Voor het eerst nieuwe externe hd gekocht:
Conceptronic hd behuizing, USB2 + FW
250 GB Maxtor D10 IDE U133
PC: MSI Neo FSR mobo (dus VIA chipset)
Firewire heeft VIA OHCI host controller.
Driver dateert uit 1-7-2001, 5.1.2535.0 (van MS)
Dat klinkt nogal oud....
Heb eerst op pc aangesloten terwijl ie aan staat via firewire kabel
Dan op externe behuizing aangesloten. En die vervolgens aangezet.
Hd goed herkend, format 250 GB met NTFS gaat kennelijk goed.
Dan kopieren van bestanden (eigenlijk moven) naar hd.
Pas na paar uur kopieren klopt er iets niet. Er verschijnt opeens waarschuwing dat directory L:/????? onleesbaar is.
Even snel gekeken klopt inderdaad dat 1 dir niet meer te openen is.
De andere 2e is nog even leesbaar, ik kan even erin kijken.
Even proberen Easyrecovery erop draaien. Die crasht meteen.
Even pc uitgezet en boel nog es opgestart. Vlak voor shutdown krijg ik zelfs waarschuwing over onleesbare directory.
Na reboot bekijk ik de externe hd opnieuw. De driveletter staat er, maar inhoud wordt niet meer herkend als NTFS. Alles is dus onleesbaar. Dus ga ik naar Easyrecovery Pro en ditmaal kan ik wel recoveren. *phew*
Het staat wel vast dat er wat weggeschreven is. Maar uit andere algemene topic kom ik op site waaruit blijkt dat er vervelende schrijfproblemen zijn met FW en Windows Pro. Dat er dan soort 'data loss' ontstaat. Door write-timing problemen of zo...
Windows XP gaf echter geen waarschuwing of storingen tijdens schrijven. Dat zie ik pas veeeeel later. Het kwaad is echter al geschied.
Kan iemand zeggen waarom het nu al gelijk in de mist gaat met FW schrijven (bij USB heb ik geen dataloss meegemaakt, maar via FW wel!)
En hoe kan ik voorkomen dat via FW opnieuw de mist ingaat? Welke aanpassingen moeten in Windows XP komen (driver updates, fixes, etc)?
Alvast dank. Ik ga voor safe via USB2 schrijven....
Conceptronic hd behuizing, USB2 + FW
250 GB Maxtor D10 IDE U133
PC: MSI Neo FSR mobo (dus VIA chipset)
Firewire heeft VIA OHCI host controller.
Driver dateert uit 1-7-2001, 5.1.2535.0 (van MS)
Dat klinkt nogal oud....
Heb eerst op pc aangesloten terwijl ie aan staat via firewire kabel
Dan op externe behuizing aangesloten. En die vervolgens aangezet.
Hd goed herkend, format 250 GB met NTFS gaat kennelijk goed.
Dan kopieren van bestanden (eigenlijk moven) naar hd.
Pas na paar uur kopieren klopt er iets niet. Er verschijnt opeens waarschuwing dat directory L:/????? onleesbaar is.
Even snel gekeken klopt inderdaad dat 1 dir niet meer te openen is.
De andere 2e is nog even leesbaar, ik kan even erin kijken.
Even proberen Easyrecovery erop draaien. Die crasht meteen.
Even pc uitgezet en boel nog es opgestart. Vlak voor shutdown krijg ik zelfs waarschuwing over onleesbare directory.
Na reboot bekijk ik de externe hd opnieuw. De driveletter staat er, maar inhoud wordt niet meer herkend als NTFS. Alles is dus onleesbaar. Dus ga ik naar Easyrecovery Pro en ditmaal kan ik wel recoveren. *phew*
Het staat wel vast dat er wat weggeschreven is. Maar uit andere algemene topic kom ik op site waaruit blijkt dat er vervelende schrijfproblemen zijn met FW en Windows Pro. Dat er dan soort 'data loss' ontstaat. Door write-timing problemen of zo...
Windows XP gaf echter geen waarschuwing of storingen tijdens schrijven. Dat zie ik pas veeeeel later. Het kwaad is echter al geschied.
Kan iemand zeggen waarom het nu al gelijk in de mist gaat met FW schrijven (bij USB heb ik geen dataloss meegemaakt, maar via FW wel!)
En hoe kan ik voorkomen dat via FW opnieuw de mist ingaat? Welke aanpassingen moeten in Windows XP komen (driver updates, fixes, etc)?
Alvast dank. Ik ga voor safe via USB2 schrijven....
[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 02-06-2005 00:28 ]