[OS 9.1 install]HDD <not supported> in Disk Setup

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Na een nieuwe HDD gekocht te hebben voor mijn hoofdPC ben ik bezig HDDs te herverdelen. Mijn Mac had een gruwelijk trage Quantum Bigfoot 5.25" HDD, dat wilde ik upgraden naar een 10K SCSI schijf. Maar ik krijg in Disk Setup de melding
code:
1
<not supported>

Na wat getest te hebben met andere drives, heb ik volgende achterhaald:

Mac:
G3 Beige ('Gossamer' mobo)
G3-266
128MB SDRAM
100Mb PCI NIC
ATTO ExpressPCI PSC UW-SCSI controller

HDDs:
Quantum Bigfoot (4GB) op onboard IDE: is te initialiseren
Maxtor D740X-6L (40GB) op onboard IDE: is te initialiseren
Seagate Barracuda (4.3GB, 50p) op ATTO: is te initialieren
Seagate Cheetah (9.1GB, 68p, SE modus) op ATTO: <not supported>

Als ik dit zo zie vraag ik me af waar het aan kan liggen - de Maxtor is veel groter dan de Cheetah, dus formaat is het niet. De Barracuda werkt prima op de ATTO, verschil tussen 50p en 68p zou niet mogen uitmaken. De drive zelf is niets mis mee, hij is tot vandaag in een Windows PC in gebruik geweest (maar dat was de Maxtor ook, daar ligt het niet aan). De ATTO werkt in een Windows PC wel prima met de Cheetah.

Overigens is het niet echt een optie om de Cheetah te laten voor wat het is en de Maxtor danwel de Barracuda te gebruiken. De Barracuda is een van de allereerste 7200rpm drives, klinkt als een straaljager en wordt loeiheet. Bovendien vind ik 4.3GB net iets te klein. De Maxtor zou geweldig zijn, maar onboard IDE is traag, bovendien heb ik die drive nodig voor een externe USB geval.

Iemand enig idee hoe ik Disk Setup kan overtuigen om de Cheetah te initialieren, danwel uitleg waarom dat niet zou kunnen?

Reden dat ik dit in AT plaats en niet OM is dat het probleem niet hardwaregerelateerd lijkt - deze drive en controller werken samen goed in een Windows bak, andere drive werkt prima met deze controller in deze Mac. Dat wijst sterk op OS 9...

[ Voor 1% gewijzigd door dawuss op 02-06-2005 02:17 . Reden: [nohtml] tags toegevoegd ]

Oslik blyat! Oslik!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Is die ATTO verder een 'standaard' Apple SCSI kaart?

Heb -tijden- terug een soort gelijk probleem gehad, met Mac OS 8.1 en een SCSI HD op een Formac ProRAID SCSI kaart, kon ook niet standaard geinstalleert worden.

Drive en kaart werden wel gezien, maar ook niet ondersteund. Uiteindelijk heb ik het op kunnen lossen door een 'custom' opstart diskette te maken met de drivers van Formac erop voor de SCSI kaart, toen lukte het wel.

Nu is het me niet duidelijk of je het vanaf de 'bestaande' Mac OS 9.0/9.1 installatie probeert (1) of vanaf de opstart cd (2), dus twee mogelijkheden om te proberen:
1.) Alle extensies al uitgeschakeld en dan geprobeert? Van een ander medium (installatie cd Mac OS)
2.) Mac OS installeren ('compacte' installatie) op een van je IDE HD's, daarop de nieuwste ATTO drivers en dan proberen de HD te formateren/initialiseren, lukt dat, vanuit de 'test' installatie via de cd Mac OS installeren en na de installatie op de Cheetah de drivers installeren.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Welke versie van OS 9 gebruik je, er zit namelijk een belangrijk verschil in 9.0/1/2 kwa drive ondersteuning. Het moet wel in de combinatie drive/controller zitten aangezien de extensies voor de ATTO al sinds os 7.5.2 beschikbaar zijn, alleen waren de hd's toen nog geen 9.1Gb waren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
antonie schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 20:38:
Is die ATTO verder een 'standaard' Apple SCSI kaart?
Yup, ATTO is zowat 'de' standaard voor Apple add-in SCSI. Alle ATTO PCI adapters werken zowel in PC als Mac (en zijn in Mac bootable)
Heb -tijden- terug een soort gelijk probleem gehad, met Mac OS 8.1 en een SCSI HD op een Formac ProRAID SCSI kaart, kon ook niet standaard geinstalleert worden.

Drive en kaart werden wel gezien, maar ook niet ondersteund. Uiteindelijk heb ik het op kunnen lossen door een 'custom' opstart diskette te maken met de drivers van Formac erop voor de SCSI kaart, toen lukte het wel.

Nu is het me niet duidelijk of je het vanaf de 'bestaande' Mac OS 9.0/9.1 installatie probeert (1) of vanaf de opstart cd (2), dus twee mogelijkheden om te proberen:
1.) Alle extensies al uitgeschakeld en dan geprobeert? Van een ander medium (installatie cd Mac OS)
2.) Mac OS installeren ('compacte' installatie) op een van je IDE HD's, daarop de nieuwste ATTO drivers en dan proberen de HD te formateren/initialiseren, lukt dat, vanuit de 'test' installatie via de cd Mac OS installeren en na de installatie op de Cheetah de drivers installeren.
Optie 2. Ik start op vanaf installatie CD. Dan zou evt ATTO drivers updaten een optie zijn ware het niet dat... (zie hieronder)
leon1e schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 22:55:
Welke versie van OS 9 gebruik je, er zit namelijk een belangrijk verschil in 9.0/1/2 kwa drive ondersteuning. Het moet wel in de combinatie drive/controller zitten aangezien de extensies voor de ATTO al sinds os 7.5.2 beschikbaar zijn, alleen waren de hd's toen nog geen 9.1Gb waren.
Zoals in topictitel vermeld, OS 9.1 :z

Ik heb ondertussen controller echter volledig uitgesloten - het Gossamer bord heeft ook onboard SCSI (hopeloos trage 10MB/s 50p geval, maar SCSI is SCSI). Via convertertje heb ik de drive daarop aangesloten- exact zelfde resultaat: <not supported>. De Gossamer ROM ondersteunt iig 40GB (zie boven), dus formaat is het niet.

Voor de zekerheid heb ik drive+converter weer in Windows PC gehangen, ook dan werkt het prima...

Oslik blyat! Oslik!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Installeer het systeem dan eens op de ide hd, en zorg dat de benodigde extensies aanwezig zijn. Kun je dan nog steeds niet de 9 gb initaliseren? Zo ja, kopieer deze systeemmap maar naar de 9gb en verwijder daarna de ide hd.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
OK, ik denk dat ik eruit ben.

Apple's Disk Setup is een raar programma. Het is bij IDE niet kieskeurig, maar bij SCSI wel. Alleen herkende (=door Apple ingeprogrammeerde) SCSI drives worden ondersteund. Waarom die monster van een oude, uit een DEC Alphaserver geripte Barracuda wel herkend wordt is dan verder niet zo duidelijk... Zo niet krijg je een <not supported> melding.

Oplossing is dan ook om het met een andere tool te initialiseren. Voorbeelden:

Anubis van Charismac
Hard Disk Toolkit van FWB
Hard Disk Speedtools van Intech
Silverlining Pro van LaCie

Helaas zijn dit allemaal betaalde programma's, dus je kunt niet zonder meer legaal iets downloaden en in gebruik nemen.

Seagate heeft overigens op hun site een Apple FAQ neergezet (ze zijn duidelijk vaak lastiggevallen omtrent dit probleem dat niets met hen te maken heeft):
http://www.seagate.com/su.../faq/mac_drive_setup.html

Edit:
Volgens een reply op een post die ik hierover deed op comp.sys.mac.hardware.storage schijnt het mogelijk te zijn Disk Setup te hacken om toch andere drives te initialiseren. Als ik via die route iets vind, dan post ik het hier uiteraard :)

Edit2:
Iemand heeft daar een stap-voor-stap howto gepost :D
David wrote:
<< The more difficult, but cheapest option is to hack the Apple formatter. A
Google search should reveal several hits. Not having actually used any such
patch (I format my third-party SCSI drives with Anubis), I can't say how well
any of them work. >>

It works just fine if you do it right.

Required: current version of Drive Setup (which version depends on which
version of the System is used) and ResEdit.

Steps:
1. Use SCSI Probe to obtain vendor and product ID of target drive
2. Write that down!
3. Open Drive Setup with ResEdit
4. Open the fscr resources
5. Pick a resource already there for the vendor (brand name) of target drive
6. Duplicate that fscr resource
7. RENAME the product ID to that of the target drive
8. Quit ResEdit and save changes

There are other possible methods as well, but in many cases the above one
works fine. No need to spend $$$ on any 3rd-party software.

- John

[ Voor 51% gewijzigd door dion_b op 04-06-2005 12:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Update:

Bovenstaande is gelukt. Ik post nu vanaf mijn Macje die een Compaq HD0094172B schijf (gerelabelde Seagate Cheetah 10K) erin heeft zitten :D

Na hacken van Disk Setup werd het gelijk door Disk Setup herkend en kon ik het initialiseren. Bij install wel een probleemmelding dat geen driver geinstalleerd kon worden wegens onbekende drive vendor. Dat heeft installatie echter niet tegengehouden. Via ATTO ExpressPro-Tools heb ik achteraf alsnog een driver erop kunnen zetten ;)

Overigens is FrankenMac (zoals ik hem liefkozend noem) ondertussen levend bewijs dat je de meest bonte verzameling niet-ondersteunde hardware zonder morren op een Mac werkend krijgt. Naast moederbord, CPU, Personality Card, een Apple 10/100Mb NIC en een ATTO ExpressPCI PSC SCSI kaart die wel ondersteund zijn, heeft dit ding een 'M-tec' (=gerelabelde noname) 128MB DIMM, een generic PC PCI USB adapter, een CWT-235ATX PC PSU, een Lite-On 20x IDE CDRom drive (die zo brak is dat hij tijdens installatie 4x read errors gaf op een perfect gave CD), bovengenoemde Compaq drive, een Logitech Mouseman Cordless Optical en een Packard Bell draadloos keyboard 8)7 (eigenlijk gewoon een gerelabelde Logitech Cordless Desktop Pro). Voor de HDD was een hack nodig, verder enkel voor de muis een driver nodig (sorry puristen, ik kan aan veel wennen, maar een muis zonder scrollwiel is niet van dit millennium :+ )
De CDRom drive gaat trouwens voor ik met XPostFacto en Tiger aan de haal ga vervangen worden door een Plextor 8/2/20 SCSI CDRW (dan is de onboard SCSI van de Mac nog ergens goed voor :z )

Edit:
Die ATTO driver had ik er NIET op moeten zetten. Direct bij het posten van bovenstaande bericht is hij vastgelopen, de HDD is bij reboot niet meer herkend en moest opnieuw geinitialiseerd en dus geinstalleerd worden :X

Edit2:
OK, ondertussen opnieuw geinstalleerd, niets met extra drivers gedaan en het draait perfect. RAM naar 384MB uitgebreid (hij slikt 128Mb chipdichtheid, ik heb er een 512MB DIMM (256Mb chips) bijgestopt die als 256MB herkend wordt). Softwarenatig typ ik nu in Mozilla 1.3 (nieuwste voor MacOS Classic), share ik bestanden met SMB via Dave (MP3 - acceptabel - afspelen met een PC speaker _/-\o_ ) en is zodra ik mijn GeForce2MX PCI binnen krijg en die naar Mac BIOS flash ga ik XPostFacto4 en Tiger erop gooien :)

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 17-06-2005 23:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1