Schrijfproblemen naar externe hd via firewire.

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Voor het eerst nieuwe externe hd gekocht:

Conceptronic hd behuizing, USB2 + FW
250 GB Maxtor D10 IDE U133

PC: MSI Neo FSR mobo (dus VIA chipset)

Firewire heeft VIA OHCI host controller.
Driver dateert uit 1-7-2001, 5.1.2535.0 (van MS)
Dat klinkt nogal oud....

Heb eerst op pc aangesloten terwijl ie aan staat via firewire kabel
Dan op externe behuizing aangesloten. En die vervolgens aangezet.
Hd goed herkend, format 250 GB met NTFS gaat kennelijk goed.

Dan kopieren van bestanden (eigenlijk moven) naar hd.
Pas na paar uur kopieren klopt er iets niet. Er verschijnt opeens waarschuwing dat directory L:/????? onleesbaar is.

Even snel gekeken klopt inderdaad dat 1 dir niet meer te openen is.
De andere 2e is nog even leesbaar, ik kan even erin kijken.

Even proberen Easyrecovery erop draaien. Die crasht meteen.
Even pc uitgezet en boel nog es opgestart. Vlak voor shutdown krijg ik zelfs waarschuwing over onleesbare directory.

Na reboot bekijk ik de externe hd opnieuw. De driveletter staat er, maar inhoud wordt niet meer herkend als NTFS. Alles is dus onleesbaar. Dus ga ik naar Easyrecovery Pro en ditmaal kan ik wel recoveren. *phew*

Het staat wel vast dat er wat weggeschreven is. Maar uit andere algemene topic kom ik op site waaruit blijkt dat er vervelende schrijfproblemen zijn met FW en Windows Pro. Dat er dan soort 'data loss' ontstaat. Door write-timing problemen of zo...

Windows XP gaf echter geen waarschuwing of storingen tijdens schrijven. Dat zie ik pas veeeeel later. Het kwaad is echter al geschied.

Kan iemand zeggen waarom het nu al gelijk in de mist gaat met FW schrijven (bij USB heb ik geen dataloss meegemaakt, maar via FW wel!)

En hoe kan ik voorkomen dat via FW opnieuw de mist ingaat? Welke aanpassingen moeten in Windows XP komen (driver updates, fixes, etc)?

Alvast dank. Ik ga voor safe via USB2 schrijven.... :/

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 02-06-2005 00:28 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Test even de harde schijf met Powermax, te downloaden van de Maxtor website. Als de harde schijf goed is, dan blijft de controller van het moederbord en de bridge chip van de conceptronic behuizing over.

Het probleem is alleen, kom er maar eens achter welke van de twee de boosdoener is. :/

Zijn er enige driver updates te vinden voor de firewire aansluitingen? Installeer eens de laatste VIA 4in1 drivers.
Heb je service pack 2 geinstalleerd? Zo nee, doe dat eens.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
Je hebt hier toch wel van geleerd om voor de volgende keer éérst een pure copyactie te doen van de ene naar de ander, daarna het boeltje verifieert en pas hierna de bestanden op de bronschijf te verwijderen? ;)

Verder ga ik mee met Prutz0r.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 02-06-2005 07:00 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Hier van Via forum:

Via 1394 controllers are OHCI compliant and thus the OS only needs OHCI support, which XP has (not chip specific drivers) XP SP2 breaks support for Via 1394 controllers. Some people have had luck downgrading to XP SP1 1394 drivers. As for the multiple device support, it could be either the XP enumeration or the Via 1394 chipset, as you suspected. I've only had experience w/ camcorders.

SP2 install klinkt niet zo goed idee?

Ik ga verder op USB2 voor een tijdje.
Heb 29 GB kunnen recoveren van ongeveer 53 GB data, de rest is onvindbaar. :'(
(Recoveren via Firewire gaat wel, maar hd niet herkend als NTFS, via USB2 herkent ie wel gelijk als NTFS)

Gelukkig is het niet ernstig, het is allemaal manga.... En die kan ik wel ergens terugvinden op internet.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Prutz0r schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 01:09:
Test even de harde schijf met Powermax, te downloaden van de Maxtor website. Als de harde schijf goed is, dan blijft de controller van het moederbord en de bridge chip van de conceptronic behuizing over.
Hd is nog gloednieuw, en recoveren gaat goed. De schrijfacties via USB2 gaan niet de mist in, data is direct leesbaar. FW schrijfacties wel, de "FAT" van hd wordt niet goed beschreven waardoor het onleesbaar wordt. HD is dus nog in orde.
Het probleem is alleen, kom er maar eens achter welke van de twee de boosdoener is. :/

Zijn er enige driver updates te vinden voor de firewire aansluitingen? Installeer eens de laatste VIA 4in1 drivers.
Dat ga ik later proberen. Er zijn problemen gemeld met Windows XP drivers, met delayed write probleem.
Heb je service pack 2 geinstalleerd? Zo nee, doe dat eens.
Doe ik even niet, de reden zie je in vorige posting.

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 11:42
Ik heb precies hetzelde probleem.

Heb ook de Conceptronic hd behuizing USB2 & FW. Heeft een tijdje prima gewerkt via de FW aansluiting... totdat ik een keer tijdens het kopieeren halverwege een melding kreeg dat een bestand onleesbaar was. Daarna was de harde schijf niet meer te lezen. Gelukkig via de USB aansluiting nog wel de data kunnen recoveren.

Hierna via FW de schijf wel weer geformateert, ging prima... maar zodra ik er iets op wil zetten, zelfde error.

Gebruik dan nu voorlopig alleen de USB aansluiting.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zit je op XP sp2? of juist niet?

kijk ook nog even in je eventlog of hij iets meld over schijft problemen (of transaction die failed zijn). Maar als je USB2 werkt gebruik je toch gewoon dat? (bij mij werkt USB2 juist niet, en firewire well)

Maar behalve de firmware van je behuizing proberen te flashen is het een gevalletje garantie zou ik zeggen. Een apparaat (de behuizng in dit geval) kan gewoon niet goed functioneren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Firewire is iets sneller ja, maar USB is schijnbaar safe omdat er weinig bugs in zitten.

Waarom gaat er zoveel mis met firewire? :(

Op werkpc zit geen SP2 ingestalleerd, maar dat doe ik nog niet vanwege problemen van browser met phpmyadmin. De beveiliging is op paar punten beetje te goed gezet.

Waarom zou ik naar SP2 gaan? Wat is dan belangrijke reden?

[ Voor 47% gewijzigd door MrDummy op 02-06-2005 12:35 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

MrDummy schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 12:33:
Waarom zou ik naar SP2 gaan? Wat is dan belangrijke reden?
Zoals je zelf (had eerst niet door dat dat stuk van het via forum ook van jou was) aangeeft is er in sp2 het een en ander in FW veranderd. Vandaar de vraag OF je op sp2 zit of juist niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 12:44:
[...]

Zoals je zelf (had eerst niet door dat dat stuk van het via forum ook van jou was) aangeeft is er in sp2 het een en ander in FW veranderd. Vandaar de vraag OF je op sp2 zit of juist niet.
Dat stukje van via forum is van iemand anders, welke ik dus overneem en hier post.

Neem dus aan dat SP2 niet aan te raden is....?

En welke nut heeft installeren van VIA driver pakket precies voor FW? Dat wil ik graag weten. ;)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik denk dat iedereen op USB2 doet en nauwelijks via Firewire, right?
Het is inderdaad wat goedkoper. Zelfs transfer over USB2 kan nog 24000 kb/s gaan, wat voor velen toch een mooie snelheid is. En Firewire is op Windows systeem niet betrouwbaar genoeg voor data opslag... Super klote joh. Waarom is Firewire zo onbetrouwbaar gemaakt door diverse problemen met software en hardware? Dat mag natuurlijk niet! :(

Weinig mensen hier hebben de energie om tot op de bodem uit te zoeken waarom Firewire faalt in Windows XP, of vergis ik me?

Maar we hebben wel Firewire op computer staan... Of dreigt die oude systeem opgeslokt te worden door meer populaire USB2 systeem?

Wat moet ik nou met Firewire? Moet ik maar terugbrengen en omruilen voor USB2-only kastje of gaan we nog even uitzoeken om Firewire weer betrouwbaar te maken?

Ik heb wel diverse problemen gelezen, maar op Firewire vlak ben ik noob. Sterker nog, ik ben nu pas mee begonnen met dataopslag... 8)7

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij mij doet firewire het wel en juist usb2 het niet (checkdisk faalt met unable to verify disk state). VOlgens mij ligt het gewoon aan de kwaliteitcontrole van die externe controller en zitten er wel eens wat rotte tussen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dat wordt even vragen stellen aan VIA, MSI, Microsoft en Conceptronic 8)7

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook XP met SP2, VIA VT6306 firewire chipset. Deze zit aangesloten op een bridge met Oxford 911 chipset. Na het kopieren van een heel grote folder, met veel bestanden, kreeg ik na ongeveer een uur een timeout probleem (in de event viewer). Als ik mij goed herinner iets dergelijks:
"An error was detected on device \Device\Harddisk2\D during a paging operation"

Ik heb ondertussen wel gemerkt dat er een verschil zit, of ik de verbinding op het frontpaneel gebruik, of aan de achterkant, die op het moederbord zit gesoldeerd. Aangezien er voor firewire speciale kabel moet worden gebruikt, om vervelende reflecties te voorkomen die optreden bij die hoge frequentie, denk ik dat het mogelijk kan zijn, dat het ontwerp rondom de VT6306 niet helemaal goed is, zoals de fabrikant dit voorschrijft. Ik heb namelijk minder problemen met de connector die op het moederboard aan de achterkant zit (Maar wel de bovengenoemde problemen), dan diegene, die via een speciale verlengkabel naar het frontpaneel wordt gevoerd. (Daar is de herkenning van een nieuw apparaat soms überhaupt niet mogelijk)

het zoeken op het forum van MSI gaf geen resultaat (http://forum.msi.com.tw/index.php?board=28.0)

Dat het niet aan de oxford 911 chipset ligt, is omdat ik op een andere computer, een asus cusl2 met P3 waarin een pci firewire kaart zit met een texas instruments chipset, geen problemen heb. Bovendien zit er op die computer ook SP2.

Dus of het aan SP2 ligt, betwijfel ik.

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Op de onderstaande link staat een pagina met een heel uitgebreide beschrijving van de problemen en oplossingen met externe 1394/firewire hardeschijven. Voorzover ik kan begrijpen, ligt het probleem aan de firmware van de bridge. Tijdens de communicatie tussen de PC en de bridge, kan er vanaf een bepaalde pakketgrootte een 'delayed write'-probleem ontstaan.

Zie voor meer informatie hier:

http://www.bustrace.com/products/delayedwrite.htm
Pagina: 1