu de vraag:

De hoedenplank is van 18mm mdf, ook redelijk zwaar, sluit strak aan alle kanten (zitten nergens rooster oid.

Heeft het nut om een gat te maken in zeg maar het midden van de plank, daar een tube in te hangen, die dan voor de woofer uitkomt (je richt de trillingen dus in de pijp zeg maar)?

Die JBL beukt ontzettend, maar ik mis soms een beetje het lage bij rustige muziek.

Specs zijn:
250W RMS / 1000W max
Gevoeligheid: 93 dB/W/m
Frequentiebereik: 28 - 450 Hz
Inbouwdiepte 159 mm
Aanbevolen behuizing: Gesloten +/- 28 liter

Huidige kist is 25 liter geloof ik.

Zeg niet dat ik een andere sub moet bouwen/kopen want dat ben ik niet van plan :P

Zou zo'n poort iets van effect hebben? (Gebruik dan natuurlijk wel een stevige diameter en verstevig de MDF plank).

/edit: die 28Hz wordt nooit gehaald denk ik, maar soms dan voel je echt je maag rommelen en begint heel je kop te jeuken :X
/Disclaimer: in de search is veel te vinden over caraudio, maar niet echt iets over dit.

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-06-2005 09:03 ]

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:01:
Sinds een tijdje heb ik de volgende spullen in mijn auto liggen:

een Pioneer auto-radio (4x45W, 2x rca out, cd-speler enz)

JBL gth400 amp (4x50W rms bij 4 Ohm (53,7W gemeten) en 2x100W rms (102,3 gemeten), ingang is high level, rca is ongebruikt)

een 12" JBL subwoofer in een eigenlijk te kleine behuizing, deze moet 250W rms aankunnen bij 4ohm, gebrugd aangelsoten op de 2x100W aansluitingen.

2x Kenwood ovaaltjes die 40W rms bij 4 ohm aankunnen. (deze worden binnenkort vervangen door lanzars) aangesloten op 2x 50W rms (achterkanalen).

In het dashboard komen 4" Lanzar luidsprekers (waarschijnlijk op de overige 2 kanalen, of misschien de 4 kanalen gebrugd voor achter met voor een extra versterker).

Maar nu de vraag:

De hoedenplank is van 18mm mdf, ook redelijk zwaar, sluit strak aan alle kanten (zitten nergens rooster oid.

Heeft het nut om een gat te maken in zeg maar het midden van de plank, daar een tube in te hangen, die dan voor de woofer uitkomt (je richt de trillingen dus in de pijp zeg maar)?

Die JBL beukt ontzettend, maar ik mis soms een beetje het lage bij rustige muziek.

Specs zijn:
250W RMS / 1000W max
Gevoeligheid: 93 dB/W/m
Frequentiebereik: 28 - 450 Hz
Inbouwdiepte 159 mm
Aanbevolen behuizing: Gesloten +/- 28 liter

Huidige kist is 25 liter geloof ik.

Zeg niet dat ik een andere sub moet bouwen/kopen want dat ben ik niet van plan :P

Zou zo'n poort iets van effect hebben? (Gebruik dan natuurlijk wel een stevige diameter en verstevig de MDF plank).
Neem aan dat je vrijgezel bent en in een fabriek werkt >:)

Verwijderd

zou je het mss eens willen uittekenen hoe je dat met die hoedenplank voor je ziet?
ik kan er persoonlijk niet veel van maken ;)

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:02:
[...]Neem aan dat je vrijgezel bent en in een fabriek werkt >:)
Helaas, heb al 3 jaar een vriendin en loop stage @ een kantoor (stage ict).

De auto in kwestie is een SwiftGL uit 92.
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:03:
zou je het mss eens willen uittekenen hoe je dat met die hoedenplank voor je ziet?
ik kan er persoonlijk niet veel van maken ;)
je hebt in de kofferbal een kist staan, daarboven hangt een hoedenplank, als ik nu een gat maak in de hoedenplank (volg je me nog), en daar een pijp in hang, die pijp komt uit voor de kis t(waar dus de woofer in zit). Zal het dadleijk wel ff in paint tekenen :P

[ Voor 47% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-06-2005 09:06 ]

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:04:
[...]

Helaas, heb al 3 jaar een vriendin en loop stage @ een kantoor (stage ict).

De auto in kwestie is een SwiftGL uit 92.
Aha, ja als je een Swift hebt dan moet je er wel een dikke bass pumper in bouwen:D

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:06:
[...]

Aha, ja als je een Swift hebt dan moet je er wel een dikke bass pumper in bouwen:D
Je doet je ondertitel eer aan...............

Heb het ff uitgetekend:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.vdz/plank.gif

Tis niet de bedoeling dat de pijp strak tegen de kist aan zit.
Lijkt me duidelijk zo.

En alle moraalridders over harde muziek, sjonnies, leeftijdzeurkouzen e.d: als je niks zinnigs te zeggen hebt dan zeg het niet!

Verwijderd

is die pijp totaan je basskist wel nodig? lijkt mij dus totaal nutteloos.
Ikzelf had vroeger in men auto ook gewoon een hoedenplank met daar een gat in van (ruwgeschat 25cm*15cm) dat dan ook een rooster had, dit verzorgde gewoon wat lucht richting woofer kisten in de koffer.

Zon tunnel is natuurlijk ook niet slecht, maar vooral erg omslachtig denk ik zo.

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:26:
is die pijp totaan je basskist wel nodig? lijkt mij dus totaal nutteloos.
Ikzelf had vroeger in men auto ook gewoon een hoedenplank met daar een gat in van (ruwgeschat 25cm*15cm) dat dan ook een rooster had, dit verzorgde gewoon wat lucht richting woofer kisten in de koffer.

Zon tunnel is natuurlijk ook niet slecht, maar vooral erg omslachtig denk ik zo.
Dat ik niet gewoon een gat maak is simpel: er blijft dan van de speakers (ovaaltjes
) niets meer over denk ik.
Daarom dacht ik dat met een gerichte pijp wel een heel eind op te lossen.

Omslachtigheid maakt niet uit, heb tijd zat binnenkort.

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-06-2005 09:29 ]

Verwijderd

kun je de subwoofer niet met de conus tegen de achterbank laten aanblazen of helpt dat niet?
niet plat er tegenaan natuurlijk maar dat je de achterbank onderdeel maakt van je klankkast

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 09:32 ]

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 09:32:
kun je de subwoofer niet met de conus tegen de achterbank laten aanblazen of helpt dat niet?
niet plat er tegenaan natuurlijk maar dat je de achterbank onderdeel maakt van je klankkast
dat kan wel, maar er zitten loden (!) platen in de rugleuning verwerkt, dus echt nut heeft dat niet, had ik ook al geprobeerd :P ook de kist plat leggen kost alleen maar ruimte, leverd niks op.

Het zijn echt loden platen, dit merkte ik bij het bevestigen van de amp; ik draaide de schroeven er gewoon in zonder voor te boren oid!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen is gewoon een gat in je hoedenplank maken, zodat de trillingen die nu "gevangen" blijven in je kofferruimte makkelijker naar voren kunnen. Het is niet nodig (zelfs onwenselijk) om er een pijp aan te maken.

Wil je het netjes afwerken bekleed je je hoedenplank netjes opnieuw nadat je je gat hebt gemaakt.

edit: heb je demping in je subkist? zo nee, gooi er iets in; je zou er iets meer diepgang mee kunnen winnen.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 02-06-2005 10:47 ]

Wise enough to play the fool

• LiquidSmoke
teacher schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 10:45:
Wat je kan doen is gewoon een gat in je hoedenplank maken, zodat de trillingen die nu "gevangen" blijven in je kofferruimte makkelijker naar voren kunnen. Het is niet nodig (zelfs onwenselijk) om er een pijp aan te maken.

Wil je het netjes afwerken bekleed je je hoedenplank netjes opnieuw nadat je je gat hebt gemaakt.

edit: heb je demping in je subkist? zo nee, gooi er iets in; je zou er iets meer diepgang mee kunnen winnen.
Maar als ik gewoon een gat maak, gaat dat dan niet ten koste van de hoedenplank luidsprekers? die gebruiken de kofferbak als klankkast toch...

Hoedenplank heb ik bekleed, echter nergens gelijmd, alleen geniet, dus die kan weer los. maar met een gat in het midden lijkt het me slimmer lijmspray te gebruiken op de bovenkant.

Subkist heeft geen demping voor zover ik weet, heb nog een hele rol dempwol liggen toen ik mijn kamer-sub opgeknapt heb. Zal het van het weekend wel eens nakijken.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

LiquidSmoke schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 10:59:
[...]

Maar als ik gewoon een gat maak, gaat dat dan niet ten koste van de hoedenplank luidsprekers? die gebruiken de kofferbak als klankkast toch...
Alleen tov je laag wat die speakers geven, maar dat doet je sub immers. Ze hoeven niet full range te spelen.

• LiquidSmoke
teacher schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 18:23:
[...]Alleen tov je laag wat die speakers geven, maar dat doet je sub immers. Ze hoeven niet full range te spelen.
Ja dat is zo ja :P jammer dat ik geen verstelbare filter heb, alleen high/low pass :( misschien zelf wat maken.

Zal binnenort eerst eens een gat maken, kan er altijd nog een pijp in plaatsen. stukje pijp kost niks, gewoon ff kijken wa thet lekkerste klinkt.

Diameter van het gat, is er iets aan te raden? 15~20 cm oid?

Verwijderd

Misschien een beetje off topic, maar je kunt echt een boel 'winst' halen door rca's te trekken naar achter.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Heb een plaatje naar je hotmail gestuurd met wat een oplossing zou kunnen zijn.
Mischien dat je hem erbij kunt plaatsen.
Heb zelf geen mogelijkheid om ergens het plaatje te hosten.

This message was deleted

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

LiquidSmoke schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:40:
[...]

Ja dat is zo ja :P jammer dat ik geen verstelbare filter heb, alleen high/low pass :( misschien zelf wat maken.

Zal binnenort eerst eens een gat maken, kan er altijd nog een pijp in plaatsen. stukje pijp kost niks, gewoon ff kijken wa thet lekkerste klinkt.

Diameter van het gat, is er iets aan te raden? 15~20 cm oid?
Dan kan je toch de woofer low-pass laten spelen, en de ovaaltjes high-pass?
15 tot 20 cm, of een ovaal, of meerdere kleine gaten is prima. Als je kleinere gaten maakt heb je ook het probleem niet dat je stof op een gegeven moment door gaat zakken.

Je kan wel even kijken of je basweergave verbeterd als je een deel van je achterbank naar beneden klapt (voordat je je hoedenplank verzaagt ;) )

En die pijp, die zou ik lekker laten zitten. Waarom? Als je een pijp maakt zal die , net als een BR poort, een eigen afstemming hebben. Voor hetzelfde geld "verpest" je je basweergave die naar voren komt.

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 10:46:
[...]

Misschien een beetje off topic, maar je kunt echt een boel 'winst' halen door rca's te trekken naar achter.
uhm, en waarom zou ik daar winst uit kunnen halen?

Ik gebruik goed afgeschermde kabel, per kanaal afgeschermd, dus niet alle 4 in een keer.

De versterker springt automatisch aan adhv het ingangssignaal (hoefde dus geen remote kabel te trekken), maar dit werkt alleen bij high-level in.

De uitgang van de radio wordt niet overstuurd, de radio wordt ook niet waarom want er wordt geen vermogen uit getrokken (versterker is niet gelijk aan luispreker).

Als ik de radio op '12 uur' zet gaat het geluid wel zo ontzettend hard, das echt niet normaal meer :X heb alleen de gain van de ovaaltjes een tikkeltje opengedraaid, die van de sub staat helemaal dicht, op deze manier overheerst de sub niet (niet teveel tenminste :P )

Mocht ik harder willen, moe tik gewoon de gain iets openschroeven.

de HU heeft een supersimpele Eq en source level adjustment, soort van ingebouwde compressor lijkt het, werkt bijzonder goed.

En de radio heeft maar 2 rca uitgangen (alleen 2x achter), nu loopt voor ook via de versterker, is dadelijk ook wel nodig met de lanzar vb42 4" dashboard luidsprekers.

-----

Pijp weglaten? Dat afstemmen daar heb je gelijk in ja, kleinere gaten maken in wel een idee natuurlijk, kan ik gewoon met de gatenzaag aan de gang ipv de decoupeerzaag.

:) nog genoeg te doen, te zijner tijd zal ik het resultaat wel melden
Pagina: 1